Marc Israel Sellem/POOL

עוד משבר בממשלה? נתניהו וגנץ נועדו לדון על התקציב – לא הושגו הסכמות

ראש הממשלה ושר האוצר נפגש עם ראש הממשלה החליפי ילד עם גורמי המקצוע במשרד האוצר ואנשי הכלכלה במשרד ראש הממשלה שהבהירו כי הם תומכים בהעברת תקציב חד שנתי ומוגבל, בניגוד להסכם הקואליציוני לפיו יעבור תקציב דו שנתי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים התייעצות כלכלית בנושא התקציב – כך נמסר הבוקר מלשכתו. עוד נמסר כי בדיון משתתפים שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הכלכלה עמיר פרץ, ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמכון, מנכ״לית משרד האוצר קרן טרנר-אייל, ראש אגף תקציבים שאול מרידור, החשב הכללי רוני חזקיהו וגורמים נוספים.

על פי ההודעה, גורמי המקצוע, החשב הכללי וראש אגף התקציבים באוצר, טענו שצריך להעביר תקציב מהיר בספטמבר לשנת התקציב 2020. "יש צורך בתקציב מיידי כדי לענות על הדרישות המיידיות של המשק והשלכות הקורונה, ועם קבלת המידע על התנהגות הכלכלה והמגפה בחורף – להעביר תקציב שני", אמרו במשרד ראש הממשלה.

ב'וואלה' דווח כי הפגישה הסתיימה ללא הסכמות, ונתניהו וגנץ צפויים לדון בנושא שוב, בארבע עיניים. יש לציין כי על פי החוק, אם לא יהיה תקציב עד ה-22 באוגוסט השנה – המדינה תלך לבחירות נוספות. "בעקבות המצב, גנץ עומד בפני דילמה – אם לתמוך בתקציב חד שנתי, שיאפשר את פירוק הקואליציה בעוד תשעה חודשים, אבל מאידך – כל הדרג המקצועי במשרד האוצר תומך‎", ציינו ב'חדשות 12'.

ממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור כתב מכתב לשר כ"ץ כי הוא תומך בכך שהעברת תקציב 2021 בכנסת תתרחש רק בסוף פברואר – מה שאומר שהשנה תתחיל בתקציב המשכי. "בראייתנו, יש למקד את המשאבים בתקציב המדינה לשנת 2020 לצורך התמודדות עם ההשפעות קצרות הטווח של משבר הקורונה בלבד ולעגן את התוכנית הכלכלית של הממשלה להתמודדות עם הנגיף", נכתב במכתב שפורסם ב'חדשות 12'.

יש לציין כי תקציב לשנת 2020 בלבד מנוגד להסכם הקואליציוני עם כחול לבן. גנץ חושש שבמקרה כזה נתניהו יפרק את הממשלה על אי העברת תקציב לשנת 2021, וזה אחד החריגים שבמסגרתם גנץ לא הופך באופן אוטומטי לרה"מ עד לבחירות. נתניהו למעשה רותם את הדרג המקצועי במשרד האוצר כדי להפעיל לחץ פוליטי על כחול-לבן שתקבל את עמדתו על התקציב החד שנתי.

ב'חדשות 13' דווח כי גורמי המקצוע שנכחו בישיבת התקציב העריכו כי לא ניתן להעביר את התקציב בלו"ז שנקבע בחוק, סוף אוגוסט, ולכן נדרש תיקון נוסף שיאריך את המועד האחרון עד סוף ספטמבר. המועד המאוחר לאישור התקציב רק מחדד את השאלה, לשם מה להפריד בין 2020 ל-2021? גורמי המקצוע בישיבה הסבירו שהנחות העבודה הרפואיות והכלכליות – למשל לגבי קצב הצמיחה ושיעור האבטלה – משתנות בתדירות שבועית, ולכן אין אפשרות לצפות מראש את האילוצים התקציביים ל-2021.

בריאיון אתמול ל'חדשות 12' אמר שר האוצר כי לדעתו יש צורך בתקציב חד-שנתי ולא דו-שנתי וטען כי "כל בכירי משרד האוצר כתבו היום חוות דעת, גם ראש אגף התקציבים, גם החשב הכללי וגם המנכ"לית, שתומכות בתקציב חד-שנתי משיקולים כלכליים. זה יאפשר למשק ולעובדים להשתלב. לעומת זאת, תקציב דו-שנתי עם הפנים לשנת 2021 יחייב צעדים אגרסיביים יותר".

בנוגע לטענה שהתקציב הוא דרך של נתניהו לפרק את הממשלה סיפר כ"ץ כי "מדובר בדיאלוג שייעשה בהידברות – הייתה פגישה בין רה"מ לשר הביטחון גנץ ואיתי, אני לא חושב שזה נימוק לפירוק הממשלה והליכה לבחירות. אני מכין תקציב אגריסבי מבחינת חוק ההסדרים. בסוף זה עניין של אמון – משוכנע שאין כוונה לנצל את התקציב לבחירות. אני נכנס לתפקידי במצב הכלכלי הקשה ביותר וזה הולך להחריף עד סוף שנה".

השר כ"ץ: "אפילו אם יקרה כאן משהו שקרה בהתחלה, אין מקום לסגר כללי"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture