מועצת הביטחון דנה בריבונות: "הפרה חמורה ביותר של החוק הבינלאומי"

במהלך הדיון באו"ם על המזרח התיכון קרא המזכ"ל לישראל לזנוח את היוזמה: "התוכנית תסכל סופית את הסיכוי למו"מ". פומפאו: "ההחלטות לגבי הסיפוח צריכות להתקבל על ידי ישראל". אבו מאזן: "ישראל תצטרך לקחת אחריות על כל השטחים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא היום (רביעי) לממשלת ישראל לנטוש את התכניות להחלת ריבונות, ואמר כי מדובר ב"הפרה חמורה" של החוק הבינלאומי. במהלך הדיון התקופתי של מועצת הביטחון על המזרח התיכון קרא גוטרש לחדש את המו"מ בין ישראל והפלסטינים ולכנס ועידת שלום בינלאומית תחת חסות הקוורטט הבינלאומי – ארצות הברית, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי – ובהשתתפות ישראל, הפלסטינים ומדינות ערב לדון בנושא.

"הסכסוך הישראלי-פלסטיני הגיע לקו פרשת המים", הוסיף גוטרש, "ועצם ביצוע הסיפוח צפוי לפגוע באופן קשה באפשרות של פתרון שתי המדינות, ותפגע באפשרות החידוש של המשא ומתן בין הצדדים". הוא הוסיף: "המטרה שלנו היא ליישם את החזון של שתי המדינות – ישראלית ופלסטינית עצמאית, דמוקרטית, רציפה, ריבונית ובת קיימא – החיות זו לצד זו בשלום ובביטחון, בגבולות מאובטחים ומוכרים, על בסיס גבולות 67', עם ירושלים כבירתם המשותפת".

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב הזהיר בדיון כי "סיפוח עשוי לשנות באופן בלתי הפיך את יחסי ישראל והפלסטינים. יש סכנה ליותר מרבע מאה של מאמצים בינלאומיים לתמיכה במדינה פלסטינית בת-קיימא חיה בשלום, ביטחון והכרה הדדית עם מדינת ישראל. ככל שהסיכוי להגיע לפתרון שתי המדינות קטן, כך הסכנה לכעס, הקצנה ואלימות מתגברת. מעבר להשלכות המשפטיות, ביטחוניות, וכלכליות של הסיפוח, סיפוח חלקים מהגדה יעביר מסר אחד: משא ומתן דו-צדדי לא יכול להשיג שלום".

בדיון, שנערך בזום בגלל מגבלות הקורונה, מועצת הביטחון של האומות המאוחדת מקיימת דיון מיוחד בנושא להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון שאמורה לצאת לפועל בעוד כשבוע, לוקחים חלק אופן חריג גם שרי חוץ וסגני שרי חוץ ולא רק השגרירים באו"ם, זאת כדי להגביר את הלחץ על ישראל וארה"ב לסגת מהצעדים בשטח.

במרכז הדיון שנערך בשעה זו עומדת סוגיית הסיפוח. בשל כך, באופן חריג, משתתפים בו כמה משרי החוץ של המדינות במקומם של השגרירים. השר לענייני המזרח התיכון במשרד החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, קרא גם הוא לישראל שלא לבצע את תוכנית הסיפוח המנוגדת לחוק הבינלאומי. קלברלי הוסיף כי פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה שבה תוכל ישראל לשמר את זהותה היהודית-ציונית.

שגריר גרמניה באו"ם, כריסטוף הויסגן, אמר בדיון כי "הכבוד לחוק הבינלאומי הוא הבסיס לאו"ם. גרמניה היא ידידה של ישראל ודואגת לביטחונה. שר החוץ הייקו מאס הביע לפני שבועיים את חששות גרמניה מהסיפוח בפני ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החלופי גנץ. עלינו לכבד את החוק הבינלאומי על כל פנים, ולא רק לגבי ההתנחלויות, אלא גם בכל הנוגע לטרור".

בהמשך הדיון הביע את התנגדותו גם השגריר הבריטי בישיבת במועצת הביטחון: "אנו מאמינים באמונה שלמה בפתרון על פי קווי 1967, הנהגה אמיצה יכולה להפוך את השלום לאפשרי", הוא אמר וקרא לארה"ב, לישראל ולפלסטינים לחדש את השיחות. נציגת ארה"ב למועה"ב שהשתתפה בדיון קראה לפלסטינים לשתף פעולה עם תכניתו של הנשיא האמריקני טראמפ: "זו תחילתה של השיחה – לא סופה", כך אמרה.

שגרירת ארה"ב באו"ם, קלי קרפט, אמרה בדיונה החודשי של מועצת הביטחון של האו"ם על המצב במזרח התיכון כי "תוכניתו של הנשיא טראמפ לשלום במזרח התיכון היא גאונית". לדבריה, "דרוש אומץ רב של הממשל הישראלי כדי להגיע לפשרה בנושא". היא קראה "להנהגה הפלסטינית לשמור על ראש פתוח ולעבוד איתנו כדי לממש את החזון", והוסיפה: "זה לא הסכם מחייב של 'הכל או כלום', אלא הצעה פתוחה".

מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, אמר כי "הליגה הערבית מאמינה שהסיפוח יביא לאיום על השקט. מאז 1993 הפלסטינים בחרו בשלום – בתקווה שזה יביא למדינה פלסטינית. במשך שלושה עשורים זה לא קרה. למרות נסיגות, הרעיון של שתי מדינות לשני עמים נותרה במקומה". אבו אל-רייט הוסיף: "אם הסיפוח יקרה, תיהרס כל תקווה לשלום בעתיד. הפלסטינים יאבדו תקווה והערבים יאבדו עניין. הייתי אומר שיש פה סיכון למלחמת דת. עלינו להיות מאוחדים נגד הפרובוקציה הזו, ועל ישראל לדעת שלצעד החד-צדדי הזה אין עתיד".

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר היום בתדרוך לכתבים כי "הצגנו תוכנית שלום לפני כמה חודשים ואנחנו ממשיכים לעבוד עליה. החלטות לגבי סיפוח ישראלי הן החלטות שהישראלים צריכים לקבל. אנחנו מדברים עם כל המדינות באזור לגבי התהליך הזה. המטרה שלנו היא שתוכנית השלום שלנו תצליח – גם נתניהו דיבר על זה".

"אני מצר על כך שהפלסטינים דחו את התוכנית על הסף", הוסיף פומפאו. "ביקשנו שיבואו למו"מ על בסיס תוכנית השלום שלנו אבל הם העדיפו לאיים, להפסיק את התאום הביטחוני עם ישראל ולעשות דברים אחרים. אני מקווה שבשבועות הקרובים נשיג התקדמות".

טרם פתיחת הדיון הכריז יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי באם תבחר ישראל להמשיך עם תכניותיה, היא תהיה מחוייבת לדאוג לכל תושבי השטחים, כולל אלו הפלסטינים, על פי אמנת ז'נווה הרביעית. אבו מאזן אמר עוד, שההחלטה של ההנהגה הפלסטינית לבטל את ההסכמים עם ישראל וארצות הברית "אין משמעותה שאנחנו לא רוצים שלום, אלא שאנחנו מושיטים את ידינו לשלום ומוכנים להשתתף בוועידה בינלאומית ולעבוד באמצעות הרביעייה הבינלאומית (הקוורטט) כדי להביא לשלום על פי התוכנית הערבית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture