כותל המזרח: עולם הישיבות הספרדי מסכם רישום • פרויקט מיוחד

הֵאִיר פְּנֵי כָּל הַמִּזְרָח: רגע לפני שעולם הישיבות הספרדי סוגר רישום לשנת הלימודים תשפ''א מגיש יעקב מלמד פרויקט מקיף ומיוחד מסוגו עם הצצה נדירה אל עולם הישיבות הספרדי, על הנתונים, ההיערכות, תקופת הרישום, וגם על השינויים והחידושים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עולם הישיבות הספרדי, זוכה לעדנה, לאחר שנים רבות שהוא היה קטן באופן יחסית לעולם הישיבות הליטאי הוא זוכה לתהודה רבה, מאות ישיבות ספרדיות קיימות, עשרות נפתחו רק בשנים האחרונות, רובם ככולם עומדים בראשותם של ראשי ישיבות משכמם ומעלה, גאוני עולם ומרביצי תורה מופלגים. אם בשנים עברו בחורים רבים היו לוטשים עיניים להתקבל דווקא לישיבה הליטאית הנחשבת, דבר זה הצטמצם בפער משמעותי מאוד בשנים האחרונות, בדגש על השנה-שנתיים האחרונות, הציבור הספרדי זוכה למקומות תורה מוצלחים במיוחד המונים אלפים-אלפים של בחורים העתידים להאיר את שמיה של יהדות ספרד.

אם בעבר היה נדמה זה כחלום, היום כולם מודים בכך, עולם הישיבות הספרדי זוכה לעדנה, בכל שכונה, בכל תת שכונה, כמו גם בכל עיר ועיר ברחבי הארץ, ניתן למצוא לכל הפחות ישיבה ספרדית אחת העומדת בגאון ומובילה קו מיוחד המשמר את גחלת הלימוד של יהדות ספרד, אם זה בהנהגות ואם זה בצורת וסגנון הלימוד. אך לא כולם, ישיבות ספרדיות רבות, ואפילו אלו הנחשבות במיוחד, מובילות דרך לימוד כמו זו של הליטאים, מסורת דור אחר דור עד הסבא מסלבודקא. כך או כך, עולם הישיבות הספרדי פורח ומשגשג כפי שלא היה מעולם.

כמו בעולם הישיבות הליטאי כך גם בעולם הישיבות הספרדי, עולם הישיבות מתחלק לשניים – לשני סגנונות, יש את הישיבות שמובילות קו 'שמרני' למדי כמו אלו הנמצאים במקביל בעולם הליטאי דוגמת ישיבות: פונביז', תפרח, סלבודקה ועוד, ויש את הישיבות שמובילות קו 'פתוח' יותר כמו סגנונה של ישיבת 'חברון' הליטאית. בשונה מהציבור הליטאי, הציבור הספרדי מחשיב ומדרג את עולם הישיבות בדרך כלל לפי הקו אותו היא מובילה, כך שישיבה 'שמרנית' יותר תועדף על פני ישיבה 'פתוחה' יותר, אפילו שהיא לא נופלת בכי הוא זה ברמת הלימוד שלה. אם כי בשנים האחרונות גם הישיבות שמובילות קו 'פתוח' יותר זוכות לביקוש חסר תקדים, והם סוגרות מידי שנה רישום מוצלח במיוחד.

גם עולם הישיבות הקטנות של הציבור הספרדי גודל מידי שנה בשנה, לדברי רשמים רבים העוסקים בתחום, רק השנה לבד עתידים לעלות לישיבות גדולות כחמשת אלפים וחמש מאות בחורים, כמות בלתי נתפסת במונחים של ישיבות. מדובר אכן בגידול משמעותי של הציבור, סכום שבכמות גבוה יותר מעולם הישיבות הליטאי והחסידי.

בכל שנה ראשי הישיבות הספרדיים עמלים בכל תוקף לדחות כמה שיותר את מועד המבחנים לישיבות הגדולות, זאת בכדי להגיע כמה שיותר סמוך לפתיחת הזמן בכדי לבחון היטב את כישוריו של הבחור המבקש להסתופף בין כותליה. השנה, עמדו ראשי הישיבות בפני שוקת שבורה, היה זה נגיף הקורונה שנחת עליהם בפתע פתאום, הם לא ידעו לאן זה יוביל אותם, ואכן, בכינוס חירום שערכו כלל ראשי הישיבות הקטנות הוחלט כי חל איסור לקיים מבחנים לישיבות הגדולות קודם תאריך כ' תמוז, אלא שבשבוע האחרון לאחר לחצים אדירים הוחלט להקדים את מועד המבחנים והוא יתקיים החל מיום ראשון הקרוב.

חשוב להדגיש, כי שינוי מהותי מאוד ישנו בין עולם הישיבות הספרדי לזו הליטאי בכל מה שנוגע לרישום, בעיקר במבחנים, בישיבות הליטאיות הדברים מסוכמים עוד מראש והמבחן בדרך כלל הוא רק בשביל ה'פרוטוקול', לא כן הישיבות הספרדיות שם המבחן הוא מבחן, ובשעת המבחן גורלו של הבחור נחתך. על כן כלל הנתונים שהבאנו בפרויקט הנוכחי הם נתונים מסתמנים וצפויים אם כי הכל יכול להשתנות לכאן ולכאן במספרים בודדים. הבדל נוסף ומהותי ישנו בין עולם הישיבות הספרדי לזו הליטאי, בעולם הישיבות הליטאי מקובל שבחירת הישיבה נעשית בשיתוף פעולה של הבחור, ראש ישיבתו, והוריו של הבחור, לא כן בעולם הישיבות הספרדי שם מקובל שהבחור מסכם על ישיבה יחד עם רבו בישיבה, אם זה הר"מ שלו או ראש הישיבה, יצוין כי יש מקרים חריגים.

שחרית בהיכל ישיבת 'פורת יוסף'. צילום: שוקי לרר

רגע לפני מועד המבחנים, ורגע לפני סיום הרישום יצאנו לעקוב מקרוב אחר התפתחותה של עולם הישיבות הספרדי, יצאנו להתחקות אחר הנתונים מעוררי ההשראה, אחר הקווים שכל ישיבה מובילה, עקבנו אחר הסגנונות המיוחדים ועל ראשי הישיבות שמרביצים תורה באופן מופלא. יצאנו וחזרנו אליכם עם פרויקט מקיף ומיוחד מסוגו, על הישיבות ששומרות על גחלת הלימוד של יהדות ספרד, על ראש הישיבה הליטאי שמגיע לישיבה הספרדית ומוסר שיעורים, וגם על 'רעידת האדמה' שהתחוללה השנה בפתיחתה של ישיבה חדשה שיוצרת סחף חסר תקדים אליה.

עונת הרישום לשנת הלימודים תשפ"א התחיל מעט ברגל שמאל, רבים לא ידעו איך זה יסתיים בעיקר בשל האי וודאות עם התפרצותה של נגיף הקורונה, בישיבות רבות נרשמו הבחורים בדרכים לא דרכים על ידי רשמים רבים שנפגשו פנים אל פנים עם הבחור תחת שמירה על כללי הזהירות, אם בכל שנה בחורים רבים היו מגיעים לישיבות הגדולות בכדי ל'התרשם' מן המקום, הדבר התבטל השנה זאת בעקבות נגיף הקורונה, גם מה שמכונה כ'שבת פרגיות' כאשר מידי שנה מגיעים בחורים לשבות בצל הישיבה אליה הם שואפים להגיע, גם זה התבטל בשל המצב.

עונת הרישום יכולה הייתה להסתיים ברגיעה מסוימת אילולי החלטתו של הגאון רבי דוד אברהם שליט"א לפתוח ישיבה חדשה על שם חמיו זקן הראשונים לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל, הישיבה שתהיה מייסודו של מוסדות 'בניין אב' קנתה לה שם של כבוד במהירות ויצרה 'רעידת אדמה' של ממש בעולם הישיבות הספרדית, אם אנחנו מחלקים ציונים אזי זו הישיבה שהביקוש אליה היה כמעט הכי גבוה בכל עולם הישיבות. ראשי ישיבות ואף רשמים רבים מנבאים הצלחה מסחררת לישיבה החדשה בעיקר בשל מי שעומד בראשה הגאון רבי דוד אברהם שליט"א שנחשב ללמדן ותלמיד חכם בקנה מידה עולמי, וכמו כן בזכות הקו ה'שמרני' אותו היא מובילה.

אבל ישנם עוד ישיבות שהביקוש אליהם היה השנה גבוה במיוחד כזו היא ישיבת 'אש התלמוד' שבירושלים, המובילה קו פתוח, משהו בסגנונה הייחודי של ישיבת 'חברון', ראשי הישיבה כמעט כולם הם בוגרים של ישיבות חברון ומנחילים את דרכו ואת תורתו של מרנא הסבא מסלבודקא זיע"א לתלמידים הרבים. גם ישיבת 'יסודות – לב' הממוקמת בתל אביב זוכה לביקוש גבוה במיוחד וגם היא מתהדרת בסגנון ה'חברון' שלה, בחורים רבים שואפים להסתופף בין כותליה, וגם היא מסכמת רישום מוצלח וחסר תקדים במיוחד.

רעידת אדמה. הגר"ד אברהם שליט"א עם חמיו הראשון לציון זצ"ל. צילום: יעקב כהן, קובי הר צבי

ישיבת 'יסודות – זיאת': ישיבת יסודות הממוקמת במושב יסודות נחשבת לאחת הישיבות המובילות בקרב הציבור הספרדי, אם לא הישיבה המובילה, הישיבה הוקמה בדם ובזיע על ידי הגאון רבי יהודה זיאת זצ"ל מייסד ונשיא מוסדות 'שתילי זיתים', ועל שמו נקראת הישיבה עד היום. הישיבה כיום מונה כארבע מאות בחורים בני עלייה ושקדנים ועומד בראשותו של הגאון רבי שמעון שרייבר שליט"א. הישיבה נחשבת כישיבה מובילה בעיקר בשל תלמידיה הידועים בהתמדתם ובשל הסגנון ה'שמור' הקיים בישיבה. בכל תקופת הרישום הנוכחי היה ביקוש חסר תקדים לישיבה, ככל הנראה בסופו של יום יתקבלו לשיעור א' הקרוב בסביבות המאה בחורים מסלתה ושמנה של הישיבות לצעירים הספרדיות.

ישיבת 'בניין אב – דעת אליהו': ישיבת 'דעת אליהו' היא ישיבה חדשה שתפתח בזמן אלול הקרוב על ידי מוסדות בנין אב ותעמוד בראשותו של הגאון רבי דוד אברהם שליט"א, הישיבה תקרא 'דעת אליהו' על שם חמיו של ראש הישיבה זקן הראשונים לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זיע"א. בשורת פתיחת הישיבה החדשה היכתה גלים של ממש בכל עולם הישיבות הספרדי, ויצרה ביקוש אדיר וחסר תקדים, ראשי ישיבות רבים תולים את תקוותם בישיבה החדשה שתהיה בשורה של ממש בדרך הלימוד המסור בעולם הישיבות מזה דורות. לעת עתה, התקבלו לשיעור א' הבא כחמישים בחורים כאשר המספר עלול לעלות, תלוי בהחלטתו של ראש הישיבה הגר"ד אברהם שליט"א. הישיבה תמנה בסופו של יום כמאה וחמישים בחורים כולל בחורי קיבוץ שיבואו לייסד את הישיבה החדשה.

ישיבת 'בית שמעיה': ישיבת 'בית שמעיה' בבני ברק היא מהישיבות המובילות והוותיקות בקרב הציבור הספרדי בעיקר בשל הקו השמרן שלה, הישיבה מגדלת אלפי בוגרים ותלמידים המפארים את כותל המזרח של עולם הישיבות. הישיבה מונה כיום כשלוש מאות וחמישים בחורים ועומדת בראשותו של הגאון רבי שלמה אנגלנדר שליט"א, השנה, הישיבה מסכמת רישום מוצלח כאשר סך הבחורים המסתמן שיתקבלו לשיעור א' הבא הוא כתשעים בחורים.

הוותיקה שבישיבות. הקפות שניות בישיבת 'בית שמעיה'. צילום: שוקי לרר

ישיבת 'יקירי ירושלים': ישיבת 'יקירי ירושלים – באר התלמוד' נחשבת לאחת מן הישיבות המבוקשות והפותחות בעולם הישיבות הספרדי, משאת נפשם של בחורים רבים הוא לזכות להסתופף בין כותליה, מי שעומד בראשות הישיבה הוא הגאון רבי יהודה כהן שליט"א אשר נחשב לדמות בכירה בקרב הציבור הספרדי, גם בנו הגאון רבי חנוך כהן שליט"א משמש כראש הישיבה, בחורים רבים מעידים על נמרצותו המוסיפה רבות לאווירת הישיבה. הישיבה מובילה קו שמרני למדי, ובעגה ליטאית היא חשבת כ'תפרח פינת סלבודקה'. הישיבה מונה כיום כחמש מאות בחורים והיא צפויה לקבל לשעריה כמאה בחורים לשיעור א' הבא. הישיבה מסכמת כמידי שנה רישום מוצלח במיוחד.

ישיבת 'יסודות התורה – לב': ישיבת יסודות התורה או בעגה הישיבתית ישיבת 'לב' נחשבת לישיבה שהצליחה השנה ברישום מעל ומעבר, כאשר הביקוש היה חסר תקדים, הישיבה ממוקמת בבניין ישיבת הרמב"ם בתל אביב, והיא נודעת בסגנונה המיוחד, ובאווירת ה'חברון' שבה. הישיבה מונה כיום כשלוש מאות בחורים והיא עומדת בראשותו של הגאון רבי ברוך צבי לב שליט"א אשר נחשב ללמדן גדול, שיעוריו העמוקים סוחפים מאות רבות של בחורים בעולם הישיבות. למרות הביקוש והלחץ האדיר הישיבה תקבל לשיעור א' הקרוב כשבעים בחורים מוצלחים במיוחד.

ביקוש אדיר. סיום בהיכל ישיבת 'יסודות התורה'. צילום: שלומי כהן

ישיבת 'מאור התורה': ישיבת 'מאור התורה' נחשבת לישיבה מוצלחת במיוחד, טובי בניה של הישיבות הקטנות הספרדיות מתדפקים על דלתותיה, הישיבה מונה כיום כארבע מאות בחורים והיא עומדת בראשותו של הגאון רבי אברהם סאלים שליט"א, גם ראש ישיבת 'חברון' מרן הגאון רבי דוד כהן שליט"א מגיע להיכל הישיבה מידי שבוע בכדי למסור שיעור כללי למאות התלמידים, דבר שמוסיף רבות ל'שם' הישיבה. לראש הישיבה יש גם שני ישיבות קטנות בעיר המזוהות עמו, ישיבת 'מאור התורה' לצעירים וישיבת 'תורת משה', הרישום השנה מתמקד בעיקר משני הישיבות קטנות הללו והישיבה מסכמת לעת עתה רישום של ארבעים בחורים מוצלחים אך היא עתידה לקבל בסופו של יום כמאה בחורים לשיעור א' הבא.

ישיבת 'דעת חיים': ישיבת 'דעת חיים' הממוקמת בכניסה לבית וגן מול הר הרצל נחשבת לישיבה מבוקשת בקרב בחורים רבים המחפשים ישיבה 'פתוחה' יותר בסגנונה אבל מאידך גיסא עם רמה לימודית גבוהה, גם הקמפוס הענק שלה מוסיף רבות לשקיעותם ולרווחתם של הבחורים. הישיבה מונה כיום כשלוש מאות בחורים ועומדת בראשותם של הגאון רבי שלום ביתאן חתנו של מרן הגאון רבי גבריאל טולדנו זצ"ל ראש ישיבת 'אור ברוך'. ראש ישיבה נוסף הוא הגאון רבי ישי טולדנו שליט"א אשר נחשב ללמדן בסדר גודל ענק, ורבים מתדפקים על דלתותיו בכדי לשמוע את שיעוריו העמוקים. הישיבה מסכמת רישום מוצלח והיא תקבל לשנת הלימודים הבאה כשבעים בחורים.

ישיבת 'אש התלמוד': ישיבת 'אש התלמוד' הממוקמת באזור התעשייה כנפי נשרים בירושלים, נחשבת לישיבה מבוקשת במיוחד, בשל סגנונה הכובש, הישיבה מונה כארבע מאות בחורים ועומדת בראשותו של הגאון רבי יוסף לסרי שליט"א, משגיח הישיבה הוא הגאון רבי פנחס איפרגן שליט"א אשר ידוע במסירותו לתלמידים. הישיבה הוקמה לפני שנים ספורות אך היא נחשבת לסיפור הצלחה, כשהיא הופכת למבוקשת יותר ויותר משנה לשנה, עובדה מעניינת נוספת על הישיבה היא שכמעט כל אנשי הצוות הם בוגרי ישיבות חברון ועטרת ישראל, בנוסח הסבא מסלבודקא, ראש הישיבה הגר"י לסרי הוא תלמידו של מרן הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, וגם חתנו של הגרב"מ אזרחי – הגאון רבי אריאל וילנסקי שליט"א מכהן כראש ישיבה בישיבה. הישיבה נחלה השנה הצלחה מסחררת והביקוש היה אדיר מעבר לכל שנה, הישיבה צפויה לקבל כשבעים בחורים לשיעור א' הקרוב ובכך תסכם עונת רישום מוצלחת במיוחד.

ישיבת 'רכסים': ישיבת רכסים נחשבת לישיבה הגדולה ביותר בכמות הבחורים בעולם הישיבות הספרדי, שמה הולך לפניה כישיבה מוצלחת ורבים מבקשים להתקבל למקום, הישיבה מובילה קו 'פתוח' למדי כאשר מלכתחילה אין שם 'השגחה' קפדנית. הישיבה מונה כשש מאות בחורים ועומדת בראשותו של הגאון רבי אליהו ציון סופר שליט"א מזקני ראשי הישיבות הספרדיות. הישיבה מסכמת רישום ותקבל לשיעור א' הקרוב למעלה ממאה בחורים.

ישיבת 'משכנות התורה': ישיבת 'משכנות התורה' בבני ברק הוקמה בשנת תשס"א ועמדה בנשיאותו והכוונתו של מרן ראש הישיבה הגרמ"י לפקוביץ זצוק"ל, הישיבה מובילה קו שמרני בדרכו של נשיא הישיבה וכפופה להוראותיו. הישיבה מונה כיום כארבע מאות בחורים והיא עומדת בראשותו של הגאון רבי אפרים כהן שליט"א, מי שמשמש כמשגיח הישיבה הוא הגאון רבי משה דוד לפקוביץ שליט"א בנו של נשיא ומכוון הישיבה. הישיבה חונכת את משכנה החדש והמרווח ברחוב עזרא פינת בן יעקב בבני ברק לרווחתם של מאות הבחורים. צוות הישיבה מסכם רישום מוצלח עם כמאה בחורים שיתקבלו לשיעור א' החדש.

ישיבת 'באר יצחק': ישיבת 'באר יצחק – טלזסטון' מונה כיום כשלוש מאות בחורים ונחשבת לישיבה חשובה מאוד בקרב הציבור הספרדי, לפני כשנה עזב את הישיבה המשגיח הגר"ד פלג ומאז מי שמשמש כדמות המרכזית בישיבה הוא הגאון רבי צמח פרץ שליט"א לצידו של ראש הישיבה הגאון רבי מנשה טופיק אביעזרי שליט"א, הישיבה שוכנת בקמפוס מפואר ורחב ידיים במעלה היישוב החרדי טלזסטון. הישיבה אף מתהדרת בשיעוריו של ראש הישיבה הנחשבים עמקניים מאוד. בהנהלת הישיבה מסכמים רישום עם קבלתם של כשישים בחורים לשיעור א' הקרוב, יצוין כי המספר יכול להשתנות וזה תלוי בקרב מקבלי ההחלטות בהיכל הישיבה.

ישיבת 'ברכת אפרים': ישיבת 'ברכת אפרים' נחשבת לישיבה מיוחדת כשהיא בסגנון 'מרביצי תורה', לדוגמא, ראש הישיבה מורה להצביע בבחירות לרשימת יהדות התורה ג', ובכך הוא מבין ראשי הישיבות הספרדיים הבודדים שעוד מורים כך. הישיבה היא ישיבה שמרנית בסגנון של עולם הישיבות בבני ברק, והיא מונה כשלוש מאות בחורים, מי שמשמש כראש הישיבה הוא הגאון רבי בצאלאל פנחסי שליט"א דמות ידועה מאוד בקרב הציבור הספרדי. הישיבה מסכמת רישום מוצלח עם קבלתם של כשבעים בחורים לשיעור א' הקרוב.

ישיבת 'שערי תבונה': ישיבת שערי תבונה ממוקמת בעיר אלעד והיא מונה כארבע מאות בחורים והיא עומדת בראשותו של הגאון רבי אהרן חדד שליט"א, ראש הישיבה ידוע בלמדנותו ורבים מגיעים לשמוע את שיעוריו שהפכו לשם דבר בעולם הישיבות. הישיבה מחזיקה אף שני ישיבות קטנות בבני ברק, ישיבת 'שערי תבונה' לצעירים וישיבת 'דבר אברהם' וטובי הבחורים בישיבות הללו מגיעים לישיבה הגדולה באלעד. הישיבה רושמת רישום מוצלח עם קבלתם של כשבעים בחורים לשיעור א' הבא.

ישיבת 'תפארת הלוי': ישיבת 'תפארת הלוי' ממוקמת בעיר אלעד, הישיבה מונה כיום כמאתיים וחמישים בחורים ועומדת בראשותו של הגאון רבי משה לוי שליט"א אשר מכהן גם כראש ישיבה בירושלים, מי שמכהן בפועל כמנהלה הרוחני של הישיבה הוא הגאון רבי בועז לביא שליט"א. בעבר כונתה הישיבה 'שערי דעת'. בישיבה פועלים באופן נמרץ להביא קבוצה גדולה לשיעור א' הבא, אך לעת עתה התקבלו כחמישים בחורים.

שבע ברכות בהיכל ישיבת 'תפארת לוי' לבנו של ראש הישיבה. צילום: יעקב כהן

ישיבת 'אוהל יוסף': ישיבת אוהל יוסף בבני ברק עומדת בנשיאות מקים עולה של תורה הגאון רבי צבי פדידה שליט"א, הישיבה הירושלמית פותחת את שעריה עם מאות הבחורים המתדפקים על דלתותיה. למרות מעבר הישיבה משכונת רמות בירושלים לבני ברק מסכמים בהנהלה רישום מוצלח כאשר התקבלו לשיעור א' הבא 60 בחורים מטובי עולם התורה והישיבות המובילות בציבור הספרדי. בישיבה קיים מגוון רחב של בוחנים בהם ראשי הישיבה הגאון רבי יעקב שרבני שליט"א הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א בנו של הראשון לציון הגר"י יוסף שליט"א, המשגיח הגאון רבי מאיר פדידה שליט"א וכן המנהל הרוחני רבי יוסף עבאדי שליט"א.

ישיבת 'אורחות התלמוד': ישיבת 'אורחות התלמוד' של הרב אהרונוב פתחה את שעריה לפני שנים ספורות ושמה עולה מיום ליום. הישיבה ממוקמת בשכונת רמת אשכול בירושלים, לדברי רשמים בעולם הישיבות הספרדי, צפויה לישיבה הצלחה גדולה, כאשר עם השנים עוד ועוד בחורים שואפים להגיע למקום הזה.

ישיבת 'תורת אברהם': ישיבת תורת אברהם גם היא נפתחה לפני כשנה אך שמה עולה מיום ליום וצורבים רבים חפצים ללמוד בין כותליה. הישיבה עומדת בראשותו של הגאון רבי זאדה בניהולו של הרב שאלתיאל והיא ממוקמת בבניינים של ישיבת פרעשבורג בירושלים.

ראשי ישיבת תורת אברהם בבית מרן שר התורה. צילום: שוקי לרר

ישיבת 'שער התלמוד': ישיבת 'שער התלמוד' ממוקמת בשכונת גבעת שאול בירושלים, מי שעומד בראשות הישיבה הוא הגאון רבי יוסף בן עמרם שליט"א, בהנהלת הישיבה השקיעו מאוד ברישום של השנה הקרובה והיא מסכמת רישום מוצלח. על פי הצפי בשנה הקרובה צפויים להתקבל למעלה מחמישים בחורים לשיעור א' הקרוב.

ישיבת 'כסא רחמים': ישיבת 'כסא רחמים' בעיר בני ברק עומדת בראשותו של מרן הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א. הרישום מבוסס מידי שנה על רשת הישיבות קטנות של מוסדות 'כסא רחמים' בבני ברק, עמנואל, נתיבות ועוד. מי שמנהל את הישיבה בפועל מבחינה רוחנית הוא הגאון רבי צמח מאזוז שליט"א, אחיו של ראש הישיבה הגר"מ מאזוז שליט"א. הישיבה נחשבת לספרדית מאוד כאשר לומדים בישיבה טור בית יוסף, טעמי המקרא ואפילו הלכות סת"ם. זאת בנוסף להקפדה שמובילה הישיבה בכל מה שקשור להגיה ספרדית מקורית בביטוי הנכון של אותיות חי"ת, עי"ן, וצד"י, כמסורת הספרדים. אפשר לומר, כי לולא ישיבת 'כסא רחמים' היתה משתכחת דרך הלימוד והעיון הספרדי, להעמיק בדברי הרש"י והמהרש"א דבר שממשיך בהיכל הישיבה בכל עז.

עצרת בהיכל ישיבת כסא רחמים לזכרו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל

ישיבת 'נחלת דן': ישיבת 'נחלת דן' בבני ברק נפתחה לפני מספר שנים על ידי ראש ישיבת 'בית מדרש עליון' הגאון רבי יחמיאל אונגרישר שליט"א על שמה של הישיבה מונצח שמו של ראש ישיבת 'בית מדרש עליון' המנוח הגאון רבי דן אונגרישר אשר עמד תמיד לימינם של ציבור בני התורה הספרדיים, הישיבה מונה כיום כמאה ועשרים בחורים, והיא נחשבת לישיבת הסניף של 'בית מדרש עליון' הליטאית. הישיבה ממוקמת ברחוב בן יעקב בבני ברק ונמסרים בה שיעורים גם מראשי ישיבת 'בית מדרש עליון' בהם הגאון רבי ישראל אדלשטיין שליט"א, הגאון רבי נפתלי קופשיץ שליט"א, הגאון רבי ישראל סוקל שליט"א, הישיבה עומדת בראשותו של הגאון רבי איתמר נויפלד שליט"א. הישיבה מקבלת מגוון רחב של בחורים והיא מסכמת רישום עם כשלושים בחורים שיתקבלו לשיעור א' הבא.

ישיבת 'פורת יוסף': ישיבת 'פורת יוסף' הממוקמת בעיר העתיקה שבירושלים עומדת בראשותו של נשיא מועצת החכמים מרן הגאון רבי שלום כהן שליט"א, מי שעוד מכהן בראשות הישיבה הוא הגאון רבי יוסף חיים קופשיץ שליט"א והגאון רבי שמואל בצלאל שליט"א, הישיבה ידועה בקו המיוחד אותו היא מובילה, ראש הישיבה מגיע למקום למסור 'שיעורים כלליים' ורבים מגיעים לשמוע שיעורים אלו. הישיבה שומרת על מספר נמוך יחסית של בחורים והיא סוגרת רישום עם כארבעים בחורים שעתידים להתקבל לשיעור א' הבא. ראש הישיבה ונשיא מועצת החכמים שליט"א מקיים קשר רציף עם בוגרי הישיבה לדורותיה כאשר הוא מוסר מידי חודש וועד לבוגרי הישיבה ברחבי הארץ.

ישיבת 'פורת יוסף' בראשותו של נשיא מועצת החכמים

ישיבת 'פורת יוסף – גאולה': ישיבת 'פורת יוסף –גאולה' עומדת בראשות הגאון רבי משה צדקה שליט"א, הישיבה סובבת סביב אישיותו של ראש הישיבה הנחשב כאחד מגדולי וזקני גדולי הדור הספרדיים, הישיבה משמרת את הקו המיתולוגי של ישיבת פורת יוסף מאז ימיו של ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטייה זיע"א דבר המתבטא בעיקר ביראת שמים ורמה לימודית גבוהה, הישיבה פונה אל הציבור הספרדי הירושלמי הוותיק.

ישיבת 'אור לציון': ישיבת 'אור לציון' ממוקמת בשכונת גבעת משה בירושלים והיא נמצאת בבניין רחב ידים, הישיבה עומדת בראשותו של הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א, והיא נושאת את שמו של אביו מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל. מי שעוד מכהן כראש ישיבה הוא הגר"צ פרצוביץ שליט"א מראשי ישיבת 'מיר' בברכפלד. הישיבה מונה כמאתיים בחורים והיא תקבל לשיעור א' הקרוב כארבעים עד חמישים בחורים. ראש הישיבה הגר"א אבא שאול הוא חניך ישיבת פונביז' ומתלמידיו המובהקים של מרן הגאון רבי ברוך דב פוברסקי שליט"א כשהוא מחדיר את הסגנון הפונוביזאי' לתלמידי הישיבה בדרך הלימוד העיוני.

ישיבת 'דרכי דוד': ישיבת 'דרכי דוד' היא ממוקמת בעיר בית שמש שנתה השנה את שמה והיא נקראת ישיבת 'בית אליהו', כארבעים בחורים עזבו את הישיבה והם עתידים לעבור לישיבת 'קרית התורה' בקרית גת העומדת בראשותו של הגר"ל אנקונינה שליט"א. הבחורים החדשים יהוו כגרעינה החדש של הישיבה בדרכה המחודשת.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
9 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ברוך השם עולם התורה הספרדי פורח וגדל. ובכך יש ביטוי לאיכות הספרדית שתמיד הייתה קיימת אך הצטנעה תחת הסינר הליטאי. חזקו ואמצו!!!

אני חושב שעשיתם נזק גדול להרבה ישיבות ספרדיות שלא הזכרתם אותם בכתבה וביטלתם אותם במחי יד צריך לעשות תשובה ע"ז בבקשה לתיקון הענין

בשבילי באר התלמוד היא הישיבה הפותחת מכל הרשימה שהבאתם כאן ועובדה היא ברישום שהשנה נבחנו למעלה משבע מאות בחורים ושהתקבלו 'רק' כשמונים בחורים. ומדובר כאן מטובי עולם הישיבות שבאו להבחן כך אני יודע מידיעה אישית ואין לי שום נגיעה בכל העניין. אך חשוב מאוד שכל הקוראים ידעו: באר התלמוד השנה היא הישיבה הפותחת ואין לאף אחד את הזכות ליטול לה את השם הזה

שכחתם יש את ישיבת אור ברוך?

בישיבת אש התלמוד צפויים להיכנס כ90 בחורים מצוינים ולא 70 – נא לתקן. !!!!!!!!!!

הישיבות המבילות בבניית הבחורים
בית שמעיה ומשכנות התורה אין מה להגיד הם הישיבות שטובי האברכים יוצאים משם!

מה עם הישיבות הליטאיות?

ישיבת משכנות התורה הצליחה השנה ברישום מסחרר וסינון חזק מתוך כשמונה מאות ויותר טפסים וארבע מאות נבחנים התקבלו לישיבה רק כמאה בחורים מבוררים היטב

מה עם "יד אהרון" הספרדית ישיבת רינת התורה ירושלים שבמלכי ישראל בראשות הרב עזרא ניסן שליט"א איך שכחתם
איך איך……

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture