Olivier Fitoussi/Flash90

נתניהו: "לא רוצה להגיע לסגרים, חייבים לשנות כיוון ולחזור להגבלות" • צפו

ראש הממשלה הכריז: "אציג בשבוע הבא תוכנית כלכלית לחצי שנה". עוד הוסיף: "אנחנו חייבים לחזור למציאות של הגבלות כדי לשטח את העקומה" לסיום ציטט מפרשת השבוע: "הן עם כלביא יקום, וכארי יתנשא". שר הבריאות: "השמחות באולמות הפכו למוקד הדבקה"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב הצהרה לתקשורת ואמר כי "אזרחי ישראל, משבר הקורונה ממשיך להכות בעולם, בכל יום ישנם כמעט 200 אלף נדבקים חדשים מסביב לגלובוס. יש מדינות רבות שבהן מספר החולים ירד, ואז הוא שוב טיפס מעלה מסיבות שונות. הסופה הכבירה הזאת קודם כל גובה קורבנות בחיים, פוגעת בבריאות, פוגעת בכלכלה, פוגעת בשגרת החיים. אצלנו היו מי שהקלו בכך ראש. הם אמרו שהנגיף יעלם מעצמו – ובכן, הוא לא נעלם. הם אמרו: 'יבוא הקיץ, והחום יחסל את הנגיף' – אבל גם ההנחה הזאת התבררה כחסרת בסיס המציאות. הקיץ פה וגם הנגיף פה. לצערי הוא עדיין פה בגדול".

"בשבועות האחרונים נקטנו צעדים שונים לפתיחת הכלכלה. אני מייחס חשיבות עצומה לחידוש הפעילות הכלכלית במשק. עם זאת, הדגשתי פעם אחר פעם שפתיחת הכלכלה מותנית בהקפדה על הנחיות הבריאות: חבישת מסכה, שמירת מרחק, הקפדה על היגיינה. אמרתי גם שסביר שבשגרת הקורונה נצטרך להתנהל, אני המשלתי את זה לנגינה על אקורדיון – בהתאם להערכת המצב אתה פותח את המגבלות, ובהתאם להתפתחויות אתה גם מהדק אותן מעת לעת. זו שגרת הקורונה, זו שגרת האקורדיון".

"בישראל, כפי שקורה במרבית המדינות בעולם, אנחנו מחפשים כל הזמן את נקודת האיזון – מצד אחד להשיג כמה שפחות הדבקה, מצד שני למנוע כמה שיותר פגיעה בכלכלה. אני יודע שהייתה פגיעה, אני יודע שרבים נפגעו, אני יודע שרבים משוועים לעזרה ואני פועל עבורכם כל הזמן וביתר שאת. בימים האחרונים כדי לחזור להבטיח את הכלכלה ואת הפרנסה שלכם הארכנו את תקופת הזכאות לקבלת דמי אבטלה, הוספנו כשני מיליארד שקל לעסקים, בדגש על עסקים קטנים. ומעבר לצעדי הבלימה והתמיכה המידיים שנקטנו מתחילת המשבר כמו הקצבאות, המענקים והלוואות מסוגים שונים לעסקים, מכל הסוגים".

"מעבר לכך אני מתכוון להציג בימים הקרובים תכנית סיוע כלכלית לחצי השנה הקרובה. אני קורא לה – 'ערכת קורונה כלכלית'. היא תספק רשת ביטחון, והרבה יותר ודאות, זו המילה הקריטית, הרבה יותר ודאות בתעסוקה ובהכנסה. לא נדאג לכם עד תאריך 'איקס', קרוב, אלא לתת מרווח של זמן שאתם יודעים שיש רשת הגנה, רשת ביטחון מינימלית לבעלי העסקים, לעצמאים, לשכירים, למבקשי העבודה – בתקופת ההתמודדות עם הקורונה".

"אני גם מתכוון לעשות דבר נוסף, אני גם מתכוון לדאוג לכך שהאוצר יביא את הכסף אליכם במהירות ללא בירוקרטיה, ללא עיכובים. גם על זה אני עובד הרבה בימים האחרונים. אני מאמין שיחד, בכוחות משותפים, אנחנו נוכל להחזיר את הכלכלה הישראלית למסלול המצוין שהיא הייתה בו, ויותר מכך – בסופו של דבר, כשנתגבר על הקורונה, נביא אותה לשיאים חדשים".

ראש הממשלה שב ואמר כי "אני חוזר ומדגיש: זה בידיים שלנו, אזרחי ישראל. זה בידיים של כולנו. אם נקפיד על הכללים – אני קראתי להם 'ממ"י' – מסכה, מרחק, ידיים, אנחנו נתגבר בעזרת ה' על הנגיף. המפתח לכך הוא שילוב של אחריות אישית, וערבות הדדית. זה באשר לנושא הכלכלי".

"עכשיו אני רוצה לדבר על הנושא הבריאותי: בתחילת השבוע היינו עם נתון של 450 נדבקים, והיום אנחנו עומדים על כמעט 1,000 נדבקים. בשיא הקודם ב-31 במרס –היו 738 נדבקים, והיום אנחנו כמעט ב-1,000. מיום ראשון ועד היום – כשעברו רק כמה ימים – מספר החולים הכללי עלה ביותר מ-100%, ומספר החולים הקשים עלה ב-50%. מי שאומר 'אבל אין חולים קשים', בהתחלה זה באמת היה ככה, אבל הם מדביקים את הקצב יחד עם הנדבקים. ייתכן שיש לזה כל מיני הסברים, הסברים של גילאים ומעבר ההדבקה מצעירים למבוגרים, אני לא נכנס כרגע לכל התיאוריות, אבל הנתונים האלה הם חדים, הם ברורים והם אינם משאירים בידינו שום ברירה".

"אנחנו חייבים לחזור למדיניות של מגבלות כדי לשטח מחדש את העקומה. גם מדינות אחרות – מדינות גדולות בהרבה מאיתנו – מאמצות מגבלות. גם הן פותחות וסוגרות. בארה"ב – טקסס, פלורידה, קליפורניה; באוסטרליה, שעם ראש ממשלתה שוחחתי הבוקר – מדינת ויקטוריה, זו מדינה של 5 מיליון בני אדם, עשו שם סגרים. אנחנו משתדלים לא לעשות את זה, ואני רוצה לומר לכם אזרחי ישראל: הכי קל זה להשאיר את המצב כפי שהוא, הכל פתוח, כולם לכאורה מרוצים, אבל אם ננהג כך – נגיע מהר מאוד לאובדן שליטה, כי בקצב גידול אקספוננציאלי, גיאומטרי, מה שנראה לכם סביר עכשיו, מחר הופך לאלפים ולעשרות אלפים של נדבקים, אסור להגיע לשם. אם לא ננהג ככה בעוד שבוע נגיע למספר שיא של חולים כולל עוד ועוד חולים קשים – ואני לא רוצה להגיע לאותו סגר הרמטי שהיינו בו".

"מנהיגות פירושה לומר את הדברים כהווייתם, את האמת כפי שהיא. וזוהי האמת: אנחנו חייבים לשנות כיוון, ועכשיו. הנגיף לא מתחשב בנו. כשיש לו הזדמנות – הוא תוקף. ולכן אנחנו צריכים לנהוג כמו מפקד בשדה הקרב – כשהאויב משפר עמדות, אסור להישאר עם התכנית הישנה. אסור לעצום עיניים. תכנית הקרב חייבת להשתנות ולהתאים את עצמה לאויב".

נתניהו הודיע כי "כיוון שלהבנתנו פוטנציאל ההדבקה הגדול ביותר נובע מהתקהלויות חברתיות במקומות סגורים, החלטנו הערב בישיבת ממשלה מיוחדת שכינסתי על מגבלות התכנסות באירועים במרחבים הסגורים: באולמות, בברים, במועדונים – עד 50 איש. התקהלויות חברתיות אחרות במרחבים סגורים – עד 20 איש, זה כולל בבתים. אנחנו יודעים מה זה עושה כשאנשים מתקבצים, רוקדים, שרים – מדביקים אחד את השני ואחר כך הצעירים מדביקים את המבוגרים והמבוגרים מדביקים את הקשישים. אנחנו צריכים אחריות אישית וערבות הדדית".

"איננו משנים דבר כרגע ביחס למקומות העבודה, המסחר, הקניונים, המלונות, התיירות והתחבורה. הדברים שהם חשובים לכלכלת ישראל, משום שהמקומות הללו והמתקנים הללו עובדים לפי תו תקן מיוחד – בהתאם לכללי התו הסגול שכבר הנהגנו בהם. אבל אנחנו כן מדברים על אותם מקומות ועל אותם אירועים והתכנסויות, ושר הבריאות תכף יפרט את זה. אני יודע שזה לא פשוט, אני יודע שזה לא קל, אבל זה בידינו".

"במקביל, בימים האחרונים יש גם כל מיני קרני תקווה – ישראל היא מדינת חדשנות, אני לא רוצה לתת הבטחות, אבל יש התפתחות מעניינת במאבק ובניסיון להגיע לחיסון וגם עבודה על תרופות מתקדמות. מדינת החדשנות מתגייסת למאבק בקורונה. אנחנו באתגר מתמשך – אבל העם שלנו והמדינה שלנו הוכיחו כל כך הרבה פעמים בעבר, שהם נכונים לכל אתגר. הקורונה, נכון לעכשיו, היא לא עניין של 'זבנג וגמרנו'. זהו קרב קשה שייקח עוד זמן. אבל אני מכיר את הכוחות האדירים שטמונים בנו. הרוח הישראלית עשויה ללא חת. היא חזקה, היא איתנה, וכפי שנקרא בתורה בשבת הקרובה: "הן עם כלביא יקום, וכארי יתנשא". יחד נעמוד באתגר, ויחד ננצח", חתם נתניהו את דבריו.

"אנחנו משתדלים לא לעשות סגרים", המשיך רה"מ. "הכי קל זה להשאיר את המצב כפי שהוא – הכל פתוח, כולם מרוצים, אבל כך נגיע מהר מאוד לאובדן שליטה. בעוד שבוע, אם ננהג כך, נגיע למספר שיא של חולים. מנהיגות פירושה לומר את הדברים כהוויתם. זוהי האמת – אנחנו חייבים לשנות כיוון ועכשיו. צריך לנהוג כמו מפקד בשדה הקרב – כשהאויב משפר עמדות, תוכנית הקרב צריכה להשנות ולהתאים את עצמה".

ראש הממשלה האשים את הגורמים המשפטיים בממשלה בעיכוב ההחלטות. "מה שיכולנו לעשות בממשלת מעבר דרך תקנות לשעת חירום, פתאום אחרי שהרכבנו ממשלה יש חוקים. יש הנחיות מהיועמ"ש: 'תעשה ככה ותעשה ככה'. יש מכשולים ומתגברים עליהם. אני מתכוון להעביר בשבוע הבא חוק קורונה שנותן לנו את היכולת להתגבר על כל המכשולים שתיארתי עכשיו".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בהצהרה המשותפת עם ראש הממשלה כי "חייבים לקטוע את שרשרת ההדבקה". על הגבלת מספר המשתתפים באולמות האירועים, אמר: "לצערי הרב ולבי על בעלי השמחות – אני חייב לקבוע שהשמחות באולמות הפכו למקור הדבקה. יש ערים שלמות עם לחלואה גבוהה בעקבות אירוע משמח אחד".

אדלשטיין הוסיף כי על הציבור לשמור על האוכלוסיה המבוגרת. "יש לנו נכס, לא בכל דור היו סבא וסבתא והורים מבוגרים. בואו נשמור ביחד על הנכס הזה", אמר. "אנחנו כמשרד הבריאות לא צריכים להוציא הנחיות מחייבות לא לראות את הסבים – זו אחריות של כל אחד ואחת מאיתנו, גם של הדור הצעיר וגם של גיל הזהב. בואו נעזור להם להיזהר".

עוד אמר השר, כי "במהלך כל חודש יוני קיבלנו בבתי החולים המצוינים שלנו 103 חולים קשים. ביום הראשון של יולי כבר קיבלנו עשרה. הנגיף מתפשט ולצערנו גם האוכלוסיה המבוגרת ואנשים בעלי מחלות רקע נדבקים. זוהי שעת חירום, שאנחנו כעם פחות מנוסים בה מאשר במלחמות רגילות. יש דברים שאנחנו חייבים לעשות. למשל, קטיעת שרשרת ההדבקה. אנחנו כבר באופן יציב ביותר מ-20 אלף בדיקות ביום. זה רק חלק מן העניין. השאלה היא גם כמה זמן לוקח בין הפנייה של אדם שחושד שהוא חלה לבין קבלת התשובה. אנחנו עובדים על קיצור הזמן הזה ויש הישגים לא רעים".

כמו כן, התייחס אדלשטיין לבעיה סביב החקירות האפידימולוגיות שלא מתבצעות כראוי. "יש גם את עניין החקירות האפידמיולוגיות. המצב לא אידיאלי. הוספנו אחיות למערך הזה. גייסנו 280 סטודנטים לרפואה ולסיעוד. הם עובדים לילות כימים, אבל אני רוצה לומר ביושר – אין מומחה שחושב ששיפור המערך הזה לבדו יכול לבד לתת מענה לגל התחלואה שאנו עדים לו".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איןןןןן

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture