Yonatan Sindel/Flash90

אוחנה: "מקרים שבהם הייתה התנהלות לקויה הנושאים יתבררו עד תום"

השר לביטחון הפנים על הסערה נגד המשטרה: "מהדיווחים שאני מקבל, האוכלוסייה החרדית דווקא הפנימה טוב יותר ביחס ליתר האוכלוסייה את חובת חבישת המסיכות, מותר לשער כי שיעור הדו"חות הניתנים לאוכלוסייה זו הוא נמוך משיעורה באוכלוסייה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השר לביטחון הפנים אמיר התייחס הערב לסערה בעקבות מספר תקריות של שוטרים שאכפו בצורה שערורייתית את תקנות הקורונה ואמר כי "אני רואה את הסרטונים. אני רואה, וכואב. הם לא קלים. האמינו לי – הם לא קלים גם לשוטרים. מבלי להתייחס למקרה ספציפי, הן כהורה והן כאדם קשה להישאר אדיש לכאבו של אחר. הנושא אינו פוסח על אף פלח באוכלוסייה. במקרים שבהם הייתה התנהלות לקויה הנושאים יתבררו עד תום, יחודדו נהלים ובמידת הצורך יופקו לקחים".

"עם זאת, השוטרות והשוטרים אינם האויב. הם ממלאים את חובתם הקדושה במאמץ הלאומי. למעלה מ-4,000 דו"חות קורונה נרשמים ביממה, שהם עשרות וכנראה מאות אלפי אינטראקציות בין השוטרים לבין האזרחים על רקע זה. רובם המוחלט של המפגשים בין השוטר לאזרח, מסתיימים ללא כל תקריות חריגות. האכיפה נעשית כלפי כל תושבי ישראל. אלפי שוטרים ביחידות משימתיות ייעודיות בכל המחוזות הגיאוגרפיים של משטרת ישראל, מבצעים אכיפה ממוקדת בנושא הקורונה".

"אציין כי מהדיווחים שאני מקבל, האוכלוסייה החרדית דווקא הפנימה טוב יותר ביחס ליתר האוכלוסייה את חובת חבישת המסיכות – ועל כן, למרות שאין נתון אמפירי המוכיח זאת – מותר לשער כי שיעור הדו"חות הניתנים לאוכלוסייה זו הוא נמוך משיעורה באוכלוסייה (מן הסתם אין בדו"ח סימון מיוחד לאוכלוסייה כזו או אחרת). אחיי הישראלים מכל הסוגים, ובתוכם אחיי החרדים – המשטרה לא אוהבת את העבודה הזאת. הרבה יותר מושך להיאבק בפשיעה ובטרור. אך אנחנו בזמן חירום. עת צרה היא לישראל – וממנה יושע".

"ברגע שנפנים כציבור את החובות החדשות שנגזרו עלינו כדי לנצח את הקורונה, ויהיה נדיר לראות מחוץ לבית אדם בלי מסיכה כשם שנדיר לראות אדם נוסע בלי חגורת בטיחות או רוכב אופנוע בלי קסדה – נוכל למגיפה". אוחנה הוסיף בפנייה לשוטרים כי "אין לקנא בכם על מורכבות התפקיד שהוטל עליכם. קשה גם להפריז בחשיבותו בתוך המאמץ הלאומי. תמיד זכרו כי אין תחליף לשכל הישר ולשיקול הדעת.

"הציפייה שלי מכם", הוסיף השר הממונה פבנייתו למשטרה, "היא לעשות את עבודתכם נאמנה, בנחישות היכן שצריך אך גם להפעיל שיקול דעת ולנהוג ברגישות היכן שזו מתבקשת. לשיקול הדעת של כל אחת ואחד מכם בשטח, יש השפעה עצומה על האופן שבו הציבור יישמע להנחיות ובכך על הצלחתנו כמדינה וכחברה להתמודד עם התפשטותו של הנגיף, והן על תדמית הארגון כולו".

שוטרים עיכבו ילדה חרדית בטענה שהייתה ללא מסכה

שוטרים עיכבו היום (שני) ילדה בת 13 וחצי ברחוב תורה מציון בירושלים לאחר שלטענתם הסתובבה ללא מסיכה. בתיעוד שהפיץ עובר אורח נראים שני השוטרים עומדים לצד הילדה, תוך שהיא ממררת בבכי, כשהם רושמים לה דוח. זמן קצר לאחר מכן נשמע השוטר אומר בטלפון, כנראה להוריה של בת ה-13.5, "הילדה שלך מקבלת דוח". אולם, מהמשטרה נמסר בתגובה כי "מדובר בשקרים ולא ניתן דוח לילדה".

בסרטון הילדה נראית מפוחדת וממררת בבכי, עוברים ושבים מתערבים ואדם אחד אפילו הציע לקבל את הדוח במקומה. לבסוף כשנוצרה התקהלות השוטרים עזבו את המקום. "אני לא מאמין למה שקורה, ילדה מקבלת קנס משוטרים בגלל שלא הייתה עם מסכה על פניה", נשמע עד ראייה בסרטון שהגיע מירושלים. "הילדה בוכה בטלפון. ממררת בבכי. השוטרים ברוממה מסתובבים ונטפלים לילדים שמסירים את המסכה ולו לרגע כדי לשתות והחמור זה שהם פשוט מחפשים ילדים שמסתובבים לבד ללא ליווי מבוגר".

"כאן בסרטון הם נטפלים לילדה כבת 9 עם מסכה שהורידה, את המסכה לסנטר כדי לשתות מהכוס ברד שקנתה לה", הוסיף. "השוטרים האלו פשוט מצאו טרף קל – קל מאוד. ילדה לבד ללא מבוגר שיתנגד ופשוט נטפלו אליה כדי לתת לה דוח והילדה המסכנה פרצה בבכי. החמור ביותר זה שאחד משני השוטרים מתבייש מעצמו, ובתחילת הסרטון הוא נראה ניגש לניידת ומוריד את התג עם השם שלו וזורק את זה לניידת. לבסוף כשעובר אורח התחיל לצעוק על השוטר על זה שהוא ללא זיהוי הם ברחו ממש כמו גנבים או שודדים. אני לא נכנס עכשיו לוויכוח אם יש קורונה או אין קורונה אבל מה שאני עכשיו ראיתי בעיניים שלי זה התעללות של שני שוטרים בילדה חרדית מסכנה ותמימה חד וחלק.

אמה של הילדה טענה בשיחה עם 'חדשות 12': "הילדה היתה עם מסיכה. הורידה רק כדי לשתות. הם אמרו לה שהם רושמים דו״ח. שום העירו לה. הילדה שלי לא התחילה לבכות בגלל שהעירו לה. רואים ששאלו את המספר של האמא ואיפה היא גרה ומה השם שלה. בשביל מה? אם היו מעירים לה היו אומרים לה ׳שימי את המסיכה׳ היא היתה שמה את המסיכה היא היתה מבינה את זה. היא ילדה בוגרת. היא בכתה כל הדרך הביתה וגם עכשיו לא מצליחים להרגיע אותה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד מוחלט לנטען, השוטרים פגשו בנערה בת 13.5 ברחוב כשהיא ללא מסיכה על פנייה בניגוד לתקנות, אולם לא רשמו לה דו״ח כלל. השוטרים ביקשו ממנה לעטות מסיכה על פניה ושחררו אותה לדרכה. מדובר בעוד פרסום שקרי ומעוות לחלוטין במסגרת קמפיין מגמתי המתנהל בימים אלו נגד המשטרה והשוטרים הפועלים למען בריאות הציבור".

"המשטר החילוני הופך לאנטישמי בצל הקורונה"

מטעם שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן נמסר כי הוא שוחח בשעה האחרונה עם שר הבט”פ אמיר אוחנה וביקש ממנו לבחון לעומק את התנהלות השוטרים שתועדו משפילים ילדה בת 13 ברחוב בירושלים, בניסיון לתת לה דו”ח בגין אי עטיית מסכה כביכול.

השר ליצמן הבהיר בשיחתו לשר אוחנה כי עם כל ההבנה לתפקיד השוטרים בימים לא פשוטים אלה, סאת הכאב הזעם של הציבור החרדי גוברת ובצדק, נוכח מקרים חוזרים ונשנים של ההתנכלות משטרתית, תוך חוסר רגישות בסיסית למול חסרי ישע, כמו מקרה מזעזע זה בו ילדה צעירה נדרשת למרר בבכי ברחוב, תוך התנהלות קשה ופוגעת מצד השוטרים. “יש למצות את הדין עם שוטרים אלה ולהבטיח שלא נחזה שוב בהתנהגות מעין זו במחוזותינו”.

השר לבטחון פנים אמיר אוחנה אמר לשר ליצמן כי בכוונתו לפנות באופן מיידי לממ”ז י-ם ניצב ירון ידיד על מנת לקיים בירור מהיר ויסודי של המקרה האמור ולהדגיש את חשיבות ההקפדה על כבוד האדם במרחב הציבורי וזכויות הציבור החרדי, בייחוד בימים של מאבק בנגיף הקורונה.

סגן השר מאיר פרוש על "הסרטון המזעזע עם הילדה הקטנה", כי "מחזה קורע לב לראות שוטרים מבקשים לתת דו"ח לילדה בוכיה על אי עטיית מסיכה. אני מבקש מהציבור להביא תמונה כזו של שוטר נותן דו"ח לילדה חילונית. זאת מלבד העובדה שהכנסת אישרה הטלת קנס של 500 שקלים, שהוא אינו מידתי ושערוריתי לכל הדעות".

סגן השר אורי מקלב על הסרטון בו נראים שוטרים מעכבים ילדה שלא חבשה מסיכה: "הכשל הגדול ביותר במשבר הוא של המשטרה, פעם אחר פעם, מקרה אחר מקרה נראת תמונה כוללת המביאה ציבורים שלמים לשבירת האימון במערכות. תגובת המשטרה מקוממת, עקרה ואינה עונה מדוע השוטר לא ענד תג זיהוי כדין. גם אם זה אירוע נקודתי עשבים שוטים אלה נשארים במערכת ולא מוקעים. המשטרה חזקה על חלשים, כפי שההגבלות והקנסות משולבים על שיקולים כלכליים על ראש הממשלה לדעת כי כאשר הוא מטיל הגבלות על הציבור יש לו משטרה שאינה יודעת את תפקידה ללא דעת וללא שיקול דעת".

ח"כ ישראל אייכלר: "המשטר החילוני הופך לאנטישמי בצל הקורונה. הציבור החרדי אינו יכול להתגונן נגד הקמים עלינו כגרועים שבאויבים. שוטר שמרגיש גיבור על ילדה קטנה, אינו עושה זאת לבד. הוא מוסת על ידי ממסד אנטישמי של פוליטיקאים, שופטים ואנשי תקשורת אויבי היהודים החרדיים. המשטרה איבדה שליטה על איבת השוטרים המוסתים נגד חרדים. אנשים חיים בפחד ואומרים שהמשטרה מסוכנת יותר ממגפת הקורונה".

"המוני אנטישמים רואה בכל ילד חרדי מפיץ חיידקים פונטנציאלי ולפי זה הם פועלים. ליברמן ולפיד מדברים על אלימות ברחובות בעקבות הקורונה וזאת התוצאה. אני קורא לראש הממשלה ולשר לביטחון פנים לפטר מיד את השוטרים האכזריים הללו, כדי להעביר מסר שהם לא מייצגים את המדינה. יש להנחות מידית את השוטרים: כל שוטר שיתן דו"ח על מסכה לקטין בגיל כזה יפוטר לאלתר", דברי אייכלר.

חבר הכנסת אליהו ברוכי: "אני מקבל אין ספור פניות בשעה האחרונה, מה תגובתי, כח"כ חרדי טרי, על הסרטון המזעזע של שוטר אטום וחסר שכל מתעמת עם ילדה חרדית. שאבין, צריך להיות חרדי בשביל לזעוק על זה? הכול הכול זה חרדים-חילוניים? היכן שר החינוך? היכן השר לביטחון הפנים? היכן המועצה לשלום הילד? איפה כל מי שלפני שבוע זעק על מעצר שווא, לדבריהם, של אמיר השכל? בבקשה, הבמה כולה שלכם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ בטוויטר: "משטרת ישראל, יש לכם תפקיד חשוב ומורכב בימים האלה ואני באמת לא מקנא בכם. אבל אם תפעילו היגיון בריא ושכל ישר תעזרו לציות האזרחי ולא תפגעו בו כמו במקרה הזה. ילדה בת עשר עם האחים הקטנים שלה לא צריכה טראומה כזו לכל החיים. תנו מסיכה, תוסיפו חיוך ושחררו. יותר מידי סרטונים רצים בימים האחרונים על התעקשות ואלימות מיותרים סביב אכיפת התקנות. ככה לא יוצרים הזדהות ולא מגבירים ציות אזרחי. ככה מביאים לתוצאה ההפוכה. זהירות ייתר נדרשת בציבור החרדי שחש, בצדק, שהוא תחת עליהום ואכיפת יתר מפלה".

שרת התפוצות, עומר ינקלביץ' בטוויטר: "אכיפת חבישת המסיכות היא אינטרס הציבור לשמירה על בריאותו. מצד שני, שוטר שעוצר ילדה בוכיה בת 13, זה לא סיפור של קנס, אלא אירוע טראומתי קשה לילד/ה, בעל השלכות פסיכולוגיות. אף אחד לא רוצה לראות את ילדו הקטן בוכה בהיסטריה ברחוב כששוטר עוצר אותו. חייב להיות טיפול רגיש בילדים קטנים".

מלשכת יו"ר וועדת חוקה ח"כ יעקב אשר נמסר כי "בעקבות התיעוד המזעזע של הילדה בת ה-10 מירושלים, זימן יו"ר וועדת חוקה ח"כ יעקב אשר דיון דחוף בוועדה ליום רביעי הקרוב בנושא "התנהלות המשטרה ואופי אכיפת חוקי הקורונה אל מול ילדים ואוכלוסיות מיוחדות". לדיון יזומנו משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים, משרד המשפטים, הפרקליטות, המועצה לשלום הילד וגורמים נוספים, כדי לוודא את אי הישנותם של מקרים מעין אלה עד לרמת השוטר/פקח בשטח תוך הטמעת ההנחיות והדרישות בחוק המחייב שיקול דעת והסברה בטרם אכיפה".

המועצה לשלום הילד מסרה מוקדם יותר כי "התנהגות השוטרים, כפי שנראית בסרטון, היא מבישה, ולכל הפחות היא מצביעה, על שיקול דעת לקוי. במקום לתרום למאבק בנגיף הקורונה בדרך של הסברה מול ילדים ובני נוער, הסרטון, שמצטרף לסרטונים דומים אחרים מהעת האחרונה, מצביע על כך שהמשטרה כנראה לא מצליחה להבחין בין מבוגרים ובין ילדים צעירים, באופן שלא רק מבהיל ופוגע בילדים, אלא הוא גם ממש לא משיג את המטרה ופוגע קשות באמון הציבור במשטרה".

"אנחנו מתכוונים לפנות כבר מחר בבוקר למשטרת ישראל בדרישה להוציא הנחיות שיבטיחו הגנה על הבריאות לצד אכיפה מושכלת, שקולה והגיונית שלוקחת בחשבון את העובדה שמדובר לעיתים בילדים ובילדות, בנערות ונערים, ומפגש שכזה צריך להיות כזה שיכווין להתנהגות ראויה ונכונה ולא כזה שעלול לגרום לבהלה או לטראומה. מצופה מהמשטרה לא רק לבחון את האירוע הספציפי אלא גם להפיק לקחים ולרענן נהלים ביחס למפגש של גורמי אכיפת החוק עם ילדים ובני נוער".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אוחנה אומר שהשוטרים אינם האויב רק ממלאים תפקידם וכולנו זועקים: שוטר שממלא חובתו רק כנגד אוכלוסיה מסוימת הוא אויב ואויב, הוא מגלה פרצופו שלא הדאגה לשלום הציבור מעניינת אותו רק ההנאה להתעלל במי שהוא לא מסמפט ובחסות החוק. שוטר שדואג לשלום הציבור עושה מלאכתו באופן שווה כלפי כל אזרח מכל מגזר שיהיה

אמיר אוחנה, המילים היפות שלך לא ירפאו גוף רקוב כמשטרת ישראל, כאן צריך טיפול שורש עמוק אם לא עקירה, וקודם כל כצעד ראשוני להרחיק את השוטרים מהסרטון כמה שיותר מהר…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture