מליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר / FLASH90     

אושר סופית: החוק שמאפשר לממשלה להטיל הגבלות בלי אישור הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שתצמצם את פיקוח הכנסת על מגבלות הקורונה, בתמיכה של 29 ח"כים ו-24 מתנגדים, ובתום דיון שנמשך משעות הערב אל תוך הלילה. ח"כ מיקי לוי: "טירוף מערכות, דיקטטורה". ח"כ ביטון: "כמה דרמה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הכנסת אישרה לפנות בוקר (שלישי) חוק שמאפשר לממשלה לתקן צווים, במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, שייכנסו לתוקף באופן מיידי – ולקבל את אישור הכנסת רק בדיעבד. הדיון הועלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במסגרת הליך מזורז שכלל דיון קצר בוועדת הקורונה של הכנסת, והוא אושר בהצבעה במליאה ברוב של 29 תומכים מול 24 מתנגדים. לא היו נמנעים בהצבעה שנערכה בסביבות השעה 04:15.

הממשלה קידמה את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש כדי להקנות לממשלה, בחקיקה ראשית, את הסמכויות הדרושות לשם המשך ההתמודדות עם נגיף הקורונה. הצעת החוק אושרה בקריאה שנייה ושלישית במליאה לאחר דיון ואישור בוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה, ובה נקבע כי הצו יחול מידית אך הוא יצטרך לקבל בתוך שבוע את אישורה של הכנסת. החוק מאפשר מנגנון שכזה לממשלה רק למשך חודש, עד יום חמישי ט"ז באב (6 באוגוסט).

בתוספת לחוק נמצאים הסדרים הקובעים בין היתר הגבלות שונות על תנועה, הבילוי והפנאי וכללי התנהגות במרחב הציבורי וכן חובות החלות על מפעיל של עסק או מקום הפתוח לציבור, הגבלות תפילה במבנה, שירותי משלוחים, אחריות מעסיק, הגבלות תחבורה ציבורית, הגבלות על פעילות המסחר לרבות קניונים, שווקים, אטרקציות תיירותיות, מכוני כושר, ספריות, גן חיות, מוזיאונים, בריכות שחייה, רכבל, אולמות וגני אירועים וכן מקומות ואירועי תרבות.

עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הסביר בדיון הוועדה כי חוק המסגרת הכולל בנושא, המצוי בדיונים בוועדת החוקה, יימשך עוד זמן רב, ולכן החוק הנוכחי הכרחי לזמן הביניים. לדבריו, ההגבלות פוגעות בזכות הקניין ובזכויות אדם, הובאו בעבר בע"פ תקנות לשעת חירום, אך תקנות שכאלו אינן דרך המלך ולכן הכנסת צריכה לאשר אפשרות לממשלה לפעול במהירות, מהיום למחר. כל עיכוב של יום עלול להביא לאיבוד שליטה. הממשלה תחליט בצו – והוא יחול מיידית, אך בתוך שבוע מהצו הכנסת תוכל לאשר, לבטל, לשנות או להוסיף פרטים לאותו הצו. אם הוועדה לא אישרה את הצו, הוא יובא לאישור מליאת הכנסת – שבכוחה לבטל את הצו.

כדי לאפשר עריכת תיקונים דחופים ומיידיים לתקנות שבתוספת לחוק, מוצע להחליף את סעיף 2 לחוק. הסעיף האמור, בנוסחו היום, מסמיך את הממשלה לתקן את התקנות בצו, באישור מראש של ועדה של הכנסת שהנושא נמצא בתחום סמכויותיה, וזאת בעניינים מסוימים המפורטים בסעיף. נוכח הגידול בתחלואה כאמור, והצורך בעדכון מידי ודחוף של המגבלות המפורטות בתקנות שבתוספת לחוק, מוצע לקבוע כי הממשלה תהיה רשאית לתקן, בצו, את התקנות שבתוספת לחוק בנוסחו המוצע, ובכלל זה לקבוע עבירות פליליות בהתאם לאיסורים ולהגבלות שייקבעו.

בדברי ההסבר נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת בימים אלה עם גל שני של המחלה. כיום, ישנם בישראל מעל 11000 חולים פעילים במחלה, מספר החולים החדשים המאובחנים מדי יום חצה את רף האלף, נדבקים ושיעור החולים החיוביים מבין כלל הבדיקות, עולה מדי יום. כמו כן קיימת עלייה במספר החולים הקשים והמונשמים בישראל, ומספר החולים הקשים כיום גדול פי שניים ממספרם לפני שבוע. קצב ההכפלה של הנגיף עומד על 24 ימים לסך כל החולים מתחילת האירוע ו־8 עד 10 ימים לחולים חדשים בכל יום. משמעות הנתונים האמורים היא שאם הקצב הנוכחי ימשיך, בעוד 24 ימים יהיו כשמונת אלפים חולים חדשים בכל יום, וסך הכול יהיו קרוב לשישים אלף חולים. גם אם יישמרו בישראל שיעורי מאושפזים, חולים קשים ונפטרים כמו בגל הראשון, מדובר באלפי מאושפזים, מאות חולים קשים ומאות נפטרים. מצב זה מחייב את הממשלה לנקוט צעדים מיידיים לצורך התמודדות עם התחלואה והתפשטות הנגיף."

"טירוף מערכות, דיקטטורה"

ח"כ מיקי לוי אמר בדיון על החוק כי "הממשלה קובעת והכנסת צריכה רק לאשר. אדם אחד יחליט ואח"כ כל הממשלה תגיד כן, טירוף מערכות, דיקטטורה. החוק מאפשר לממשלה לעשות מה שהיא רוצה ללא פיקוח הכנסת".

ח"כ אורנה ברביבאי: "אם מישהו היה אומר לי לפני חצי שנה שהיום בשעה 3 ורבע לפנות בוקר היה מובא לפה חוק במהירות, שמייתר את עבודתנו כחברי כנסת, הייתם אומרים שזה לא סביר. אין יותר הפרדת רשויות. זה חוק בלתי סביר המנוגד לתפיסת דמוקרטיה. תזכרו את היום הזה בו הכנסת מתייתרת. כל מי שיצביע היום בעד חיסול הדמוקרטיה יהיה שותף ליום השחור הזה".

ח"כ יואב סגלוביץ': "הממשלה לא מתפקדת. שני רמטכ"לים לשעבר מכחול לבן יודעים מה יכולה לעשות הסברה של פיקוד העורף, אבל הם מעדיפים דוברות. המל"ל לא יודע לנהל את האירוע, אבל אף אחד לא מדבר כי כולם מפחדים, כי מי שמדבר מקבל תפקיד של יו"ר ועדה נידחת".

ח"כ אלי אבידר: "הרבה מאוד אנשים הלכו הלילה לישון מודאגים. נתתם לנתניהו את המפתחות ואמרתם לו עשה מה שאתה רוצה. הבן אדם לא יודע לנהל את המשבר, רק לנהל מסיבות עיתונאים הזויות. זה יום שחור לדמוקרטיה, אבל לא נרים ידיים". אבידר פנה לח"כ מיקי זוהר ואמר לו "הפכת לעבד נרצע של נתניהו".

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "במקום שנהיה רשות מחוקקת הפכנו לרשות מערערת".

ח"כ תמר זנדברג: "יושבי ראש הוועדות כמו חה"כ שאשא ביטון ויעקב אשר, מתחילים גדולים וצועקים לא נאשר, אבל בסוף מתקפלים. אז מה זה משנה? החוק הזה לא משנה הרבה. הכנסת מוציאה מעצמה את היכולת לחוקק. לא התקזזתי הלילה כדי שבעוד שנים אני אוכל להגיד לבתי רחל שהייתי כאן להילחם על הדמוקרטיה".

ח"כ עופר כסיף על ראש הממשלה: "האיש פסיכופט, לא מעניין אותו אף אחד מלבד עצמו. הבעיה היא לא רק נתניהו אלא המשת"פים העלובים שלו שהולכים אחריו ופורסים בשיטת הסלמי – חותכים ושוחטים עוד פעם עוד חתיכה קטנה מהסלמי. מרי אזרחי לא אלים הוא צו השעה נגד הנפשעים שמחסלים את שרידי הדמוקרטיה המעטים שנשארו".

ח"כ רם בן ברק: "נתניהו לא עשה כלום כדי להתכונן לטיפול בקורונה ובכלכלה, אלא שלח את האנשים שלו לטפל בענייניו – בהוצאות ביתו הפרטי. לא יכולתם לעמוד בפניו ראש הממשלה ולהגיד לו עד כאן?".

ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה השיבה: "רבותיי כמה דרמה? מדובר בתקופה מאוד מוגבלת של התיקון עד ה-6 באוגוסט. אנחנו נמצאים בתקופה קשה ואנחנו צריכים להתמודד ולקבל החלטות במהרה. אם היינו רוצים להיות חותמת גומי, הצווים היו מאושרים כבר בצהריים בוועדה. כעת נוכל לדון בצווים החדשים ולשמוע מומחים. הכנסת חשובה ואנחנו לא מתכוונים לוותר על מקומה. הכנסת תמשיך לעמוד בגאון ולחוקק חוקים לטובת הציבור".

שר המשפטים אבי ניסנקורן התייחס לחוק בדיום היום בכנסת ואמר כי "נוצר ואקום שצריך למלאו כדי לייצר מצב שאנשים שיכולים להדביק ומספר החולים קשה והנפטרים יהיה נמוך כמה שיותר. בשבוע האחרון הוכפל מספר החולים קשים ואנחנו נדרשים להחלטות יומיומיות ומצד שני לפיקוח פרלמנטרי. אנחנו באירוע חריג למדינה וצריך ללכד ידיים. הגענו לאיזון נכון כדי לעבוד מהר לטובת האזרחים".

בדיון בועדת חוקה על 'חוק הקורונה הגדול' הוסיף ניסנקורן "אנחנו מדברים על חוק שמייתר הרבה חוקים אחרים. המטרה האמתית היא להתמודד עם המציאות של נגיף הקורונה. מצד אחד אנחנו במצב חירום שמייצר מציאות מאוד ייחודית בישראל ובעולם כולו ומצד שני רואים לנגד עינינו את הצורך לשמירה על זכויות הפרט ועל הדמוקרטיה. מה שמתנה את הפעולות בהגנה על אזרחים לצד שמירה על זכויות הפרט הן התקנות".

"עמדתי על כך שיהיה אישור אקטיבי של הכנסת לתקנות. אם הכנסת לא מאשרת, התקנות מתבטלות. זה האיזון הנכון בין הרשות המבצעת למחוקקת. במסגרת החוק עצמו פעלנו לאיזונים בין המאבק בקורונה לשמירה על הדמוקרטיה ולזכויות הפרט, החוק לא חל על הכנסת ועל נשיא המדינה, הוראות מיוחדות לבימ"ש, סמלי שלטון, העיתונות, הממשלה מגבילה עצמה מראש החוק והתקנות לא יכולות לעקוף זאת".

"החוק עצמו קצוב עד סוף החורף והגבלנו את ההארכות ל-45 יום. יש סמכות לכנסת לעצור את מצב החירום. בסוף יש החלטה של הכנסת. זה מקשה קצת על הרשות המבצעת אך זו הקשיה נכונה. הדחיפות לאומית, אנחנו באירוע מתגלגל שמשתנה יום יום בין הרצון להיאבק חורמה בנגיף לבין רצון שהמשק יפעל בצורה תקינה עד כמה שאפשר שהעצמאים והשכירים יחזרו למעגל העבודה", דברי שר המשפטים.

מנגד, יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) תקף במליאת הכנסת: "הבעיה שלכם היא לא הכנסת, הבעיה שלכם היא לא זמן, הבעיה שלכם היא לא כלים, הבעיה שלכם שהקמתם ממשלה שבה יושבים אנשים שלא סובלים אחד את השני ורבים מהבוקר עד הערב על תחומי סמכות. הבעיה העיקרית שלכם שיש פה ראש ממשלה שנכשל בניהול הקורונה ואזרחי ישראל הם אלה שמשלמים את המחיר של הכישלון הנורא שלו. זו הבעיה, לא כנסת ישראל".

אושר בקריאה ראשונה: החוק שיאפשר לממשלה לקבל החלטות מהירות בחירום

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture