Hadas Parush/Flash90

סמוטריץ' עונה לאוחנה: "השוטרים לא מתייחסים לחרדים כאוכלוסיה נורמטיבית"

יו"ר האיחוד הלאומי מגיב לשר לביטחון הפנים ויוצא במתקפה חריפה על הממשלה והמשטרה: "אכיפת היתר המפלה כנגד הציבור החרדי, היא רעה ומזיקה ובהכרח תשיג את התוצאה ההפוכה ממה שהוא מצפה". עוד הוסיף: "הממשלה בהיסטריה של איבוד שליטה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יו"ר האיחוד הלאומי השר לשעבר ח"כ בצלאל סמוטריץ' הסביר בפוסט בפייסבוק את הביקורת שלו על אכיפת היתר נגד הציבור החרדי, בתגובה לפוסט שפרסם מוקדם יותר השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה "ידידי הסביר הערב באריכות את מדיניות האכיפה שלו ואת אתגריה. אני רוצה להסביר למה לדעתי הוא טועה מהיסוד. למה אכיפת היתר של המשטרה בנושא חבישת המסיכות, בדגש על אכיפת היתר המפלה כנגד הציבור החרדי, היא רעה ומזיקה ובהכרח תשיג את התוצאה ההפוכה ממה שהוא מצפה".

"נתחיל מהמובן מאליו – חשוב לחבוש מסיכות כדי לצמצם את ההדבקה. נקודה. הבעיה היא שהתנהלות הממשלה והמשטרה תשיג קרוב לוודאי את התוצאה ההפוכה. חברה דמוקרטית מתוקנת בנויה על ציות אזרחי. בכל תחום. ציות אזרחי נבנה משילוב של מספר מרכיבים: הזדהות, הסברה, תרבות, חינוך, אכיפה רכה, וכשצריך גם אכיפה קשה. אבל אכיפה תהיה בדרך כלל בשוליים, כלפי עבריינים ומי שבועטים בחוק ובסדר הציבורי, והיא תלך ותהיה קשה יותר ככל שמדובר יהיה בשוליים מסוכנים יותר. רק בדיקטטורות שבנויות על פחד הציות בנוי על אכיפה נחרצת כלפי אוכלוסייה נורמטיבית".

"חובת עטיית המסיכות היא חדשה, ואם לומר את האמת גם קשה מאוד לציות. זה חם, מגרד ולא נעים, מקשה לפעמים על הנשימה, אנחנו לא רגילים לראות את עצמנו ככה, ועוד ועוד. כדי להביא לציות אזרחי מקסימלי בעניין הממשלה חייבת ליצור הבנה והזדהות ציבורית עם החובה הזו. כדי שזה יקרה, לציבור חייב להיות בראש ובראשונה אמון בממשלה שהיא מנהלת את האירוע הזה בצורה רצינית, יודעת מה היא עושה ואומרת, לוקחת אחריות ועושה את החלק שלה במניעת ההדבקה, תומכת כלכלית במי שנדרש לכך בצורה יעילה ומהירה, נותנת דוגמא אישית, וכדו'".

"על גבי זה הממשלה צריכה להשקיע הרבה מאוד בהסברה ויצירת מודעות לחשיבות של עטיית המסיכה, הרבה יותר ממה שהיא עושה היום. האכיפה שנדרשת בשלב הזה היא אכיפה רכה מהסוג שאפשר להגדיר כמשך מאמצי ההסברה ויצירת המודעות. אין מקום לאכיפה קשה וכואבת כלפי כלל האוכלוסיה הנורמטיבית. זה פשוט לא יעבוד. אם הגענו למצב שצריך אותה סימן שאין הבנה והזדהות של הציבור ואז זה לא יעזור. קנסות גבוהים ועימותים אלימים עם אנשים רגילים לחלוטין רק ייצרו זעם, מרמור והתנגדות, ההיפך הגמור מהזדהות שמביאה לציות אזרחי".

סמוטריץ' טוען כי "איך שזה נראה כרגע, הממשלה לא עשתה את חלקה כדי למנוע את הגל השני, הבריאות ובכלכלה, ומגלגלת את האחריות על האזרחים. האזרחים מבינים את זה, מתקוממים ומתקשים לתת אמון ולשתף פעולה, כמו שעשו בכל הראשון".

"הממשלה בהיסטריה של איבוד שליטה על המגיפה"

לדבריו, "כדי להתמודד עם זה הצעתי לממשלה להכריז על מדיניות אכיפה לפיה בפעמיים הראשונות שבה יתפס אדם בלי מסיכה הוא יוזהר ולא ייקנס. הערה עם חיוך תתקבל בהבנה ואפילו בשמחה ותיצור הזדהות ואפילו אי נעימות מסויימת להיתפס שוב. כאלה אנחנו, בני אדם. כשמישהו יתפס בפעם השלישית וכבר יקבל קנס סביר שהוא יבוא בטענות בעיקר אל עצמו ופחות יתמרמר על השוטר או הממשלה".

"מה אתם רוצים שתעשה אמא חרדית נורמטיבית לחלוטין שהתיישבה רגע לשבת על הספסל, הורידה את המסיכה אל הסנטר ורואה שוטרים פונים אליה – כשהיא יודעת שזה הולך לעלות לה בחמש מאות שקלים שאין לה, חמש מאות שקלים שהם פחות אוכל לילדים שלה, בטח בתקופת משבר כלכלית כזו? שתתן את הפרטים?! ברור שלא. ואז השוטרים מתעקשים, אוזקים ועוצרים אותה באלימות. היא, נורמטיבית לחלוטין כאמור, תסחוב את הטראומה הזו כל החיים, המשפחה והילדים שלה כנ"ל, וכך ההמונים שנחשפו לסיטואציה והזדעזעו. מישהו הגיוני חושב שאכיפה מגושמת וטפשית כזו תביא ליותר מסיכות במרחב הציבורי?! מישהו חושב שהיא תביא ליותר ציות אזרחי באיזה שהוא תחום?!"

"עכשיו תחשבו שהאמא הזו תדע שהשוטרים יעירו לה באדיבות ויסבירו לה על החשיבות שהמסיכה תהיה על האף והפה ולא על הסנטר. תארו לכם שזו הפעם השלישית שלה, אחרי פעמיים שהעירו לה באדיבות וזה לא עזר. האירוע ייראה אחרת לחלוטין. לצערי זה נראה שהממשלה בהיסטריה של איבוד שליטה על המגיפה והיא יורה בכל התותחים בלי לחשוב. ככה זה נראה כשיורים על אזרחים עם תותחים".

"תראו", ממשיך השר לשעבר, "המשטרה והשוטרים מבינים את זה. זה אמור להיות טבעי אצלם. הם עסוקים כל היום באכיפת חוק, ובדרך כלל מוצאים את עצמם מול שוליים עבריינים. לכן גם עכשיו, כשהם מסתובבים בתל אביב ובמקומות דומים יש מעט מאוד סיטואציות כאלה. התל אביבים הם אנשים נורמטיבים והשוטרים מתוכנתים להתייחס אליהם ככאלה. לכן בדרך כלל הם יעירו, יסבירו, ורק במקרי קצה של התרסה יאלצו לתת קנס".

הוא מסיים במתקפה חריפה: "אבל למרבה הצער הם לא רגילים להתייחס לאוכלוסיה החרדית כאוכלוסיה נורמטיבית. בדיוק כמו למתנחלים. שילוב של דעות קדומות, חוסר היכרות, וחינוך גרוע גורם להם לפעול מול האוכלוסיה הנורמטיבית הזו כמעט בכל מפגש באלימות ובאכיפה נוקשה. זה חמור ומסוכן, וחייבים לשים לזה סוף. משטרת ישראל צריכה לעבור שינוי דחוף ב D.N.A שלה ביחס לציבור החרדי ולצרוב בתודעה של השוטרים שמדובר באוכלוסיה נורמטיבית שראויה ליחס כזה בדיוק כמו החילונים בתל אביב".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

100 אחוז צודק השוטרים זה עם מלא ברשעות!!!!!!!!!!!

כל הכבוד לך …

בצלאל אתה תותח! חותם על כל מילה! ואולי רק להוסיף לסופרלטיבים שהרעפת על ראשי השוטרים, אמנם רבים מהם אכן טובים, ראויים ועושים מלאכתם נאמנה כפי שאחנו עצמנו יודעים טוב מאוד כשצריך אותם, ומגיעה להם כל ההערכה על כך. אבל לרבים רבים שם זה לא חוסר רק ב'היכרות ובחינוך' אלא גם במצרך הבסיסי שנקרא שכל! הרי בעל שכל 'עיוני' הולך ללמוד, בעל חוש עסקי פונה לעסקים, וכל השאר הם 'תחתית החבית' שחוץ משרירים וכוח אינם מבינים כלום ביחסי אנוש בסיסיים. חיות אדם אלו צריך להעיף משם לכל הרוחות ובלי 'להתיפייף'.

האם רק אני מרגיש שהוא מדבר מתוך ליבי (ואולי של עוד רבים בציבור החרדי)

אני חושב
שאם ההקפדה על מסכות היו במקומות שצריך מסכות קניונים /בתי כנסת/סופרים/
ועוד מקומות סגורים שיכולים להידבק בהם אז הכל היה מובן (אבל אימא שיושבת לבד/עם ילדיה על ספסל או ילדה שהולכת עם אחיה ברחוב אין שום הגיון בכך שתשים מסכה וכל שכן ששוטרים יפריעו לה ולדעתי בגלל זה יש גל הדבקה)

אין עליו . היחיד שבאמת אומר מה שצריך . ועושה מה שצריך.
איפה דרעי ברח הוא לא רוצה להיותפרויקטור של הציבור החרדי שיילך הביתה לכנסת באים לעבוד !

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture