Amit Shabi/POOL

ב-20:45: נתניהו וכץ יצהירו בשידור חי על המענק החדש – גנץ סירב להשתתף

ראש הממשלה ושר האוצר יקיימו מסיבת עיתונאים שבהם הם צפויים להציג מתווה לחלוקת מענק לכל אזרח על רקע משבר הקורונה, מ-750 שקלים לאזרח ועד ל-3,000 שקלים למשפחות עם שלושה ילדים. מנכ"לית האוצר: "לא יודעת מה נסגר בדיון על כך"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כ"ץ, הציעו יוזמה חדשה לפיה כל אזרח בישראל יקבל מענק מהמדינה לאור משבר הקורונה – וצפויים לקיים בשעה 20:45 מסיבת עיתונאים בה יציגו את תכנית המענק למשקי הבית. ההצרה ומסיבת העיתונאים תועבר בשידור חי כאן ב'חדשות JDN'.

לתכנית נרשמה התנגדות גם מתוך הממשלה, מצד כחול לבן. קודם לכן, נתניהו עדכן את יו"ר כחול לבן בני גנץ על תכנית המענקים, אך גנץ הציג בפניו הסתייגויות ולא הסכים להשתתף בהצהרה המשותפת, אף שלשכת ראש הממשלה הציעו ללשכתו. שרים בכחול לבן כינו את התוכנית "פופוליזם במקום עזרה אמיתית"

מכחול לבן נמסר כי "כל חיזוק כלכלי לאזרחי ישראל מבורך, אך צריך לעגן זאת בתכנית אחראית וארוכת טווח שתבטיח שגם בשנה הבאה פרנסתם וחוסנם ישמר. באשר למענקים – כחול לבן תומכת בהזרמת כסף ישירות לאזרחים, אך יש לעשות זאת בדגש על מי שפרנסתו נפגעה- מובטלים ומשפחות שזקוקות לכך. נדון בכך בהמשך בממשלה".

מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר, אמרה בראיון לחדשות 12: "בסוף מי שמקבל החלטות זה ראש הממשלה ושר האוצר, הדרג הנבחר, ואני אפילו לא יודעת מה נסגר בדיון על כך. מדברים על תוכנית של כמה מיליארדים שתפקידה לעודד ביקושים. לא אתייחס למה שאמרתי בדיון סגור. הדרג הנבחר יכול להחליט כך או אחרת – ואנחנו ניישם".

הפרשן הפוליטי עמית סגל מעריך שייתכן ונתניהו מעוניין לקיים הצהרה לתקשורת על התוכנית עוד הערב בכדי ל"גנוב" את הבמה התקשורית מראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ שהתראיין הערב לשלושת ערוצי התקשורת המרכזיים. מוקדם יותר היום התקיימה פגישה בין הצדדים בנושא המענקים.

משרד ראש הממשלה מקדם מתן מענק של אלפי שקלים לכל אזרח במדינה – כך דווח ב'כאן חדשות'. לפי התוכנית שעלותה, מוערכת בסכום כולל של 6 מיליארד שקלים – משפחה עם ילד אחד צפויה לקבל מענק חד פעמי של כ-2,000 שקל, משפחה עם שני ילדים תקבל 2,500 שקל ומשפחה עם שלושה – 3,000 שקל. את הכסף יקבלו האזרחים לחשבון הבנק, כך לפי התוכנית.

לדברי גורמים בממשלה שצוטטו בדיווח של ליאל קייזר, לפי התוכנית שמקדם יועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פרופסור אבי שמחון, גם רווקים יקבלו סכום של 750 שקלים. הנהלת משרד האוצר הביעה התנגדות חריפה למהלך בדיונים שנערכו היום (רביעי), והתריעה שההתנהלות הזו תביא להפחתת דירוג האשראי: "הכיוון – ונצואלה".

קרן מרציאנו מדווחת כי בצמרת משרד האוצר הביעו התנגדות גורפת למהלך והסבירו שהוא לא יעיל מכיוון שהמענק יינתן גם לאזרחים עובדים וגם לבעלי שכר גבוה. משום שהמענק, אם יאושר, יועבר לאזרחים ללא מבחן הכנסה, במשרד האוצר סבורים שמדובר במהלך פופוליסטי ללא יעילות כלכלית‎ – אך פרופסור אבי שמחון, הכלכלן שמייעץ לראש הממשלה ושנכח בעצמו בישיבה, דווקא הביע תמיכה בתוכנית.

ב'ווינט' דווח כי למרות ההיקף האדיר של 6 מיליארד שקלים, כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו בוחנים אפשרות לקדם את המהלך באמצעות הביטוח הלאומי – מבלי להעביר אותו בחקיקה ראשית. בהתאם ל"מענק הפסח" שחולק לאזרחים באפריל האחרון, חולקו 500 שקלים לכל קשיש ולכל ילד במשפחה עד ארבעה ילדים. אז, נתניהו עדכן את אנשי האוצר בתוכנית דקות ספורות לפני נאומו לאזרחים ברשתות התקשורת. עלות אותו מענק הוערכה בכ-1.5 מיליארד שקלים.

התכנית מצטרפת ל"רשת הביטחון" שהציגו נתניהו וכץ בשבוע שעבר, הכוללת מענקים לשכירים, לעצמאים ולבעלי עסקים שנפגעו כתוצאה מהמשבר. על פי התכנית, שכירים הנמצאים בחל"ת יקבלו דמי אבטלה משופרים עד לחודש יוני 2021, מענק מיידי לעסקים לפי מחזור ההכנסה השנתית שלהם ופיצוי לעסקים של עד 7,500 שקלים במענקים דו-חודשיים. עלותה של תכנית זו מסתכמת ב-80 מיליארד שקלים – מתוכם 50 מיליארד בצעדים תקציביים ועוד 30 מיליארד בהגדלת ההלוואות בערבות המדינה לעסקים.

מארגון פעמונים המסייע למשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית נמסר בתגובה למענקי ראש הממשלה הצפויים: "ארגון פעמונים מברך את ראש הממשלה ושר האוצר וחושב שיש חשיבות גבוהה להעניק בשלב זה מענקים למשפחות מעוטות יכולת, על מנת לספק בתקופה זו, מעט אוויר לנשימה דרך אותם מענקים. יחד עם זאת, בלתי מתקבל על הדעת שהמענקים יחולקו גם למשפחות שלא נפגעו כלכלית במשבר הקורונה או שהפגיעה בהן לא משמעותית. כספי ציבור אלו, צריכים להיות מנותבים למשפחות שאין להם ולא למשפחות שיש להן".

בנוסף ציינו בארגון פעמונים כי ראש הממשלה העיד בעצמו שתכנית "רשת ביטחון" הנה רשת בה קיימים חורים, "ותקציב מהותי זה נכון כי ישרת את סגירת החורים בתכנית הכוללת. מענקים למשפחות שזקוקות להן – סותמים את החורים. מענקים למשפחות שיש להן – מחלישים את רשת הביטחון הציבורית, עוד ועוד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture