צילום: יונתן סינדל / Flash90     

נגיד בנק ישראל נגד תוכנית המענקים של נתניהו: "חשוב לסייע למי שצריך"

נגיד בנק ישראל הפרופסור אמיר ירון התייחס הבוקר לתוכנית המענקים של ראש המשלה נתניהו ואמר כי היא אינה יעילה. בנוסף הזהיר הנגיד מפני סגר נוסף: "אם יהיה עוד סגר, זה יעלה לנו 40 מיליארד שקלים נוספים". פרופ' ירון אמר, "מודה ששמעתי על התוכנית הזו מהתקשורת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

גם בבנק ישראל מותחים ביקורת על תוכנית המענקים של ראש הממשלה ושר האוצר: נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, אמר הבוקר (חמישי) בריאיון לגל"צ: "חשוב יותר לסייע למי שצריך". פרופ' ירון שלדבריו שמע לראשונה על התוכנית מכלי התקשורת, הסביר כי לדעתו "יש דרכים טובות ויעילות יותר להגדיל את הביקושים".

לדבריו, "מתחילת המשבר אנו בבנק ישראל עשינו שורת צעדים שנועדו לתמוך בציבור ובכלכלה, לשמור על השווקים לאפשר סביבת אשראי נוחה, עסקים ומשקי בית, ריבית של 0.6 אחוז. השבוע החלטנו על דחייה נוספת בתשלומי המשכנתה עד 2021, אנחנו גם שותפים בקבלת ההחלטות של רה"מ ושר האוצר וחלק גדול מההחלטות שהתקבלו הן בתמיכתנו".

הנגיד מדגיש עם זאת, כי "ביחס להחלטה שעליה הוחלט אתמול בערב, אני חושב שיש דרכים טובות ויעילות יותר לסייע ולהגדיל את הביקושים. למשל, באופן חד פעמי ורטרואקטיבי בהעלאת שיעורי דמי האבטלה למובטלים, עצמאים ומי שיצא לחל"ת באחוז יותר גבוה – 90 אחוז מהשכר. יש רשת ביטחון ואנחנו צריכים להגדיל ביקושים, אבל אני חושב שיש דרכים יעילות יותר".

"הגירעון כנראה ייסגר סביב 13% בסוף שנת 2020 – וזה בעולם שבו לא יהיה סגר שני שהוא שני שליש מהסגר הראשון שהיה", העריך פרופ' ירון. "אם יהיה סגר נוסף – זה יעלה לנו ב-40 מיליארד ש"ח נוספים. מאמין שכשנצא מהאירוע הזה נחזור לצמיחה שלנו".

הנגיד ציין, כי הוא לא חלוק על נתניהו שמדובר במשבר שלא היה כמותו, אך לדבריו "צריך למצוא דרכים להגדיל ביקושים מעבר לרשת ביטחון שנותנת ודאות. צריך לנסות להוריד את אי-הודאות הכלכלית ככל האפשר, רשת הביטחון נותנת חלק מזה אבל צריך לתת תקציבים גם להגדלת ביקושים וצמיחה. הנושא הוא כמה לתת ואיפה המיקוד היעיל ביותר".

הוא הוסיף, כי "הנושא המרכזי הוא להתניע את הכלכלה. אנחנו בווקטור שמחייב למצוא פתרון בריאותי יחד עם הפתרון הכלכלי. הם הולכים בד בבד. ולכן צריך לפעול לאיזושהי ודאות בתחום הבריאותי, יצרו פה איזושהי ודאות מסוימת מבחינת רשת הביטחון. כרגע יש מספר נושאים שקשורים להגדלת ביקושים וצמיחה, חלקם מופנים ישר לצרכן. נשאלת השאלה האם במקרה הזה זה הולך באופן ישיר. האם אפשר למקד את זה דווקא באלה שזקוקים לזה ומיד יצטרכו את זה. ביפן וקוריאה נתנו ואוצ'רים שאיתם אפשר ללכת בתקופה מאוד מסוימת לתחומים מאוד מסוימים. מזון בלאו הכי לוקחים, אז זה לתחומים אחרים. יש עניינים תפעוליים. גם פה הקונטקסט של התפעוליות חשוב אבל למרות זאת אפשר היה למקד את זה טיפה טוב יותר".

עם זאת, הנגיד לא סבור שישראל מאבדת שליטה מבחינה כלכלית, אך הוסיף כי אנחנו בהחלט "יכולים לשלם על זה". לדבריו, "יש דיונים אצל רה"מ עם האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה ואנשי הבנק. קודם כל להוריד את אי הוודאות הכלכלית, נוצרה רשת ביטחון. אחרי זה השאלה הגדולה – בתנאי אי ודאות מאוד גדולים כיצד בכל זאת אפשר להגדיל ביקושים ולהפעיל את מנגנוני הצמיחה בסביבה שיש פעילות כלכלית שאנשים לא בהכרח קונים בצורה סטנדרטית וזו בעיה שמתמודדים איתה בכל העולם.

"בנק ישראל עצמאי והבעתי את דעתי באופן עצמאי, רה"מ שומע את הדעות השונות ובסופו של דבר אנחנו היועצים וזו אחריות שלהם לקבל את ההחלטה שהם מקבלים".

נתניהו הכריז: מענק של אלפי שקלים למשפחות – מאות ש"ח לכל אדם • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture