Hadas Parush/FLASH90

היועמ"ש נגד אוחנה: "על המשטרה להחליט עצמאית בלי שיקולים זרים"

מנדלבליט התייחס במכתב למ"מ המפכ"ל לפרסום הקלטות, מהן עולה טענות כי המשטרה פועלת באופן בררני לדיכוי ההפגנות מול מעון רה"מ: "קבלת ההחלטות ביחס לטיפול בהפגנות מסור למשטרת ישראל בהובלתך, אך ורק בהתאם לשיקול דעתה המקצועי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שיגר היום (שלישי) מכתב לממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, ובו התייחס לטענות לפיהן המשטרה נוקטת אכיפה בררנית נגד המפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומנסה לדכא את ההפגנות. זאת, לאחר שפורסמו הקלטת שיחה בין השר לביטחון פנים אמיר אוחנה לניצב דורון ידיד, בו נשמע ידיד מסביר שהמשטרה הטילה על המפגינים בבלפור קנסות מעבר למקובל בהפגנות.

"בהמשך לפניות שונות אשר התקבלו בלשכתי בשבוע האחרון, הכוללות טענות שונות ביחס לטיפול המשטרתי בשמירה על הסדר הציבורי ושלום הציבור במסגרת הפגנות מן העת האחרונה, אבקש להביא בפניך את עמדתי כדלקמן", כותב היועמ"ש למ"מ המפכ"ל. "נקודת המוצא היא כי זכות ההפגנה היא זכות יסוד במדינת ישראל, אשר הוכרה זה מכבר כזכות ה"שייכת לאותן חירויות המעצבות את אופיו של המשטר בישראל כמשטר דמוקרטי".

"בית המשפט העליון אף פסק כי יישנו טעם מיוחד במתן הגנה מוגברת לחופש ביטוי כלפי נבחרי ציבור, כחלק מההגנה על ההליך הדמוקרטי, שקיומו מותנה בחופש מירבי "לרצון העם" ולחופש הביטוי המשקף אותו, העומדים ביסוד שלטון דמוקרטי הנבחר בבחירות חופשיות, והחשוף כל העת לביקורת של אימון בפעולתו השוטפת. חשיבות הביקורת הציבורית על נבחרי העם, כחלק מהפיקוח הטבעי על המהלכים הדמוקרטיים, מובילה למתן הגנה לחפש ביטוי רחב בתחום זה".

"כוחם של דברים אלו יפה גם בתקופה המורכבת של התמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה. גישו ביטוי בדברי החקיקה השונים שקודמו לשם התמודדות עם נגיף הקורונה. עם זאת, ככל זכות יסוד, זכות ההפגנה אינה זכות מוחלטת ויש לאזנה אל מול זכויות ואינטרסים ציבוריים כבדי משקל – שמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור ובטחונו. חשיבות השמירה על חופש הביטוי וההפגנה כאמור, אין בכך כמובן משום היתר לגילויי אלימות, פגיעה ברכוש או פגיעה אחרת בשלום הציבור ובריאותו".

"בהקשר זה, הועלו טענות שונות בפניות שבסימוכין בדבר אכיפה בררנית או התחשבות בשיקולים פוליטיים כביכול, על ידי גורמי האכיפה. על רקע האמור, קיבלתי היום את מכתבה של היועצת המשפטית למשטרת ישראל המצוי בסימוכין ובו הובהר, בין היתר, כי אכיפת ההנחיות בדבר עטיית מסכות נעשית באופן שוויוני, וללא משוא פנים. אני סמוך ובטוח כי משטרת ישראל, בהובלתך, תמשיך ותפעל על מנת להבטיח כי הפעלת סמכויות המשטרה ביחס להפגנות, כמו גם בכל הקשר אחר, תיעשה בהתאם להוראות הדין בצורה עצמאית, שוויונית ועניינית, על בסיס כלל הנתונים הרלוונטיים בלבד".

"אומר את הברור בעיניי: קבלת ההחלטות הפרטניות, המקצועיות-אופרטיביות, ביחס לטיפול בהפגנות מסור למשטרת ישראל בהובלתך, אך ורק בהתאם לשיקול דעתה המקצועי. על משטרת ישראל להמשיך לקבל החלטות בקשר לכך בצורה עצמאית וללא שיקולים זרים. זו דרכה של משטרת ישראל בהובלתך, והיא הנכונה. ההחלטה בעניין פרטני ביחס לקביעת תנאים כאלה ואחרים, כגון זמן, מקום ודרך עריכתה של הפגנה ספציפית, נתונה לגורמי המשטרה, בהתאם לשיקול דעתם המקצועי. כל זאת, כמובן בכפוף להוראות הדין, כפי שפורשו בפסיקת בית המשפט ועל ידי הייעוץ המשפטי".

"נוסף על האמור, נטענו טענות ביחס לאירועים חריגים לכאורה בנוגע לאופן הפעלת הכוח, ובפרט אמצעים לפיזור הפגנות, ואף הוגשה בעניין זה עתירה לבית המשפט העליון שהינה תלויה ועומדת. המדובר כמובן בסוגיה רגישה הדורשת התייחסות זהירה, בשים לב לצורך לבחון את ההתרחשויות שהתקיימו בלהט אירועי ההפגנות. בטוחני כי תדאג שגם טענות מעין אלה ייבדקו כדבעי", דברי מנדלבליט.

מפקד המחוז לשר: "בדרך כלל בהפגנות נמנעים מלתת דוחות על מסכה"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture