צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

נדחתה ההצעה לתיקון חוק הלאום – ח"כים מכחול לבן הצביעו נגד, גנץ נעדר

הכנסת דחתה היום את התיקון שהציעה מפלגת יש עתיד לחוק הלאום. יו"ר כחול לבן בני גנץ נעדר מההצבעה, יחד עם כמה מחברי מפלגתו. לפיד: "הבריחה של גנץ - עצובה". כחול לבן: "שוקדים על חוק יסוד נפרד שיבטיח את עקרון השוויון"

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) את הצעה של ח"כ רדיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם) לתיקון חוק הלאום ברוב של 53 מתנגדים לעומת 21 תומכים. בכירי כחול לבן, בהם ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר המשפטים אבי ניסנקורן, שר התקשורת יועז הנדל וח"כ מיקי חיימוביץ' – נעדרו מההצבעה, על אף שהמפלגה הבטיחה בבחירות האחרונות כי תתקן את החוק. לפחות שבעה ח"כים מהמפלגה הצביעו נגד ההצעה בהתאם למשמעת הקואליציונית.

לפי הצעת החוק של ח"כ מריח, "מוצע להוסיף את הזכות לשוויון במפורש לחוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, לקבוע כי לשפה הערבית יוקנה מעמד של שפה רשמית שנייה". עוד קראה הצעת החוק "להבהיר שפיתוח ההתיישבות היהודית בהתאם לחוק היסוד, יעשה לטובת כל תושבי המדינה". מדובר בנושא הראשון שבו התבטא גנץ כשנכנס לפוליטיקה: גנץ הבטיח אז למפגינים מחוץ לביתו כי יוביל לתיקון חוק הלאום ואמר כי "אעשה את כל שביכולתי לפעול למען תיקון החקיקה שיביא לידי ביטוי את הקשר העמוק והבלתי ניתן לניתוק, לא רק בקרב אלא גם בחיים".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. לצד זאת, על חוק יסוד המקבע את אופייה היהודי של המדינה, לתת ביטוי גם לאופייה הדמוקרטי. ראוי כי הערכים הדמוקרטיים ובראשם ערך השוויון – שאינו מוזכר במפורש בחוקי היסוד של מדינת ישראל – יקבלו ביטוי בחוק יסוד זה. שוויון לכלל האזרחים הינו נשמת אפה של דמוקרטיה. הוא מעוגן בהכרזת העצמאות, בהלכה הפסוקה ובאתוס היהודי. הרגישות לקבוצות מיעוט קיימת בכל דמוקרטיה ובייחוד במדינות לאום אתניות, אשר מבטיחות בחוקתן שוויון זכויות לכל האזרחים במדינה".

"ראוי שהעם היהודי, שהיה מיעוט לאומי נרדף לאורך אלפי שנים, יגלה רגישות יתרה לקבוצות המיעוט שבתוכו. במיוחד נכון הדבר ביחס לחוק יסוד זה, המהווה חלק חשוב מ"תעודת הזהות הערכית" של המדינה, על כן ראוי להעניק למעל 20% מהציבור שאינם יהודים תחושה של שותפות במסגרתה. לפיכך, מוצע להוסיף את ערך השוויון במפורש לחוק-היסוד, לקבוע מעמד של שפה רשמית שנייה לערבית ולהבהיר שפיתוח ההתיישבות היהודית תעשה לטובת כל יושבי המדינה".

ח"כ כמאל מריח, חברת כחול לבן לשעבר, אמרה כי "חוק הלאום הוא תעודת הזהות של מדינת ישראל ויהיה הפרק הפותח בחוקה העתידית. חוק הלאום מתעלם מרבע מהאזרחים במדינה ואני ביניהם, זה לא אתי וזה לא דמוקרטי. אני חוזרת ומדגישה שאין ברצוני לאיים או לערער על צביונה של המדינה כמדינה יהודית, לא עליה, לא על יהדותה ולא על סמליה. אני באה להגן על הערך החשוב והבסיסי – שוויון".

היא תקפה את כחול לבן ואמרה כי "במהלך השנה וחצי האחרונות, סיירתי בעשרות ישובים. פגשתי את כלל הרבדים בחברה הישראלית והבטחתי לכם שוויון. יחד אתי, היו גם בני גנץ וגבי אשכנזי וחברי כנסת מכחול לבן, שפגשו והכירו את האזרחים לעומק. רבים מאזרחים אלו שהגיעו לכנסים ולחוגי הבית, היו חיילים שלהם לשעבר, שישנו איתם באוהלים, שהחליפו חוויות, שהעריצו אותם כמפקדים. בני וגבי הקשיבו לתסכול שלהם מהחוק שמדיר אותם והבטיחו. הבטיחו לעגן את ערך השוויון ולתקן את חוק הלאום. גבי בני, זו העת לקיים".

"רק לפני שבוע, ב21 ליולי, הצהרת גבי בכנס למורשת הדרוזית, שאתם פועלים לתקן את חוק הלאום. כיצד אתה פועל לעשות זאת? איפה אתה? בני, זוכר? ההתבטאות הפוליטית הראשונה שלך לפני שהקמת בכלל את חוסן לישראל, לפני שאני הצטרפתי אלייך, הייתה מחוץ לבית שלך. שם פגשת את המפגינים והבטחת להם שתעשה הכל בשביל לתקן את חוק הלאום".

"אל תטעו, תיקון חוק הלאום הוא לא לעשות טובה לע׳דיר כמאל מריח, הוא לא אמירה עקרונית נכונה לדעתה. מדובר בסוגיה מהותית וחשובה לאזרחי המדינה, שהתחייבתי והבטחתם שתתקנו מעל לכל במה. אני חוזרת ומדגישה, אין ברצוני לאיים או לערער על צביונה או סמליה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. אני באה לעגן ערך חשוב ובסיסי. לא בקשנו יותר, ולא נתפשר על פחות. דורשים שוויון", דברי מריח.

השר דוד אמסלם השיב בשם הממשלה: "יש לך זכויות אישיות כמוני בדיוק, אבל במדינת ישראל יש לאום אחד והוא הלאום היהודי. זו שאלה יותר הצהרתית, הלכה למעשה אין לה משמעות בהתנהלות היומית. במדינת ישראל יש את חוק השבות, לדעתי אין אף מדינה בעולם שיש לה חוק השבות. מה טריגר לחוק הלאום? בגלל שהשמאל יכול לבטל את חוק השבות, לכן אנחנו חוקקנו את חוק הלאום באופן מיוחד. זאת מדינת היהודים ואנחנו גאים בה וכך היא תישאר".

ח"כ מריח השיבה: "למה אמסלם משיב לי? השר אבי ניסנקורן היה צריך להשיב. איפה גבי אשכנזי?, איפה בני גנץ? אני פונה אליך כאדם. על איזה ערכים גדלת כשאתה מסרב לענות לי למה אני לא אזרחית מספיק שווה בעיניך. אני לא חולקת על כך שהיא מדינת הלאום של העם היהודי. אני חולקת על מה שחסר בחוק. תיקון של שיוויון". היא הדגישה: "אני לא מערערת על הדגל, ההמנון והסמלים של המדינה. אבי דיכטר. נכנסת לבתים שלנו. כל הדרוזים חברים שלך, אבל בסוף דקרת אותנו בגב עם חוק הלאום".

מכחול לבן נמסר בתגובה: "אנחנו מתנגדים להצעת החוק שהועלתה היום במליאה. בדיוק כמונו, גם חברי יש עתיד טענו עד השבוע שהדרך הנכונה לתקן את הבעיות העולות מחוק הלאום היא באמצעות חוק יסוד נפרד שיבטיח את עקרון השוויון. שר המשפטים ניסנקורן שוקד על הנושא מזה מספר שבועות ויחד עם משפטנים בכירים וחברי כנסת נוספים מהסיעה מגבש פתרון לנושא חשוב זה".

יו"ר יש עתיד הגיב על החלטתו של גנץ להיעדר מהמליאה, וכתב: "הבריחה של גנץ ואשכנזי מהכנסת כדי לא להצביע על חוק הלאום היא כבר לא מרגיזה – היא עצובה".

הרשימה המשותפת הודיעה כי תימנע מהצבעה על שינוי החוק, בהודעת המפלגה נכתב: "לחוק הלאום אין מקום בספר חוקים של חברה שמתיימרת להיות דמוקרטית, בה כל האזרחים שווים. קיומו של החוק הוא עדות ברורה לגזענות מבנית של מדינת ישראל כלפי הציבור הערבי והפלסטיני בישראל".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו