Yonatan Sindel/Flash90

"הזנחת הקורבנות – לא סופרים את המתים": המחיר הכבד של הקורונה

500 נשים וגברים מתו מהנגיף מאז התפרצות הקורונה בישראל. במשרד הבריאות, בבתי החולים, בקופות החולים ובכלי התקשורת ממעטים להתייחס לחולים שנפטרו ולהביא את סיפוריהם. העיתון ישראל היום עם סיפרו של הגאון הרב יעקב קולדצקי זצ"ל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"במשרד הבריאות, בבתי החולים, בקופות החולים ובכלי התקשורת ממעטים להתייחס לחולים שנפטרו ולהביא את סיפוריהם. זהו לא רק חטא מוסרי בלתי נסלח ופגיעה קשה במאבק במגפה, אלא גם לא פחות חמור מכך – מדובר בפגיעה קשה בעצם המאבק במגפה ובסיכויים להדביר אותה" – כך כותב הבוקר פרשן וכתב הבריאות של 'ישראל היום' רן רזניק בטור מיוחד. יצוין, ש'חדשות JDN' הוא מהאתרים היחידים בארץ, שכפי שבוודאי שמתם לב, מקפיד לשים את מספר הקורבנות המעודכן תמיד בכותרות.

רזניק כותב כי "ניתן היה לשער שמרבית דוברי בתי החולים הציבוריים בארץ היו ניאותים לסייע לעיתונאי שמבקש בסך הכל לראיין משפחות שיקיריהן מתו באחרונה מהקורונה. אלא שהניסיון שלי אתמול עם כמה דוברים ודוברות של בתי חולים היה עגום, כשחלק מהדוברים אמרו שיש להם בכלל קשר רק עם משפחות מהגל הראשון של הקורונה, אחרים ממש השתוממו בכלל על עצם הבקשה, וחלק התחמקו בדרך אחרת או התפוגגו ולא השיבו".

"אולם לא מדובר כלל בסוגיה הקשורה לדוברים של בתי חולים, אלא בבעיה עמוקה הרבה יותר הרווחת וניכרת כעת במשרד הבריאות, בבתי החולים, בקופות החולים ובתקשורת עצמה כלפי המתים בגל השני של הקורונה. בניגוד גמור לגל הראשון, בתי חולים ממעטים מאוד לדווח לתקשורת על המתים מהקורונה, משרד הבריאות עצמו מצניע בדיווחים שלו את מספרי המתים, ראשי משרד הבריאות ממעטים מאוד, אם בכלל, להתייחס למתים בהודעות ובראיונות, ואילו התקשורת עצמה, כולל החתום מעלה, מדווחת באופן מינורי מאוד על מספרי המתים וכמעט לא מדווחת על סיפור חייהם ועל מותם של קורבנות הקורונה, כפי שהיה ראוי ונכון לעשות".

"כל זאת אף שהנתונים מראים כי בחודש האחרון מתים מקורונה בכל יום בין 4 ל-14, ורק ביולי נוספו 179 מתים למניין של כבר כמעט 500 מתים מאז תחילת המגפה. וכל זאת על רקע המחקר של האוניברסיטה העברית שפורסם אתמול, שהראה כי אמנם יש בשורה חיובית מאוד בסימני ההאטה ובבלימה של גל הקורונה השני, אבל גם תחזית קודרת, שלפיה עלולים למות בחודש הקרוב עוד כ-200 חולי קורונה בישראל".

בתוך כך, במגזין העיתון מתפרסמת כתבה נרחבת עם סיפורם של מספר נפטרים ממגפת הקורונה, אחד מהם הוא הגאון רבי יעקב קולדצקי זצ"ל מבני ברק שנפטר בגיל 69. "אבא נסע יום לפני פורים לארה"ב לגייס כספים למוסדות בישראל. כשהוא נסע אף אחד לא ידע שהמצב בארה"ב כה חמור. דיברתי איתו וביקשתי ממנו לחזור הביתה. הוא עשה מאמצים להשיג טיסה אבל זה לא היה פשוט", מספר בנו, העיתונאי מנחם קולדצקי בראיון לירון דורון ועדי חשמונאי.

מאז שחזר מספר מנחם כי "הוא השתעל בצורה חזקה. לקחנו אותו לבית החולים ושם החליטו לשחרר אותו. לאחר כמה ימים הייתי עם אשתי בחדר לידה ובלילה אבא התקשר לברך אותי. למחרת אחי התקשר בבהלה וסיפר שיש לאבא חום גבוה. הוא שוב השתעל בצורה קשה. אז גם הגיעה התוצאה החיובית של בדיקת הקורונה. אבא פחד ללכת לבית החולים ולאחר ששכנענו אותו הוא פונה לתל השומר. שם הכניסו אותו מייד לטיפול נמרץ ושלוש שעות אחרי הוא כבר התמוטט".

ההידרדרות של יעקב ז"ל היתה מהירה. מנחם בנו הוסיף: "הרופא אמר לי שהוא הגיע במצב קל, שהוא היה רגוע וקרא תהלים ופתאום, בשנייה אחת, הוא קרס. הם מיהרו להנשים אותו. היום בדיעבד לא בטוח שהיינו שולחים אותו לבית החולים, כי שם הוא ספג זיהום. הוא שכב חמישה שבועות בבית החולים במצב קשה. כל בני המשפחה התפללו לרפואתו. היה לנו פסח נורא ואיום. לא יכולנו אפילו לראות אותו. הוא נפטר ביום הזיכרון".

קולדצקי הותיר אחריו אלמנה, 10 ילדים ועשרות נכדים. "הוא ראה נחת אבל הוא היה עדיין צעיר בגילו", ממשיך מנחם. "זה שבר גדול. כל השבוע אנחנו עסוקים, וכשמגיעה השבת אנחנו מתפרקים. צריך לשמור על ההורים. לפגוש אותם רק במקומות פתוחים. אמא שלי אלמנה ומאוד קשה לה. כל יום מישהו אחר מאיתנו מבקר אותה ואנחנו שומרים על הכללים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture