David Cohen/Flash90

האוצר מעריך: חזרה לתעסוקה מלאה במשק רק בעוד 5-4 שנים

משרד האוצר מציג תחזית קודרת לשנים הקרובות, ובתרחיש של החמרת המגיפה חוזה ששיעור האבטלה יעמוד על 15% בסוף השנה. עוד מזהירים במשרד מהתכווצות בייצוא, כמו גם עצירה של ייצוא שירותי התיירות. באוצר הדגישו שאופי המשבר לא דומה לאירועים שקרו בעבר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

משרד האוצר פרסם היום (ראשון) את התחזית הכלכלית שלו לשנים 2023-2020. במסגרת התחזית מוצגים שני תרחישים אפשריים – תרחיש התאוששות הדרגתית ותרחיש החמרה, שני אלה תלויים כמובן בניהול המשבר הרפואי והגידול בתחלואה. ובכל זאת גורמים באוצר מעריכים כי צפויות 5-4 שנים כדי לחזור לאחוזי האבטלה ערב המשבר.

בתרחיש ההתאוששות ההדרגתית: בדו"ח מעריכים כי לאחר ההתאוששות בעקבות הסרת ההגבלות, תהיה עצירה במגמת השיפור בפעילות הכלכלית למשך מספר חודשים, וברבעון האחרון של השנה תחל התאוששות הדרגתית. ההנחה בתרחיש זה היא כי מהירות ההתאוששות נמצאת בטווח בין המשבר הביטחוני ומשבר הדוט.קום של תחילת שנות ה-2000, למשבר הפיננסי הגלובלי ב-2009. בתרחיש זה צפוי התוצר להתכווץ ב-5.9% בשנת 2020 ולצמוח ב-5.7% בשנת 2021.

בתרחיש ההחמרה: בנוסף לעצירת השיפור במהלך החודשים הקרובים, העלייה הנוספת בתחלואה תוביל להחמרת ההגבלות, אך לא עד כדי הטלת סגר נוסף במתכונת שהונהגה בחודשים מרץ-אפריל. בתרחיש זה הפגיעה בצמיחה הפוטנציאלית תהיה ממושכת וקצב ההתאוששות איטי יותר. התרחיש בעל דמיון חלקי למשבר בתחילת שנות ה-2000. בתרחיש זה צפוי התוצר להתכווץ בשיא של 7.2% בשנת 2020 ולצמוח רק ב-2.2% בשנת 2021.

במסמך שפרסמו, משרד האוצר דואגים להזכיר ולהזהיר מפני ההערכות שלהם משום שאופי המשבר הוא מיוחד ולא דומה לאירועים שקרו בעבר. עם זאת, בהסתמך על המשברים הגדולים שקרו בעשורים האחרונים, בהם המפלה הכלכלית ב-2008, מסבירים כי ייתכן ויעברו לכל הפחות 5-4 שנים עד שהמשק יחזור לעצמו.

בנוסף, פורסמו נתונים המצביעים על היקף הפגיעה בענפים מסוימים, המתבטא בירידה בגביית המסים מבעלי עסקים בתחומים אלו. כך, גביית המסים בענף התיירות ירדה ב-44.9%, בענף האומנות והבידור ב-34.9%, במשקי הבית ב-32.5%, בכרייה וחציבה ב-30.5% ובפעילות בנדל"ן ב-5.7%.

לצד נתונים אלו, באוצר אומרים כי הניסיון מהעולם בעשורים האחרונים מלמד שלאחר משברים כלכליים משמעותיים, עלולים לחלוף שנים רבות עד לחזרה לתעסוקה מלאה של השוק. מדובר בסדר גודל של ארבע עד חמש שנים, ולעיתים אף יותר. יחד עם זאת, קיימת אי ודאות גדולה לגבי משך זמן ההתאוששות מהמשבר בשוק העבודה לאור אופי המשבר הנוכחי.

לפני כחודשיים העריכו בשירות התעסוקה כי השינויים בשוק העבודה עלולים להביא למצב קשה של תת-תעסוקה – תחילה למרוויחי השכר הנמוך. שירות התעסוקה התריע על כך שהשינוי החד במשק, ממצב של כמעט תעסוקה מלאה לשיעורי שיא של מובטלים, במקביל לצמצום הדרמטי במספר המשרות הפנויות – מוביל לירידה בכוח המיקוח של העובדים, לירידה צפויה בשכר, ולהגדלת תת-התעסוקה עבור מספר קבוצות, ובראשן מרוויחי שכר נמוך.

מנתוני הדוח עלה כי בחודש השלישי למשבר, מאי 2020, נרשמו בשירות התעסוקה כ-35.4 אלף אנשים חדשים חדשים – ירידה של כ-80.6% ביחס לחודש אפריל 2020 בו היו כ-182 אלף מצטרפים. בסוף חודש מאי 2020, עמד מספר דורשי העבודה הרשומים בשירות התעסוקה על כ-960 אלף. לאורך החודש, היו רשומים בשירות התעסוקה בסה"כ כ-1.2 מיליון אנשים, כאשר 938.3 אלף מהם נרשמו בין מארס למאי. לפיכך, 206.5 אלף דיווחו על כך ששבו למעגל העבודה במהלך מאי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture