Miriam Alster/FLASH90

גמזו על אפליית בתי הכנסת: "הרגיז אותי – תנו לי זמן לתקן" • השיחה המלאה

פרויקטור הקורונה בשיחה נרחבת לתקשורת החרדית: "אי אפשר להשוואת בין שטיבלים קטנים לבתי כנסת גדולים". במענה ל'JDN' על הבחורים מחו"ל: "נתתי לזה את כל הגיבוי, ניסו לעשות כאן הון פוליטי" • מה עמדתו על הסגרים, הפגנות, ואיך יחזיר את אימון הציבור החרדי • מיוחד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו התחייב הערב (שני) לשנות את ההגבלות על בתי הכנסת ושיותאמו לגודלם: "אני מצטער על כך שיש הבדל בהגבלת, ופה יש הגבלות כאלו ופה יש הגבלות כאלו, ומסעדות שונות מבתי כנסת, אני יודע שזה מרגיז. זה גם הרגיז אותי, בחלק מהדברים גם אני, מעבר לבתי הכנסת והייתי בבתי הכנסת בתשעה באב וראיתי את ההבדלים, וזה כואב לי, זה חלק מהדברים שאני אומר לכם שאני אשנה אותי. אבל זה ייקח זמן, זה ייקח כי יש איזה-שהוא תהליך, צריך לעשות שינויים משפטיים, את כל הגבלות".

הוא הציג את עמדתו בנושא במהלך שיחה עם עיתונאים חרדים ואמר כי "אני חושב שבחללים סגורים אנחנו צריכים לבטא מגבלה שהיא תלויה בגודל המקום, זה קצת בעייתי ליצור מגבלות שכאלו שהם זהות לשטיבלים קטנים ולבתי כנסת ענקיים. זה נכון גם במסעדות. הדברים האלו, לקבוע את המספר, לקבוע את הפיקוח, איך נוודא שזה מתבצע, אלו שיניים קצת יותר מורכבים, הרבה יותר קל להגיד 10-20, הרבה יותר קשה להגיד איקס אחוזים, עשו את בחדרי אוכל בבתי מלון".

הוא הוסיף כי השינוי ייקח מעט זמן: "כשאתה עושה את השינוי הזה, מה נקודת הזמן שאתה עושה אותה. עכשיו אני נמצא בנקודת זמן שאומרים לי שהצלחנו להוריד את התחלואה, האם זה הזמן לקחת את הסיכון להגדיל את זה? אף על פי שאני חושב שזה לא היה חכם לקבוע 10 פה ו-10 בבית הכנסת הגדול. אני לא אומר שאני בורח מאחריות בלהכריע בסוגיה הזאת, אני רק מסביר לכם כמה זה קשה".

הוא הוסיף ותקף במרומז את ההחלטות שהתקבלו לפני כניסתו לתפקיד: "אני צריך לומר שיש כמה הגדרות כאלו שהם לא מסודרות, השבוע אנחנו נסדר אותם, ביום ראשון-שני יגיעו הגדרות מסודרות, לא ניתן לניגודים הללו. צריך להיות קו אחד אחיד, אסור שיהיה קו שאני לא יודע להסביר אותו, ככה אני מאבד ציבור, כולם מבינים את זה".

הוא הסביר כי "הממשלה מגיעה עם החלטה מסיומת, ואז יש מערכות, ומשנים, ועוקפים. התחילו עם החלטה לסגור סגר מלא בסופי שבוע, סיימו עם החלטה לעשות סגר בבתי עסק בסופי שבוע, בתי עסק בלבד ולמול זה המסעדות בסופי שבוע נשארו פתוחות. מי שיש לו חנות נעליים סגור ולידו יש מסעדה פתוחה. היו מספר עיוותים כאלו, תנו לי זמן לתקן אותן".

"שכשאני נמצא מול האמת אני אגיד את האמת"

בהתייחס למתווה הקפסולות של הישיבות לקראת א' אלול אמר כי "זה נושא שקרוב לוודאי אנחנו נצטרך לבחון אותו, אני יודע שהיה נוהל קודם, אני עדיין לא מכיר אותו לעומק, נלמד את הנוהל ונראה איך בעצם מכינים את הישיבות לפתיחה".

במענה לשאלת 'חדשות JDN' התייחס להחלטה לאשר את כניסת תלמידי הישיבות מחו"ל והדף את ההסתה בנושא: "אתה יודע מה קרה עם הבחורי ישיבות מחו"ל, לאחר שלמדתי את הנושא נתתי לזה את כל הגיבוי וחטפתי כל מיני מניפולציות מכל מיני כיוונים אחרים, נתתי לזה את כל הגיבוי ואת כל ההסדרה ואת כל הסידור. ההודעה שהוצאתי היום, יש כאלה שאמרו לי לא להוציא אותה כי יכסחו אותה מפה ומשם, ההודעה שהוצאתי היום ואמרת שזה בסדר, זה מסודר. זה חשוב שיהיה ערך של קשר עם היהדות וזה לא רק תלמידי ישיבה, זה גם תוכניות של הסוכנות, זה רק מוכיח שכשאני נמצא מול האמת אני אגיד את האמת. ניסו לעשות כאן הון פוליטי מהעניינים הללו, אני לא אתן לזה יד". במענה לשאלתנו ציין כי בפגישה בנושא השתתפו גם נציגים של עולם הישיבות.

גמזו הודה כי טעה בהתבטאות שלו אתמול שפורשה כנגד הציבור החרדי ואמר במענה לשאלה בנושא: "אני מקבל את ההערה". לדבריו, "החוכמה הכי גדולה בדרים האלה זה ללמוד ולמנוע מניפולציות מהדברים שאני אומר. אנחנו עם אחד, זה צריך להיות מאבק אחד, כל מי שמנסה לקחת את האירוע הזה לכאן או לכאן גורם נזק בל יתואר". עוד הוסיף כי "יש הרבה מאוד ניסיונות וצדדים פוליטיים, תאמינו לי שאני נחבט מפה ואני נחבט מפה, מהצד הפוליטי הזה ומהצד הפוליטי הזה".

הוא סירב להתייחס לנושא הנסיעה לאומן בראש השנה ואמר כי "אני עוד לא יודע, לא מכיר את זה מספיק טוב את הנושא, אני מתכוון ללמוד אותו".

"אני אלך מרבי לחצר, לכל מקום, כדי לעזור"

בשיחה הסביר את רצונו לציבור אימון עם המגזר החרדי: "לאורך כל השנים, לאורך כל התפקידים שלי, מ-2010 כשהייתי בתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות כשליצמן היה סגן שר הבריאות, אני יודע היטב שחלק גדול מהעשייה חייב להיות מכוון עם הרבה מאוד מסרים ועם הרבה מאוד חיבור ושיתוף והבנה והשקעה והייתי אומר מסירות לציבור החרדי, לכל הציבור הדתי מעל המגוון, זה מה שאני עושה ביום יום, כל התפקידים שלי מאז עד עכשיו, מעל 15 שנה, ככה אני פועל".

הוא התייחס להחלטתו לקחת את התפקיד: "אני לקחתי את המשימה הזאת כי אני הרגשתי שמדינת ישראל בצרה צרורה, הצרה הזו ניתנת לטיפול, ניתנת לפתרון בהרבה מאוד עבודה קשה. כרגע אני ממש במירוץ נגד הזמן כי אני מרגיש שיש לנו אפשרות בחודש הקרוב להוריד את רמת התחלואה ברמה ניכרת, זה עובד הרבה דרך ההגבלות, ההנחיות, בהוראות של לעטות מסכה וריחוק, וקצת פחות התקהלויות בשלב הזה".

"אנחנו בנקודה עכשיו שזאת הזדמנות שאני חייב לקחת אותה, אני רוצה את העזרה של כולם, של כל אזרחי מדינת ישראל, של הציבור השונה במדינת ישראל, בין אם זה חילונים או חרדי או דתי או ערבי או כל דבר שהוא, לכולם יש את אותה משימה, לכן אני צריך לקבל את העזרה ואת החיבוק מכל אחד, ואני צריך לתת לכל אחד. אני צריך לא להתחמק ולהגיד את האמת בפנים, ולהגיד גם את הדברים שאני לא מצליח בהם, בצורה הכי ברורה והכי כנה".

הוא הביע אופטימיות ואמר כי "הדבר העיקרי שאנחנו צריכים לדעת זה שאנחנו יכולים להיות בירידה של ההדבקה. גם במגזר החרדי, עוד דחיפה אחת וגם במזגר החרדי, בירושלים, בבני ברק, בית שמש, ביתר עילית, כל המגזר. אנחנו קרובים. המגזר עשה עבודה טובה בהפחתת התחלואה בסבב הראשון, ובשבועיים האחרונים אני רואה התחלואה של שינוי וזה מאוד קריטי וחשוב. צריך להמשיך בדחיפה הזאת".

"בתשעה באב סיירתי וראיתי בעניים שלי דברים וגם ראיתי את המצוקות. מחר אני אסייר בעוד כמה ערים ואני אראה את זה מקרוב, אני אלמד את כל המצוקות, את כל הבעיות, ואת כל חוסר האמון. אני אדם של הידברות, ככה הייתי כל השנים בכל התפקידים שלי, גם בתוך משרד הבריאות, גם באיכלוב, הידברות, להכיר, לא להחליט החלטות מאיזה מקום גבוה ומרוחק, להכיר את הציבור, לראות מה התחושות של הציבור. לא בטוח שהציבור צודק במה שהוא חושב, אבל זה לא תירוץ. אלמד את המצוקות של הציבור ואין לי בעיה ולבוא להגיד לאנשים ששלחו אותי שאתם טועים פה ופה".

"עכשיו אנחנו נמצאים בתקופה שאני מאוד חושש מהשמחות והתקהלויות, הם מתחבקים ורוקדים, אז ההדבקה מתרחשת, זה מפחיד אותי כי בסוף אני רואה אותם באיכלוב. זה לא חייב להיות, אני מסתכל קדימה אני רואה א' אלול, חזרה של הישיבות, ימים נוראים, ואיך-שהוא זה מתחבר לי לחורף, זה מדיר שינה מעיני. אנחנו להוריד את התחלואה, עשיתם את זה, עשינו את זה. אני לא אתעייף, אני אלך מרשות מקומית לשדות מקומית, מרבי לחצר, לכל מקום, כדי לעזור, כי מבחינתי המשימה היא אפשרית".

"אנחנו צריכים להסתכל על התקופה של הימים הנוראים, ראש השנה, כתקופה שאסור שאנחנו נישאר באותו מצב, אם אנחנו נישאר במצב אז יש כאן בשורה ראה מאוד לציבור ולציבור יהיה קשה מאוד לעמוד בזה. לכן אני אומר, גם אמרתי לממשלה, יש לנו חודש – חודש וחצי לעשות את הכל כדי שהציבור לא יהיה עכשיו במקום הזה. זה נקודת המצב שאני נושא תפילה ליצור שותפות וחיבור. רפואית אפשר להוריד את התחלואה בשבועיים שלוש".

"אין שום התלהבות לעשות סגרים"

בשיחה נשאל גמזו על החשש שקהילות מסיומות יימנעו מלהיבדק בכדי למונע סגר: "בעיה כבדה, אני לא מדחיק את זה, אני יודע שיש בעיה בבית שמש, ירדו בכמות הבדיקות וזה מטריד. יש שרואים בסגר אלמנט של ענישה, אבל יש מקומות שאומרים, לא ברשויות החרדיות, שאומרים 'תעזור לי להקטין את ההתקהלות כי התחלואה גדלה, כי אני לא מצליח לעשות את זה בעצמי'".

הוא הוסיף כי יש צורך להגדיל את האימון וההסברה בכדי שילכו להיבדק. "מי שלא הולך להיבדק בעיר אדומה, אנחנו יודעים ששיעור החיוביים מתוך הבדיקות הוא 1 ל-4, אם הוא לא הולך להיבדק ויכול להיות שהוא חולה, אז הוא מדביק את הסביבה שלו. אני לא בקטע של הפחדות, צריך לתת הסבר, מה המשמעות של מי שלא נבדק".

הוא התייחס לנושא הסגרים ואמר כי "בערים האדומות יש כבר שבועיים התלבטות, חיכו לי, שאני אגיע ואקבל החלטה על מה הולכים. בהתחלה אמרו שנסגור שכונות, או נסגור את כל העיר. קשה מאוד לקבל את ההחלטה הזאת, חלק מהקושי זה גם בגלל שמבינים את ההשלכות כלפי הערים האלו. הדיבור הזה על השולחן, אני אקבל החלטה, ממשלת ישראל תקבל החלטה, אני אצטרך להמליץ".

"אני בעד ניהול, אני ראיתי איך אשדוד, איך לוד, איך ביתר בשלבים מסיומים, איך בני ברק. התחלואה של הגל השני התחילה בתל אביב, שם היו רוב המקרים, אז הם באו והיה להם קשה, אמרתי להם שאם לא תנהלו את זה, זה יברח לכם. יום יום חמ"ל, פירוט המקרים, תלמדו, תלכו לשכונות, תדברו עם מובילי הדעה, תראו איך השכונות מנוהלות. זה לא משנה אם זה רשות חרדית או לא. אין שום התלהבות לעשות סגרים".

"מה שלי הכי חשוב זה אותם ערים שיש להם תחלואה גבוהה, הם נקראים ערים אדומות, ששם כל הצדדים יתחזקו, לחזק את הרשות המקומית, את המנהיגים הדתיים, את המנהיגים הרוחניים, את המנהיגים של הרשות המקומית, יחזק אותם יחד עם העזרה שאני אתן, ואני אתן עזרה, מדינת ישראל תיתן עזרה, פקיד העורף, קופות החולים, כולנו ניתן עזרה. אנחנו יכולים יחד עם התושבים להצליח. יש רשויות מקומיות, בין אם מעורבות ובין אם מגזר חרדי שהצליחו בניהול טוב מאוד".

"אני רוצה לתת כוח לציבור, שירים את ראשו, ושלא יחשוב שמישהו כאן רוצה לעשות ככה וככה, שום דבר. שראש הרשות ירים ויפעל ויוביל ויעשה את זה בעצמו, יקטין את התחלואה, בפינוי למלונות, אתם עושים את זה בצורה מאוד מאוד טובה".

"מבחינה חוקית לא ניתן למנוע הפגנות"

במהלך השיחה טענו הכתבים כי בזמן שבו מגבילים אולמות ומסעדות ל-20 איש, יש חרדים שמתחתנים בווילות פרטיות, בנוכחות מאות, ללא פיקוח. על כך אמר פרופ' גמזו: "זה פשוט אסור. כל אירוע כזה גורם לעשרות נדבקים. כבר בגל הראשון התברר כי מקור ההדבקה מספר 1 הוא אירועי ספורט וחתונות. לכן אני זקוק לעזרה של התקשורת כדי להסביר עד כמה מסוכנות החתונות האלה".

במהלך מסיבת העיתונאים נטען כי משרד הבריאות מונע קיום חתונות במקום פתוח, בשעה שיש הפגנות בנוכחות אלפים. על כך השיב גמזו: "מבחינה חוקית לא ניתן למנוע הפגנות. זה לא נתון למשא ומתן. מבחינה בריאותית הפגנות בהחלט יכולות לגרום להידבקות, כמו כל התקהלות. למי שאומר כי הפגנה היא זכות דמוקרטית, אני משיב – יש לך חובה להפגין בצורה בטוחה, עם מסיכה, מבלי להסיר איתו, תוך שמירה על ריחוק ובלי להתחבק".

על הטענה כי הציבור החרדי לא יכול לקבל את האיסור להתחתן במעמד 20 איש בלבד, הוא אמר בתגובה כי הוא מבין את הקושי העצום לקיים חתונות בנוכחות 20 כאשר המשפחה רבה יותר גדולה ושלא ניתן לאפשר קיום חתונות, במספרים גדולים יותר, במקום פתוח, מאחר וכל התקהלות יוצרת הדבקה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גמזו לטובה……

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture