צילום: פלאש 90

על רקע הביקורת: הנשיאה חיות פרסמה את המקרים בהם שופט צריך לפסול את עצמו

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות פרסמה היום את המתווה לניהול רשימות ניגוד העניינים של שופטי העליון. לפי המתווה ישנם קווים מנחים מתי יש לשופט מניעה אוטומטית מלהשתתף בדיון, בנוסף למקרים נוספים שייבחנו. על השופטים לעדכן פעמיים בשנה את הרשימה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ברקע הביקורת על ניגוד עניינים של שופטים, והכוונה של הכנסת שלא צלחה לבסוף להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לנושא – נשיאת העליון אסתר חיות פרסמה הבוקר (שישי) מכתב הבהרה ובו רשימת המקרים שבהם שופט צריך לפסול עצמו. לפי חיות, על השופטים לעדכן בעצמם את "רשימת המניעויות" שלהם פעמיים בשנה – בתחילת ספטמבר ובמרץ. בין המקרים שבהם על שופט לפסול עצמו מדיון: "כשקיים חשש ממשי למשוא פנים" בשל היכרות עם עורכי הדין.

רשימת המניעויות נועדה לסייע לבתי המשפט למנוע מראש מצבים כאלה על ידי ציון גורמים שונים בעלי קרבה לשופט, כך שהמערכת מראש לא תנתב אליהם תיקים שלהם. עם זאת, כפי שמציינת חיות במכתבה, הרשימה היא רק כלי עזר והחוק כלל לא מחייב לנהל אותה. כך למשל, שופט העליון נעם סולברג העדיף להשאיר את רשימת המניעויות שלו ריקה, ולבחון בכל תיק שמנותב אליו האם יש מניעה שידון בו.

אמות המידה לניהול רשימת מניעויות

שופט או רשם יכלול ברשימת המניעויות בעלי דין ועורכי דין שלמיטב ידיעתו הם "שחקנים חוזרים" המתדיינים תדיר בבית המשפט שבו הוא מכהן (להלן: מתדיינים חוזרים) ואשר קיים "חשש ממשי למשוא פנים" אם ידון בעניינם או עילת פסלות אחרת

מבחן הפסלות – "חשש ממשי למשוא פנים", הוא המבחן הקובע לבחינת מניעות. מטעמים מעשיים הרשימה יכולה לכלול גם מצבים שבהם ניתן להעריך שקיים סיכוי גבוה לפסלות אם התיק יועבר לשופט או לרשם.

שופט יפסול את עצמו במקרים הבאים: כאשר בן משפחה שלו ( בן זוג, ילד, הורה, סב) מתדיין חוזר בבית המשפט; כאשר בעל דין או פרקליט היה לקוחו של השופט טרם המינוי לשיפוט ולא חלפו חמש שנים מאז הטיפול בעניינו.

כמו כן שופט יפסול עצמו במקרה שיש קשר עסקי או קבלת תגמול מן המתדיינים, במקרה שבו עו"ד היה שותף של השופט או במקרה שמדובר בטיפול של עורך הדין בבן משפחה של השופט.

מקרים נוספים שצוינו במכתב: עו"ד שלשופט יש קשר חברתי הדוק או קרבה ממשית עמו, וכאשר עורך הדין היה מתמחה של השופט ולא עבר פרק זמן משמעותי מסיום עבודתו (בהנחה שלא נשמר הקשר ביניהם אחרי שנה מביום ההעסקה).

נשיאת בית המשפט העליון כתבה עוד כי כל שופט אחראי לעדכן את רשימת המניעויות, לכל הפחות פעמיים בשנה, והוסיפה כי "אין צורך לעדכן את רשימת המניעות בדבר מניעות שהיא מטבעה זמנית וקצרת מועד, ושאינה צפויה לעלות על חודשים ספורים. ואולם אין בכך כדי לפטור את השופט או הרשם מחובת הגילוי או מהימנעות מלשבת בדין במקרה קונקרטי זה או אחר".

לבסוף נכתב במסמך כי על השופטים לתת את דעתם לכך שהרשימה מתפרסמת לציבור, ומזכירה ששופט לא חייב לכלול בה את סיבת המניעות. זאת, למשל, אם הסיבה קשורה לעניינים שיפגעו בצנעת הפרט של השופט או של הגורם שבעניינו הוא מנוע מלדון.

כזכור, לפני כחודשיים, הרשות השופטת הוציאה תצהיר, בו היא מודיעה על כך שתפרסם "מעת לעת" ובאופן יזום רשימה שתפרט את ניגודי העניינים של כלל השופטים. בהודעת הרשות השופטת שפורסמה היום נכתב כי: "הנהלת בתי המשפט תפרסם את רשימת ההימנעויות של כלל השופטים והרשמים באתר הרשות השופטת כבר בשנת המשפט הקרובה שתחול בספטמבר 2020, בנוסף לפרסום הקיים באתר בתי המשפט ובאתר חופש המידע הממשלתי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

השופטת חשודה בדבר קיום משפט שלא באופן נכון ועל פי הכללים של האתיקה השיפוטית לפי קלמן ליבסקין.
אסתר חיות צריכה להתפטר מיד !

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture