צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

גמזו ואדלשטיין הבטיחו לאשר: עד לתחילת שבוע הבא תתוקן אפליית בתי הכנסת

בעקבות הודעת יו"ר וועדת חוקה על הצורך לתקן את הקריטריונים והמגבלות ביחס לכמות המתפללים בבתי הכנסת, נערכו היום שיחות עם שר הבריאות, סגנו ופרויקטור הקורונה, והובטח כי עד לתחילת שבוע הבא המתווה ישונה ויתוקן לאחר שהשולחנות העגולים יסיימו לדון בהגבלות השונות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'


צפו: דברי שר הבריאות בדיון על אפליית בתי הכנסת.

בעקבות הודעת יו"ר וועדת חוקה ח"כ יעקב אשר על הצורך לתקן את הקריטריונים והמגבלות ביחס לכמות המתפללים בבתי הכנסת, נערכו היום שיחות עם שר הבריאות יולי אדלשטיין, סגנו יואב קיש ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, והובטח כי עד לתחילת שבוע הבא המתווה ישונה ויתוקן לאחר שהשולחנות העגולים יסיימו לדון בהגבלות השונות – כך נמסר מלשכת יו"ר וועדת חוקה.

עוד נמסר כי "לאור זאת הודיע ח"כ אשר כי וועדת החוקה תכונס ביום ראשון הבא כדי לבחון את השינויים החדשים שיוצעו, לאשרם או לבטלם במידת הצורך". המשמעות היא שאשר משאיר לעצמו את האפשרות לבטל את ההחלטות שהתקבלו היום בקבינט הקורונה במידה ואנשי משרד הבריאות לא יעמדו בסיכומים שהושגו בשיחות היום.

אשר אמר הבוקר כי "אני מקווה שקבינט הקורונה יתקן היום את הקריטריון השגוי ביחס לבתי הכנסת ויאשר את הגדלת כמות המתפללים". הוא איים כי "וועדת החוקה בראשותי תבחן את ההחלטה ולא תהסס לבטלה אם לא יהיה בה צדק והיגיון. לא יכול להיות שלא יופעל שיקול דעת לגבי בתי תפילה כפי שכבר נעשה בענפים אחרים".

גמזו התחייב כבר בשבוע שעבר לשנות את ההגבלות על בתי הכנסת ושיותאמו לגודלם: "אני מצטער על כך שיש הבדל בהגבלת, ופה יש הגבלות כאלו ופה יש הגבלות כאלו, ומסעדות שונות מבתי כנסת, אני יודע שזה מרגיז. זה גם הרגיז אותי, בחלק מהדברים גם אני, מעבר לבתי הכנסת והייתי בבתי הכנסת בתשעה באב וראיתי את ההבדלים, וזה כואב לי, זה חלק מהדברים שאני אומר לכם שאני אשנה אותי. אבל זה ייקח זמן, זה ייקח כי יש איזה-שהוא תהליך, צריך לעשות שינויים משפטיים, את כל הגבלות".

הוא הציג את עמדתו בנושא במהלך שיחה עם עיתונאים חרדים ואמר כי "אני חושב שבחללים סגורים אנחנו צריכים לבטא מגבלה שהיא תלויה בגודל המקום, זה קצת בעייתי ליצור מגבלות שכאלו שהם זהות לשטיבלים קטנים ולבתי כנסת ענקיים. זה נכון גם במסעדות. הדברים האלו, לקבוע את המספר, לקבוע את הפיקוח, איך נוודא שזה מתבצע, אלו שיניים קצת יותר מורכבים, הרבה יותר קל להגיד 10-20, הרבה יותר קשה להגיד איקס אחוזים, עשו את בחדרי אוכל בבתי מלון".

הוא הוסיף כי השינוי ייקח מעט זמן: "כשאתה עושה את השינוי הזה, מה נקודת הזמן שאתה עושה אותה. עכשיו אני נמצא בנקודת זמן שאומרים לי שהצלחנו להוריד את התחלואה, האם זה הזמן לקחת את הסיכון להגדיל את זה? אף על פי שאני חושב שזה לא היה חכם לקבוע 10 פה ו-10 בבית הכנסת הגדול. אני לא אומר שאני בורח מאחריות בלהכריע בסוגיה הזאת, אני רק מסביר לכם כמה זה קשה".

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת חוקה בנושא אמר השר אדלשטיין כי "לאורך כל הדרך עולה השאלה על השוני בהנחיות בין מקומות שונים. אנחנו מנסים להגיע לקריטריון אחיד עד כמה שניתן. הקריטריון שמנחה אותנו הוא שבפנים הרבה יותר מסוכן מבחוץ ולכן כל אפשרות לפעילות בחוץ עדיפה בין אם זו תפילה או מסעדה. כשמסתכלים על הנתונים צריך לחשוב דווקא בדגש על חגי תשרי המתקרבים איך לא גורמים לתופעות שליליות בעקבות הדברים הכי משמחים בלוח השנה".

ביחס להשוואות בין התחומים והענפים השונים אמר: "לאורך הדרך אלו לא היו הוראות המשרד או עמדתו, אלא היו החלטות תלאי על תלאי שהתקבלו בחלקן בכנסת ולאו דווקא עמדת המשרד שהוצגה בצורה יותר מסודרת בקורלציה בין ענפים שונים. ממילא אוהבים אותי פחות מאשר כשהייתי יו"ר הכנסת אז אני אומר שאם נראה את אומן בממדים שהיו בשנים קודמות זה יהיה אסון".

"ברור שצריך לשנות ולהתאים בין הקריטריונים השונים במקומות השונים. במציאות כמו ראש השנה אם נאפשר במקום של 500 איש 1/3 מהתפוסה 6 שעות יחד, עם כניסה, יציאה, שירותים, אינטראקציה בין 200-150 איש במרחב סגור שזה דבר שמדאיג אותנו בנתוני התחלואה הנוכחיים של כמעט 2000 נדבקים כל יום כשסביר שיהיה חולה קורונה במקום כזה. כשנהיה במצב של 50 חולים ביום הסבירות יורדת ולכן נצטרך לקבל החלטה קרוב יותר לחגים".

השר אדלשטיין אמר עוד כי "תכנית העבודה ברורה ואנחנו רוצים לראות התאמה מיידית של ענפים ולבחון אם מצליחים להוריד את התחלואה ולהתחשב בחגים הקרבים. אילו הייתה הקפדה של 100% על מסיכות וריחוק לא היינו בתחלואה. בבתי הכנסת בערים כמו שלי בחגים אין איפה להכניס סיכה ולכן על מנת לאפשר להגיע בימים הנוראים יש להיערך מראש. המצווה הגדולה ביותר היא לשמור על החיים. נעשה הכל שמצד אחד יוכלו להתפלל ומצד שני לא ידביקו את סביבתם".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו אמר בדיון כי "ברור שבחוץ אפשר להיות יותר מקלים, למרות שיכולה להיות הדבקה גם שם בגלל מגע הדוק ואי אפשר לעשות התקהלות של אלפים אך ניתן יותר להתגמש. חלק מהפתרונות יכולים לאוורר עם פתיחת חלון או ונטה, ונציע זאת במסגרת המתווה. פתחנו ביוזמת גמזו ושר הבריאות שולחנות עגולים ובנושא בתי התפילה קיימנו כבר ישיבה אחת. אנחנו מתחילים לראות ירידה, בטווח הארוך של תחילת ספטמבר נבוא עם תכנית שלפיה ביישובים בהם מצב תחלואה טוב יותר יהיו תנאים מקלים לעומת יישובים עם תחלואה גבוהה. בטווח הקצר, לנסות לייצר כמה שיותר התאמות על בסיס הגיוני ומדעי מקצועי לבתי התפילה ועולם התרבות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נו נו…..
שבועיים לתיקון חוק זה
במדינה יהודית הכל צפוי…

בילבולי מוח !!!
החכי"ם שלנו לא נחרצים מספיק !

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture