Tomer Neuberg/Flash90

גנץ: "נכבד כל פסיקה של בג"ץ – הנחיתי לפנות ליועמ"ש להגיש בקשה לדיון נוסף"

שר הביטחון: "פסק הדין שביטל את צו הריסת ביתו של המחבל שהרג את עמית בן יגאל ז״ל מצער מאוד. הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור". ח"כ מהליכוד: "בג"ץ סניף של הרשימה המשותפת - D9 זה כפפות של משי לעומת מה שמערכת אכיפת החוק והמשפט בישראל באמת זקוקה לו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר הביטחון בני גנץ הגיב להחלטת בג"ץ לבטל את צו ההריסה לבית המחבל שרצח את עמית בן יגאל הי"ד ואמר כי "כמובן שנכבד כל פסיקה של בג"ץ, אך פסק הדין שביטל את צו הריסת ביתו של המחבל שהרג את עמית בן יגאל ז״ל מצער מאוד. הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור. לכן, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד הביטחון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בכדי שיגיש בקשה לדיון נוסף בפסק הדין".

נתניהו אמר מוקדם יותר כי "זאת החלטה אומללה של בג״צ שסירב לבקשתנו להרוס את בית המחבל שרצח את חייל צה״ל עמית בן יגאל ז״ל, שהיה בן יחיד להוריו. אני דורש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב. אסור לתת רוח גבית לטרור. המדיניות שלי כראש ממשלה היא להרוס בתי מחבלים ואני מתכוון להמשיך בה".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה כתב בטוויטר כי "את זעקת הוריו של הלוחם עמית בן יגאל ז"ל, ואת עמית, אינני יכול לשכוח. החלטת השופטים שלא להרוס את הבית בו התגורר וממנו השליך הרוצח את הלבנה על ראשו של עמית – היא אות קלון (נוסף, ומכוער במיוחד) על ראשו של בג"צ. שליחותי – לתקן. כך יהיה – כל עוד נשמה באפי".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד תקף בחריפות את ההחלטה: "אם מישהו חשב שבג"ץ סניף של מרץ, היום מתברר שלא… הם יותר סניף של הרשימה המשותפת. כאשר היועמ"ש דואג למחבלים לזכויות סוציאליות ובג"ץ פוגע קשות ביכולת ההרתעה של מדינת ישראל כלפי טרוריסטים, D9 זה כפפות של משי לעומת מה שמערכת אכיפת החוק והמשפט בישראל באמת זקוקה לו".

בג"ץ ביטל היום את צו ההריסה שהוצא לדירת המחבל נזמי אבו בכר שהשליך לבנה מגג ביתו והואשם בהריגת לוחם גולני סמ"ר עמית בן יגאל הי"ד בכפר יעבד בחודש מאי האחרון. בית המשפט הותיר לצה"ל את האפשרות להמיר את ההריסה באטימת החדר שבו התגורר המחבל שמואשם בגרימת מוות בכוונה. מדובר בדירה בקומה שלישית שבה גרים גם רעיית המחבל ושמונת ילדיהם.

מזוז וקרא נימקו את ההחלטה בכך שהאם ושמונת הילדים המתגוררים בבית חפים מפשע, לא מעורבים בפיגוע ולא תמכו במעשה, ולכן אין סיבה להרוס את כל הבית. "הפעלת סמכות זו כרוכה בפגיעה קשה בשורה של זכויות יסוד, לרבות פגיעה בקנין ופגיעה בכבוד האדם ובשורה של זכויות הנגזרות מכבוד האדם", נימק מזוז.

השופט ג'ורג' קרא כתב כי המשך השימוש בכלי ההריסה טומן בחובו "פגיעה קשה בחפים מפשע ומהווה ענישה קולקטיבית המופעלת בניגוד לעיקרון היסוד שלפיו איש בעוונו ישא ואיש בחטאו יומת". השופט מזוז: "הפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובילדיו שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג. בעתירה נטען עוד לעניין זה כי מדובר במשפחה קשת-יום".

השופטת וילנר, בדעת מיעוט, ביקשה לדחות את העתירה כשאמרה כי יש קושי ניכר בפגיעתו של מימוש צו הריסה ביחס לבני משפחה אשר לא פשעו והדגישה, "זה מכבר נקבע כי תכליתה ההרתעתית עומדת בעינה ומצדיקה את הפעלתה של תקנה זו, אף במקרים בהם יתר הדיירים המתגוררים במבנה הנועד להריסה לא היו מעורבים בפיגוע הנדון".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, בתגובה לביטול צו ההריסה לבית המחבל שרצח את עמית בן יגאל ז"ל: "בג"צ פסק להרוס את בית משפחת בובליל בנתיב האבות בגלל מחלוקת על מטרים בודדים. בג"צ ביטל את צו ההריסה של בית המחבל שרצח את הלוחם עמית בן יגאל ז״ל. בית משפט גבוה לצדק או היכל של מוסר מעוות? רבים מאוד מאזרחי ישראל ישראל דורשים מערכת משפט מתוקנת. נמשיך להאבק עד שנשיב לבית המשפט את המוסר והצדק".

ח"כ גדעון סער בתגובה להחלטת בג"ץ: "החלטה אומללה של בג״צ לבטל את צו ההריסה על בית המחבל שרצח את חייל צה״ל עמית בן-יגאל הי״ד. על המדינה לבקש דיון נוסף בהחלטה הפוגעת בהרתעה ובמלחמתה של ישראל במבקשי-נפשה. זה לא רק ביתו. זה המקום ממנו פעל ובצע את הרצח. ועדת החוץ והבטחון של הכנסת תדון בנושא, לבקשתי, ביום חמישי".

שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט שוחח עם ברוך, אביו של הלוחם עמית בן יגאל: "החלטת בג״ץ דוקרת את העין״ ״שוחחתי כרגע עם ברוך, אביו של הלוחם עמית בן יגאל ז"ל והבטחתי לו שאנחנו נעשה הכל כדי להרוס את בית המחבל שהרג את בנו. החלטת בג"ץ דוקרת את העין, היא עוולה נוראה והיא מעודדת את המחבלים הבאים לצאת ולעשות פיגוע. אנחנו נפעל לדיון נוסף, מורחב בבג"ץ, כדי להפוך את ההחלטה ולהרוס את הבית".

שר ירושלים ומורשת, תא״ל במיל׳ רפי פרץ, על פסיקת בג״ץ היום המבטלת הריסת בית מחבל: "שערורייה. אין מילה אחרת לתאר את הפסיקה לא להרוס את ביתו של המחבל שהרג את לוחם גולני עמית בן יגאל ז״ל. אם יש משהו שמרתיע את המחבלים זה הריסת ביתם. לא לאטום, להרוס".

ח"כ איילת שקד: "כך מתאר השופט קרא את המחבל השפל שרצח את הלוחם עמית בן יגאל הי"ד: "התעורר משנתו בשעה 4:30 לפנות בוקר לשמע קולות וזעקות נשים מהבית השכן, עלה על גג דירתו שבקומה השלישית, נטל משם חצי בלוק והשליכו לעבר החיילים שנמצאו באותה עת בפעילות מבצעית וכתוצאה מכך קיפד את חייו של חייל צה"ל, סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל" המשפט הזה, שכמעט טוען שהמחבל בכלל פעל כדי להגן על נשים מהבניין השכן, כל כך ממעיט מחומרת מעשיו, כשרצח לוחם ישראלי שפעל כדי להגן על כולנו".

"לא מפתיע, כשזו הרטוריקה, שהשופט קרא (אליו הצטרף גם השופט מזוז), ביטלו את החלטת הצבא להרוס את בית המחבל, בהתאם לסמכותו, ובניגוד לסמכותם. בסופו של יום, הניסוח המשפטי הסטרילי, מכסה על השאלה למי השופטים באמת מרגישים אמפתיה. מתברר שהתשובה היא לרוצח, שמתואר כמעט כמי שקם באישון לילה להגן על שכניו, ולא ללוחמינו שפועלים להגן עלינו מפני רוצחים כאלה. בושה", דברי שקד.

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר כתב: "צו בג״צ שניתן עכשיו ומורה על ביטול הריסת ביתו של המחבל שרצח את החייל עמית בן יגאל הי״ד, מוכיח שוב כי האינטרס של מדינת ישראל והעם היהודי נמצא אצלם איפשהו בתחתית הרשימה בסדרי העדיפויות. ההחלטה השערורייתית הזו היא פגיעה אנושה בכוח ההרתעה של מדינת ישראל כנגד הטרור הרצחני של הפלסטינים".

ח"כ בצאלאל סמוטריץ' צייץ: "מזוז וקרא מסכנים את חיי כל אחד ואחת מכם. זכויות הקניין של המחבלים ומשפחותיהם חשובים להם יותר מהחיים של כולנו. זה הזוי ומקומם ברמות על ובעיקר מחייב טיפול שורש יסודי בניתוק והמוסר המעוות שחבורה קטנה ובלתי נבחרת כופה על כולנו בכח. פשוט גנבו לנו את המדינה".

מאיר אינדור העומד בראש ארגון נפגעי הטרור אלמגור: " דבריו של השופט קרא בסוגיית הריסת בתי רוצחים, שרק במקרי קיצון יהרסו בתים, מוזילים את דמם של החיילים והאזרחים. כל רצח ישראלי הוא קיצון למשפחה לחברים ולעם. ארגון נפגעי הטרור אלמגור מבקש מהתביעה לערער על קביעת שניים משופטי בג"ץ מול דעת השופטת וילנר בדעת מיעוט".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture