החרדים נוהרים לפריפריה: בקרית מלאכי מלמדים כיצד בונים קהילה • פרק שלישי

'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים המרשימים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע: הצצה לקהילות החרדיות בקרית מלאכי האחת צעירה והשנייה וותיקה - שתיהן מעוררות השראה • סדרה מיוחדת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

'מקומי JDN' ממשיך במעקב אחר הקהילות החרדיות המתפתחות בערי הפריפריה. בסדרת כתבות המתפרסמות בשבועות האחרונים אנו מנסים לעקוב אחר הקהילות החרדיות המתפתחות בערי הפריפריה. לאחר שסיקרנו בהרחבה את הקהילה הליטאית הצעירה בעיר הצפונית קרית אתא ואת היישוב החרדי הפורח בעיר עפולה, השבוע אנו מדרימים במסענו ומדלגים על מרכז הארץ, אך לא בהרבה. הכירו את הקהילה החרדית המתפתחת בקרית מלאכי.

רוב תושבי קרית מלאכי הם ציבור מסורתי המכבד את אורח החיים החרדי, כך מתוך 13 חברי מועצת העיר 9 מהם חובשי כיפות כשראש העיר ביניהם, ארבעה חברי מועצה מתוכם הם חרדים – שני נציגים לחב"ד נציג לדגל התורה נציג של ש"ס. נציג דגל משמש בתפקיד המשנה לראש לראש העיר. בבחירות האחרונות 28% מתושבי העיר הצביעו למלפגות החרדיות – מתוך 11,862 מצביעים 2,272 הצביעו לש"ס ו-1,098 ליהדות התורה.

היתרון הגדול של קרית מלאכי זה הקירבה למרכז, או יותר נכון היותה במרכז, מיקומה המרכזי נותן גישה מהירה לריכוזי הציבור החרדי הוותיקים. במרחק נסיעה של 40 דקות ניתן להגיע לבני ברק, 40 דקות לירושלים, 45 דקות למודיעין עילית, 30 דקות לבית שמש ורבע שעה לאשדוד. חברת אפיקים מפעילה מספר פעמים ביום נסיעות לבני ברק, אשדוד, ירושלים ובסופ"ש מתקיימות נסיעות למודיעין עילית, אלעד, קריית גת וביתר עילית. כמו כן, קווים פנימיים מובילים מהשכונות החרדיות לתחנת הרכבת 'קריית מלאכי יואב' בתדירות גבוהה.

תושב העיר מספר ל'מקומי JDN': "הייתי בעבר באירוע משפחתי בבני וכולם פירגנו על זה שטרחתי להגיע מקרית מלאכי, עניתי להם שאני מאוד אוהב לקבל פירגונים אבל מי שהגיע מירושלים הגיע ממקום יותר רחוק ממני, וזה לא בדיחה זה אמיתי".

"אילת השחר"

הקהילה הליטאית "אילת השחר" בעיר הוקמה לפני 6 שנים וכיום היא מונה כמאה משפחות חרדיות אברכים בוגרי כלל הישיבות הליטאיות. רב הקהילה הוא הגאון הרב יצחק אברמוביץ' שליט"א המשמש גם כדיין ומו"צ בהקהילה החרדית באשדוד שם הוא גר.

הקהילה ממוקמת בשכונת ויצמן במערב העיר בה שוכנת זה עשרות שנים הישיבה המפורסמת ישיבת קריית מלאכי בראשות הגאון רבי יהודה שרגא עמית שליט"א בה לומדים מאות בחורים. הישיבה מוכרת יותר כישיבה ל'חיזוקים' מכל עולם הישיבות ולומדים בה ציבור גדול של מתחזקים ובעלי תשובה. הישיבה משמשת כמרכז רוחני עבור כלל תושבי העיר העומדים בקשר עם צוות הישיבה המורחב, הישיבה מוכרת ומוערכת ע"י כל תושבי העיר.

שיעור מרב הקהילה שליט"א

כאמור, לפני כ-6 שנים, בעקבות תופעת היציאה החרדית לערי הפריפריה, החל להתרקם סביב הישיבה קהילת אברכים בוגרי כל הישיבות בראשות הרג"י אברמוביץ' שליט"א, עם השנים שונתה פני שכונת ויצמן והשכונה הסמוכה לה – הרצל, וכיום גרים בה משפחות חרדיות רבות.

מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל עודד את המייסדים לקפוץ למים להתחיל לבנות קהילה ובעצמו הורה לאברכים לבוא לגור בעיר. עם הסתלקותו של מרן זצוק"ל, קיבלה הקהילה את השם 'קהילת אילת השחר' על שמו.

חברי וועדת הדיור של דגל התורה עם ראש הכולל

מאז הקמת הקהילה ועד היום נבנה בקריית הישיבה מעון יום גדול עם שלש כיתות מלאות עבור בני הקהילה ובעקבות התרחבות הקהילה ומחוסר מקום במעון להכיל את כל הילדים נפתחו השנה עוד 2 משפחתונים של הקהילה. כמו כן נבנו שלושה גנים כשהגן האחרון נפתח השבוע.

לעת עתה עדיין אין תלמוד תורה ובית ספר לקהילה בעיר והילדים שסיימו את הגנים (כעשרה), נוסעים בהסעות לבי"ס ביישוב קוממיות הסמוך ולת"ת באשדוד או ביסודות. על פי כמות הילדים במעונות ובמשפחתונים, בשנתיים הקרובות יוקמו בית ספר לבנות ות"ת לבנים.

בשבוע האחרון הרחיבו את גבולות העירוב הקהילתי משום שכמה בניינים נוספים אוכלסו בבין הזמנים האחרון מספר משפחות חרדיות. לקהילה כולל אברכים גדול ובו כמה מסגרות לימוד, הכולל בראשות בנו של הרב עמית.

לקראת פתיחת שנת הלימודים התווספו 8 משפחות חדשות ועד אחרי החגים צפויות להגיע מספר משפחות נוספות שרכשו דירה במקום. כמו כן, בעקבות התפתחות והתרחבות הקהילה, בתחילת זמן אלול השנה נפתח כולל חדש לחשובי האברכים בעיר.

חוץ מהקהילה החרדית הישיבתית יש ציבור גדול ספרדי בעיר אשר לומד במוסדות של חב"ד ושל קהילת אילת השחר.

נחל'ה

בשכונת "נחלת הר חב"ד" הידועה יותר בכינוי "נחל'ה", מתקיים אחד מריכוזי חב"ד הגדולים והבולטים בישראל בראשות המרא דאתרא הגאון רבי יצחק יהודא ירוסלבסקי שליט"א. השכונה נוסדה על ידי הרבי מליובאוויטש בשנת תשכ"ט. השכונה נקראת ע"ש הרבנית חנה אמו של הרבי (נחלת הר חב"ד – ר"ת חנה). השכונה ידועה בעקבות שלוחי חב"ד שיצאו ממנה למקומות רבים בעולם.

בנחל'ה ובשכונות הסמוכות לה מתגוררות כ-1000 משפחות המשתייכות לקהילה. בשכונת חב"ד יש מוסדות חינוך רבים הידועים בשמם הטוב – כולל לאברכים מצוינים מבני המקום, ישיבה ותלמוד תורה. בשכונה ישנם את כל המוסדות הנצרכים למשפחה חרדית – מעונות-יום, בית ספר לבנות ותיכון. השכונה ידוע בפעילות החסד הענפה המשפיעה על האזור כולו, פועלים בה מספר ארגוני חסד והצלה.

כאמור, בשכונה פועל בית כנסת חב"ד המרכזי המשמש כשטיבלאך פעיל מנץ החמה ועד חצות לילה ובו מתקיימים עשרות מניינים ביום. מאז החלה הקורונה – בית הכנסת סגור והתושבים מתפללים בחצרות הבתים. כמו כן, חנויות, מסעדות וקונדיטוריות רבות בעיר מחזיקות בתעודת הכשרות המהודרת של הרב ירוסלבסקי שליט"א. בעיר פועלים מספר מקוואות מטעם חב"ד, וכן מקוה חדיש ומודרני הוקם לאחרונה ע"י המרכז הארצי לטהרת המשפחה.

חה"מ שטיינר (מימין ) עם המד"א הרב ירוסלבסקי וראש העיר ללו זוהר

חבר המועצה לשעבר מטעם חב"ד, חיים שטיינר, שהיה בעבר סגן ראש העיר ולשבועות ספורים אף שימש כראש העיר אומר בשיחה עם 'מקומי JDN': "הקהילה כאן היא אחד מריכוזי חב"ד הגדולים והבולטים בישראל, קהילה שוקקת חיים, חמה ותומכת שגדלה כל העת". שטיינר מספר על המצטרפים הרבים לשכונה, "עוד ועוד משפחות חדשות מכל הארץ מצטרפים לנחל'ה, לא מעט בזכות תנופת הבנייה כאן בשנים האחרונות. מעבר לכך, מדובר בקהילה שמשפיעה רבות על העיר ועל יישובי הסביבה בגשמיות וברוחניות ורבים מבניה ובנותיה משמשים שלוחי הרבי ברחבי תבל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture