Marc Israel Sellem/POOL

נתניהו: "הצעדים נועדו למנוע סגר בחג"; גמזו: "מתנצל בפני החרדים" • צפו

במסיבת עיתונאים במפקדת פיקוד העורף, אמר ראש הממשלה שהכוונה היא "להימנע מסגר כללי או לפחות לדחות אותו" וכי מספרי הנדבקים עולים כי "לא לובשים מסכות ויש הרבה התקהלויות מסוכנות". גמזו: "מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה מסומנת"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו סיירו הערב (שני) במפקדת פיקוד העורף, החיל שאנשיו יהוו חלק מרכזי במאמץ הבלימה של התפשטות הנגיף בכ-40 יישובים שהוגדרו אדומים, ושהשבוע יחולו בהם הגבלות שונות ובהן גם עוצר לילי.

"אנחנו נמצאים ברמת תחלואה גבוהה, ברמת עליית התחלואה בקצב מוגבר. כשפתחו את ההגבלות החלה עלייה מהירה. המספרים עולים בגלל התקהלויות מסוכנות, ואי עטיית מסכות. דאגה נוספת היא שאלת השחיקה, או הקריסה, של צוותים רפואיים. אנחנו רוצים להימנע מסגר כללי, אבל החלטנו עכשיו להטיל סגר על 40 ערים אדומות".

"אני רוצה להבהיר שלא לעולם חוסן", אמר נתניהו. "אנחנו נמצאים ברמת תחלואה גבוהה, וייתכן מאוד שהיא תתגבר. המספרים עולים כי לא עוטים מסכות ויש הרבה התקהלויות. זה חייב להיפסק. המומחים חוששים מזינוק פתאומי בחולים הקשים והמתים – מה שלא קרה עד לרגע זה".

עוד אמר: "מחר נביא לממשלה תוספת תקציב של 11 מיליארד שקל כדי לעזור לעסקים ולכלכלת ישראל. אנחנו עובדים כל הזמן בשני צירים – הבריאות והכלכלה. בבריאות היינו כמעט המדינה הראשונה שסגרה את השמים וכתוצאה מזה יש לנו תמותה יחסית נמוכה למדינות מקבילות בגודלן לנו, וגם רמת התחלואה הקשה נמוכה יחסית ועד לאחרונה יציבה".

על ההפגנות סמוך למעונו בירושלים, אמר נתניהו כי המפגינים סוגרים טלפונים סלולריים כדי להימנע ממעקב של משרד הבריאות. בתשובה לשאלה אם יהיה סגר בראש השנה, ענה ראש הממשלה: "אני לא יודע, בגלל זה אנחנו עושים ישיבה. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו להימנע מסגר, אבל אין לנו ביטחון מוחלט בדבר הזה. אם נוכל בלי סגר – כמובן שנעשה את זה".

גנץ אמר כי "היעד שלנו הוא לקטוע שרשרת הדבקה להכניס לבידוד למינימום האפשרי בהתאם לתקינת משרד הבריאות. שיתוף הפעולה הגדול מאוד והראוי לציון בין הגופים. זה לא שאלה של קרדיט – אלא תוצאה בציבור. הדבר הזה מאוד חשוב. יש עוד מימד חשוב מהמדיניות שלנו שיורדת כלפי מטה. השיח שלנו עם הרשויות חשוב ובגללו העיכוב קרה. היישום בשטח צריך לפגוש את המציאות. ביקרתי בבני ברק ביקרתי בכפר קאסם וראיתי תוצאה אחרת".

"אני מסכים עם רה"מ שנושא הכלכלה חשוב והדברים מתכתבים עם השלכות בריאותיות קשות וגם חברתיות. אנשים נכנסים לדיכאון זה לא דבר פשוט אני חושב שאנחנו צריכים לפתח את הכלכלה ואנחנו צריכים לצאת מיד לשנת 2021 ואי אפשר להתסכל רק בקצר טווח. אני מסכים איתך לחלוטין אנחנו קוראים לציבור להישמע להנחיות ובכל זאת חייבים להישמע להנחיות. לא מרידה היא פיתרון אלא רק שיח ושיתוף פעולה", המשיך גנץ.

גמזו אמר כי המטרה העיקרית היא למנוע הטלת סגר. "יש שתי דרכים להתמודד עם הקורונה: סגר מלא או לנהל את החיים עם המגיפה", אמר בהצהרה. "יכול להיות שעד 10 בספטמבר נצטרך לדון בתכנית (לסגר, ח.ג.) לקראת החגים. אני רוצה להתרחק מסגר. זו הדרך שבה אנו הולכים, ואנחנו ממשיכים בכיוון הזה".

ממונה הקורונה הוסיף כי "כל התושבים בכל הערים, כולנו עם אחד, עם המורכבות. אני מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה שסימנו ערים אדומות. זה לא כנגדם אלא אמצעי כדי להילחם בקורונה, זו הדרך. כולנו יכולים לעשות דברים פשוטים להפסיק עם התקהלויות אסורות. אנחנו עושים פה משימה ענקית".

גמזו אמר כי כמעט אף מדינה לא נקטה במדיניות של סגר בגל השני – וכי עד סוף השבוע תגובש מדיניות לקראת חגי תשרי: "נגיע עם תוכנית לתקופת החגים". עוד הבהיר כי הוא מקבל גיבוי ממקבלי ההחלטות ושאין בכוונתו לעזוב את תפקידו: "מי שחושב שאני מתפטר לא מכיר אותי. אני הולך קדימה ואני אמשיך לעשות למען אזרחי ישראל. הכל בסופו של דבר תלוי בנו".

אדלשטיין אמר כי "אני מבין את זכות היסוד של כולנו להתפלל, למחות, להתחתן עם 1,000 אורחים. אבל מה עם הזכויות של אזרח שיש לו סכרת או מחלת ריאות? של אלה שבנו את המדינה והיום הם בגיל קבוצות סיכון? מה עם הרופאות והרופאים, האחיות והאחים וכוח עזר – לכל אלו אין זכויות?"

"מציע שכל אחד יגיד לעצמו איך הוא מתייחס למגפת הקורונה. אין ניסים ואין אפס. אם הכל פתוח ומתנהלים כרגיל ואין הגבלות ומסכות, התוצאות הן יותר נדבקים. כתוצאה מזה 2 אחוז בבתי חולים ו 0.8 אחוז גם נפטרים. אפשר ללכת בכיוון אחד ואפשר בכיוון אחר. אי אפשר להתבלבל שהמספרים יהיו נמוכים ובאותו זמן הכל יהיה פתוח", דברי שר הבריאות.

ההצהרה המלאה של נתניהו:

"אנחנו עובדים כל הזמן בשני צירים – הבריאות והכלכלה. היום ביקרתי כאן בפרויקט הקיטוע, יחד עם שר הביטחון. אני מאוד מתרשם משיתוף הפעולה – משרד הבריאות, משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה עובדים יחד, מתקדמים, ויוצרים מערך שיהיה אולי הטוב מסוגו בעולם לצורך קיטוע המחלה, זה דבר חיוני".

"במקביל, בכלכלה, אנחנו נביא מחר לממשלה תוספת תקציב של 11 מיליארד שקל כדי לעזור לעסקים בישראל, לאזרחי ישראל, לכלכלה בישראל ולחברה בישראל. מתחילת המגפה הבינלאומית הזו, אנחנו עובדים כל הזמן בשני צירים – על הבריאות ועל הכלכלה. בבריאות – המטרה שלנו הייתה קודם כל להביא לתמותה נמוכה ולכמה שפחות חולים קשים. בכלכלה הכוונה הייתה למנוע את ההתכווצות של המשק ככל שניתן".

"בבריאות היינו כמעט המדינה הראשונה שסגרה את השמים ואת הגבולות וצמצמה את המשק. כתוצאה מזה, באמת יש לנו תמותה יחסית נמוכה. כואב הלב על כל אחד שנפטר, אבל יש לנו תמותה יחסית נמוכה בהשוואה למדינות המקבילות לנו בגודלן. הבדל גדול מאוד. גם רמת התחלואה הקשה נמוכה יחסית, ועד לאחרונה גם יציבה".

"בעוד שבבריאות היינו מן הראשונים שסגרנו, בכלכלה היינו מן הראשונים, אם לא הראשונים, שפתחנו, ופתחנו הרבה. התוצאה הכלכלית של זה נמדדת לאורך גבולות. יש קשיים בכלכלה, כולנו מבינים את זה, אבל אפשר למדוד ולומר בוודאות שכלכלת ישראל התכווצה חצי מהכיווץ של כלכלות אירופה. את זה אנחנו יודעים. אנחנו הבאנו מענקים, תוכניות סיוע, הארכת אבטלה וחל"ת, ויהיו עוד דברים כפי שאמרתי".

"אבל אני רוצה להבהיר שלא לעולם חוסן. אנחנו נמצאים ברמת תחלואה גבוהה, וייתכן מאוד שאנחנו גם נמצאים ברמה של עליית תחלואה בקצב מוגבר. הדבר הזה קורה לא רק בארץ, אלא בכל מקום, כולל באירופה ובארה"ב. במקום בו פתחו את ההגבלות התחילה עלייה מהירה, כי זו הדרך שבה הנגיף פועל. המספרים עולים כי לא לובשים מסכות ויש הרבה התקהלויות מסוכנות, וזה חייב להיפסק".

"המומחים חוששים מזינוק פתאומי במספר החולים הקשים ובמספר המתים. זה מה שיכול לקרות עם עלייה מהירה מאוד, עלייה גיאומטרית, מה שלא קרה עד לרגע זה. אבל זה יכול לקרות. יש גם דאגה נוספת שבוודאי תשמעו מפרופ' גמזו, וזו שאלת השחיקה, אני לא רוצה להגיד "קריסה", של צוותים רפואיים שכל הזמן מקבלים עוד חולים שצריך לטפל בהם ולהוציא אותם מהמחלקות כדי לפנות מקום לחולים חדשים. יש גם מצב של שחיקת המערכת".

"לכן, מובן שאנחנו רוצים להימנע או לפחות לדחות סגר כללי. ואנחנו למעשה עושים את זה כבר חודשים ומקבלים את התמורה הכלכלית. אבל החלטנו לאור מצב התחלואה הגבוהה לנקוט צעד לבלימה, באמצעות סגר על 40 ערים אדומות. יש 10 ערים שהצטרפו ביממה האחרונה, ולפי החוק חייבים גם לשמוע אותם ולהיוועץ איתם, עם כל אחד ואחד, ולעשות לו שימוע והיוועצות, ולכן היה צורך בעוד 24 שעות כדי להשלים את המהלך הזה. בהמשך השבוע אנחנו נתכנס בקבינט הקורונה ונקבל עוד החלטות חשובות, להכין את מדינת ישראל כדי שנוכל להתמודד עם אתגרי הבריאות והכלכלה. אני יודע שההחלטות הללו כרוכות במחירים כלכליים ואישיים לא פשוטים, אנחנו ניתן לכך פתרונות".

"לצערי, פוליטיקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי-ציות להנחיות משרד הבריאות וגם לאי-ציות למשטרה. וזו אנרכיה. אני שלחתי עכשיו מכתב לראשי האופוזיציה ואמרתי להם: 'גלו אחריות, תפסיקו עם זה. אל תביאו את המדינה לאנרכיה. אנרכיה תביא להרבה מאוד חולים קשים ולצערי גם להרבה מאוד אנשים שימותו. לכן, אני אומר לכם – גלו אחריות, תפסיקו עם ההתנהגות הבלתי הולמת והמסוכנת הזאת. זאת גם לא מנהיגות. מנהיגות זה לקבל את ההחלטות הקשות והמורכבות, אפילו גם מורכבות מאוד, אבל הנכונות. אני חושב שאנחנו ידענו לקבל את ההחלטות הנכונות בגל הראשון, וכך אנחנו עושים גם בגל השני. אנחנו נעשה הכל לשמור על הכלכלה ועל הבריאות, על החיים. אני בטוח שנצליח בזה".

"נכנסנו למשבר הקורונה עם כלכלה מאוד חזקה בגלל עקרונות השוק החופשי שאנחנו הנהגנו, כאחת הכלכלות החזקות בעולם, ואני בטוח, ואני אופטימי, שאנחנו גם נצא מזה. אני חייב להגיד לכם שאני אופטימי ממה שאני רואה בהתקדמות לקראת החיסון, אבל גם אני אופטימי ביחס למה שראיתי כאן היום ומה שאנחנו עושים יחד כדי להתגבר על הבעיה ולהשתלט עליה. אני בטוח שאנחנו נצא ממשבר הקורונה ונבנה כלכלה וחברה חזקים עוד יותר".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אתה שקרן
אתה זורק חול בעינים
ואל תשלח את הפודל שלך לעיר שלי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture