Nati Shohat/Flash90

מנכ"לית משרד האוצר: "המשק מתאושש אבל חוששים מסגר"

מנכ"לית משרד האוצר בוועדת הכלכלה: "חוששים מסגר מבחינה כלכלית, צריך להימנע מזה וללכת לצעדים דיפרנציאליים, המשק מתאושש". על הפחתת מע"מ אמרה כי "מבחינת עידוד ביקושים, הביקושים הם למעלה. מרב הכלכלנים חושבים שהפחתת מע"מ, במיוחד אם הולכים לסגר – זה ממש לא הזמן"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל, אמרה הבוקר (שלישי) בדיון בוועדת הכלכלה שיזם יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי, על תכניות הסיוע הכלכליות לעסקים הקטנים והבינוניים. כי סך המענקים הסוציאליים שחולקו במשבר לבעלי עסקים ועצמאיים – 5.9 מיליארד שקל; 45 אלף מעסיקים כבר הגישו בקשות למענקי עידוד תעסוקה עבור 350 אלף עובדים – בסכום כולל של 2.6 מיליארד שקל.

טרנר אייל סקרה בפני חברי הוועדה את המצב הכלכלי, ואמרה כי התרחיש המרכזי של האוצר צופה גרעון של 13.3% מהתוצר עד סוף השנה, בתרחיש הפסימי של התאוששות איטית במשק עשוי הגרעון אף להגיע ל-14.5% מהתוצר, ולאחר מכן לרדת בהדרגה.

עוד ציינה טרנר אייל כי סך המענקים הסוציאליים שכבר חולקו לבעלי עסקים ועצמאיים מסתכם ב-5.9 מיליארד שקל. באשר לתוכנית החל"ת אמרה המנכ"לית טרנר אייל כי חלה ירידה קלה במחצית הראשונה של אוגוסט במספר המובטלים, ומספרם עומד על כ-414 אלף. בנוסף לכך, 45 אלף מעסיקים כבר הגישו בקשה לקבלת מענק עידוד תעסוקה, עבור 350 אלף עובדים, בסכום כולל של 2.6 מיליארד שקל. כ-205 אלף מהפניות אושרו, עוד כ-122 אלף פניות נמצאות בבחינה וכ-22 אלף פניות נדחו, כאשר עד כה כבר שולמו 350 מיליון שקלים.

על הפחתת מע"מ אמרה כי "מבחינת עידוד ביקושים, הביקושים הם למעלה. מרב הכלכלנים חושבים שהפחתת מע"מ, במיוחד אם הולכים לסגר – זה ממש לא הזמן. מה גם שראיתם בנתונים שהביקושים גבוהים".

טרנר אייל הוסיפה: "מעסיק שהעובדים שלו לא רוצים לחזור צריך להביא את החל"ת לסיומו ואדם שהתפטר הזכאות שלו לאבטלה היא רק שלושה חודשים אחרי. אדם שיצא לחלת והמעסיק שלו רוצה שהוא יחזור, אם הוא לא מוכן המעסיק יכול לומר לו שנגמר החל"ת וזה מביא להתפטרותו. אנחנו מבינים ש-20% מהעובדים לא רוצים לחזור. יש מעסיקים שמדברים באופן כללי על גיוס עובדים ואנחנו חושבים לעשות מסלול לחל"תניקים כרוניים".

בהתייחסות למודל הגרמני אמרה טרנר אייל: "לגבי החלת הגמיש ביקשתי לברר עם הגרמנים. צריך להגיד ששם רמת האבטלה נמוכה יותר והמודל הזה נעשה בצורות שונות במדינות שונות. מערכת הדיווחים שונה והגרמנים לא מרוצים מהמודל. לכל מודל כזה יש יתרונות וחסרונות. גם בגרמניה יש מסובסדים במאה אחוז כמו אצלנו ויש רמות אבטלה שונות. בסוף סך הכל חל"ת גמיש אומר שיהיו מובטלים וכל מי שנשאר לעבוד יוכל לקבל איזשהו סבסוד. אנחנו חושבים כל מיני מחשבות. מענק עידוד תעסוקה שלנו יש בו משהו דומה. מעסיק שמחזיר לעבודה יכול לקבל מענק. יש חיסרון אם ניתן חל"ת גמיש ואז חלק מהמועסקים יורידו להם את אחוז המשרה. זה יכול לעלות מיליארדים למשלם המסים. בסגר המובל שלנו בוודאי הרבה יותר טוב".

היו"ר מרגי פתח את הישיבה ואמר כי הצורך בדיון בתכניות הסיוע הכלכליות עלה מתחילת המשבר, והוסיף כי כבר בעבר אמר שהיה צריך לקום חדר מצב כלכלי וצוות התערבות ולא מאוחר להקים אותם. הוא הוסיף ושאל את המנכ"לית אם לא צריכים לעשות חושבים על מנגנון החל"ת, וטרנר אייל השיבה: "אנחנו חושבים על זה הרבה".

היו"ר מרגי שאל גם על סוגיית אל על, והזכיר את החקיקה שתיקנה הוועדה לסיוע לחברות התעופה בשתי ארכות. הוא הוסיף כי לא יהיה דיון בהארכה נוספת של ההחזר הכספי לצרכנים על טיסות שבוטלו וביקש התייחסות למצבן של חברות התעופה. "אם המדינה חושבת שחברות התעופה צריכות סיוע שתעשה זאת שלא על חשבון כספי הצרנים", אמר.

טרנר אייל השיבה: "אנחנו דבקים במתווה שכולל הזרמת כספים של 400 מיליון דולר – 150 מיליון דולר של הון ועוד 250 מיליון דולר של חוב. אנחנו עומדים על כל שההנפקה תקרה ב-15.09. לבעלים יש בקשות שונות, ישבנו אתמול עם הבעלים. הם ביקשו שננסח נוסח עם ודאות יותר גבוה של ודאות המדינה לחוב ויש להם דרישות להנפקה והדברים נדונים. מבחינתנו ב-15 בחודש צריכה להיות הנפקה ואנחנו עומדים על כך.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture