Marc Israel Sellem/POOL

נתניהו הציע בקבינט הקורונה: לאשר סגר מלא במיידי ל-4 ימים – ואז להחליט

ראש הממשלה אמר בדיון כי "אנחנו הולכים לסגר מלא בלאו הכי, עדיף עכשיו". נתניהו בסרטון: "המצב קשה, אנחנו צריכים לקבל החלטות קשות". גמזו וגרוטו: לא לסגור את מקומות העבודה, מספיק לצמצם ב-50%. היועמ"ש אישר למנוע הפגנות ותפילות לחלוטין

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה בדיון בקבינט הקורונה הצעה להתחיל בסגר כבר ממחר (חמישי) ולהטיל אותו עד יום שני, ורק אז לקבל החלטה לגבי ההמשך. נתניהו אמר במהלך הישיבה כי "לא יהיה סגר אם ההפגנות יוחרגו. מצידי שכל אחד יפגין מתחת לבית שלו אבל לא יותר מזה". פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הגיב בדיון על ההצעה לסגר ל-4 ימים ואמר כי "האמירה שנעשה סגר ונחזור לדון אחרי כיפור עלולה להתקבל בצורה לא טובה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון כי "אנחנו הולכים לסגר מלא בלאו הכי בגלל התחלואה, ולכן עדיף עכשיו, בחגים, במחיר כלכלי נמוך ולא אחרי החגים במחיר כלכלי גבוה". בסרטון שפרסם הוא אמר: "המצב קשה. יש עלייה תלולה. אנחנו צריכים לקבל החלטות. הן קשות. צריך להבין שיש פה סכנה לחיים ולכן אין ברירה. נקבל את ההחלטות הקשות ונציל חיים".

פרויקטור הקורונה רוני גמזו הזהיר בישיבה שהתחלואה עלולה להתפשט בתקופת החגים. "כמעט שבועיים מעכשיו אמרנו שהתחלואה מתפשטת", אמר. "מזהים את החגים כאירוע שיכול להוביל לתחלואה דרמטית. חלק מהאנשים לא עובדים אז זה פחות". נתניהו השיב לו בשאלה: "מבחינה אפדימיולוגית האם סגר כללי הוא רצוי?" גמזו ענה: "אפדמיולוגית, כן".

נתניהו אמר שהחלטה על סגר תהיה קשה מבחינה כלכלית. "אם נגיע לשם בלאו הכי, עדיף עכשיו", הוסיף. גמזו: "בגלל זה רצינו להוריד את המגזר הפרטי ל-50 אחוז. קשה לשלוט עליו אבל זה מסר. יהיה קשה לדעת אם בפועל זה 70, 30 או 50. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו טען שניתן להמתין עם סגר מלא.

גמזו וגרוטו הביעו את התנגדותם להחמרת ההגבלות במשק, ובדיון בקבינט הקורונה טענו כי לא נדרשת סגירה מלאה של מקומות העבודה, אלא יש להסתפק בצמצום של 50%. לא זו בלבד, גרוטו עצמו אמר כי לדעתו אפשר להסתפק בסגירה מצומצת אף יותר. בתוך כך, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג, התריעה בדיון כי "סגר שאורכו חודש יעלה כ-50 מיליארד שקלים".

גרוטו הציע להטיל "סגר חכם", שיאפשר להטיל מגבלות ברורות על פעולות שונות שיתאפשרו במסגרת המתווה. גרוטו אמר שהוא כאיש רפואה מעדיף אמנם סגר מלא, "אבל בגלל הנזק למשק – שיהיה סגר חכם", כלשונו. מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אמרה כי "סגר מלא מוריד פטיש על המגזר העסקי. כבר היום יש 1.1 מיליון איש שלא מגיעים למקומות העובדה שלהם. לפי הבדיקות שלנו, התנועה בכבישים ירדה בשליש".

בהמשך, לפי משתתפים בישיבה, קבע נתניהו כי "אם נטיל סגר כללי – נרצה גם את היכולת להגביל את ההפגנות. אני רוצה לקדם חקיקה שגם כשאין סגר מלא אפשר לפגוע בזכות ההפגנה". השר ניסנקורן השיב: "אני מתנגד", וראש הממשלה אמר לו: "תתנגד. אתם לא קובעים. תנו לממשלה להחליט". ניסנקורן והשר עמיר פרץ השיבו שהממשלה היא פריטטית. "אמון הציבור נפגע בגלל ההפגנות", אמר להם סגן השר יואב קיש, אולם שר הכלכלה פרץ השיב לו: "האמון נפגע בגלל החלטות שונות כל יומיים".

ניסנקורן ואשכנזי הביעו התנגדות נחרצת להטלת סגר מלא על המשק, שעלול לפגוע בו אנושות, ואמרו שאי אפשר להשתמש בו לטובת הפסקת ההפגנות. "אני שומע את הגורמים המקצועיים במערכת הבריאות שאומרים שאין שום סיבה לסגר כללי", אמר אשכנזי. "אני רוצה להבין למה ממליצים כאן על סגר מלא אם ככה. סגר מלא זו פגיעה אנושה למשק. אתם גוזרים גזירת מוות על אנשי העסקים. אי אפשר שההמלצות יהיו בניגוד להמלצות אנשי המקצוע בגלל שיקולים פוליטיים. סגר מלא הוא מוצא אחרון ולא כפתרון להפגנות".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר כי הוא "רואה בחומרה את העובדה שכחול לבן מתנים את ביטול ההפגנות בסגירה מוחלטת של המגזר הפרטי במשק". לדבריו, "משרד האוצר הציג בפני קבינט הקורונה נתונים ותוכנית משמעותית שהראתה שניתן וצריך לאפשר את המשך פעילות המגזר הפרטי, שאיננו מקבל קהל, תוך שמירה קפדנית על כללי הבריאות. מיליוני מפרנסים וכלכלת ישראל אינם יכולים לשמש כבני ערובה לסדר יום פוליטי, של מפלגת כחול לבן, המנוגד לחלוטין לאינטרס הציבורי. אני רואה את זה בחומרה רבה, ואעמוד על כך שהתוכנית שהצגתי תאושר וימנע הנזק החמור לכלכלת ישראל".

הכנסת אמורה לצאת מחר לפגרה, אבל בממשלה כבר דיברו עם לשכת יו"ר הכנסת יריב לוין על מנת לאשר דיון פגרה מיוחד להעברת התיקון לחוק הקורונה. הסיבה שרוצים לתקן את החוק ולא להעביר את המגבלות החדשות בתקנות – אמירה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי איסור הפגנות צריך להיעשות בחקיקה של הכנסת.

גם המהלך שנדון בממשלה להגבלת ההפגנה עד למרחק של אלף מטר מהבית דורש שינוי חקיקה בכנסת של חוק הקורונה. חוק הקורונה אמנם מאפשר להגביל הפגנות, אך הוא אינו מאפשר להגביל אדם מלצאת מביתו מעבר למגבלת המרחק להפגנה. בכחול לבן הודיעו לליכוד שלא יתמכו בהחלטות הנוגעות להפגנות אם יהיו מנוגדות לעמדת הדרגים המקצועיים, והגבלת ההפגנות תהיה רק אם יוכרז סגר מוחלט. היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, שהתבקש לגבש מתווה למחאות ותפילות, אישר לממשלה למנוע הפגנות ותפילות – בתנאי שיוחלט על סגר מלא.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל כך רשע המנדלבליט הזה. לאסור תפילות הוא נותן במחי יד כך בקלות …..אבל הפגנות ( בטח שזה נגד נתנייהו ) צריך חקיקת חוק. פושע עברת על דתך

יכולת לעשות זאת לפני שבועיים אם בריאות הציבור כ"כ חשובה. מדוע חושבים רק כלכלית כמה זה יעלה למשק? אתה יודע טוב מכולם כמה המדינה הזו עשירה ועשירה מאוד ויכולה לכלכל את כל הציבור בשבועיים של סגר מלא.

אני מאחל לאדון ראש ממשלת שראל שאמן כן יהירצון שלבן הרדם הזה יהיה סיוט ובזיונות בשנת תשפ"א זה ראשי תיבות תיה שנת פניך אור אלוקים יעיר לעם ישראל רת העינים לו נתצניהו ולא גנץ שרוצים לשבש את עולמו של אלחקים שיוכול הלעם שנה ראה ומכוערת

אז לא הבנת נכון ועברת על לשון הרע מנדלבליט ירא שמיים ויודע שלא יחוקקו חוק נגד הבגנות ולכן לא יסגרו את בתי הכנסת ומתוקף תפקידו ניסח זאת כך בצורה של תנאי
לידיעתך שלילת הבגנות משמע ביטול הדמוקרטיה וגורם עיקרי למילחמת אזרחים. זה לא יבוא בחשבון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture