הארי חרישנה: מה מחפשת כת הארי-קרישנה בחריש?

כל הקבוצה שמנהלת ומריצה את פרויקט "חריש הירוקה" הם חברים בקהילת הארי קרישנה * נעם אורבך מאתר News1 שהשתתף ביום חמישי האחרון בכינוס של "חריש הירוקה", דורש מראשי ההתארגנות לגילוי נאות אודות האוריינטציה הדתית שלהם

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

זהו, המכרז בחריש הגיע לקו הגמר ובעוד חמישה ימים ייסגר המכרז הגדול שהיה אי פעם במדינת ישראל. כבר עכשיו ניתן לקבוע כי העמותות החרדיות מובילות עם אלפי נרשמים, בעוד העמותות החילוניות מדשדשות הרחק מאחור עם כמה מאות נרשמים בודדים.

קרא עוד:

[postim]

בעוד שאת המספר המדויק של הנרשמים החילונים נדע רק לאחר הזכייה במכרז, כבר עכשיו ניתן לדעת מי עומד מאחורי העמותה החילונית המרכזית, "חריש הירוקה". על פניו היא נראית עמותה חילונית רגילה לכל דבר, אולם מתברר כי העניינים שם לא כל כך פשוטים.

נעם אורבך, כתב אתר החדשות News1, השתתף ביום חמישי האחרון בכינוס של "חריש הירוקה" שנערך באודיטוריום ליד הקריה בתל אביב, וחזר עם תובנות די מדאיגות. בכל הפרסומים מגדירה את עצמה "חריש הירוקה" כקבוצת רכישה חילונית, אולם בפועל מדובר בכת מסיונרית מסוכנת.

חמי בר-און ונעם הלל, שעומדים מאחורי התארגנות של "חריש הירוקה", מובילים פעילות ממוקדת כבר כמה שנים בנוגע להרשמה חילונית בחריש ואף ערכו כינוסים רבים בנושא זה. אולם זהו הכינוס הראשון מאז חתימה על איחוד בין חריש הירוקה לעמותה חילונית נוספת והתקשרותן עם חברה יזמית.

הארי-קרישנה במסווה של חילוניות

אורבך כותב מהתרשמות האישית שלו, "כמה ימים קודם השתתפתי בכינוס אחר בחמ"ל הקבוצה בקיבוץ ברקאי שצמוד לחריש, במהלכן הלך והתברר דבר מוזר: כל הקבוצה שמנהלת ומריצה את הפרויקט, שלא תמיד ברור מתי הוא בגדר יוזמה נדלנית ומתי מאבק ציבורי על דמות העיר העתידית – הם חברים בקהילת הארי קרישנה!

"הם מציגים עצמם כתושבי חריש שמתעקשים לשמור על העיר חילונית, אולם הזהות הדתית שלהם מוסתרת. הלל אומר שהוא בעצם "לא כל כך חזק בדת", ועל בר-און מוכנים לומר לי שרק אשתו היא הארי קרישנה. הוא פחות.

"חוץ משני הדוברים הרהוטים, בר-און והלל, קבוצת נשים נלהבות עם עיניים בורקות מנהלות בלובי שבחוץ בדביקות דתית את מבצע ההחתמה על הצטרפות לקבוצה. מעט מוסתר, כולן עונדות עדליון המכיל את מנטרות קרישנה, ושרשרת חרוזים תואמת. כשאני שואל אותן על הקשר של הארי קרישנה לקבוצת הרכישה הן נראות כפגועות מעצם השאלה. כאילו שאלתי שאלה לא-לגיטימית.

"או שמא? אם אכן כל הגרעין הפנימי, המניע והיוזם, הרוח החיה מאחורי קבוצת הרכישה המצליחה והסוחפת הזו הם חברי קהילת הארי קרישנה שחיים במעין קומונה שיתופית בחריש, האם אין לקשור בין קבוצת הרכישה למטרות אחרות – דתיות במהותן – של קהילה דתית אזוטרית זו.

"מבלי להיכנס כלל לדיון בדבר הגדרת הקבוצה – כת בעיני אחדים, "תנועה דתית חדשה" כהגדרת סוציולוגים מסוימים – הרי שודאי וודאי שאין מדובר בחילוניים. אז איך יתכן שקבוצה של אנשים דתיים יוצאי דופן שכזאת יכולה להנהיג קבוצת רכישה שכל אפיונה הוא דווקא היותה חילונית?".

אוברך ממשיך באבחנת מטרתם האמיתית של אנשי 'חריש הירוקה', "קבוצות דתיות חדשות, בעיקר כאלו הרחוקות מאוד מהמיינסטרים הדתי המקומי, נוטים לעתים קרובות להסתרה. זה דבר מובן, שכן מטרתן המיסיוניריות של קבוצות כאלו עומד לעתים קרובות מול התנגדות טבעית של ההגמוניה הדתית בסביבה (גם בקרב חילוניים שעבור רובם הדת השלטת עדיין מהווה מטען תרבותי, קרי "מסורתיים”).

"לכן הם מפתחים טקטיקה של הסוואה סלקטיבית – מצד אחד הם מפעילים מיסיונרים המפיצים את דתם באופן אקטיבי וגלוי, מצד שני הם מפעילים פרויקטים שמטרתם להחדיר את תורתם באמצעות אספקת שירותים שונים, תוך הסתרת המהות הדתית האמיתית ואת מניעיהם.

"במקרה של הקהילה הזו בחריש, מדובר בהחדרת הדת שלהם באמצעות הזדהות כ-"תרבות הודו" הרווחת מאוד במיוחד באזור פרדס חנה השכנה הגדולה, ובכך מטעים את קהל היעד לחשוב שמדובר בדבר שהוא פרווה מבחינה דתית, בעוד שאין הדבר כך.

"למשל, הפעלת גן ילדים בסגנון יוצאי הודו, באווירת שאנטי שרבים מתחברים אליה, אולם הורים רבים מגלים את מלוא המטען הדתי רק כשהילד מתחיל לשנן בבית מנטרות הארי קרישנה. או באמצעות הפעלת ה"סטודיוגה" במרכז פרדס חנה, המציע גם אירועי אוכל הודי אותנטי ובכך למשוך קהל.

"קבוצת רכישה זה לא דבר פשוט לארגון ודורשת משאבים כספיים רבים, בעיקר לתשלום משכורות לנציגי שירות טלפוניים. וקבוצה זו עשתה עבודה מרשימה מאוד. האם מדובר בהתגייסות קבוצתית שמניעה אינם נדל"ניים גרידא?

"בקבוצה שהיא לכל הפחות קומונה למחצה (כך לפי דוחות על כתות שונות בארץ), ישנה יכולת מיוחדת לגייס את חבריה למבצע משותף שלא כנגד משכורות (כך התרשמתי מביקורי בחמ"ל הקבוצה בברקאי). להתארגנות דתית, סביר שיש גם מטרות דתיות. האם מדובר בניסיון לתעל את קבוצת הרכישה ה"חילונית" לשם ביסוס קהילת הארי קרישנה בחריש העתידית, על מוסדות ציבור, מוסדות חנוך וכד'?

לחשוף את המניעים האמיתיים

"לכן דרישתי מראשי חריש הירוקה ברורה: אנא מכם, היו כנים לחלוטין עם ציבור רוכשי הדירות (הנואש בחלקו), ספקו לו גילוי מוחלט ונאות בדבר האוריינטציה הדתית של ההתארגנות שלכם. מה מניעיה? מה כוונתכם לגבי עתידה של חריש?

"האם בכוונתכם לנצל את ההצלחה, ככל שתהיה, בכדי לדרוש למשל הכרה בקהילה והקמת מוסדות ציבור, גני ילדים הארי קרישנה וכו'? בהתחשב בהתנהלותכם כקומונה, לאן ילכו הרווחים שלכם מהפרויקט, האם יהפכו לכספי הקדש למימון פעילות הדת? האם הציבור החילוני והדתי-לאומי (כמוני) שיצטרפו אליכם ימצא עצמו מממן פעילות מיסיונרית?

"וחשוב מכל. אזרחים תמימים עומדים כפסע לפני ההחלטה הפיננסית החשובה בחייהם (ביום שלישי מסתיימת ההרשמה). הם משקיעים את ההון העצמי הקטן שבידם, ואת ההון הגדול יותר שייקשר על צווארם כמשכון לשנים רבות. זכותם לדעת אם כל יהבם מושקע בקבוצה שעשויה להבעיר בחריש מאבק בין-דתי מוזר מסוג שטרם היה בארצינו, ושרק זה מה שחסר להם".

מקור: פתרונט הכל על נדל"ן לציבור החרדי

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture