צילום: דוד כהן / פלאש 90

החרדים נוהרים לפריפריה: תופעה שהחלה ממצוקה והפכה לאטרקטיבית

במסגרת 'מגזין החג של חדשות JDN' החלטנו השבוע לקחת הפסקה קצרה מהמסע בין הקהילות המיוחדות, ולהתמקד בתופעה שמנפצות סטיגמות של שנים שתקעו את המגזר החרדי ב"גטאות מרצון" במרכז הארץ, תוך ויתור על תנאיי מחייה בסיסיים • פרק מיוחד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בחודשים האחרונים אנו מסקרים מידי שבוע את הנהירה החרדית לערי הפריפריה, בכל פעם אנו מאירים קהילה אחרת כשהמשותף לכולן אלו משפחות צעירות איכותיות שבוחרות לעזוב את הסביבה הטבעית בה גדלו ומקימות קהילות לתפארת בערי השדה. בדרכם, הן מנפצות סטיגמות של שנים שתקעו את המגזר החרדי ב"גטאות מרצון" במרכז הארץ, תוך ויתור על תנאיי מחייה בסיסיים.

במסגרת 'מגזין החג של חדשות JDN' החלטנו השבוע לקחת הפסקה קצרה מהמסע בין הקהילות המיוחדות, ולנסות להתמקד בתופעה בכללותה. התיישבות חרדית מחוץ לערים שנבנו מלכתחילה עבור המגזר החרדי הייתה תמיד, עולים רבים היראים לדבר השם, בעיקר מארצות המזרח, שהצליחו להתגבר על מנגנוני 'החינוך מחדש' של הציונים, יושבו בערים אלו וקיימו שם חיים של תורה. בהמשך יצאו קהילות חסידיות שלימות להתגורר בערים אלה. כך, כ"ק מרן ה'לב שמחה' מגור זי"ע הביא להקמת קריות חסידיות של חסידיו בחצור הגלילית, בערד ובאשדוד. וכן קהילות רבות של חסידי חב"ד פרחו בערים רבות.

אולם הכמויות הגבוהות שאנו רואים בשנים האחרונות, במיוחד מאז ההכרה שמשבר הדיור לא הולך להיפתר בזמן הקרוב, שוברים שיאים. מדובר בשינוי תרבותי עמוק שהציבור החרדי על כל זרמיו – הספרדי, הליטאי, החסידי והקנאים עובר, ובו עוזבים הזוגות הצעירים את נוף ילדותם ומקימים קהילות תוססות ומלאות חיים ביישובים רבים ומקיימים שם חיי קהילה עם מאפיינים יחודיים.


הקהילה הפורחת בקרית אתא

בין היתר ניתן לראות התפתחות קהילות חרדיות בשנים האחרונות בערים: טבריה, צפת, קרית אתא, חיפה, עפולה, נוף הגליל, מגדל העמק, כרמיאל, לוד, קרית מלאכי, קרית גת, אופקים, נתיבות, ירוחם, כמו גם ביישובים מעלה עמוס ומיצד.

במהלך המסע בין הקהילות, מצאנו מספר מאפיינים בולטים המשותפים לרובם – כך, היחסים בין הקהילות בפריפריה קרובים במיוחד ומלאים בפרגון הדדי, אולי משום שאלו חיים בסביבה שלא כולה כמוהם, אין לדעת. מאפיין נוסף זו תחושת השליחות בקרב הצעירים – שליחות כלפי העם שלא זכה לראות יהודים של צורה עד כה, ושליחות כלפי המגזר החרדי בכך שהם מקימים אלטרנטיבות לדיור במחירים שפוים. מאפיינים נוספים: קהילות בבניה – אין את הכל, אבל כולם מאושרים, גמ"ח עזר ליולדת – ההורים לא גרים בסביבה אז הקהילה תומכת ביולדות הצעירות, פעילויות משותפות – טיולים שכונתיים, שמחות ומסיבות בחגים.

צילום : יהודה ארנפרוינד

קהילות תוססות ומלאות חיים. בקהילת חניכי הישיבות "מאור הגליל" בכרמיאל, חשבו איך לא לוותר על שמחת החג ומצאו פיתרון לקיים את שמחת בית השואבה לפי ההנחיות, בקפסולות ובשטח פתוח.

כאמור, קהילות ספרדיות תמיד היו שם, כך שהמשפחות הצעירות הגיעו לתשתית קהילתית יחסית בנויה ורק הפריחו בה חיים צעירים. קהילות חסידיות וקהילות הקנאים מגיעים באופן מאורגן כשהמקומות מהם הגיעו מספקים להם את התשתיות לבניית הקהילה. בציבור הליטאי היה צריך להמציא יש מאין, לשם כך חברו מספר עסקנים לטפל בתופעה עד שלפני כחמש שנים הקימו את 'ועדת הדיור של דגל התורה' אשר מרכזת את קידום המעבר לפריפריה.

לצורך הבנת התופעה בציבור הליטאי ובכלל, אנו פונים להרב צבי רבינסקי, מנהל רשת הת"תים "תורת הבית" בבית שמש, ומראשי וועדת הדיור של "דגל התורה". אני תוהה איך הוא, כמנהל רשת ת"תים מצליחה בעיר חרדית שאינה פריפריה 'נשאב' לסיפור הזה של מצוקת הדיור? "ראשית לשאלתך, כאדם העוסק עם ציבור, שבשנים האחרונות נכנס עמוק לסוגיית "חיתון הצאצאים" ורואה את המצוקה הנוראית בעיקר בקרב ציבור בני התורה עליו אני נמנה, ניסיתי לעזור למספר הורים, שבס"ד אכן הצליחו לסדר את ילדיהם על הצד היותר טוב ואף סייעתי לפתיחת כוללים במספר קהילות מרוחקות וכך נקראתי לאסיפת נציגי קהילות בבית הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א ר"י חברון וחבר מועצגה"ת של דגל התורה שהתבטא בכאב בדַבּרו בצער על הנושא כשהוא מגדירו "כבר אחרי הפיקוח נפש". ושם במקום על דעת רה"י נבחרה וועדת הדיור של איגוד הקהילות של דגל התורה, שנתבקשתי להיות חלק ממנה, כאשר בראשה עמד אז הרב יצחק פינדרוס, המוכר כיום כח"כ מטעם יהדות התורה".

אתה אומר שהגר"ד כהן שליט"א התבטא "כבר אחרי הפיקוח נפש", עד כדי כך?

"ברור! המצב לא יכול להימשך! כפי שאמרו כאן כבר, אלו גזרות שהציבור לא עומד בהן. תופעה מבישה שכבר הביאה להתמוטטות של מאות משפחות השם ישמור כאשר היא רק הולכת ומחריפה ואני מקווה שלא תבקש דוגמאות, שלצערי הן רבות".


כנס היסוד של ועדת הדיור בבית ר"י חברון הגר"ד כהן שליט"א

מצוקת הדיור קיימת כבר שנים, מה עכשיו יותר מלפני עשרים – שלושים שנה?

"הבעיה במהלך שלושים השנים האחרונות, החריפה באלפי אחוזים, אם דירת 3 חדרים ברחוב הרצל בעיר הוותיקה, עלתה אז 48,000 ₪ (24,000$ בחישוב של 2 ₪ לדולר) כיום אותה הדירה ש'הזדקנה' ב- 30 שנה, תעלה 960,000 ₪, קרי פי 20! כנ"ל בכל ערי המרכז ובפריפריה, יוקר הדיור היה ב- 1,000%-2,000%".

זה קרה רק בערים החרדיות?

"ככלל, בערים החרדיות, מחירי הדירות מטפסים, בקצב מהיר יותר מערים כלליות, מכמה סיבות, כשהבולטת שבהן היא שזוג שאיננו חרדי, לא מוגבל על עיר או שכונה מסויימת, אם הוא עובד בצפון, באזור חיפה אז לא פחות מעשר ערים פתוחות לפניו באזור חיפה והקריות, יש הרבה דירות ורק צריך להתאים את המחיר ואת השכונה, לפי גילאים ואוכלוסיות. לעומת זאת הציבור החרדי, "תקוע". מעל עשרת אלפים זוגות נישאים בשנה, ורובם שואפים לבנות את ביתם באחת מ 6-7 ערים חרדיות, כשבית שמש היא היחידה, שבונים בה שכונות חדשות בקצב מתקדם, וגם לכל היותר אלף יח"ד לשנה וגם זה רק לאחרונה, מה שגורם למחירים לטפס לשמים, בלי פרופורציות".

"רק תיקח לדוגמא את בית שמש, שיש בה שכונות מתחרדות 'זולות…' מה שאין בשום עיר חרדית אחרת (דירה בפרדס כץ בב"ב – מיליון וחצי ₪), אז אנשים חושבים ש'גילו את המטמון' גם במרכז הארץ וגם מתחרד ואז מוכנים להתפשר על דירה 'זקנה' בת ששים שנה שגודלה כ- 50 מ"ר, כשלאזורים האלו מגיעים מידי יום עשרות פונים שכולם מתעניינים על אותן 10-20 דירות והמוכר או המתווך בדרך מקפיצים את המחיר לכל המרבה, וזה לבדו גורם לעליה חדה שלא ניתן לעוצרה, כשבעיר חילונית דירה כזו תקבל בחצי מזה".


הרב צבי רבינסקי מנחה מעמד הכנסת ס"ת בקרית דגה"ת בטבריה.

הרב רבינסקי מאמין שהפתרון נמצא בדירות יד שניה בפריפריה, "ההוצאות ברכישה, במקום בבית שמש שזה 1,200,000 ₪, שם ניתן להשיג בקהילה חרדית משובחת דירה במחיר של 450 עד 800 אלף ₪ כמובן תלוי בעיר, בתנאי הדירה ובגודלה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

באו לעכו . דירות זולות ומוסודות רבים

איך אפשר לקבל רשימת קבלנים שבונים בערי הפריפריה?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture