צילום ארכיון: Yonatan Sindel/Flash90

בשמחת תורה נרקוד עם הרמח"ל מחוץ לבתי הכנסת • רפי אלטמן

הסגר התהדק, חג הסוכות נחוג בריחוק משפחות והנחיות גדולי הדור חדות וברורות. השנה שמחת התורה תראה אחרת, שמחת תורה שלא הכרנו.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לא נראה את הריקודים הצפופים והדביקים, ספרי התורה לא יעברו מיד ליד, זו תהיה שמחת תורה מסוג אחר. השנה נשמח עם התורה ברחובה של עיר, מחוץ לבתי הכנסת הסגורים על סורג ובריח, נרקוד ונפזז עם התורה בה נאמר הציווי "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

ורגע לפני שאחרון המתפללים יצא מבית הכנסת ושעריו ינעלו על ידי הגבאי המסור, רגע לפני שסגירת בתי הכנסת תשרה עצבות בליבותיהם של המתפללים, כשיוציאו את ספרי התורה לרחובה של עיר, כדאי לבקש מהגבאי להכנס אל בית הכנסת, ולהוציא ממנו עוד ספר אחד, ספר אחד שיתן לנו מבט אחר על התקופה, שיאיר לנו באור חיובי גם את ימי החג שנתערבו בימי הקורונה.

זהו ספרו של רבינו הרמח"ל רבי משה חיים לוצאטו זצ"ל, ספר 'מאמר הגאולה', שאמנם דבריו העמוקים לא יובנו לכל קורא, אך עיון בהם מגלה כי אנו נמצאים בתקופה משמעותית בעיצומו של תהליך לו חיכינו במשך דורות, ושמא דבריו המבהילים על סגירת בתי הכנסת מתגשמים למול עינינו.

וכדאי מאוד לכל מתפלל שנעצב למול סגירת בית הכנסת לקרוא את דברי הרמח"ל (מאמר הגאולה ד"ה ועתה אשוב). וזה לשונו:

"ועתה אשוב אפרש לך מה יהיה בסוף הדברים, בהגיע עת מועד קץ. ועל זה הסוד אמר אדונינו משה רבינו, עליו השלום (דברים ד ל): "בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה", ודוד בהסתכלו בזה הזמן אמר גם כן (תהלים י א): "למה ה' תעמוד ברחוק תעלים לעתות בצרה".

והבן היטב. דע, כי הנה פתח גדול היה נפתח בראשונה על הארץ הקדושה, והוא השער שממנו היו יוצאים כל הברכה וכל השלום בריוח ולא בצמצום: וכאשר גרמו העוונות והבית הקדוש חרב, אז נסגר השער הזה ונפתחו תחתיו חלונות קטנים".

"והאמת, כי חלונות האלה הם ממשלות קטנות מממשלת השער מאד, ועליהם נאמר (שיר השירים ב ט): "משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים".

והנה החלונות האלה, מאז נפתחו ניתן להם חוק וגבול לעמוד פתוחים כל ימי הגלות ולא ייסגרו, פן יחרב העולם רגע אחד, וכאשר תבוא גאולתנו במהרה בימינו, הנה ייפתח השער הסגור שנית והחלונות לא ייזכרו; והאמת, כי כבר כלו פעולתם והלכו להם, וכבר נאמר (סנהדרין ח א): "דבר אחד לדור ולא שני דברים לדור", ועל כן בבוא ממשלת השער לא תעמוד ממשלת החלונות כלל, וסוד הענין (ברכות מח ב): "אין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימא".

"ונמצא, שכשיגיע זמן הגאולה יתחיל השער ויתעורר להיפתח, ובהתעוררו יזרח אור הגדול ויצא דרך החלונות עצמם, כי אין מקום לממשלה אחרת בזמן ההוא, ומאותו היום והלאה יהיה השער הולך ונבנה בכל פרטיו, ומשפטי בנינו והחלונות יהיו הולכים ומסתלקים. ונמצא, שהשער יהיה נבנה, אבל למעלה, ולא נודע ממנו למטה עד תום ממשלת החלונות, כאשר ניתן להם בראשונה.

והבן מאד, כי הדברים עצומים ומושרשים בעמקי החכמה. ועל כן האור יהיה הולך ומחשיך, כי החלונות נסתמים ואור השער לא נגלה. והנה בשעה אחת ישלימו להיסתם החלונות, ותתגלה מיד פתיחת השער.

"ונמצא, שאין בין זה לזה כלום אלא זה נכנס וזה יוצא, שאם לא כן באותו הרגע היה העולם חרב, אך עם כל זה כיון שכבר יגיעו החלונות לסתימה הזאת נראית פעולתם למטה, והיא עת חשיכה גדולה, והיא לא תעמוד הרבה, כי פתיחת השער תתחזק וישוב האור חזק מבראשונה".

עד כאן דבריו העמוקים של הרמח"ל, דברים שגם הקוראים (והכותב), שאינם בקיאים ברזי תורתו, יכולים לראות בהם את הבשורה שבדבריו, כשמגדיר את בתי הכנסת כ"חלונות", ומגלה לנו כי סגירת בתי הכנסת היא חלק משמעותי של הקץ בו עתידים להסגר החלונות מפני ה"שער" הגדול שיתעורר, כפי שמגדיר את בית המקדש.

ואולי, בנוסף על ריקודים שיערכו השנה עם ספרי התורה מחוץ לבתי הכנסת, יש לרקוד גם עם ספר הרמח"ל השופך אור מיוחד על סגירת בתי הכנסת, ולהציע גם לכל אותם המתחכמים, אלו המשמיעים קולות אחרים, קולות של מרידה בהנחיות גדולי הדור, שיעיינו בדבריו המבהילים של הרמח"ל ויסיקו לבד את המסקנה המתבקשת.

הכותב: רפי אלטמן – רל"ש הרה"ר לישראל הגר"ד לאו שליט"א

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא מבין במה מצא הכותב רמז לסגירת בתי כנסיות

תוכן מדהים וכתיבה מטורפת!!!!!!
שימשיך ויעשה חיל בעבודתו ויצלח במעשיו

מנין לכותב הנכבד להחליט שכונות רבינו הרמח"ל זצוק'ל במונח חלונות קטנים כוונתו לבתי הכנסת,ובפרט שאין אנחנו מבינים בסודם של דברים וגם אם נפרש שאכן כן וכי בזמן שבית המקדש היה קיים לא היו בתי מדרש מחוץ לירושלים? אשמח לקבל תשובה
גם ממי שבקיא בכתבי מרן הרמח'ל בסודם של דברים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture