לוין וסגנו עבאס: "היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש"

לוין נפגש עם עבאס שהסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השניה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יו"ר הכנסת יריב לוין וסגן היו"ר מנסור עבאס שוחחו ביניהם בעניין ההצבעה שהתקיימה היום במליאת הכנסת. בהוגעה משותפת נמסר כי "סגן היו״ר עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השניה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטורנית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה. לאחר שצפו בסרטון הוידאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו״ר הכנסת וסגן היו״ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש".

בייעוץ המשפטי בודקים כעת אם זוהר ביקש שהח"כים יצביעו בקולם בזמן, כיוון שבתיעוד ההצבעה נשמע שביקש זאת לאחר שההצבעה האלקטרונית החלה. בנוסף, זוהר הבהיר כי הממשלה לא מחויבת להגיש 25 חתימות כמו האופוזיציה כדי לערוך הצבעה שמית, אך ח"כים שבדקו את טענתו מול הייעוץ המשפטי אמרו כי רק נציג הממשלה, כלומר שר או סגן שר, יכול לבקש הצבעה שמית ללא חתימות.

מדוברות הכנסת נמסר כי מזכירת הכנסת, ירדנה מלר הורביץ מבקשת להבהיר כי בקשה מצידו של יו"ר קואליציה למזכירות הכנסת לקיים הצבעה שמית בשם הממשלה – הנה דבר שקורה מעת לעת ואין לראות במקרה שקרה היום בבחינת תקדים .

ראש האופוזיציה יאיר לפיד קיים הצהרה מיוחדת לתקשורת בעקבות ביטול ההצבעה במליאת הכנסת: "שמונה שנים אני חבר כנסת. מעולם – מעולם – לא בוטלה הצבעה אחרי שהכנסת הצביעה. אין דבר כזה . דיברתי עם ותיקי הבניין, אף אחד מהם לא זוכר דבר כזה. בכל תולדות הכנסת לא קרה שיו"ר הכנסת מבטל הצבעה שלא הוא ניהל. אם אפשר לבטל ככה הצבעות, אפשר לסגור את הכנסת. לא צריך אותה יותר. אנחנו סתם תיאטרון כדי שנתניהו יוכל להסתובב בעולם ולטעון שישראל עדיין דמוקרטיה".

"מי שמבטל ככה את ההכרעה הדמוקרטית של הכנסת, מכין את הרקע לבטל גם הכרעות של בית המשפט. מי שמבטל ככה את הדמוקרטיה הישראלית, חצה את כל הגבולות. הממשלה עשתה את זה כי זו פרשת הצוללות. נתניהו ידע בדיוק מה הוא עושה. הוא ידע בדיוק למה הוא עוצר קבינט קורונה באמצע דיון כדי לחסום הצבעה על סיפורי השחיתות שלו".

"אם תהיה ועדת חקירה לנושא הצוללות, היא תגיע לנתניהו. הוא מסובך מעל לראשו בפרשת הצוללות. בגלל זה הם היו מוכנים לעשות הכל, העיקר שלא תהיה ועדת חקירה. אין לי מילים להביע את האכזבה שלי על כך שכחול לבן נעלמו מהמליאה גם הפעם. כחול לבן הם לא קו ההגנה האחרון של הדמוקרטיה, הם קו ההגנה האחרון של נתניהו. אנשיו של נתניהו ירו היום בדמוקרטיה מטווח אפס, וכחול לבן שוב ברחו", דברי לפיד.

בכחול לבן הסבירו כי נעדרו מההצבעה היות והמפלגה לא רוצה לשתף פעולה "עם ניסיונות שבועיים של האופוזיציה להביך את הקואליציה, ולהעלות הצעות שאין להן היתכנות". לדבריהם, "גנץ התבטא השבוע ואמר כי מדובר בפרשה חמורה שצריכה להיבדק, ומסיבה זו הנחה שר הביטחון כי הוא בוחן בימים אלה ועדת בדיקה של מערכת הביטחון בנושא זה, כפי שנכון וצריך לעשות".


צפו: דברי לפיד. צילום: ערוץ כנסת

כזכור, מליאת הכנסת אישרה היום הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, אך דחתה את ההצעה בהצבעה חוזרת. בקואליציה דרשו לפסול את ההצבעה הראשונה בטענה כי לא הייתה התייחסות לדרישה לקיימה באופן שמי – ויו"ר הכנסת יריב לוין קיבל את בקשתם ופסל אותה. בהצבעה החוזרת דחתה מליאת הכנסת את הקמת ועדת החקירה ברוב של 44 מתנגדים, ללא תומכים או נמנעים.

ההצבעה הראשונה אושרה ברוב של 25 בעד מול 23 מתנגדים, לאחר שחברי כחול לבן נשארו כולם מחוץ למליאה, ובליכוד לא גייסו ח"כים לקראת ההצבעה. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן עצר את דיון קבינט הקורונה בנושא מתווה היציאה מהסגר וביקש מהשרים לצאת להצביע במליאה, בהצבעה החוזרת. חברי האופוזיציה נטשו את האולם בזעם לפני ההצבעה השמית ולא השתתפו בה.

בקואליציה הסבירו כי חבר הכנסת עבאס מנסור מהרשימה המשותפת, שניהל את הישיבה, החליט לקיים הצבעה ידנית למרות שהוחלט לקיים הצבעה שמית ולכן חברי כנסת מהקואליציה כלל לא הצביעו כשהם מחכים לתחילת הצבעה שמית. ח"כים נוספים מן הקואליציה טענו שנכחו באולם אולם לא הצביעו מכיוון שלא הבינו שמתקיימת הצבעה מכיוון שסגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנסור עבאס, לא הודיעה על תחילת הצבעה כפי שנדרש.

יו"ר הכנסת יריב לוין עלה לנהל את הישיבה ואמר: "היות שאני הייתי כאן באולם, אני לא צריך ללמוד מכלי שני על מה שקרה פה. אפילו אני עצמי הגם שישבתי במקומי לא הצבעתי משתי סיבות. האחת כי התבקשה הצבעה שמית והשנייה כי ההודעה שלוחצים ומצביעים לא נאמרה או שנאמרה בקול ענות חלושה ולא נשמעה. לפיכך חברי הכנסת אנחנו לא עוסקים פה במחטפים ובתרגילים, והייתה בקשה ברורה שנשמעה מבעוד מועד לקיים הצבעה שמית, כפי שביקש יושב-ראש הקואליציה, אני מבטל את התוצאות שהיו ומכריז על הצבעה שמית."

לוין מסר לאחר מכן כי "לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות הצבעות ודריסת התקנון במליאת הכנסת. בהתאם לתקנון הכנסת, סגן היו״ר עבאס חייב היה להכריז על הצבעה שמית כשהתבקש לעשות כן, ולא עשה זאת. מעבר לכך, כאשר מתקיימת הצבעה אלקטורנית, יש להודיע על כך באופן ברור ולציין את שם הנושא העומד להצבעה, וכן לאפשר לחברי הכנסת לשבת במקומותיהם. אף אחד מהדברים הבסיסיים הללו לא נעשה. מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום. בכוונתי לזמן את סגן היו״ר עבאס לבירור מיידי עוד היום"

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ הודיע כי סיעת מרצ תעתור לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת יריב לוין, שביטל את ההצבעה בה הושג רוב להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות. "נעשה כאן היום מעשה נבלה שלא היה כמוהו בתולדות הכנסת. הקואליציה הפסידה בהצבעה, ובאופן בריוני ביטלה את התוצאות וערכה הצבעה חדשה ובלתי חוקית. אנחנו נעתור לבג״צ. לא נרשה שיגנבו הצבעות בכנסת ישראל", אמר ורביץ.

ח״כ תמר זנדברג פנתה לייעוץ המשפטי של הכנסת בדרישה להציג את הוידאו של ההצבעה מכל הזויות. לטענת זנדברג, אם התבקשה הצבעה שמית מידי הממשלה, זה קרה אחרי שההצבעה התחילה. כמו כן, אם תפסל ההצבעה כיוון שהיו"ר לא הקריא את ההצעה במלואה לפני שהחל בהצבעה, תבקש זנדברג לבחון את כל ההצבעות שעברו במליאת הכנסת בהן לא הקריא היו״ר את שמה המלא של ההצעה

התנועה לאיכות השלטון מתכוונת לעתור לבג"צ בדרישה לאשר את תוצאות ההצבעה בכנסת להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות. עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה: "פעם נוספת שיו"ר הכנסת שאמור להיות הגורם הממלכתי, המאוזן וההגון פועל כשליח של הממשלה ומעקר ומבטל את הרשות המחוקקת במדינת ישראל עליה הוא מחויב להגן".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, עלה לדוכן הנואמים במליאה במטרה להסביר את התקרית החריגה: "ראשית כל מי שלא יודע, ישבו בכיסאם יריב לוין, דוד ביטן, אבי דיכטר ואנוכי. ההצבעה שלי לא נקלטה וההצבעות לא התבצעו, הם לא הצביעו. אתם יודעים למה הם לא הצביעו? משום שאני ביקשתי הצבעה שמית ובגלל שאני ביקשתי הצבעה שמית הם לא הצביעו, חיכו שייקראו בשמם".

זוהר המשיך והסביר: "יו"ר הישיבה עבאס הפעיל את כפתור ההצבעה האלקטרוני למרות שאני ביקשתי הצבעה שמית ולכן הח"כים לא הצביעו. בנוסף לכך, עלה לפה יו"ר הכנסת וערך את ההצבעה באופן מסודר ולאחר מכן התקבלו התוצאות. זה כל הסיפור". בזמן דבריו של זוהר, צעקו לו חברי האופוזיציה: "כסף, כוח, כבו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture