Yonatan Sindel/Flash90

סוער ב'משותפת': "עבאס מחויב לתקנון – כל מי שאומר אחרת רוצה אנרכיזם"

ח"כ וליד טאהא מרע"מ יוצא בראיון ל'חדשות JDN' להגנת יו"ר סיעתו מנסור עבאס: "תקנון הכנסת ברור ועבאס חייב לתקנון הכנסת, וכל מי שאומר אחרת כנראה שהוא רוצה אנרכיזם". על העתירה לבג"ץ: "לא אומר לאחרים מה לעשות, יש להם זכות חוקית לעתור"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אתמול (רביעי) סערו הרוחות בכנסת לאחר שההצבעה על הקמת ועדת חקירה בנושא הצוללות עברה בכנסת ברוב של 25 בעד, מול 23 מתנגדים, לאחר שחברי כחול לבן נשארו כולם מחוץ למליאה, ובליכוד לא גייסו ח"כים לקראת ההצבעה. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן החליט יו"ר הכנסת יריב לוין לבטל את התוצאות והחליט על הצבעה חוזרת בה ההצעה נדחתה ברוב של 44 מתנגדים.

כזכור, מי שניהל את הישיבה היה סגן יו"ר הכנסת ח"כ מנסור עבאס, שטען שלאחר שהבין שיו"ר הקואליציה ביקש ממנו הצבעה שמית והוא לא שמע, לא הכריז על תוצאות ההצבעה ואף גיבה לאחר מכן בהודעה משותפת את ההחלטה של לוין. בעקבות כך, במפלגות השמאל וברשימה המשותפת זועמים על עבאס, יו"ר סיעת רע"מ ברשימה המשותפת, ובסיעת חד"ש אף רמזו שהוא "סרח עודף של ממשלת נתניהו".

בשיחה עם 'חדשות JDN' התייחס חבר הכנסת וליד טאהא, חבר סיעת רע"מ, למתקפות על יו"ר הסיעה שלו. "אני הייתי מאשים את מנסור בשיתוף פעולה עם ליברמן ולפיד, למה דווקא עם הליכוד?", הגיב בציונות לטענות, "הרי בזכותו עברה הצבעה לטובת הקמת ועדת חקירה, זה הזוי וזה לא רציני, ואם במשותפת אומרים כך זה מגונה".

עוד אומר טאהא כי "חבר הכנסת מנסור עבאס התנהג מקצועית כיו"ר כנסת שאמון על התקנות והכללים שבאמצעותם מפעילים את המליאה". כשנשאל האם הוא היה פועל גם כך השיב: "אני לא חשוב, אני יודע לומר מה אני ראיתי אתמול בזמן אמת ואני ראיתי ניהול מקצועי, ומהספסל של האופוזיציה שאלו אותו אם הוא מחכה לקואליציה שיגיעו, הוא אמר שהוא מחכה לזנדברג שתגיע למחשב".

טאהא תקף את הביקורת ואמר כי "תקנון הכנסת ברור ועבאס חייב לתקנון הכנסת, וכל מי שאומר אחרת כנראה שהוא רוצה אנרכיזם". לדבריו, "מי שדורש מחברי עבאס שהיה עושה דברים אחרים, יכול לדרוש, אבל יש תקנון ברור ועל פיו נהג חברי". בנוגע לעתירה הצפויה לבג"ץ בנושא אמר כי "אני לא אומר לאחרים מה לעשות יש להם זכות חוקית לעתור".


ח"כ וליד טאהא. צילום: אתר הכנסת

מסיעת חד"ש נמסר מוקדם יותר כי "ביטול ההכרעה דמוקרטית של מליאת הכנסת ע"י יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין הוא צעד מסוכן שחושף את משטר נתניהו במלוא כיעורו – דיכוי שיטתי וכוחני באצטלה של דמוקרטיה פרוצדוראלית. ההתנהלות הביזיונית אתמול במליאת הכנסת היא קצה הקרחון של מדיניות חיסול הדמוקרטיה לטובת רצונו של הנאשם מבלפור. סיעת חד"ש דוחה בתוקף את ההפרה הגסה של הנורמות הפרלמנטריות ואת הניסיונות להצדיק את הפגיעה החמורה בדמוקרטיה. סיעת חד"ש יחד עם הרשימה המשותפת כולה תעמוד על תפקידה כאופוזיציה לוחמת ולא סרח עודף של ממשלת נתניהו".

כזכור, מליאת הכנסת אישרה אתמול הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, אך דחתה את ההצעה בהצבעה חוזרת. בקואליציה דרשו לפסול את ההצבעה הראשונה בטענה כי לא הייתה התייחסות לדרישה לקיימה באופן שמי – ויו"ר הכנסת יריב לוין קיבל את בקשתם ופסל אותה. בהצבעה החוזרת דחתה מליאת הכנסת את הקמת ועדת החקירה ברוב של 44 מתנגדים, ללא תומכים או נמנעים.

ההצבעה הראשונה אושרה ברוב של 25 בעד מול 23 מתנגדים, לאחר שחברי כחול לבן נשארו כולם מחוץ למליאה, ובליכוד לא גייסו ח"כים לקראת ההצבעה. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן עצר את דיון קבינט הקורונה בנושא מתווה היציאה מהסגר וביקש מהשרים לצאת להצביע במליאה, בהצבעה החוזרת. חברי האופוזיציה נטשו את האולם בזעם לפני ההצבעה השמית ולא השתתפו בה.

בקואליציה הסבירו כי חבר הכנסת עבאס מנסור מהרשימה המשותפת, שניהל את הישיבה, החליט לקיים הצבעה ידנית למרות שהוחלט לקיים הצבעה שמית ולכן חברי כנסת מהקואליציה כלל לא הצביעו כשהם מחכים לתחילת הצבעה שמית. ח"כים נוספים מן הקואליציה טענו שנכחו באולם אולם לא הצביעו מכיוון שלא הבינו שמתקיימת הצבעה מכיוון שסגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנסור עבאס, לא הודיעה על תחילת הצבעה כפי שנדרש.

בהמשך שוחחו יו"ר הכנסת יריב לוין וסגן היו"ר מנסור עבאס ופרסמו הודעה משותפת כי "סגן היו״ר עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השניה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטורנית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה. לאחר שצפו בסרטון הוידאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו״ר הכנסת וסגן היו״ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש".

ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד שגית אפיק, קבעה אמש כי ניתן להותיר על כנה את ההצבעה החוזרת על ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פרשת הצוללות. במרכז חוות דעתה עומדת טענה של עו"ד אפיק כי תוצאות ההצבעה הראשונה במליאה היו אמורות להיות שונות לחלוטין, כך שההצעה להקמת ועדת החקירה הייתה אמורה להידחות.

במכתב ששלחה הערב עו"ד אופק ליו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, הסבירה כי קבעה שהייתה חוסר בהירות במליאה בנוגע להתחלת הליך ההצבעה. בשל העובדה שבימים אלו מפוזרים הח"כים על פני מקומות נרחבים במליאה, לרבות יציע האורחים והעיתונאים, בשל החשש מהדבקה בקורונה, חל חוסר סדר בנוגע למיקומי ההצבעה של כל ח"כ.

בחוות הדעת נכתב עוד כי "מהסרטון עולה שח"כ מיקי זוהר אכן פנה בבקשה להצבעה שמית לפני שח"כ מנסור עבאס החל את ההצבעה האלקטרונית. סעיף 36 לתקנון הכנסת קובע כי לפי דרישה בכתב של עשרים חברי כנסת לפחות, או פי דרישת הממשלה, תיערך הצבעה שמית. לפי הנוהג בכנסת מרכז הקואליציה מבקש לא אחת הצבעה שמית בשם הממשלה וזאת כאשר ישנו במליאה שר המייצג את הממשלה. יש לכך דוגמאות לאורך מליאות הכנסת השונות. במקרה דנן נכח השר המקשר דודי אמסלם במליאת הכנסת ולכן ח"כ מיקי זוהר יכל לבקש הצבעה שמית".

בתום המכתב המפורט היא כותבת כי "אני סבורה שביטולה של הצבעה אחת וקיומה של הצבעה אחרת על פניה במטרה לעוות ולהסוות תוצאה של הצבעה היא דבר אשר חותר תחת עקרונות היסוד של השיטה ויש בו כדי לפגוע באמון הכנסת. אך אין זה המצב שבפנינו. הארכתי בפירוט ובהעלאה על הכתב של הסרטון מהמליאה על מנת לשקף את כל מה שהתרחש בה מעט לפני ההצבעה האלקטרונית, במהלכה, ומיד לאחריה".

"מהסרטון עולה שח"כ מנסור עבאס שניהל את הישיבה לא מצא לנכון להכריז על תוצאות ההצבעה, שכן סבר כי ייתכן שנפלה שגגה תחת ידו. כמו כן, ההצבעה השמית לא שינתה את תוצאת ההצבעה האלקטרונית לו הוספו אליה כל חברי הכנסת שניתן היה לראות בסרטון כי טענו שלא הספיקו להצביע, וח"כ מנסור עבאס ציין כי היה מוסיפם, ולכן גם אמר בתום ההצבעה האלקטרונית שהוא רוצה לבדוק, להתייעץ ולהחליט".

"לאחר שח"כ מנסור עבאס צפה בסרטון הוא ציין כי נכון היה לקיים את ההצבעה השמית לדעתו. מטרתה של ההצבעה השמית הנוספת שערך יו"ר הכנסת היתה להראות בגלוי את עמדות חברי הכנסת שממילא נכחו במליאה בעת ההצבעה האלקטרונית".

"בנסיבות אלה ומשתוצאות ההצבעה בשתי הדרכים מביאה לתוצאת הצבעה דומה במהותה (ובה ההצעה לסדר מוסרת מסדר היום) נראה כי ניתן להותיר את ההצבעה כפי שהתקיימה. עם זאת, מוצע להבא ליו"ר הכנסת ולסגני יו"ר הכנסת כי בניהול ישיבת כנסת בימים אלה של ביזור המושבים במליאה, להודיע את שם הנושא בסדר היום עליו היו"ר עומד להצביע, ולאפשר לחברי הכנסת להגיע למקום מושבם ביציעים השונים, וזאת להבדיל מימי שגרה בהם כולם נוכחים באולם המליאה עצמו", לשון הכתב של עו"ד אפיק.

ח"כ תמר זנדברג, יוזמת ההצעה, אמרה בתגובה כי "בבוקר נעתור לבגץ נגד ההחלטה השערורייתית הזאת. ההצבעה היתה חוקית ונערכה על פי תקנון הכנסת. ביטולה בדיעבד מרוקן מתוכן לא רק את ההחלטה החשובה על הקמת ועדת חקירה על הצוללות, אלא את כל הליך ההצבעה בכנסת שהוא לב הדמוקרטיה. אי אפשר לבטל הצבעה אחרי שהתוצאות כבר מופיעות על הלוח, בגלל שהתוצאה לא מוצאת חן".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "עם כל הכבוד לעמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת, אני חולק על הפרשנות שלהם ונפנה לייעוץ משפטי נוסף על האירועים השערורייתיים היום במליאה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture