שנה אחרי שהתפטר – סעד חרירי קיבל מנדט להרכבת ממשלה בלבנון

חרירי זוכה לתמיכת רוב הסיעות בפרלמנט, אך חיזבאללה לא בחר במועמד במהלך ההתייעצויות עם הנשיא. אל-חרירי יידרש לגבש ממשלה בהסכמת הפלגים העדתיים והדתיים במדינה, ובפתחה יעמוד משבר במגזר הבנקאי, צניחה של ערך המטבע, עוני מחריף וחובות כלכליים כבדים

ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אל-חרירי קיבל היום (חמישי) מנדט להרכיב ממשלה בלבנון, מהנשיא מישל עאון על מנת להתמודד עם המשבר החריף ביותר במדינה מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990. הוא זכה לתמיכת רוב הסיעות בפרלמנט, אך חיזבאללה לא בחר במועמד במהלך ההתייעצויות עם הנשיא. אל-חרירי יידרש לגבש ממשלה בהסכמת הפלגים העדתיים והדתיים במדינה, ובפתחה יעמוד משבר במגזר הבנקאי, צניחה של ערך המטבע, עוני מחריף וחובות כלכליים כבדים. שנה אחרי שהתפטר מתפקידו בשל מחאה עממית. הוא הבטיח להקים ממשלת טכנוקרטים במהירות, שתבצע רפורמות ותעצור את הקריסה הכלכלית של המדינה.

בפני הממשלה החדשה עומדים אתגרים רבים. בין היתר תצטרך הממשלה החדשה לטפל בהתפרצות נגיף הקורונה, ולהמשיך ולטפל בנזקי הפיצוץ האדיר שהתרחש בנמל ביירות באוגוסט, שבו נהרגו כ-200 איש, נפצעו יותר מ-6,000 ושגרם לנזק של מיליארדי דולרים.

ב'וואלה' דווח כי סעד חרירי קיבל את המנדט לאחר שבועות של כיפופי ידיים פוליטיים, שעיכבו את הקמת הקואליציה החדשה. ממשלתו הקודמת הופלה לפני כמעט שנה בדיוק, בשל הפגנות זעם נגד האליטה השלטונית, השחיתות והמצב הכלכלי. הוא זכה לתמיכת חברי מפלגת אל-מוסתקבל שבראשותו, מפלגת אמל השיעית, המפלגה של מנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט וסיעות קטנות אחרות. בחיזבאללה הוסיפו כי ינסו לסייע בהשלמת התהליך, על אף שלא בחרו שום מועמד. "נמשיך לתרום לשמירה על אווירה חיובית", אמר מוחמד רעד, יו"ר הסיעה של המפלגה השיעית בפרלמנט, במהלך שיחה עם כתבים בארמון הנשיאותי. יצוין, כי מפלגת הזרם הפטריוטרי, הסיעה הנוצרית הגדולה ביותר שבראשה עומד חתנו של הנשיא עאון, לא תמכה בחרירי כמועמד.

גם במפלגה הנוצרית השנייה בגודלה, הכוחות הלבנוניים, סירבו לבחור בראש הממשלה לשעבר. במפלגה, המתנגדת בחריפות לחיזבאללה, אמרו כי פוליטיקאי ותיק לא צריך לעמוד בראש ממשלת מומחים. חבר הפרלמנט ג'ורג' עדוואן, אמר: "האם המעמד הפוליטי שלקח את העם כבן ערובה לא למד שהוא לא יכול להמשיך כך? "עכשיו הוא עומד בפני מבחן".

צרפת, הפעילה לחץ על הסיעות השונות להקים ממשלה במהירות, אך היא הביעה את תסכולה מהמבוי הסתום שאליו נקלעה לבנון.

כזכור, האסון בביירות, שנגרם אחרי ש-2,750 טונות של אמוניום חנקתי התפוצצו והחריבו חלקים גדולים בעיר, הוביל להתפטרות הממשלה הקודמת של ראש הממשלה חסן דיאב. דיאב, שנתמך על ידי חיזבאללה אך לא על ידי חרירי, לא הצליח להוציא לפועל רפורמות במהלך החודשים הספורים לכהונתו.

מי שהיה אמור להחליף את דיאב, השגריר בגרמניה מוסטפא אדיב, התפטר בחודש שעבר אחרי שלא הצליח לזכות במספיק תמיכה בממשלה המיועדת שלו, שהייתה אמורה להיות א-פוליטית. חרירי מציג את עצמו כ"מועמד ניטרלי" להקמת ממשלה שתוכל לחדש את מפת הדרכים הצרפתית ולהגיע לסיכום עם קרן המטבע הבינלאומית על תכנית רפורמות שתעזור לה להימלט מהמשבר.

רק אתמול התלונן הנשיא כי חברי פרלמנט וגורמי ממשל בולמים צעדים שעליהם כבר הסכימו. "איפה כל הרפורמות? איפה כל הסעיפים שהוצגו לראשי הגושים והמפלגות?", שאל הנשיא הנוצרי. "השתיקה של כל גורם רשמי, וחוסר שיתוף הפעולה שלו בבדיקה הפלילית (של הבנק המרכזי) מוכיחה שהוא שותף לשחיתות ולבזבוז".

אחרי התפטרות חרירי, שהמחאה נגד ממשלתו החלה בעקבות הצעה להטיל מס על שיחות קוליות בווטסאפ כדי להעשיר את הקופה הריקה, המצב רק החמיר. במרץ נכנסה לבנון לפשיטת רגל בחוב הזר שלה, לראשונה בהיסטוריה שלה, זמן לא רב אחרי שנרשם מקרה הקורונה הראשון במדינה.

כעת יהיה על חרירי לנווט בסבך האינטרסים של המערכת הפוליטית העדתית-למדי בלבנון, מערכת המורכבת מסונים, שיעים, עלווים, נוצרים ודרוזים. המשימה שהופקדה בידי אל-חרירי קריטית למדי: לבנון זקוקה נואשות לממשלה כדי לטפל במשבר הכלכלי שפוקד אותה – המשבר הקשה ביותר מאז סוף מלחמת האזרחים שהתחוללה במדינה בשנים 1990-1975.

המגיפה בלמה את ההפגנות, אבל המצב הכלכלי הורע עוד יותר. ללבנון יש את אחד החובות הממשלתיים הגדולים ביותר בעולם, ושיעורי האבטלה והעוני זינקו אף הם. ערך הלירה צנח בשל המחסור בדולרים בבנקים, והמגיפה חשפה את אי-השוויון החברתי בלבנון, בו משפחות רבות מתקשות לקנות מוצרים בסיסיים בעוד שהממשלה מתקשה לספק שירותים אלמנטריים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו