צילומים: פלאש 90, הבית הלבן, ויקיפדיה, ממשלת סודאן

בשיחה עם טראמפ: מנהיגי ישראל וסודאן הכריזו על הסכם נורמליזציה וסיום הלוחמה

ישראל, ארה"ב וסודאן פרסמו הצהרה משותפת על נרמול היחסים בין חרטום לירושלים - ונתניהו שוחח עם טראמפ ומנהיגי המדינה: "המנהיגים הסכימו על סיום העוינות, בקרוב ייפגשו משלחות לדון בשיתופי פעולה". טראמפ: "יש לפחות 5 מדינות נוספות שמעוניינות בהסכם"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


צפו: טראמפ מכריז על השלום. צילום: הבית הלבן

במהלך שיחה בהשתתפות נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש מועצת הריבונות הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ וראש הממשלה בנימין נתניהו, הכריזו ישראל וסודאן על הסכם נורמליזציה בין המדינות. בהודעה המשותפת שפורסמה בסיום שיחת הטלפון בין המנהיגים נכתב כי סודאן וישראל הסכימו על נורמליזציה ביחסים ועל סיום מצב הלוחמה ביניהן.

לפי ההצהרה המשותפת לישראל, סודאן וארה"ב, המנהיגים הסכימו להתחיל בקשרים כלכליים ומסחריים עם התמקדות ראשונית בחקלאות. המנהיגים הסכימו כי משלחות משתי המדינות ייפגשו בשבועות הקרובים כדי לנהל מו"מ על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומי החקלאות, התעופה, ההגירה ובתחומים נוספים.

"זהו צעד משמעותי ביחסים בין ארצות הברית לסודאן, המאפשר עתיד חדש של שיתוף פעולה ותמיכה במעבר של סודאן לעבר דמוקרטיה", נכתב בהודעה. "אנו מברכים את ממשלת סודאן על העידן החדש המתחולל בה, למען התושבים ולמען הדורות הבאים". לאחר הודעת הבית הלבן, ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, הודה לטראמפ על המהלך.

בהצהרה המשותפת נכתב עוד כי "אחרי שנים של חיים תחת דיקטטורה אכזרית, אזרחי סודאן לקחו סוף סוף את השליטה בחזרה לידיהם. ממשלת המעבר הסודנית הציגה את האומץ והמחויבות שלה למאבק בטרור, הקימה מוסדות דמוקרטיים, ושיפרה את יחסיה עם שכנותיה. לאור התקדמות היסטורית זו, ובעקבות החלטת הנשיא טראמפ להסיר את סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור, הסכימו ארה"ב וישראל לחבור אל סודן בהתחלתה החדשה ולהבטיח את שילובה המלא בקהילה הבין-לאומית. ארה"ב וישראל התחייבו לפעול לתמיכה בתושבי סודאן לחיזוק הדמוקרטיה במדינה. הן יסייעו לה להיאבק בטרור ולהגשים את הפוטנציאל הכלכלי שלה".

"מנהיגי ישראל וסודאן הסכימו על נרמול היחסים בין המדינות וסיום העוינות בין האומות. נוסף על כך, הסכימו המנהיגים על כינון יחסי סחר וכלכלה תוך התמקדות בתחום החקלאות. המשלחות ייפגשו בשבועות הקרובים כדי לדון בהסכמי שיתוף פעולה בתחומים אלה כמו גם בטכנולוגיה חקלאית, תעופה, סוגיות הגירה, ותחומים נוספים שיועילו לשני העמים. המנהיגים הסכימו לעבוד יחד כדי לבנות עתיד טוב יותר ולקדם את השלום באזור. צעד זה ישפר את הביטחון באזור ויוביל להזדמנויות חדשות לאזרחי ישראל, סודן, המזרח התיכון ואפריקה".


טראמפ מכריז על ההסכם. צילום: הבית הלבן

בהמשך הזמין טראמפ עיתונאים לחדר הסגלגל בזמן שיחה טלפונית עם המנהיגים, ואמר להם כי "ישראל וסודאן הסכימו לעשות שלום ולנרמל את היחסים. זהו אחד הימים הגדולים בהיסטוריה של סודאן". לדברי טראמפ, ששוחח ארוכות עם עיתונאים בזמן שנתניהו על הקו, "עוד מדינות רבות יצטרפו בשבועות ובחודשים הקרובים, ואני בטוח שגם סעודיה תצטרף. גם הפלסטינים רוצים לעשות משהו".

במהלך השיחה בין טראמפ לנתניהו, עקץ הנשיא האמריקני את יריבו בבחירות לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן: "אתה חושב שסליפי ג'ו היה עושה כזו עסקה?". נתניהו חש מבוכה ואמר בתגובה: "אדוני הנשיא, אני יכול להגיד לך דבר אחד: אנחנו מעריכים עזרה לשלום מכל אחד באמריקה, ואנחנו מעריכים מאוד את כל מה שעשית".

נתניהו אמר לטראמפ במהלך השיחה כי "אנחנו מרחיבים במהירות רבה את מעגל השלום תחת הנהגתך", וטראמפ השיב: "יש הרבה מאוד מדינות אחרות בדרך". יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, הצטרף לדברי הנשיא ואמר כי ארה"ב מנהלת מגעים עם מדינות נוספות שצפויות לכונן שלום עם ישראל. קושנר התייחס גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר כי הוא "בטוח שגם הוא ייפתר".

טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי מדובר ב"ניצחון ענק לארצות הברית ולשלום בעולם. סודאן הסכימה לשלום ולנורמליזציה עם ישראל. עם איחוד האמירויות ובחריין, זו המדינה השלישית שעשתה כך בתוך כמה שבועות בלבד. אחרות יבואו". דובר הבית הלבן מסר כי מדובר ב"צעד ענק נוסף לעבר בניית שלום במזרח התיכון עם אומה נוספת שמצטרפת להסכמי אברהם".

ב'כאן חדשות' צוטט גורם בממשלת סודאן שאמר כי הוא מעריך שתהליך נרמול היחסים בין המדינות יהיה הדרגתי, אך יוביל לבסוף לנרמול מלא. לדבריו, מדובר בצעד גדול לטובת השלום באזור ולטובת ההשתלבות של שתי המדינות בקהילה הבין-לאומית.

שר החוץ הסודאני עומר קמר-א-דין התייחס להסכם בתוכנית טלוויזיה בארצו, ואמר כי "מדובר בהסכם לנרמל את היחסים עם ישראל ולא נרמול היחסים". הוא ציין כי "נרמול היחסים בפועל יהיה תלוי באישור המועצה הריבונית" והוסיף כי "עוינות של מספר עשורים עם ישראל הגיעה לקיצה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture