Miriam Alster/Flash90

שר הדתות לשעבר תוקף: "לומר שלשר אסור לעסוק בכשרות זו החלטה אומללה"

השר לשעבר מש"ס יצחק ועקנין בתוקף בשיחה ל'חדשות JDN' את ההחלטה להעביר סמכויות בנושא הכשרות משר הדתות אביטן לשר דרעי: "לא נכון לתת למשרד המשפטים דריסת רגל בתוך המשרדים". הוא מעריך: "בש"ס לא עושים בעיות בעקבות חוק הכשרות שצריך להגיע לבג"צ"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר הדתות לשעבר מטעם ש"ס יצחק ועקנין, מתייחס בשיחה ל'חדשות JDN' להחלטת הממשלה שאישרה אתמול העברת סמכויות נרחבות בתחום הכשרות משר הדתות הרב יעקב אביטן ליו"ר ש"ס השר אריה דרעי, בטענה כי הוא מצוי בניגוד עניינים בעקבות כהונתו בעבר כרב המועצה אזורית חוף אשקלון. "משרד המשפטים מנסה להוציא את כל הסמכויות מידי השרים בממשלה, צריך להפסיק עם זה", תקף והעריך כי "בש"ס לא עושים בעיות על החוק הזה בעקבות חוק הכשרות שצריך להגיע לבג"צ".

"נושא הכשרות הוא נושא מאוד חשוב לשר המכהן, יש אינספור פרטים שעל השר לבדוק ולטפל. הטיעון שהרב אביטן שימש כרב של מועצה אזורית ולכן הוא לא יכול לשמש כאחראי על כל הכשרות בארץ הוא טיעון מגוחך. האם נאמר עכשיו שמנכ"ל בית חולים לא יוכל לשמש כשר בריאות? בנוסף, הרי ברבנות אחראים על רוב הנושא של הכשרות בשטח, אז למה לפסול לחלוטין את השר, זו החלטה שממש לא נראית לי סבירה".

שאלנו אם אתה עכשיו היית מייעץ לסיעת ש"ס היית אומר לתמוך או להתנגד בהצבעה בכנסת: "במקרה דנן לא העבירו את זה לשר ממפלגה אחרת ובשביל שזה יעבור בשקט בממשלה זה עבר לשר אחר של ש"ס, זה עבר לדרעי. אני חושב שלא צריך לתת לכל חוות דעת משפטית כזה ראה וקדש, אני לא חושב. אני חושב שמבחינה עקרונית לא נכון לתת למשרד המשפטים דריסת רגל בתוך המשרדים, אני יכול לנסות ולחשוב שבגלל שזה עובר למשרד של הרב אריה דרעי אז לא מביעים בש"ס התנגדות חריפה".

"אבל", מדגיש ועקנין, "לקבוע שאין לשר סמכויות זה הזוי ומקומם. מקסימום יש ייעוץ משפטי למשרד, ושם יוכלו לומר לשר במה לעסוק ובמה לא. לומר לשר דתות לא לעסוק בכשרות זו החלטה אומללה".

כזכור, יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ שיגר היום מכתבים ליו"ר הכנסת ולשרי הממשלה, לקראת ההצבעה בכנסת על אישור החלטת הממשלה, בה הוא טוען כי יש לבצע הצבעה חוזרת לאחר שחוות הדעת של משרד המשפטים תובא לעיון השרים. בממשלה אומרים כי ההחלטה התקבלה לדרישת משרד המשפטים, אך בפועל לא הוצגה חוות הדעת לשרי הממשלה. גורמים חרדים תוהים למה בש"ס לא ניסו להיאבק בהחלטה. סמוטריץ' גם כופר בעמדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר כי לאביטן יש ניגוד עניינים בתחום.

"על סדר יומה של הכנסת להיום הצבעה על אישור העברת סמכויות בנושא מערך הכשרות מהשר לשירותי דת לשר הפנים, כפי שאושר אתמול בממשלה. בדברי ההסבר להחלטת הממשלה נכתב כי היא מתבססת על חו"ד משפטית של עו"ד דינה זילבר באשר למניעותו של השר אביטן לעסוק בעיצוב מערך הכשרות וזאת בשל ניגוד עניינים לכאורה שבו הוא מצוי", כותב ח"כ סמוטריץ'. "אלא שחוות הדעת האמורה לא צורפה להחלטת הממשלה ועל כן לא ניתן לדעת מה עומד בבסיס טענת ניגוד העניינים האמורה".

"הוצאת נושא הכשרות מידיו של השר לשירותי דת אינו עניין של מה בכך. הכשרות היא אחד העיסוקים המרכזיים של המשרד והעומד בראשו. הדבר שקול להוצאת העיסוק בצה"ל מידיו של שר הביטחון. הדברים מחדדים שבעתיים על רקע העיתוי הקריטי של הדיונים על עיצוב הסדר כשרות חדש בצל איומי בג"ץ והיועמ"ש לבטל את מונופול הכשרות של הרבנות הראשית אם לא יחוקק הסדר להפרדת יחסי משגיח-מושגח".

"מבירור שערכתי עד היכן שידי מגעת עולה, כי טענת ניגודי העניינים נשענת אך ורק על היותו של הרב אביטן רב מועצה בחל"ת המתעד לשוב לתפקידו לאחר סיום תפקידו כשר. חלק מתפקידיו כרב מועצה הוא הסדרת נושא הכשרות במועצה שבאחריותו ומשום כך נטען כי הוא בניגוד עניינים בנושא".

"אם זו הטענה הרי שמדובר בטענה מופרכת ובשערורייה שאין לקבל. עוד שלב בהשתלטות המשפטנים על קבלת ההחלטות במדינת ישראל ודחיקת רגליהם של נבחרי הציבור הממונים ואחראים על פי החוק. עובדת היותו של הרב אביטן רב העוסק בכשרות היא בדיוק מה שהופך אותו למבין בתחום וממילא למי שדווקא צריך לעסוק בעניין, שהוא בתחום מומחיותו, ולקדם אותו. הוא אינו מתפרנס מכך באופן אישי ולאופיו של מערך הכשרות החדש שיבנה אין ולא תהיה שום השפעה אישית עליו. יועמ"ש יכול לעמוד בראש וועדת שתמנה פרקליט מדינה ושר שהוא גם רב לא יכול לעסוק בגיבוש מערך הכשרות?! זאת ועוד, אם זה הטיעון, אזי מדוע השר דרעי, שאחיו מכהן כרב העיר באר שבע, אינו מצוי בניגוד עניינים המונע ממנו לעסוק בתחום?!"

"קשה לברוח מהתחושה שמאן דהוא במשרד המשפטים מבקש לעשות כרצונו במערך הכשרות, ובכלל זה להביא לסגירתו בידי בג"ץ, ולשם כך מבקש להדיר את השר אביטן מעיסוק בתחום, דווקא בשל העובדה שהוא מבין בו ולא יאפשר למשפטנים לעשות ככל העולה על רוחם. מי אמור לעצב את הסדרי מערך הכשרות אם לא הרבנים שעוסקים בתחום, מכירים אותו מקרוב ויודעים לעצב הסדר טוב? משפטנים שלא מבינים כלום באיך המערך הזה עובד בפועל?!"

"אבקש שחוות הדעת האמורה של עו"ד זילבר תונח על שולחן הכנסת עוד בטרם יעלה הנושא להצבעה. הכנסת אינה חותמת גומי של הממשלה (ששריה החליטו משום מה לאשר את העניין מבלי להידרש לחוות הדעת האמורה) ולא יעלה על הדעת שחברי הכנסת ידרשו להצביע על הנושא מבלי שיונח בפניהם על החומר הרלוונטי. במידת הצורך אבקשך להסיר את ההצבעה מסדר יומה של הכנסת להיום ולהמתין לחוות הדעת".

"אדוני היו"ר, אתה ידוע כמי שנאבק נגד השתלטות המשפטנים על עבודת הממשלה ואני לא מעלה בדעתי שתתן יד להשתלטות כזו", כותב סמוטריץ ליו"ר הכנסת יריב לוין. במכתב לשרי הממשלה הוסיף כי "ניתן להניח שהצבעתם אתמול בעד ההחלטה באופן אוטומטי ומבלי לתת דעתכם לשערורייה שעומדת מאחוריה, וזאת משום ששני השרים שעניינם היא עוסקת "הסכימו" לה".

"אני קורא לכם להגיש ערר על ההחלטה, לדרוש לקבל את חוות הדעת המשפטית שביסוד טענת ניגודי העניינים של השר אביטן, וככל שיתברר שהיא אכן מופרכת כפי שאני מעריך לסרב לאשר את ההעברה. אינכם יכולים להיות אדישים להתנהלות זו. מחר תהיו אתם מי שכנגדם תטען טענת ניגודי עניינים כדי להרחיקכם ולמנוע מכם לקדם מדיניות שאנשי משרד המשפטים לא אוהבים. זו אינה חכמה לצעוק כנגד השתלטות המשפטנים על הממשלה ואז להיות חותמת גומי שלהם ולשתף איתם פעולה בהשתלטות הזו", לשון המכתב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה כל חשוב הפרסמות של בסדנו שאי אפשר להוריד את זה ומסתיר כל פעם צד אחר
חבל חבל

כל בר דעת מבין שאסור להעביר את הכשרות ממשרד הדת

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture