ויז'ענקא אוקראינה: שופצו ונסללו דרכי הגעה למקווה הבעש"ט המקודש

בפאתי כפר ויז'ענקא - כפר נופש הצמוד לעיירה ויז'ניצא ושוכן למרגלות הרי הקרפטים - מפכה בעוז מעיין הבעל שם טוב, היוצא ויורד מראש הר נימטשיטש, מקום מגורי ההוצולים בין הרי קיטוב. הנכרים שהתגוררו בסביבות הנחל, ידעו גם ידעו כי איש קדוש מסתובב בינותם והיו חרדים לקראתו ביראת הכבוד. בימים האחרונים שופצו דרכי ההגעה למקווה על ידי אגודת 'אהלי צדיקים – גדר אבות'.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בס"ד

מסורת רבת שנים בקרב הנכרים המקומיים על מימיו הקדושים של נחל ויז'ענקא בו טבל הבעש"ט הק' בימי התבודדותו בין הרי קיטוב • עדויות נאמנות על יהודי ויז'ניצא והסביבה שהיו רגילים לטבול בו לפני המלחמה

 את ההר בו היה הבעש"ט הק' מסתתר, היו מכנים בשם 'ההר המושיע', לאור האותות והמופתים שפעלו אצל הבעש"ט בתקופה זו. לגויים שבאו לתנות לפניו את צרותיהם, הורה הבעש"ט הק' מספר הוראות בהליכות חייהם, כמו מניעת שתייה לשכרה היות ובראש שתוי אי אפשר לחשוב כלום, וכן יעץ להם לא להונות את הזולת, כי בזה עושים רעה לעצמם כי לא יתנו בהם אמון. בדברים אלו הצליח הבעש"ט הק' בחכמתו לעקור מלבם מנהגים רעים, והותיר בהם רושם בל ימחה.

הגה"צ הישיש רבי מנחם מענדיל שנייבאלג שליט"א אב"ד מנצ'סטר, מילידי העיר ויז'ניצא, מספר שהיה מקובל בקרב תושבי המקום, כי את המעיין הזורם שם ונקרא 'נחל ויז'ענקא', חפר הבעש"ט לצורך טבילותיו. לפי אחת הגרסאות מסופר, כי הבעש"ט הק' הורה לאחד הערלים שסייע לו לטבול במקום, שמהנחל הזה הזורם סמוך לביתו, יעשה לעצמו בור מקוה מים, וכל מי שיצטרך לרפואה, יבוא ויקנה אצלו צלוחית מים מהנחל, ושב ורפא לו. וכך היה, שלאחר תקופה קצרה הגיעו אליו חולים ורחץ אותם במימי הנחל המקודש, ומיד התרפאו כאחד האדם. עד מהרה נפוצה השמועה בקרב כל התושבים, שהבינו כי מדובר במים טהורים שהתקדשו על ידי טבילותיו של הבעש"ט, והעבירו לדורות הבאים את סגולתו הפלאית של הנחל בכפר ויז'ענקא.

המקוה של הבעש"ט הק' השוכן בכפר ויז'ענקא, שימש כתל תלפיות עבור המוני חסידים ואנשי מעשה שבאו לנפוש בכפר בימות הקיץ והיו טובלים במימיו הזכים והסגוליים. אפיזודה משעשעת נשמעה פעם אודות המקוה, מפי הרה"ח ר' דוד אפל ז"ל, מתלמידי הרה"ק בעל 'שארית מנחם' זי"ע מווישווא, שנהג להשמיע מילתא דבדיחותא בכל בוקר טרם פתח את שיעורו היומי. באחד הימים שח לתלמידים, כי בהיותו ילד לפני הבר-מצוה נסע יחד עם אחיו הרה"ק ה'אמרי חיים' זי"ע לטייל בהרים, וכשהגיעו למקום מסוים, נאמר להם כי כאן נמצא המקוה של הבעש"ט.

"המקום היה מוזנח מאד", סיפר הרה"ק מווישווא, "מלא עשבים גבוהים ולכלוכים רבים, אך למרות הכל, היות וידענו שמדובר במקום קדוש בו טבל הבעש"ט לפני שנות דור, החלטנו לרדת לטבול בכל זאת. היות והייתי הגדול, הוכרחתי לרדת ראשון ומיד כשיצאתי, שאלני אחי הרב מווילחוביץ [ה'אמרי חיים']: 'הגד נא לי אחי יקירי, מה כיוונת בטבילתך זו במקום בו טבל הבעש"ט?! כי רוצה גם אני לכוון את כוונותיך בעת טבילתי'… נעניתי ואמרתי לו: 'האמן לי כי כיוונתי רק דבר אחד, שאצא מכאן חי ושלם!'…"

סיים הרה"ק מווישווא את הסיפור והמשיך בנימת מוסר לבחורים, כי עליהם לדעת, שלא רק טבילה במקוה מוזנח, מטהרת את האדם, כי גם התורה הקדושה מטהרת ומזככת, בכל מצב שהוא.

בימים האחרונים שופצו דרכי ההגעה למקווה הבעש"ט בויז'ענקא על ידי אגודת 'אהלי צדיקים – גדר אבות'. במקום נעשתה יציקת בטון משפת הכביש ועד לשפת הנחל, כמו כן הונחו מעקות משני הצדדים לאורך מסלול הירידה אל הנחל, וכן הועמדה במקום עמדת מלתחה להנחת הבגדים על ידי הטובלים במקווה המקודש זה דורי-דורות. מסלול הירידה נבנה בצורה מיוחדת בה יוכלו הטובלים להיכנס לתוך המים בלי להיחשף למראה עיניהם של העוברים והשבים מלמעלה, ומקום הטבילה נבחר במיוחד עבור כך בין סבך העצים המסתירים את הטובלים.

הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים – גדר אבות' מסר, כי בע"ה בתקופה הקרובה לאחר שהמצב הנוכחי יתבהר, קבוצות המבקרים והמתפללים בקברות הצדיקים ובמקומות הקדושים ישובו למתכונתם הקודמת, וימצאו את המקום מסודר ומשופץ להפליא, מקום נוח להיטהר ולהתקדש בקדושה של מעלה במימיו הזכים של נחל ויז'ענקא.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture