ברוך דין האמת: רבה של בריטניה לשעבר – הרב הלורד יונתן זקס זצ״ל

בליל שבת קודש נפטר באנגליה הלורד הרב יונתן (יעקב צבי) זקס ז"ל לשעבר רבה הראשי של בריטניה, בן 72 בפטירתו • הרב זאקס שקיבל אות האצולה מאת מלכת אנגליה נודע בספריו הרבים על בעיות השעה שבו שזר את השקפת התורה מול פילוסופיות העולם הגדול, והגותו ופירושיו הפכו לנחלת העם כולו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

באנגליה נפטר רבה הראשי לשעבר של המדינה, הרב והלורד יונתן (יעקב צבי) זקס לאחר מחלה קשה. הרב זקס, כיהן כרב הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין השנים תשנ"א לתשע"ג.

הרב זצ"ל עסק בחשיבותה של האמונה היהודית בעולם המודרני, נושא שעליו חיבר ספרים רבים. מאז פרישתו מתפקיד הרב הראשי הוא שימש כפרופסור בקינגס קולג' לונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי.

ב'ועידת רבני אירופה' מסרו כי הם אבלים על פטירתו של נשיא העמית ורבה של מלכות בריטניה לשעבר, הרב הלורד יונתן (יעקב צבי) זאקס זצ״ל. הגאון רבי פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה ורבה של מוסקבה אמר אמש כי הרב זאקס היה דוברה הרהוט ביותר של יהדות אירופה שייצג את עם ישראל לגאון ותפארת בפני עמי תבל.

הרב הראשי לישראל הרה"ג דוד לאו פרסם הודעה בה כתב: ״מבכה את הסתלקותו לבית עולמו של הרה"ג יונתן זקס זצ"ל רבה הראשי של הממלכה הבריטית איש אשר רוח בו אשר נשא בגאון את דברה של יהדות התורתית ועמד בתוקף על שמירת המסורת מדור דור, קידש שם שמים בארצו ובכל רחבי תבל. חבל על דאבדין ולא משתכחין.״

הרב זקס הוסמך לרבנות בישיבת עץ חיים בלונדון, שם למד אצל הרב נחום רבינוביץ' ובישיבת תומכי תמימים בכפר חב"ד אצל הרב שניאור זלמן גפני. הרב זקס החליף את הרב לורד יעקובוביץ בשנת 1991, כרב הראשי של בריטניה. הוא שם דגש בתפקיד זה על החינוך היהודי. ייעץ לג'ון מייג'ור, טוני בלייר וגורדון בראון. לרב זקס היו קשרים טובים גם בבית המלוכה הבריטי, בפרט עם צ'ארלס, נסיך ויילס. ביולי 2009 הוכתר בתואר הברון זקס מאלדגייט, והוענק לו מושב לכל חייו בבית הלורדים הבריטי. בשנת 2012 הודיע על פרישתו מתפקיד הרב הראשי של בריטניה. הרב אפרים מירוויס, רב קהילת 'פינצ'לי סינגוג' בלונדון, נבחר להחליפו בתפקיד.

הרב זקס הקפיד על שימור הקו האורתודוקסי של הרבנות הראשית הבריטית, אף שהדבר עלה לו בביקורת ובעימותים. ב-1997 החרים את הלווייתו של הרבי הרפורמי והידוען הוגו גרין. הרב זקס הרבה להיפגש עם אנשי דת ופוליטיקאים בעולם ושאף ליצור דו-שיח בין הדתות כמו גם בין מנהיגי העולם. הרב זקס ראה את תפקידו כפילוסוף המעורב בחיי המעשה וביקש להביא לידיעת מנהיגי העולם את הגישה היהודית, כפי שהוא רואה אותה, לשאלות הפילוסופיות הגדולות, כמו גם לסוגיות המוסריות העומדות על סדר היום.

הרב זקס חיבר כעשרים ספרים, שבהם הוא פורש השקפת עולם רחבה על תפקיד הדתות, הגלובליזציה, אתיקה ואחריות חברתית, עתידה של היהדות ועוד. הוא הוציא תרגום ופירוש לסידור בהוצאת קורן. מספריו תורגמו לעברית: משבר וברית, רדיקלית אז, רדיקלית עכשיו, לכבוד השוני, לרפא עולם שבור – החיים כקריאה לאחריות, השותפות הגדולה – הדת, פסח על שום מה? – הגדה של פסח בביאור ובתוספת מאמרים, לא בשם האל, שיג ושיח (שני כרכים) ומועדים לשיחה.

תצלומים מ׳ועידת היובל׳ של ׳ועידת רבני אירופה׳ ומפגש עם ראש ממשלת בריטניה דאז טוני בלייר • צילום באדיבות: ארכיון ׳ועידת רבני אירופה׳

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture