טשיטשלניק, אוקראינה • דאגה לגורל בית הכנסת העתיק של רבי משה צבי מסאווראן זי"ע

דאגה רבה לגורל בית הכנסת העתיק של הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן זי"ע • אגודת 'אהלי צדיקים - גדר אבות' שיפצה בימים האחרונים את קברה של הרבנית הצדקנית מסאווראן ע"ה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעיירה האוקראינית טשיטשלניק (צ'יצ'לניק כיום מחוז ויניציה) עומדים עד היום שרידים חשובים ביותר שנותרו לפליטה מראש שלשלת צדיקי בית סאווראן, הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן זי"ע, מגדולי תלמידי הרה"ק הרבי ר' ברוך ממעזיבוז זי"ע ואחד המיוחדים בין שרפי הקודש של חבורת תלמידי הבעש"ט הק' בדור השני.

היה זה לאחר שבשנת תקצ"א עבר הרה"ק מסאווראן מעיר מגוריו סאווראן בגלל מגפה שפרצה בה, לעיירה הסמוכה טשיטשלניק בה התגורר עד אחרית ימיו בחודש טבת שנת תקצ"ח ושם מנוחתו כבוד. הרה"ק רבי מרדכי חיים סלונים זי"ע סיפר, שמקובל בידו כי בסתימת הגולל על הרה"ק מסאווראן התרחשה רעידת אדמה שהורגשה בכל העולם מגודל הצער על סילוקו של צדיק זה.

בעשרים השנים האחרונות פועל יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים – גדר אבות' הרב ישראל מאיר גבאי, גדולות ונצורות בעיירה טשיטשלניק כדי להנציח לדורות עולמים את שארית הפליטה שנותרה בעיירה, זכר למקדש של צדיקי בית סאווראן. במהלך השנים הוקם אוהל גדול על קברי הצדיקים, האוהל מצויד בתאורה חשמלית ובשטח נרחב לתפילת רבים.

סמוך לאוהל נמצא גם קברה של הרבנית הצדקנית מרת שפרה זיסל ע"ה, זוגתו של הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן זי"ע שהיתה בת הרה"ק רבי דוד מסטעפין זי"ע מתלמידי הבעש"ט הק' זי"ע. בימים האחרונים עבר קבר הרבנית שיפוץ ע"י אגודת 'אהלי צדיקים – גדר אבות', נעשתה תחתיו יציקת בטון והגבהה מפני פגעי החורף הקשה והגשמים העזים, וכן הוקם מעליו אוהל עם גג כראוי וכיאה לכבוד אמה של מלכות.

הרב ישראל מאיר גבאי מספר כי בתחילה התנכלו המקומיים לבית הקברות ששופץ וגודר על ידי אגודת 'אהלי צדיקים – גדר אבות", הם חתכו את גדר בית הקברות משני צדדיו ומכוניות עברו בו הלוך ושוב על קברי צדיקים וחסידים, אך פעילות נמרצת של האגודה הצליחה לפעול ולעצור את ידי הפורעים, ולהחזיר את המצב לקדמותו שנשמר ב"ה הודות לשיתוף הפעולה של האגודה עם הרשויות המקומיות.

בטשיטשלניק נותרו עד היום המבנה הגדול של בית מדרשו בו התפלל בשבע השנים האחרונות לימי חייו. המבנה העתיק שעומד על תילו קרוב למאתיים שנה וייתכן אף יותר, ניזוק קשות במרוצת השנים והוא מט ליפול בכל רגע נתון. בשבועות האחרונים ביקר הרב ישראל מאיר גבאי בטשיטשלניק פעמים תכופות, כדי לנקות את בנין בית הכנסת הגדול ולשפצו בעזרה ראשונה כדי שלא ימשיכו להתמוטט ממנו חלקים נוספים.

"בשנים האחרונות יצקנו חגורות בטון בכמה מקומות קריטיים כדי שהקירות הישנים לא יקרסו חלילה, אבל לצערנו הגג קרס לגמרי והכל פרוץ וחשוף כעת לגשמים ולשאר מרעין בישין", אומר הרב גבאי בכאב. הוא מספר על שיפוצים קטנים שעשה מכספי האגודה לשמר את המבנה, כמו סתימת הפרצות בקירות ועשיית מדרגות לפתח המרכזי, אך עדיין הפרוץ מרובה על העומד.

הרב גבאי מציין כי מצוה רבה היא לטפל במקדש מעט זה שזכינו ולא נהרס בתקופת צוק העתים, ועלינו לעשות הכל שלא ייחרב וייהרס מנזקי החורף שהחל בימים אלו, אך הקופה הריקה של 'אהלי צדיקים – גדר אבות', שניזוקה קשות מפגעי תקופת הקורונה הממושכת, אינה מאפשרת את תחילת המלאכה, ואשרי מי שמניף ידו לפעולת קודש נשגבה זו.

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture