Tomer Neuberg/Flash90

בדרך לפיזור הכנסת? השר גנץ ימסור הערב בשעה 20:00 "הצהרה מיוחדת"

יו"ר כחול לבן בני גנץ ימסור "הצהרה מיוחדת" הערב בשעה 20:00 בכפר המכביה. דף המסרים של כחול לבן: "לא מכירים פשרה על התקציב". מקורבי גנץ אמרו אתמול כי הוא צפוי להודיע במסיבת העיתונאים שהמפלגה תצביע ביום רביעי בעד הצעת החוק לפיזור הכנסת

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ראש הממשלה החליפי ויו"ר כחול לבן בני גנץ ימסור "הצהרה מיוחדת" הערב (שלישי) בשעה 20:00 בכפר המכביה. מקורבי גנץ אמרו אתמול כי הוא צפוי להודיע במסיבת העיתונאים שהמפלגה תצביע ביום רביעי בעד הצעת החוק לפיזור הכנסת. יודגש שההצבעה מחר היא רק קריאה טרומית ועדיין נדרשות שלוש הצבעות במליאת הכנסת וכן תהליכי אישור בוועדות הכנסת.

בדף המסרים שהופץ לחברי כחול לבן ונחשף ב'כאן חדשות' נאמר ביחס למשבר כי במפלגה "לא מכירים שום פשרה על התקציב באופק, נתניהו רוצה לפזר את הכנסת בפברואר". ביחס למינוי פרקליט המדינה נאמר: "מצפים מהליכוד ושאר חברי הממשלה לנהוג באחריות ולקדם בחירתו של עמית איסמן לפרקליט המדינה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר למתיחות בקואליציה ואמר כי "אנחנו נצביע מחר נגד פיזור הכנסת ובעד אחדות. אני קורא לבני גנץ ללכת לאחדות ולהימנע מפיזור הכנסת. אנחנו לא צריכים בחירות עכשיו. יש לנו הישגים ביד, יש לנו מאמץ אמיתי להוריד את התחלואה, להביא חיסונים לכל אזרחי ישראל, להביא עוד סיוע לעסקים ולאזרחים – צריך לעשות את כל זה ביחד".

יו"ר העבודה ושר הכלכלה עמיר פרץ ביחד עם שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, סיכמו אמש כי יצביעו בעד החוק לפיזור הכנסת: "לא ניתן להמשיך ולקיים ממשלה שהדבר הכי קבוע בה הוא חוסר הוודאות. דווקא באחד המשברים הקשים שהיו כאן תקציב המדינה נלקח בשבי ע"י ראש הממשלה בגלל שיקולים אישיים".

"אנו עושים את הכל כדי לשרת את אזרחי ישראל שזקוקים היום יותר מתמיד ליצירת מקומות עבודה, להנעה של המשק ולפריסת רשת ביטחון חברתית אמיתית שלא אפשריים בהיעדר תקציב. במקום שיתוק מתמשך וחילופי האשמות עדיף לפזר את הכנסת וללכת כעת לבחירות", דברי שרי מפלגת העבודה.

שר התקשורת יועז הנדל אמר אמש בראיון ל'כאן רשת ב' שאם תעלה ההצבעה על הקדמת הבחירות – סיעת דרך ארץ תצביע בעד. "אני רואה רק מסלול אחד – הליכה לבחירות. הממשלה לא מתפקדת מספיק טוב", הסביר הנדל. על הסיבה שחתמו על הסכם קואליציוני הוסיף: "זו הייתה תקלה שאף אחד לא זיהה בעת החתימה. בהסכם הייתה פרצה לגבי התקציב ומי שרצה ניצל אותה".

ב'חדשות 12' דווח כי אתמול התכנסה התייעצות מצומצמת בלשכתו של גנץ בהשתתפות בכירי גוש כחול לבן – שר החוץ גבי אשכנזי, שר המשפטים אבי ניסנקורן, יו"ר סיעת כחול לבן איתן גיזנבורג ויו"ר העבודה השר עמיר פרץ. הנוכחים הפצירו בו לתמוך והתרשמו שכך הוא צפוי לעשות, אלא אם תגיע ביממה הקרובה הצעה מהליכוד שלא ניתן לסרב לה. ככל הידוע, בשלב זה אין כזו הצעה בקנה.

על פי הדיווח, גנץ דורש שכל הצעת פשרה תכלול את נעילת הרוטציה בחוק יסוד. בין הרעיונות לפתרון המשבר, הצעה בוסרית שלפיה כהונת הממשלה תוארך בשנה ותכהן ארבע שנים. מכיוון שנתניהו ימשיך לכהן על פי הצעה זו עד מרץ הבא, תתאפשר העברת תקציב ועדיין יישאר "חלון יציאה" לבחירות. עם זאת, הליכוד, מצדו, לא יסתפק בפחות מסילוקו של ניסנקורן ממשרד המשפטים.

ראש הממשלה החליפי גנץ הורה היום ליו"ר הסיעה ח"כ גינזבורג לקדם עוד השבוע הצעות חוק בנושאי שוויון ואיסור על אפליה, זאת בניגוד לעמדת הקואליציה והיהדות החרדית. מכחול לבן נמסר כי "לפי החלטת גנץ, יקודמו שלוש הצעות חוק חדשות, מתוך כוונה להשלים את הליך החקיקה כבר בכנסת הנוכחית. כחול לבן רואים בחבילת חקיקה זו אבני דרך משמעותיות בדרך לחברה טובה יותר ובטוחים שכל מי שבערכיו רואה את הציבור ואת טובת המדינה – יתמוך".

חוק יסוד השוויון אותו מציעים בכחול לבן קובע "לעגן במסגרת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה". חוק יסוד מגילת העצמאות מציע "לעגן בחוק-יסוד את החובה לפרש את מכלול החקיקה הישראלית, לרבות חוקי יסוד אחרים, לאור הכרזת העצמאות כחובה פרשנית חוקתית, מה שיבטיח את מעמדה של הכרזת העצמאות כמקור השראה מחייב לפרשנות המשפט הישראלי כולו".

חוקים אלו נפיצים מאוד ומעוררים התנגדות עזה בקרב המפלגות החרדיות ומפלגות הימין. החרדים מתנגדים להם משום שעשויות להיות להם השפעות רחבות על נושאים הלכתיים ואפילו על סוגיית חוק הגיוס. "העלאת החוקים הללו", אומרים גורמים פוליטיים בכירים שצוטטו ב'ווינט', "היא אירוע גדול מבחינת המפלגות החרדיות שלא יכולות לחיות איתם בשלום".

גם בימין מעוררים החוקים הללו ביקורת קשה והתנגדות נחרצת. חוק יסוד השוויון וחוק יסוד מגילת העצמאות יעניקו לבג"ץ כוח רב ויכולת הכרעה בסוגיות רבות שיכולות להתגלגל לפתחו אם יאושרו החוקים. גם ימינה צפויה להצטרף להתנגדות הליכוד והחרדים לחוקים הללו. השאלה היא כיצד תנהג הרשימה המשותפת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture