צילומים: א.מ.ש.

יָפוּצוּ מַעְיְנֹתֶיךָ חוּצָה: המכון של בעלזא הוציאו לאור ספר התניא מבואר עם פירושים

אור חדש ונערב מבית היוצר של מכון "אור הצפון" דחסידי בעלזא: ספר "מסילות בספר התניא" פרי הגותו של הגר"פ פרידמן שליט"א - ראש הכוללים דחסידי בעלזא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מאז הדפסתו הראשונה של ספר "ליקוטי אמרים – תניא" להגה"ק רבי שניאור זלמן מליאדי זי"ע – בשנת תקנ"ז לפ"ק, הודפס ספר קדוש ונשגב זה בלמעלה משבעת אלפים מהדורות שונות ומגוונות, בשלל שפות ובלא פחות ממיליוני עותקים.

גם ספרי הביאור שנכתבו על ה"תניא" – רבים מספור הם, כאשר כל אחד מספרי הביאור נוקט בסגנון שונה וייחודי משלו בביאור ספר קדוש זה. חלק מהמבארים התמקדו יותר בפישוט הדברים העמוקים והנגשתם עבור 'עמך' בית ישראל בשפה ברורה ומובנת לכל. לעומתם נערכו ביאורים אחרים מתוך חתירה להבין עומקו של דבר ולחשוף את הרבדים היותר עמוקים של הספר, למען יוכלו הלומדים לצלול למעמקי הים הגדול.
אולם, למרות שלל הפירושים והביאורים שכבר יצאו לאור עד הלום, בולט בייחודיותו ובסגנונו הספר החדש והמיוחד מבית היוצר של מכון "אור הצפון": ספר "מסילות בספר התניא", אשר בו משובצים יחדיו ביאורים, מובאות ועיונים בספר הקדוש בצורה ייחודית ומשובבת לב, עם חידושים מיוחדים במינם ההופכים את החיבור לספר נדיר, יחיד ומיוחד.
הספר הינו מפרי הגותו של הגאון החסיד המפורסם, כש"ת רבי פנחס פרידמן שליט"א – ראש הכוללים דחסידי בעלזא וראש ישיבת "מבקשי ה' " להוגי ולומדי תורת הסוד, אשר פקיע שמייהו בחיבוריו הנודעים "פרי הדר" על ה'פרי מגדים' ו"שבילי פנחס", וידיו רב לו בתורת הנגלה והנסתר גם יחד.

לבקשתו ובהדרכתו של מורו ורבו כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א מבעלזא, התמנה הגר"פ לפני שנים רבות לתפקיד הרם של מסירת שיעורים בספר ה"תניא" תמידין כסדרן בפני בחורי חמד בעלי השגה בישיבה הקדושה דחסידי בעלזא בירושלים ת"ו, ולאחר מכן לפני אברכים יראים ושלמים שהיו צמאים לדבר ה'.

בהוראת כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א נכנס לעובי הקורה הרה"ג ר' יצחק טרויבע – אשר עולם החסידות כבר זכה ליהנות מפירותיו הברוכים בסדרת הספרים הנודעת "מסילות באור החסידות" – ונטל על שכמו את המשימה הקדושה לינוק מבארו של הגר"פ שליט"א ולהעלות על הכתב בשפה ברורה ונעימה ביאורים ומילואים לספר קדוש זה, יחד עם השוואות והוספות מדברות קדשם של רבותינו הקדושים גדולי תלמידי הבעש"ט הקדוש זי"ע ותלמידי תלמידיו.

ואלו הם חלק מהמעלות המיוחדות המעטרות ספר מיוחד ונפלא זה:
• בתחילתם ובסיומם של כל פרקי הספר הובאו הקדמות קולעות השערה וסיכומים מתומצתים, המסייעים מאוד בידי הלומד המתחיל להיכנס בשערי הספר בקלות ובנעימות (זאת בנוסף ל"מבוא" המיוחד בראשית הספר, המבאר בבהירות את תמצית משנת קדשו של בעל ה"תניא" זי"ע).
כמו כן, בסוף ובתחילת כל שער משבעת שערי הספר, קושרו וחוברו יחדיו הדברים המובאים בשני השערים, כדי להראות נכוחה עד כמה דברי ה"תניא" עשויים כולם מקשה אחת, כשהוא מפליא להקיף את כל מהותו של האדם ה"בינוני" ואת דרך עבודתו ותפקידו בעולמו, כדי להמשיך אור בקרבו ובקרב התחתונים בכללות – שזוהי תכלית הבריאה.
• מעלה מיוחדת היא העובדה, שכל ג"ן פרקי ספר ה"תניא" מבוארים כראוי בשני כרכים המכילים יחדיו כ-950 עמודים בלבד!
עבודת עבודה וחכמה יתירה הוצרכו העורכים הנכבדים להכניס במלאכת הקודש, כדי שיוכלו לשלב בין שתי המטרות – הסותרות לכאורה – של עבודתם: מחד – לבאר כל חמירא בשפה ברורה ומובנת באופן השווה לכל נפש; ומאידך: לתמצת ולקצר ככל האפשר, וכאמרם ז"ל: "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה", כדי להקל על הלומדים. תלי"ת שבסופו של דבר צלחה דרכם, וכיד ה' הטובה עליהם הטיבו לשלב במינון הנכון והקולע בין שתי מטרות נחוצות אלו.
• לברכה בפני עצמה ראוי החידוש המופלא המופיע בספר זה, כאשר – כאמור לעיל – שובץ לארכו ולרחבו בביאורים רבים ובהשוואות נרחבות מספרי חסידות שונים מגדולי תלמידי הבעש"ט הק' זי"ע, המועילים עד מאוד להבנת הדברים לעומקן ולאשורן.
• במשך כל עבודת העריכה השתדלו העורכים ככל שידם הגיעה, לקרב את תוכן הספר גם לשפת העבודה המעשית בחיי היום יום של האדם, כדי שהלימוד לא יהיה רק כענין תאורטי של העבודה שבמוח.
• לצד כל האמור, הושקעו כוחות ודמים יתרים בהופעה החיצונית של הספר: עיצוב מרהיב עין, חלוקה נעימה לעיין לכמה מדורים, ועוד כהנה וכהנה. כל זאת מתוך מטרה להקל על הלומדים בספר קדוש זה, שיוכלו להגות בו בנקל ובנעימה.
אין לנו אלא לשאת ברכה ותהלה ולתת שבח וגדולה לאדון כל, על שהחיינו וקיימנו והגיענו ליום הגלות נגלות אור בהיר זה בתורת רבינו בעל ה"תניא", אשר וודאי יועיל רבות להוגים במשנת קדשו ואף גם יתרום להוספת והעצמת קהל לומדי מעיין תורתו, אשר על ידי כך נזכה לבשורת הגאולה השלימה בקרוב בימינו, כדברי משיח צדקנו במענה לשאלת מרנא הבעש"ט הק' זי"ע: "אימתי קאתי מר?" – "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה", אמן.

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אכן אכשיר דרא.
יתברכו ממקור הברכות הגאון הרב פנחס פרידמן שליט"א וכל המסעיים על ההשקעה בלימוד והפצת תורת החסידות בטוב טעם בבינה ובהשכל בהוראתו והכוונתו של הרבי אדמו"ר מבעלז שליט"א אשר זאת המשכת החסידות לדורות הבאים שיבינו וילמדו את תורת רבוה"ק נ"ע ביתר תועלת.
אשריהם ואשרי חלקם בקירוב הגאולה .

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture