מורם מעם: דמות של יושר ואמת עם אהבת תורה • ר' תמיר מאדר ז"ל

בצער רב התקבלה הידיעה על פטירתו של איש החסד מזכה הרבים ר' תמיר מאדר ז"ל מקים ומיסד בית הכנסת "היכל יצחק" ברובע יג' באשדוד וחבר מועצת העיר לשעבר מטעם תנועת ש"ס כשהוא בן ע"ה שנים שזהו יום הולדתו • המנוח מאז שעלה בשנת תשט"ו עם הוריו מג'רבה שבתוניס, התגורר באשדוד וגדל כבר מילדותו בבית של אהבת תורה והערכה לתלמידי חכמים.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המנוח התגורר ברובע ד' בעיר ומשם היה טורח לצעוד אף למרחק כדי להתפלל בבתי כנסת באזור ולעזור להם, כך היה במוסדות "יוסף לקח" בראשותו של הרה"ג רבי חיים בוכריץ שילדיו למדו שם בתלמוד תורה בשעות אחר הצהריים.

אביו ר' יצחק ז"ל עסק במסחר ותעשייה לפרנסתו. כיהן כסגן ראש העיר בימיה הראשונים של אשדוד והיה שותף לביצור וחיזוק הדת בעיר בנושאים שונים.

עם השנים ראה"ע לשעבר אינג' צבי צילקר קיבל עזרה מהממשלה לרובעים החדשים להקמת מבני ציבור ובד בבד רצה להנציח את דמותו בעיר. כששמע על כך בנו ר' תמיר ז"ל, הציע שההנצחה הכי מכובדת להנציח את אביו ז"ל זה בבית כנסת ולא בכיכרות או בשם רחוב, צילקר הסכים מיד, אך התנה שצריך השתתפות של סכום גדול להשלמת הקמת בית הכנסת והמנוח הסכים, תוך זמן קצר התארגן והשיג את הסכום וזכה מאז ועד היום להקים את בית הכנסת "היכל יצחק" המתנוסס לתפארה ברובע יג' עד עצם היום הזה.

עם השלמת ובניית בית הכנסת, המנוח שהיה עקבי ובעל שאיפות והיה ראשון לכל דבר שבקדושה, קבע מיד שבית הכנסת לא יהיה מיועד לתפילות בלבד אלא גם בית מדרש שבו יופיעו רבנים וימסרו שיעורי תורה בגמרא ובהלכה, ואכן זמן קצר אחר כך מונה לרב בית הכנסת הרה"ג ר' שלמה בן-חמו שליט"א אשר תמידין כסדרן היה מוסר שיעורים מידי ערב כשהמנוח עצמו היה משתתף קבוע ומכריז על השיעור בפני ציבור המתפללים ומדגיש את החשיבות של קביעת עיתים לתורה. יצויין כי עם חיזוק שיעורי תורה אלו, רבים מבין המתפללים נעשו בני תורה וזכו שבניהם למדו בישיבות קדושות והקימו בתים לתפארת בדרך התורה בזכותו.

המנוח היה מוכר לכל, כאדם המאיר פנים לכל אדם באשר הוא, קטן כגדול, מקדים שלום לכל אדם, מתעניין ומאציל ברכה. אהב כל יהודי באשר הוא אהבת ישראל לשמה. אהב לשמוח ולשמח את האחרים. חוכמתו וישרותו הלכו לפניו, ברח ממחלוקת, היה אדם מסודר מאוד. הקפיד להגיע לבית הכנסת בזמן יחד עם בניו. היה זהיר מאוד שלא לדבר בבית הכנסת שיחת חולין ובודאי שלא בזמן התפילה.

עם הגעתו להתגורר באזור ד' בעיר, היה שותף להקמת מניין בגן ילדים שהוסב לבית כנסת. לימים מניין זה הפך לבית הכנסת "תהילת ציון" כאשר הוא שותף בכיר בפעילות העמותה – גזבר וגבאי מוערך.

לפרנסתו עבד בתפקיד בכיר בחברת 'אגן כימיקלים' בעיר, המנוח היה ידוע כאדם ישר והגון כשהאמת היתה נר לרגליו בכל עת, וכך זה לא היה פלא שהיה אהוב על כל הסובבים אותו, תמיד היתה לו אוזן קשבת לכל עזרה ופניה, היה לו מכשיר הקלטה קטן שהיה נושא איתו בכל עת וזה על מנת להקליט את שיעורי התורה שהיו נמסרים אצלו בבית הכנסת ובעוד מקומות וכך היה מאזין בשעות הפנאי והיה חוזר על השיעורים ועם הזמן קנה ידע נרחב בהלכות ובאגדות חז"ל.

משרצה להתקדם בלימוד התורה, קבע לעצמו לימוד בחברותא עם רב חשוב ותלמיד חכם בישוב "עזר" הסמוך לאשדוד, כשהיה נוסע מידי ערב ללמוד בחברותא בעיון וביסודיות סוגיות בהלכה.

היה לו מנהג יפה כאשר כל ערב ראש חודש היה נוסע יחד עם מכריו לפקוד את קברי הצדיקים בצפון להתפלל לישועת הכלל והפרט.

בשנת תש"ס נקרא להיות חבר בתנועת ש"ס המקומית ונבחר לחבר מועצת העיר שכיהן בנאמנות לצידו של מי שהקים את תנועת ש"ס בעיר ופעל רבות ונצורות שעד נכון להיום נהנים מפירותיו, שלוחא דרבנן הרב עמרם כנפו הי"ו מ"מ ראה"ע לשעבר, באותם שנים פעל במסירות רבה באיחוד כוחות והגיעו להישגים מרשימים, כשהמנוח היה שמח על כל הצלחה למען מוסדות התורה ובתי הכנסת בעיר.

בשיחה לכותב השורות אמר הרב עמרם כנפו: "ר' תמיר ע״ה היה איש אציל בכל התחומים, בדיבורו, בהילוכו בהנהגתו, תמיד היה רגוע. מיום שקמה תנועת ש"ס ראה בה את ביתו הפוליטי בלי שום אינטרס, אלא אידיאולוגיה צרופה, האהבה שלו למרן רבי עובדיה יוסף זצוק"ל היתה אמיתית, הוא ורעיתו הרבנית תבלחט"א עשו נפשות רבות לתורה ומצוות וקידשו שמים בעבודתם, בצער רב שמענו על פטירתו, קשה להספיד אדם כזה שהיה מורם מעם בהרבה תחומים, חבל על דאבדין ולא משתכחין".

בשנים האחרונות פתח שיעור תורה לפנסיונרים בבית הכנסת הסמוך לביתו "מגן אברהם" ברובע ד' וכל זה ללא על מנת לקבל פרס. בשלב מאוחר יותר החליט מיוזמתו למסור שיעורי תורה ופנה להנהלת "בית אבות" ברובע ה' וכך התנדב ומידי יום רביעי מסר שיעור שבועי לעשרות אנשים מבוגרים וזקנים שהיו מצפים לבואו והיה הוא מתעניין בשלומם בכל פעם.

גם בבית הכנסת השוכן במגדלי "קיי טוואר" שע"י חברת "קלוד נחמיאס", היה קובע את תפילותיו ובנוסף היה חזן וגבאי לרווחת המתפללים שהעריכוהו תמיד, כשמטרתו היה רק לזכות את רבים ובהתנדבות ללא קבלת שכר.

היה מחובר לגדולי התורה כמו הגאון הגדול רבי מאיר מאזוז ר"י "כסא רחמים" וכן למרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, וזכור כי כשנחנך בית הכנסת בביתו של מרן זצוק"ל בהר נוף בג' בחשון תשס"ו, הוזמן לתפילת שחרית הראשונה ושם כובד לשבת בשורה הראשונה, לאחר התפילה נקרא להיכנס בקודש פנימה לחדרו של מרן שבירכו בחביבות רבה כששמע על פעולותיו בהאדרת התורה ומרן בירך גם את רעיתו הרבנית תבלחט"א שמזכה את הרבים בחיזוק וקדושת הבית היהודי בקרב בנות ישראל.

הכנסת האורחים שלו היתה לשם דבר. לפני כעשרים וחמש שנה לערך במוצאי שבת התקשר גיסו מירושלים ושאל אם ישנה אפשרות לארח בביתו רב חשוב עם רעיתו למשך שבוע. התשובה היתה ברורה מאליה – חיובית, כמובן! הרב קיבל חדר מיוחד בביתו ונהג מונית מכר של אבא התבקש לתת לרב מענה ככל שידרש. עוד סופר כי חברי הת"ת של הישיבה הגדולה בה לומד בנו בקשו להתארח בשבת שלפני פורים כדי לקיים את המגבית באשדוד כנהוג. כמובן שגם במקרה זה קיבלם בכבוד וכראוי לבני תורה וכך הגיעו שמונה בחורים לקראת שבת. מתוך הערכה ללומדי התורה, במוצאי שבת בטרם צאתם, העניק לישיבתם תרומה הגונה ואף נתן לכל אחד מהם סכום נאה במתנה באופן אישי! מאז במשך מספר שנים שהקבוצה הזו מגיעה לשבת שלפני פורים לשבת באשדוד. אהבת התורה.

היה לו את כח הנתינה, בכל הזדמנות השתדל להטות שכם וחסד למשפחות נזקקות ולתמוך בלומדי תורה, היה לו קשרי ידידות עם הרב עובדיה דהן יו"ר המועצה הדתית והיה שמח על פעולות המועצה למען הציבור בכל מעגל השנה ואף היה נוהג להגיע אישית למועצה הדתית בכל חודש אלול, כדי לברך ולהתברך בברכת 'שנה טובה' את הרב דהן ולקבל "לוח שנה" לבתי הכנסת.

לפני כשלושה חודשים שמע בשיעור את החשיבות בהנחת תפילין דרבינו תם ובפרט שמרן הגר"ע יוסף זצוק"ל כתב זאת באריכות, מיד פנה לחתנו שירכוש עבורו תפילין מהודרות כדעת ר"ת.

בשבוע שעבר ביום חמישי בערב ערך סעודת יום ההולדת לרגל הגיעו לגיל עה' שנים בבית חתנו הרה"ג ר' יוסף כהן בשילוב סיום "מסכת" ע"י נכדו, שם בירך את כל בני משפחתו תוך כדי שההרגשה כאילו נפרד מהם, משהגיע לביתו בשעת ערב מאוחרת, התלונן על מצבו שלא חש בטוב ומיד הובהל לבית חולים "אסותא" שם אושפז ובמהלך שבת קודש השיב את נשמתו לבוראו בדיוק ביום הולדתו כשבני משפחתו סביב מיטתו קראו "שמע ישראל".

עם צאת השבת פשטה השמועה הקשה ברחבי העיר, המשפחה התארגנה מיד להלוויה ועקב התחלואה בנגיף, רק במספר מצומצם של מלוים. בפתח ביתו ברובע ד' נשאו דברי הספד קצרים חתנו מזכה הרבים הרה"ג רבי יוסף כהן ומחבר ספרים רבים בכל מכמני התורה, ובנו ר' שמעון מאדר.

לאחר אמירת הקדיש יצאו לירושלים, הספדים קצרים נישאו בבית הלוויות 'שמגר' ע"י מקורבו הרה"ג ר' פרץ מאייער רב ק"ק "זיו התורה" בחיפה, בנו הרב יואל וחתנו הרב משה קבלה. את ההספדים חתם בקול בוכים בנו הרב יצחק מאדר שביקש מחילה בשם כל בני המשפחה והמשתתפים.

משם יצאו להר המנוחות, לאחר בקשת המחילה ואמירת הקדיש, יצא מסע ההלוויה, שם נטמן לקראת חצות לילה לקול זעקות שבר הנאספים בחלקה שקנה כבר עוד בחייו.

בכך נחתמו פרקי חייו של דמות מיוחדת וצנועה, אשר מידת היושר והאמת היו כל חייו, יחד עם משוש ליבו אהבת תורה וחסד, מצוות ומעשים טובים המלווים אותו בכתר שם טוב לעולם שכולו טוב.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, את רעיתו הרבנית תבלחט"א בנים ובנות נכדים, נכדות נינים תלמידי חכמים, בני תורה זרע קודש אשר ברך ה' אשר הולכים בדרך התורה והמצוות.

תנצב"ה

ר' תמיר מדאר ז"ל מקבל את ברכת מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מצער כואב אבל לא חבל בן אדם שאני לא הכרתי ורק שומעט על הצדיק מעשים טובים ומחזק ת.נ.צ.ב.ה

מדר תמיר ז"ל מגדולי לוחמי הזכויות לאחר ללא קבלת פרס וללא מורא.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture