צילום: רפאל מורפורגו

הִילּוּלָא קַדִּישָׁא • מרן הגה"ק רבי אברהם מטשעכנוב זי"ע

פרקי הוד מארחות חייו ודרכיו בקודש של רשכבה"ג שר התורה מרן הגה"ק רבי אברהם מטשעכנוב זי"ע שנשמעו מפי נכדו כ"ק מרן אדמו"ר מסטריקוב זי"ע - ה' אדר תרל"ה – מאה ארבעים ושש שנים להסתלקותו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

זכותא דאברהם


סיפר כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע: לזקיני כ"ק מרן אדמו"ר הזקן מסטריקוב זי"ע היו תפילין מירושת זקינו רבנו הגה"ק מטשעכנוב זי"ע. וכשבא לבקר בארה"ק מסרן לאחד הסופרים החשובים בירושלים לבדקן. הסופר שהיה יר"ש מופלג בדקן, וכשבא להחזיר התפילין לזקיני ז"ל הרגיש עליו שיש לו לומר דבר מה אך מהסס לומר זאת. נתרגש זקיני ז"ל ושאל בחרדה "מה מצאת בתפילין?" נענה הסופר כי מצא צורת אות שאינה נראית בעיניו. מיד נזדעק זקיני ז"ל ואמר לו "וכי עשיתיך שליח לומר לי 'מבינות' על צורת האותיות בתפילין הקדושות של הטשכנובער רב… אם היה נמצא איזה נגיעה או מחיקה ניחא, אבל על צורת האותיות…"
קובץ "ועתה כתבו לכם" (סטריקוב) עמ' כ"ז

סיפר כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע, ששמע מפי החסיד רבי אברהם גראוכר ז"ל מת"א, שהיה מחסידי הרה"ק רבי שרגא יאיר מביאלבז'יג זי"ע, שהיה עורך 'נסיעות' אל רבנו הגה"ק מטשעכנוב זי"ע. ופעם שמע מפי רבו שתיאר איך היה נראה מעמד הנחת תפילין של רבנו, שהיה לו מקום מיוחד ['א פצ'יילע' – כמין מטפחת] עליו היה מניח הרצועות בשעת הברכה, ואמר הרה"ק מביאלבז'יג שהיה נדמה לו כמו "עבודת הקטורת של הכהן גדול בבית המקדש".
דברות קודש (סטריקוב) תשס"ה, גליון י"ח עמ' ב'

כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע היה מתיר בדוחק גדול לגלול הס"ת באמצע הקריאה ולהוציא ס"ת אחר מהארון קודש. וסיפר אודות זה מעשה רב שהיה בעת ששבת הגה"ק רבי אלעזר הכהן מפולטוסק זי"ע בעל "חידושי מהרא"ך" בטשעכנוב, וכיבדוהו לעלות לתורה. באמצע הקריאה נתעוררה שאלה בס"ת, והעיר הגאון מפולטוסק על כך, מיד ניגש רבנו הגה"ק מטשעכנוב זי"ע לבדוק בס"ת, והורה שימשיכו לקרוא. אחרי קריאת התורה עלה רבנו אל הבימה, ובמעמד כל הקהל אמר "הצדק עם הרב מפולטוסק". ומאותו שבוע ואילך הנהיג שיגיהו הס"ת לפני שבת.
קובץ "ועתה כתבו לכם" (סטריקוב) עמ' כ"ט

סיפר כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע, על הרה"ק בעל ה"דברי שמואל" מסלונים זי"ע שנסע לטשעכנוב להסתופף בצלו של רבנו הגה"ק מטשעכנוב זי"ע, ושהה שם קרוב למחצית השנה. וכשחזר משם סיפר שזכה בזמן זה לסיים את כל הש"ס, עד שהשתומם בעצמו ואמר "הכל מכח התורה של הרב מטשעכנוב".
דברות קודש (סטריקוב) תשס"ו, גליון כ"ג עמ' ט'

בשב"ק פ' ויחי תשמ"ה הזכיר כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע את דברי זקינו רבנו הגה"ק מטשעכנוב זי"ע, בדברי הגמ' (ברכות יד.) רבי יונה אמר רבי זירא כל הלן שבעת ימים בלא חלום נקרא רע שנאמר (משלי י"ט) ושבע ילין בל יפקד רע. כי מזה שאינו חולם כלום במשך שבוע סימן הוא שאין לאדם זה שום מחשבה של התעוררות בראשו. והוסיף לבאר מה שנקט בזה משך זמן של ז' ימים, משום דאז שבת בתוכה, ומזה ראיה שאדם זה הוא בבחינת רע כי אם כבר עברו עליו ז' ימים ואפי' בשבת לא התעורר לשום דבר טוב הרי סימן הוא לדבר רע.
דברות קודש (סטריקוב) תשס"ח, גליון כ"ה עמ' ב'

אחת התקנות שהתקין רבנו הגה"ק מטשעכנוב זי"ע בעירו היתה שבכל ערש"ק אחר השעה שתיים בצהריים על כל הסוחרים לנעול את החנויות ומאז נאסרה עשיית מלאכה. מעשה פלא בעקבות תקנה זו אירע שנים רבות לאחר פטירת רבינו, שמש בית העלמין שדרכו היתה להדליק את הנרות בציונו של רבינו הגיע בערש"ק אל האוהל אך דלת האוהל לא נפתחה, כל פעולותיו לפתוח את הדלת לא הועילו. מבוהל, רץ השמש לרב העיר כשהוא חושש שמא יד נכרים בדבר. בגלל קוצר הזמן, דחהו הרב למוצש"ק. מיד במוצש"ק הלך עמו הרב אל האוהל והנה הדלת נפתחת ללא כל קושי. באיזה שעה ניסית לפתוח את הדלת?- שאל הרב. לפנות ערב- השיב השמש. נזכר הרב, בתקנת רבינו, שלפיה כבר היה שבת באותו זמן, לכן לא נפתחה הדלת. ואף שברחבי העיר בוטלה התקנה לאחר מלחמת העולם הראשונה, באוהל רבינו היא לא בטלה, אצלו כבר היה שבת…
כ"ק מרן אדמו"ר מסטריקוב זי"ע בשיחתו עם הגרמ"מ מנדלזון זצ"ל גאב"ד קוממיות, מוצש"ק פנחס תשמ"ז

דקדוק ההלכה
דקדוקי ההלכה של רבינו מפורסמות היו בכל פולין, כפי שהתבטא פעם נכדו כ"ק מרן אדמו"ר מסטריקוב זי"ע שמכל חידוש שיצא מבית מדרשו של רבינו היו מפלפלים גדולי הרבנים בכל פולין. וסיפר מעשה ששמע בבית אבותיו זי"ע, שפעם אחת נסע הרה"ק רבי זאב וואלף מסטריקוב זי"ע אל רבו הרה"ק מקאצק זי"ע, והיה נוהג הרבי מקאצק לשאול אותו תמיד איזה חידוש או הנהגה, ששמע או ראה אצל אביו רבנו הגה"ק מטשעכנוב זי"ע. שהיה מפורסם בדקדוקי הלכה נפלאים ומיוחדים.
רבי וואלף לא זכר באותו רגע דבר מיוחד, אך תוך כדי שיחתו עם רבו, נזכר בהנהגה אחת, וסיפר כי לפני זמן מה הלכה לבית עולמה אמו הרבנית ע"ה אשת הרה"ק מטשעכנוב זי"ע, וכשעברה ההלויה סמוך לביתם לא יצא אביו ללוותה, רק עמד והשקיף מהחלון והמתין זמן מה, וכשראה כי רוב האנשים המלווים הלכו כבר, ניגש בזריזות של מצוה אל הארון שלה שעמד בחדר, והוציא משם איזה מלבוש או חפץ שהיה שייך לה, והעביר אותו אל הארון שלו.
בשמעו מעשה נפלא זה, נענה הרבי מקאצק ואמר בקריאה של התפעלות: "ווא אה, ער האט גיוואלט מקיים זיין דעם מצוה פון 'הבעל יורש את אשתו' בפועל ממש" [הרב מטשעכנוב רצה לקיים את מצוות הבעל יורש את אשתו- (בבא קמא מ"ב ע"ב) וירש אותה- בפועל ממש].
צדקת אברהם (טשעכנוב) עמ' קכ"ח

מצוה גוררת מצוה
סיפר כ"ק מרן אדמו"ר מסטריקוב זי"ע: בעיר בריסק היה ביהח"ס דקאצק, והם היו מתפללים באיחור רב, המתנגדים שבבריסק חפצו למנוע זאת בעדם, על כן נסעו אל זקיני רשכבה"ג הגה"ק מטשעכנוב זי"ע ביודעם שהוא איש הלכה, על מנת שישפיע על חסידי קאצק שבעירם להקדים תפילתם לזמן תפילה.
קרא הרב מטשעכנוב לחסידים, ואמר להם: בברייתא דפיטום הקטורת שנינו (ירושלמי יומא פ"ד ה"ה) תני בר קפרא אילו היה נותן בה קורטוב של דבש אין אדם יכול לעמוד בה מפני ריחה ולמה אין מערבין בה דבש, מפני שהתורה אמרה וכו'. והלא בודאי שאין הכוונה אך ורק לריח הטוב שהיה נודף עם נתינת הדבש, אלא שלעצם קדושת הקטורת היה נוסף עילוי נפלא בכל העולמות לו אך היו נותנים בה קורטוב של דבש, ואעפ"כ לא נתנו בה מפני שהתורה אסרה, וה"ה בתפילתכם, אע"פ שבוודאי נעלית ומרוממת היא לאחר ההכנה דרבה, הרי התורה אמרה וקבעה זמן… מאידך גיסא קרא הרב מטשעכנוב גם למתנגדי בריסק אליו, ושאלם, אמרו נא לי, האם חסידי קאצק שבעירכם, יראים ושלמים המה? וענו אותו בחיוב, שכן היו הם אכן חבורה מסלתם של עובדי ה', נענה להם: א"כ איפוא הלא אמרו חז"ל באבות (ד' ב') הוי רץ למצוה קלה ובורח מן העבירה שמצוה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה, לו יהא משום עבירה באיחור תפילתם של חסידי קאצק כי אז היתה צריכה עבירה זו לגרור אחריה עוד עבירות, והרי אנו רואים שאין אלו פני הדברים כי אם יראי ה' המה כדבריכם, א"כ בהכרח לומר שאין במעשיהם עבירה.
צדקת אברהם (טשעכנוב) עמ' ק'

אמונת חכמים
סיפר כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע, שאצל אחד מנכדי זקנו רבנו הגה"ק מטשעכנוב זי"ע דברו נכבדות עם בת אחד מעשירי פולין, שידוך מיוחד מכל הבחינות. בני המשפחה כבר נערכו לגמר הענין, אך מכיון שסיכום הדבר נעשה בשבוע שחל בו ט' באב, הציע המחותן להמתין בכתיבת התנאים עד אחרי ט' באב. כשהגיע הדבר לרבנו הורה מיד לבטל את השידוך, אף שהיו בו מעלות טובות, באמרו "שמע מינה חסרון באמונת חכמים, הלא חז"ל אמרו דמותר לשדך התינוקות אפילו בט' באב גזירה שמא יקדימנו אחר…"
כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע ביאר זאת, דהלא מצינו בכמה מקומות שגם חז"ל חיפשו אחר זמן טוב, ומה גרע אותו אדם בזה שרצה לגמור דבר בזמן טוב. אלא שהרב מטשעכנוב לגודל חרדתו בדברי חז"ל הקדושים שאמרו שמא יקדימנו ראה במעשה זה הוכחה שאותו אדם אינו פוחד מן הגזירה "שמא יקדימנו", ולכן לא רצה להשתדך עמו.
בטאון "האיחוד" (סטריקוב) אב תשס"ה, עמ' נ"ב


כ"ק מרן האדמו"ר מסטריקוב זי"ע משוחח עם הגה"ח רבי וואלף לנדא זצ"ל נכד הסב"ק מטשעכנוב זי"ע מהדיר ספריו של רבנו זכותא דאברהם ובית אברהם

קריאת קודש מגדולי ירושלים למען החזקת הישיבה הק' 'זכותא דאברהם' שנוסדה ע"י כ"ק מרן האדמו"ר הזקן מסטריקוב זי"ע בעת ביקורו בירושלים – תרצ"ה עש רבנו זי"ע

כתי"ק של רבנו זי"ע

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture