ג'ו ביידן. צילום: גילי יערי, פלאש 90

ארה"ב מגבה את ישראל: "לבית הדין בהאג אין סמכות לדון בנושא"

לאחר ההחלטה של בית הדין הבינלאומי בהאג להעמיד את ישראל לדין בגין פשעי מלחמה, פנתה ישראל לארה"ב בבקשה לסיוע, וקיבלה תגובה ידידותית: "אנו מגבים אתכם, בית הדין מנוע מלדון בנושא" • מוקדם יותר גינו בישראל: "החלטה אנטישמית וצבועה, זהו פרס לטרור"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לפיה ישראל תעמוד לדין על פשעי מלחמה, הביאה לתגובות נזעמות במערכת הפוליטית, הביטחונית והציבורית. ישראל פנתה לארה"ב, בבקשה לסיוע מול בית הדין, זאת למרות שהיחסים בין הממשל האמריקאי לבית הדין בהאג נמצאתי בשפל בעקבות תקופת כהונת טראמפ, שהטיל סנקציות על בית המשפט הבינלאומי.

האמריקאים השיבו בחיוב לפניה הישראלית. דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס מסר כי "אנחנו מתנגדים להחלטת התובעת בהאג ומאוכזבים ממנה. נמשיך במחויבות שלנו לישראל ונתנגד למהלכים שפוגעים בישראל. ישראל אינה צד באמנה ולא הסכימה לסמכות בית הדין"

"אנו מתנגדים להחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל, לבית הדין בהאג אין סמכות בנושא. אנחנו מודאגים מהניסיון של בית הדין להפעיל את סמכותו על אזרחים ישראלים. הפלסטינים לא עומדים בהגדרה של מדינה, ולכן לא יכולים לתפקד כמדינה חברה בבית הדין. התובעת אמרה שהיא רוצה לבצע הערכה לפני שתחליט כיצד להתקדם. ארצות הברית תמיד אמרה שסמכות בין הדין צריכה להיות שמורה למדינות שהסכימו לקבלה, או שהופנו על ידי מועצת הביטחון של האו"ם".

ניתן רק לראות האם יוטלו סנקציות נוספות או מצד שני יוסרו הסנקציות הקיימות – קיים מגוון של דרכי פעולה אמריקאים, שעושה רושם שלא מרתיעים יותר מידי את התובעת הפורשת מהאג, פאטו בנסודה, שהחליטה על פתיחת החקירה. בנסודה וצוותה נכון להיום מנועי כניסה לארה"ב. על כך הגיב הדובר "אנחנו עדיין בוחנים את נושא הארכת הסנקציות על בית הדין שהטיל ממשל טראמפ".

נתניהו וביידן. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

מוקדם יותר היום (רביעי) הודיעה התובעת על פתיחת חקירה שתבדוק אירועים שהתרחשו ביו"ש ובעזה, החל מיום לאחר פתיחת מבצע 'שובו אחים', אי שם לפני כחמש וחצי שנים, להשבת שלושת הנערים החטופים, ובהמשך – למערכת 'צוק איתן' בעזה.

משמעויות ההחלטה של בית הדין עשויים למצוא את עצמם לא מעט אזרחים ישראלים בפני תהליך משפטי פלילי, ואולי אף יופקו כנגדם צווי התייצבות וצווי מעצר, אולי גם נגד האישיים הבכירים ביותר – ראש הממשלה, שרים, הרמטכ"ל ואלופי הפיקוד. עוד במוקד – אנשי צבא וגורמים המקדמים את פעילות ההתנחלויות, ראשי מועצות ויישובים בהתנחלויות וקצינים בכירים. קרוב לוודאי שישראל לא תשתף פעולה עם בית הדין – דבר שעלול ליצור מצב של מעצר על ידי מדינות החברות בבית הדין, בכפוף לצו מעצר.
התגובות במערכת הפוליטית:
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הגיב: "החלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל שערורייתית. לא נקבל את הטענות נגד מימוש זכותנו וחובתנו להגן על אזרחינו. מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שיודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך. אנו גאים בחיילינו, בנינו ובנותינו, בשר מבשרה של המדינה שלנו, העומדים על משמר ארצם דור אחרי דור כחומה בצורה נגד מבקשי רעתנו. נעמוד אנחנו על המשמר כדי להבטיח שלא ייפגעו בעקבות ההחלטה".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את ההחלטה: "בית הדין הבינלאומי המוטה בהאג – קיבל החלטה שהיא תמצית האנטישמיות ותמצית הצביעות הוא קבע שחיילנו הגיבורים והמוסריים שנלחמים נגד הטרוריסטים האלימים ביותר עלי אדמות – דווקא הם פושעי מלחמה. הוא קבע שכשאנחנו בונים בית בבירתנו הנצחית ירושלים זה פשע מלחמה. בית הדין שהוקם כדי למנוע הישנות של הזוועות שהנאצים חוללו נגד העם היהודי – פונה עכשיו נגד מדינתו של העם היהודי וכמובן לא אומר מילה נגד אירן וסוריה ומשטרי רודנות אחרים שמחוללים פשעי מלחמה אמיתיים חדשות לבקרים".

"במשך שנים פעלנו רבות מול מנהיגים ומול ממשלות נגד הכוונה הזאת, אבל כשבית הדין מוטה מראש נגד מדינת ישראל – יש רק דבר אחד שנשאר לעשות: להילחם על האמת בכל הבמות, בכל הפורומים, להגן על כל חייל וחייל, כל מפקד ומפקד, כל אזרח ואזרח. ואני מבטיח לכם – אנחנו נילחם על האמת עד שנבטל את ההחלטה השערורייתית הזאת", זעם ראש הממשלה.‎

שר הביטחון גנץ: "מדובר בפרס לטרור ולארגוני הטרור. הפלסטינים חייבים להפנים – את הסכסוך ביננו נפתור רק במשא ומתן בירושלים וברמאללה. לא יעזור בית דין, גם לא בהאג. אויבינו פועלים בצורה בלתי מוסרית שמסכנת את תושביהם – חמאס וחיזבאללה, מחביאים טילים במרתפי בתים ובחצרותיהם, ומשתמשים באזרחי עזה ולבנון כמגן אנושי, ובעוד שאויבינו רומסים זכויות אדם, ובעולם כולו מתבצעים פשעים נוראיים, החליטה התובעת בבית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. מדובר בפרס לטרור ולארגוני הטרור. זו החלטה שמזיקה לשמירה על היציבות האזורית ולהגנה על חיי אדם", אמר שר הביטחון.

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי:" לא נאפשר לאף מוסד זר ונטול סמכות להתערב בפעילותינו להגנת ישראל, וודאי לא להעמיד בסיכון משפטי את המשרתים בצה"ל".

יו"ר מפלגת תקווה חדשה, גדעון סער: "זו החלטה בזויה. החלטה לחקור את הצבא המוסרי ביותר בעולם של המדינה המאוימת ביותר בעולם היא מעוותת מוסרית. ממשלה בראשותי תעבוד עם בנות בריתנו בעולם ובראשן ארה״ב כדי להגן על צה״ל, מפקדיו ולוחמיו ולמנוע פוליטיזציה של המשפט הבינלאומי". ח"כ איילת שקד כתבה: "זו החלטה פוליטית, אומללה ואנטישמית. צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם, מגדלור לצבאות אחרים. בית הדין חרג מסמכותו וטוב יעשה אם יתמקד במדינות באזור שמבצעות פשעי מלחמה. נגן משפטית על חיילנו הגיבורים בכל מקום אשר יהיו"

לעומתם, יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, האשים את המדיניות הישראלית, שהביאה לדבריו להחלטה הזו: "ההתנחלויות והימין גוררים את ישראל להאג. המשך הבנייה בהתנחלויות ואיומי הסיפוח מסבכים את ישראל והופכים אותה לנאשמת בפשעי מלחמה. ישראל חייבת ממשלה שתפסיק את הבנייה בהתנחלויות ותניע מחדש תהליך שלום עם הפלסטינים. ללא קידום תהליך שלום, ראשי המדינה עלולים להיות חשופים להליכים משפטיים, ובעיקר יפגעו באינטרס הישראלי המרכזי: פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני על בסיס חזון שתי המדינות". 

השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים גינתה את ההחלטה, ומטעמה נמסר: "מדובר בצעד לא מוסרי ובלתי מתקבל על הדעת מצד התובעת הראשית היוצאת של בית הדין בהאג, פאטו בנסודה. החלטה זו מערערת לחלוטין את אמינותו של בית הדין הבינלאומי ואף שוות ערך לעלילות דם אחרות שהיו נגד העם היהודי לאורך ההיסטוריה", אמר נשיא השגרירות הנוצרית הבינלאומית, ד"ר יורגן בולר. בית הדין מבזבז משאבים, סמכויות ופוגע במוסריותו כשהוא בוחר בעמדה מוטה שכזו נגד מדינת ישראל. מנגד הוא מתעלם באופן צבוע מפשעי המלחמה היומיומיים שביצעו המשטרים האכזריים ביותר בעולם כנגד העם שלהם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture