הִילּוּלָא קַדִּישָׁא • הרה"ק ה'תפארת שלמה' מראדאמסק זיע"א

בשבת קודש כ"ט אדר יחול הילולת הרה"ק רבי שלמה הכהן מראדאמסק זיע"א בעמח"ס 'תפארת שלמה' • לכבוד יום ההילולא JDN מגיש יריעה מיוחדת מתולדותיו ועובדות קודש באדיבות מכון 'נהורא'

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

 

הרה"ק רבי שלמה מראדאמסק זיע"א בעמח"ס 'תפארת שלמה' כ"ט אדר תרכ"ו


 

• תולדותיהן של צדיקים •

אורו של רבינו הרה"ק רבי שלמה הכהן מראדאמסק זיע"א הפציע בשנת תקס"ג בעיר וולאשצאווי, לאביו הגאון רבי דב צבי הכהן ראבינאוויטש זצ"ל מגדולי תלמידי הרה"ק החוזה מלובלין זיע"א, ולאמו מרת פרומט ע"ה מגזע גדולים עד דוד המלך ע"ה.

בהגיעו לפרק האיש מקדש נשתדך עם בת הרבני המופלג החסיד מו"ה שמואל ז"ל מעיר בארזילוב ה"ה הרבנית מרת גיטל ע"ה.

רבינו קנה תורה וחסידות מרבותיו הרה"ק רבי מאיר בעל ה'אור לשמים' מאפטא זיע"א, הרה"ק רבי ישעי' מפשעדבורז זיע"א, הרה"ק רבי פישל מסטריקוב זיע"א, הרה"ק רבי ישכר בער מראדושיץ זיע"א, הרה"ק רבי משה מלעלוב זיע"א.

בשנת תקצ"ד נקבל לכהן כרב בק"ק ראדאמסק, אז החלו המוני דורשי ה' לסוע אליו להסתופף בצלו ולהתבשם מאמריו.

מדברי תורתו נדפס הספה"ק 'תפארת שלמה' אשר רבים הם ההולכים לאורו בלימוד אמרותיו הק'.

ויאסף אל עמיו בליל שישי כ"ט לחודש אדר שנת תרכ"ו כשראשו הק' מונח על ספה"ק הזוה"ק הפתוח לפניו.

• • •

פעם אחת צעקו הבעב"ב בראדאמסק על איש אחד נגיד וגביר רע ובליעל מסור, שעושה להם מעשה צח, ושלח רבינו אחריו שיבוא אליו, ונתן לו פסק גדול כדבעי כי חרפה ובושה לגביר שיעשה מעשים כאלה, רבת שבעה לו נפשו חרפה ובוז, גביר נכבד כבמוך תעסוק בדברים כאלה וכדומה הרבה דברי מוסר קשות ורכות מוסר השכל ברעש גדול, האיש שתק בדממה, ושמע כל הקולות והצעקות עד גמירא והלך לדרכו, השומעים סברו שבטח ייטיב הלה דרכו להלן, אבל אהה, לא כן הרשעים, כי אחר זמן נשמע כי עדיין המוסר הולך בעקבותיו וכל באיה לא ישובון, כשמוע זאת רבינו שלח אחריו שנית, האיש סבר כי בפעם הזאת ישפוך עליו רבינו כל חמתו כראוי לו, אבל מה נפלאו העומדים שם בשמעם כי רבינו התחיל לדבר דברי פיוסים וביקש ממנו, שימחול לו על מה שהרגיש ורעש עליו וביזה אותו בכעס בפעם ראשון, ופייסו עוד הפעם ועוד הפעם, האיש הנ"ל נתפלא מאד ושאל: ילמדנו רבינו מה זאת?

השיבו רבינו: שמע נא, בפעם ראשון סברתי כי תוכחות מוסר שלי יעשו פרי ויכו שורש בלבך ומלמדך להועיל, לכן א"צ פיוס, כי אדרבה טובה גדולה ומצוה גדולה אני עושה בזה, אבל כעת שמעתי כי עדיין לא סרת ממעשיך המכוערים והמגונים וכל תוכחת מוסר שלי היה למגן וא"כ בחינם ביישתיך על זאת, לכן אני מבקש ממך במטו מנך שתמחול לי על הבזיון בחינם, והדברים הללו הכו כחץ פולח בלב האיש ונהפך לאיש אחר, והבטיח לרבינו כי יפרוש ממעשיו הרעים כי הדברים של עכשיו עוררו אותו מאד.

• • •

פעם שמע רבינו במקוה איך שאחד אומר לחביו במקוה בתוך המים, כי מרגישים סרחון במי המקוה, אמר לו רבינו, אם יש סרחון ברוטב סימן הוא כי הבשר שבתוכו נסרח, כי הרוטב הוא רק מים בעלמא והסרחון בא מהבשר, וד"ל (וכוונתו היתה שהוא מלא בעוונות וסרחונות).



פעם אחת הלך רבינו רגלי לאפטא להרה"ק בעל "אור לשמים" לחנוכה, והיה מעשה נורא , פתאום בעת הילוכו ביער הגדול לפני עיר אפטא, הרגיש בעצמו חלישות ועייפות ברגליו נורא מאד, עד כי לא יכל ללכת ד' אמות הלאה, וכשהבין צרתו, צידד וסימך עצמו בקושי גדול, ועבר המסילה וחפירת הדרך שבין הדרך להיער, ונכנס לפנים היער קצת, וישב על הארץ בין האילנות, וכשישב הרגיש עוד יותר כובד ראש וכובד ידים ורגלים, עד שהרגיש שאי אפשר לו לזוז זיז כל שהוא ממקומו, ואז גם הוא נאנח וגנח בקול אנחה המשברת, ובנתיים החושך כסה ארץ, ושלג גדול ירד, שלג כצמר מפוזר, והקור התגבר מאד, ונפל עליו אימתה ופחד, מה יעשה איפוא בזה כי החשבון יבוא לו ללון כל הלילה ביער נורא לבדו, ובכל רגע ורגע הרגיש כי הקור הולך וחזק בדקירת אברים, והוא בכל רגע חלוש יותר באפיסות הכוחות, עד כי התפרץ בקול בוכים ונשא לבו לשמים, רבונו של עולם הושיענו, הצילני מטיט ואל אטבעה, כי באו מים עד נפש ואין מעמד וכהתפללו ממעמקי הלב, שמע פתאום קול עגלה נוסעת וניתוסף לו עוד מרירות יותר, כי לא הרגיש בעצמו שום כח שיוכל לצעוק אל העגלון. בין כך התקרבה העגלה נגד מקומו בהיער, ועמדה, וישבו שם ב' אנשים, וצעק אחד בלשון פולני מי הוא שם, גנב, ורבינו חגר שארית כוחו, והשיב אני הוא, שוב שאל האיש בלשון פולני מי הוא אותו אני מה אתה עושה כאן בלילה? מסתמא גנב, השיב רבינו אני חלוש מאד, שאל האיש בלשון פולני, להיכן אתה רוצה להגיע? ענה רבינו לאפטא, שב על העגלה ורבינו השיב אין לי כח לילך ואמר איש האחד להשני בלשון פולני, מה לעשות עמו, הלא חלוש הוא? בקיצור איש אחד הלך ולקח את רבינו על כתפיו, ובלשון רעש אמר: היתכן לילך בלילה ביערות לבדו? והניחו על העגלה, ועל העגלה היה מונח תבן וקש, ורבינו התפשט עצמו לרוחה בתוך העגלה ותחי רוחו, והאיש עצמו ישב על קרש קטן שהיה מיוחד להם לישיבה, ונסעו ואין דובר דבר, ומרוב עייפות וחלישות כח נפל על רבינו תרדימה עמוקה, פתאום שמע רבינו קול קורא אליו בלשון פולני: יהודי יהודי רד מהר מהעגלה, הלא הגענו לאפטא, רבינו הקיץ בחפזון וראה שהנה הוא ממש לפני הסטאנציע שלו, שרגיל להתארח שם ובזריזות לקח מקלו ותרמילו וירד מהעגלה ושאל את העגלון כמה משכורתך? השיב בלשון פולני: ששה פגים, וביקשו רבינו כי ימתין קצת עד שילך להאכסניא להחליף למטבעות קטנות, השיב העגלון טוב, טוב, לך מהר ואני אמתין פה, וחיש מהר החליף רבינו המטבעות ורץ החוצה ליתן להעגלון, אבל מה מאד נבהל בפליאה עצומה, כי אין כאן לא עגלה, ולא סוסים, לא עגלון ולא בעל, והביט לארבע רוחות לשמוע קול שריקת אופנים, והמם גלגל עגלתו, אבל עקבותיה, לא נודעו, ולא נשמעו צלצלי אופניה, אזי נודע לו כי לא היה בפשוט, ולא גילה לשום איש דבר מזה עד שכבר נתפרסם ועלה לגדולה, גילה זאת לבני ביתו, ומעשה הזה מפורסם בין אנשי שלומו, וזה היה לו גילוי אליהו, והרי זה כפי המבואר בש"ס (ברכות כ') ראשונים דמסרו נפשייהו על קידוש השם איתרחיש להו ניסא, והוא מסר נפשו בימות החורף לילך רגלי לקבל פני צדיק בזמן הקור והקרח הנורא.

• • •

פעם אחת בא אליו חסיד אחד, ת"ח גדול בקובלנא, איך שיש לו בת גדולה והגיעה לפרק בתולה נישאת, ולרש אין כל, ונתן לו קוויטל וכתב בתוך הקוויטל כי הוא "עני", וכאשר קרא רבינו הפיתקא התחיל לומר, הע, הע, עני, צא תיכף מביתי, עני חשוב כמת הלא אני כהן צא מהר, האיש נבהל ורץ החוצה מחמת פחד. וצעק אחריו, בא נא, בא נא, הלא בוודאי הוא מת מצוה, וכהן מותר לטמאות למת מצוה, ונעשה צחוק. אמור מאין לך לחם לאכול, שאתה שואל ודואג על החתונה, ולחם יש לך, האיש מגמגם בלישניה, והשיב הלא באמת רבינו כי גם לחם אין לי, הרה"ק שאלו, אבל הלא אתה עושה "המוציא" בכל יום, ומאין לך לחם לעשות המוציא, השיב, שעיקר פרנסתו והצלחתו ללחם המוציא, היא רק מה שזוגתו מפרנסת אותו בקצת רווחים שמרווחת. טוב, טוב, אמר רבינו ראו נא, אשתו מפרנסתו, כבר ראינו המסחר הטוב שעשה אדה"ר שאשתו נתנה לו לאכול, ואתה אומר שאשתך מפרנסתך. ומאין באמת הרווחים ובאיזה אופן, השיב: אשתי הולכת לחצירות של אדונים ומוכרת שם ירקות וכדומה, ומזה מרווחת קצת ללחם המוציא. השיב רבינו, א"כ איפוא, וחצירות ודי זהב, שאם הולכת בחצירות הלא די זהב, לך וסע לביתך והשם יעזור לך שאשתך תצליח בדי זהב. האיש נבהל ונרעד ונסע לביתו, ואשתו שאלתו, מה הבאת מהרבי, ולא ידע מה להשיבה. אבל ראו זה פלא, כי לאחר זמן, פתאום באה אשתו לביתו והראתה לבעלה, ראה מצאתי בחצר האדון היום, איזו חבילה תכריך בבוץ מונח על הארץ, הם פתחו התכריך ונבהלו כי מצאו שם שלש מאות זהובים, אשר בזמן העבר היה זה סכום חשוב, ונתן ק"ן זהובים לנדוניא והוצאות החתונה, ומהשאר עשה מסחר, והצליח כל ימי חייו, והחזיק החסיד המעשה הזה בסוד, עד פטירת רבינו. ואז בא להרה"ק בעל חסד לאברהם זי"ע, וסיפר לו זאת לעיני כל. ואמר הרה"ק, מה לנו לדבר מאבי זי"ע, אבי זי"ע היה "איש פלא", שהוציא והשתמש כל רוח הקודש וכל מופתיו ונפלאותיו עם הפתגמים שלו, [בל"א, ער האט אויס געניצט זיין רוח הקודש אין מופתים, נאר מיט דיא ווערטליך פערשטעלט] למען לא ירגישו בזה כלל, כי מופת הוא, עכ"ד.

• • •

סיפר זקן אחד כי פעם אחת בא גדול אחד אצל הרה"ק רבי מנחם מנדל מווארקי זיע"א ומצאו יושב ומעיין ולומד בספר תפארת שלמה, ושאלו הגדול הבא, האם גם כ"ק מעיין בספר הזה שזה נדפס מחדש, אזי התרגש הרה"ק מווארקא בחרדת קודש, ובקל זיע סגי השיב להגדול השואל, האח, האח! מה אתם אומרים מן ספר הקדוש והנורא הזה הלא תדעו נאמנה כי לעת עתה ראיתי שלשה דברים דברי חידוש, ותורה חדשה בספר הזה אשר שבאם היהודי הזה לא היה מגלה לנו את הפשט שלהם לא היינו יודעים זאת עד ביאת המשיח (ווען דער יוד וואלט דאס נישט אונז מגלה גיעווזין וואלטין מיר דאס נישט געוויסט ביז משיח וועט קומען).

• • •

הרה"ק בעל ה'דברי חיים' מצאנז זיע"א היה לו היכרות ואהבה גדולה עם רבינו ורבינו נסע אליו כמה פעמים, באחד הפעמים שנסע רבינו אליו לחג השבועות, בערב החג נחלה רבינו מאד, ובא הרה"ק מצאנז לבקרו באכסניא שלו ודבר עמו דברים הרבה והמתיקו סוד ביניהם, וכצאת הרה"ק מצאנז לחוץ אמר לפני האנשים אשר לוו אותו הראיתם את היהודי הזה הרבי מראדאמסק שהנהו מוכן לקבלת התורה בלי שום מניעה ואנכי עדיין לא התחלתי להרגיש אף אחד מני אלף ממה שמרגיש הרבי מראדאמסק?!, וראה זה פלא כי גם רבינו אמר כדברים האלה בפנים בביתו על הרה"ק מצאנז.

• • •

הרה"ק בעל ה'בית ישראל' מגור זיע"א בא פעם לביקור בבית חולה אחד, ובשעת ביקורו אמר איזה מאמר בשם רבינו, ורצה לעיין בתוך הספר 'תפארת שלמה' בפנים, והשיב החולה שאין לו הספר בביתו, הגיב הרה"ק 'מה, בית חסידי בלי ספה"ק 'תפארת שלמה?!' ומיד כשיצא מן הבית, קם החולה ויצא מיד לקנות הספר.

• • •

זכותו יגן עלינו ועל כל ישראל

(מקורות: נפלאות התפארת שלמה, הילולא קדישא, אוצרות החן, אהל שלמה, באהלי צדיקים)

המאמר מתוך הגליון 'אור מופלא' שיו"ל מדי שבת בשבתו ע"י מכון 'נהורא'

להורדת הגליון לחץ כאן: אור מופלא גליון כ"ג ויקהל – פקודי תשפ"א

להצטרפות לקבלת הגליון בדוא"ל: [email protected]

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין על העלון שלכם שווה את כל ההון שבעולם תעלו ותצליחו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture