יום גורלי לרה"מ: שלב ההוכחות במשפט נתניהו וסבב ההמלצות אצל הנשיא

נתניהו יתייצב הבוקר לתחילת הדיון במשפטו, אך צפוי להיעדר מהעדויות • באותו הזמן יעלו נציגי המפלגות אל בית הנשיא - ויודיעו באיזה מועמד הם תומכים להרכבת הממשלה • 'חדשות JDN' עושה לכם סדר במפת הממליצים וכל הפרטים על שלב ההוכחות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

היום (שני) בשעה 9:00 יחל שלב ההוכחות במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו שיתייצב בבית המשפט המחוזי בירושלים לדיון הראשון בשלב ההוכחות אחרי חודשים ארוכים של דחיות. זמן קצר לאחר מכן בשעה 9:30 יחל נשיא המדינה ראובן ריבלין את סבב ההמלצות של נציגי כלל הסיעות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מראשי הסיעות.

פתיחת שלב ההוכחות

שלב ההוכחות נחשב למשמעותי ביותר במשפט של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשלמעשה נפרשות בפני השופטים בבית המשפט העדויות הרבות נגד ראש הממשלה, ולסנגוריו יש אפשרות לנסות וסתור את עדותם. כאמור, שלב ההוכחות הוא ליבת המשפט הפלילי, והוא כולל את שמיעת העדים והצגת הראיות. תחילה יופיעו עדי התביעה ויעלו כל אחד בתורו לדוכן העדים כדי למסור את עדותם על הפרשה. הפרקליטות תחקור את העדים ראשונה ולאחר מכן סנגורי הנאשמים יעלו לחקירה נגדית. התהליך צפוי לחזור על עצמו ב-300 עדי התביעה שהציגה הפרקליטות בפרשה.

הדיונים יתקיימו שלוש פעמים בשבוע – בימים שני, שלישי ורביעי, מהשעה 9:00 ועד 15:30. תחילה, יופיעו עדי התביעה, וכל אחד מהם יעלה בתורו על דוכן העדים. הדיון היום יחל עם נאום הפתיחה של התובעת עו"ד ליאת בן ארי, שיעסוק בכל הפרשות – תיק 1000 (המתנות), תיק 2000 (ידיעות אחרונות) ו-4000 (בזק-וואלה). הנאום יימשך כחצי שעה ובו תפרט התובעת בן ארי את עיקרי ההאשמות ותסביר כיצד התביעה תנסה להוכיח את אשמתם של נתניהו ויתר הנאשמים. לאחר מכן תישמע עדותו של הראשון מעדי התביעה, אילן ישועה, ששימש בעבר כמנכ"ל אתר "וואלה" ונחשב לעד המפתח בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה).

נתניהו יידרש להיות נוכח בנאום הפתיחה של התובעת ליאת בן ארי, אך יוכל להיעדר מעדותו של ישועה לבקשתו, שעשויה להימשך מעבר למצופה.

תיקי נתניהו

תיק 4000 – (בזק-וואלה) שוחד, מרמה והפרת אמונים: לפי כתב האישום, בין נתניהו לשאול אלוביץ' (בעל השליטה בקבוצת בזק באותו זמן), הייתה מערכת יחסים של "תן וקח". נתניהו הפעיל לכאורה את כוחו ואת סמכויותיו כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שאלוביץ' היה מעוניין בקידומם, בעוד שאלוביץ' התאים את הפרסומים על ראש הממשלה באתר "וואלה" לפי דרישותיו.

תיק 2000 – (נוני מוזס) מרמה והפרת אמונים: לפי כתב האישום נתניהו קיים שיחות עם עורך ידיעות אחרונות נוני מוזס ובאחת מהן הציע לו מוזס שוחד. לפי ההצעה, מוזס ישנה את הסיקור בעיתון ידיעות אחרונות בנוגע לראש הממשלה ומשפחתו, ובתמורה נתניהו ינצל את השפעתו כראש הממשלה לקדם חקיקה שתטיל הגבלות על "ישראל היום" ותביא להטבות כלכליות ניכרות למוזס. נתניהו אמנם לא קיבל את הצעתו של מוזס, אך לא עצר את השיחות ונתן את הרושם כי הצעת שוחד לראש הממשלה היא דבר לגיטימי שיש לשקול אותו.

תיק 1000 – (פרשת המתנות) מרמה והפרת אמונים: לפי כתב האישום, נתניהו קיבל לאורך השנים מתנות בשווי 690 אלף שקלים מידידיו מילצ'ן ופאקר ובמקביל קידם אינטרסים כלכליים ואישיים של השניים.

סבב ההתייעצויות אצל הנשיא

במרחק לא רב מבית המשפט יחל באותה שעה סבב ההתייעצויות אצל הנשיא ריבלין כאשר יגיעו נציגי כלל הסיעות בתורם לבית הנשיא ריבלין וימסרו את המלצותיהן לראשות הממשלה. הפלונטר הפוליטי לא צפוי להיפתר בתום סבב ההתייעצויות אצל ריבלין, אך אולי הוא יתבהר מעט.

סדר הגעת הממליצים למשכן הנשיא:
09:30 נציגי סיעת הליכוד
10:15 נציגי סיעת יש עתיד
11:00 הגעת נציגי סיעת ש"ס
11:45 הגעת נציגי סיעת כחול לבן
12:30 הגעת נציגי סיעת ימינה
13:15 הגעת נציגי סיעת העבודה
14:00 הגעת נציגי סיעת יהדות התורה
16:00 הגעת נציגי סיעת ישראל ביתנו
16:45 הגעת נציגי סיעת הציונות הדתית
17:30 הגעת נציגי סיעת הרשימה המשותפת
18:15 הגעת נציגי סיעת תקווה חדשה להיוועצות
19:00 הגעת נציגי סיעת מרצ
19:45 הגעת נציגי סיעת רע"ם

לנתניהו מובטחות 52 המלצות, המספר הגבוה ביותר מבין המועמדים – 30 מהליכוד, 9 מש"ס, 7 מיהדות התורה ו-6 מהציונות הדתית. נתניהו ישמח לקבל המלצות גם משבעת חברת הכנסת של ימינה ומארבעת חברת הכנסת של רע"מ – אך כרגע נראה שרוב הסיכויים שאלו לא ימליצו על נתניהו.

ללפיד צפויים להמליץ 50 מושבים מהכנסת הבאה – 17 מיש עתיד, 7 מישראל ביתנו, 6 ממרצ ו-7 מהעבודה. בנוסף, קיימת סבירות גבוהה שגם כחול לבן בראשות גנץ ששווה 8 מנדטים תמליץ על לפיד.

במקרה זה, יו"ר יש עתיד יקבל 45 המלצות (כולל גנץ). טרם ברור האם חמשת חברי הרשימה המשותפת ימליצו על מועמד כל שהוא אך נציג בל"ד כבר הודיע כי לא ימליץ על אף מועמד. ובמקרה הכי טוב מבחינת לפיד הוא יקבל 50 ממליצים – עם כל חברי המשותפת. במקרה זה לפיד מתייצב קרוב לנתניהו ועובדה זאת משאירה פתח לשיקול דעת של הנשיא.

מועמד נוסף שצפוי לקבל תמיכה הוא יו"ר ימינה נפתלי בנט שימליץ על עצמו (7 מנדטים) ואולי גם גדעון סער (6) – מה שמעמיד את בנט על 13 ממליצים בלבד, כך שאין לו סיכויים אמיתיים לקבל את המנדט. רע"מ לא נכללה בספירה הזו, ועולה שאלה גדולה אם היא תמליץ על מישהו.

אם ריבלין יבחר להטיל את הרכבת הממשלה על המועמד עם מספר הממליצים הגבוה ביותר – התחרות תהיה בין נתניהו ללפיד, וככל הנראה הראשון יגבר על פי ההערכות. אולם לאחרונה ריבלין אמר במפורש שיטיל את המשימה על המועמד עם הסיכויים הרבים ביותר להרכיב את הממשלה.

בתום סבב ההתייעצויות, יזמן הנשיא אליו במידת הצורך, את המועמדים הרלוונטיים להרכבת ממשלה כפי שיעלו מהמלצות כלל הסיעות. עוד נמסר מבית הנשיא, כפי שהתבצע לראשונה בבחירות 2019, הנחה נשיא המדינה על העברת מפגשיו עם הסיעות השונות בשידור חי, בכל אמצעי המדיה השונים בשקיפות מלאה מול אזרחי ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture