מימונה עם חכמי מרוקו ב'ילדי שגיא ויעקב' במעמד הגר"ש עמאר

מימונה עם חכמי מרוקו ב'ילדי שגיא ויעקב' במעמד הראשל"צ הגר"ש עמאר שליט"א רבה של ירושלים • הכנס "יהדות מרוקו מנהגיה וחכמיה", התקיים לכבוד ולהערכה להגה"צ רבי יצחק כהן שליט"א רב שכ' שמואל הנביא בירושלים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

קהל רב מאזור אשדוד והדרום השתתפו בערב עיון שהתקיים מיד לאחר חג הפסח במרכז לצעירים "ילדי שגיא ויעקב" באשדוד, תחת הכותרת 'יהדות מרוקו חכמיה ומנהגיה' כשהכנס הפעם יוחד לכבוד להוקרה והערכה להגה"צ רבי יצחק כהן שליט"א רב שכ' שמואל הנביא.

המעמד החל בסיום מסכת "מכות" ע"י אחד בחורי הישיבה. נשא דברים הרה"ג רבי משה פינטו ר"י "פאר משה" בפ"ת, בדבריו עמד על דרך הלימוד בדרכיהם של רבני המערב סיפר על יהודי מארקש שגם הסוחרים בשוק ב'מלאח' היהודי היו תלמיד חכמים בין הררי הבדים של הטקסטיל ממול אל חנות התבלינים היו הסוחרים מדברים בדברי תורה בין גברא לגברא. סיפר על ימי ילדותו בבית הכנסת כיצד התפללו ולמדו בבית הכנסת בשמחה מיוחדת כיצד היה נראית השבת קודש והילדים שהיו משתתפים בכל התפילות בערגה מיחדת ובאווירה עילאית.

דיבר על הרגשת האמונה שהיתה בקרב כל יהודי מרוקו שהורגש בכל פינה בעיר בעיקר ביום המימונה שהנה עבר חג הפסח ועדיין לא נגאלנו ולכן תיקנו את יום המימונה שזה משורש המילה האמונה כדי לחזק את העם לקראת בואו של המשיח שיגאלנו במהרה והיו לומדים במשנה תורה להרמב"ם בהלכות 'מלכים' על ביאת משיח ובעוד ספרים.

סיפר בכאב על הסבתא שלו כשעלתה לארץ הקודש ממרוקו ובשבת הראשונה ראתה יהודי מעשן, לנוכח מראה זה פרצה בבכי מזעזע ובכאב גדול לא האמינה למראה עיניה, ועקב כך אצל רבים מיהודי מרוקו היה משבר גדול ושנים רבות אחר כך השתדלו לפעול להחזיר עטרה ליושנה.

במעמד השתתפו עוד הרבנים החשובים: הרה"ג ר' שמעון יוחאי יפרח מחבר הספרים: "שכב כארי", "קשת יהונתן" "משוש תבל", "מגילת שיר" ועוד, הרה"ג ר' משה פרץ ראש מוסדות לב אליהו בנתיבות. בין דרשות הרבנים השמיע הפייטן הדגול  הרב יהודה מוייאל הי"ו פיוט ושירה מתוך הספר "יגל יעקב" לרבני משפחת אבוחצירא במשך הדורות.

הרבנים בדבריהם שיבחו את היוזמה הברוכה אשר יש לה חזקה כפולה מידי שנה בקיום ערב חשוב זה של האדרת התורה וגדולי התורה, עוד הזכירו את מעלתם של ימי חג הפסח וההכנה לקראת קבלת התורה עוד עמדו על המנהגים היפים וסדר התפילה של יוצאי קהילת מרוקו הממשיכים ודבקים במנהגיהם בכל מקום שהם בעולם ושיש לעשות הכל על מנת לשמר ולחזק את המורשת האמיתית של יהדות מרוקו האמיתית בתורתה ובמנהגיה של גדולי התורה שחיו בה במשך כל ההיסטוריה, רבות בשנים.

בקשב רב נשמעו דבריו של הראשון לציון הגר"ש עמאר כשפתח בענין הניסים הגדולים של קריעת ים סוף ועמד על כך שבכל שירת הים אנו לא מוצאים שירה על עצם הנס של קריעת ים סוף והסביר ארוכות ובהשקפה נפלאה. עוד דיבר באריכות על יסודות האמונה. בדבריו התייחס בכבוד ובהערכה רבה לאורח הכבוד הגה"צ רבי יצחק כהן רבה של שכ' שמואל הנביא ובירך את המקום המרכז לצעירים "ילדי שגיא ויעקב" שעושה רבות להאדיר את התורה בקרב צעירי בני ישראל.

בשלב זה בפיוט "יפה ותמה תורה תמימה" הוזמן לשאת את דבריו  אורח הכבוד הגה"צ רבי יצחק כהן שיחדו עבורו את המימונה השנתית. הגר"י כהן פתח בדברים נרגשים ושמח על כך שנמצא לצידו של מרן הראש"ל הגר"ש עמאר ובדבריו עמד באריכות על יסודות החינוך שציין שזה בעיקר למדנו מחג הפסח שעברנו והבדלנו עצמנו מהחמץ ועברנו למצה שלא מעורב בה כלל שום דבר אפילו מלח. עוד הזכיר את ענין "ואת עמלינו אלו הבנים" שיש להשגיח על חינוך ילדינו כל השנה במעקב ובשימת לב, אני שמח לשמוע כאן על הארגון של המרכז לצעירים ילדי שגיא ויעקב" אשר פועל ועושה רבות ונצורות כפי ששמעתי מחתני שיחי' וחשוב לדעת שעיקר החינוך זה מהבית כשרואים את האבא הולך לתפילות, לשיעורי תורה ונקשרים לתלמידי חכמים ומראים להם בעליל כי אין כמו דרך תורתנו הק' שזו הדרך שהלכו בה אבותינו וגם חונכנו וגדלנו כל ימי חיינו ולא להתפשר על דרכים שלא מקובלים עלינו והכל בדרכי נועם.

כן דיבר על מעלתם של עם ישראל שנאמר בהם 'אתה בחרתנו מכל העמים' כפי שהתפללנו בחג הפסח. נקיים את המצוות בזריזות ובשמחה וזה מה שאנו עושים מיד אחר חג הפסח מזדרזים להתכונן לקראת חג מתן תורה במשך כל הימים הללו של ספירת העומר.

וסיים, זכינו שיש לנו את מורינו ורבינו מרן הראש"ל הגר"ש עמאר רבה של הקודש והמקדש שהוא דוגמא למופת בכל התחומים ונברך כולנו ברכת הנהנין על הזכות שנפלה בחלקנו שהסכים להיות רבה של ירושלים ונהנים ממנו עצה ותושיה, יבורכו כל העוסקים והמארגנים של ערב גדול זה של חיזוק התורה ולקרב רחוקים לעבודתו ית', אשריכם ואשרי חלקכם ויהי רצון שנזכה לעשות רצונו ית' בתכלית השלמות ונזכה לגאולה השלמה בקרוב אמן.

הרב אילן גוזל רב בית המדרש המרכז לצעירים "ילדי שגיא ויעקב" נשא דברים במעלת יום המימונה כשציטט את דבריהם של גדולי וחכמי מרוקו כמו זקן רבני מרוקו הגר"ש משאש זצ"ל ראב"ד מקנאס ורבה של ירושלים. עמד בדבריו בנושא להידבק בתלמידי חכמים שבדורונו אנו חייבים כולנו להתחבר ולשמוע בקול דברי חכמים בבחינת ויאמינו בה' ובמשה עבדו. בסיום דבריו הודה נרגשות לרבנים על הדרשות ודברי החיזוק הנפלאים וידו מעלת יום קדוש וחושב זה של יום המימונה.

בסיום, הראש"ל הגר"ש עמאר ערך ברכת מי שבירך לקהל כשהקהל עמד על רגליו והתפללו תפילת ערבית כשהגר"מ פינטו עבר לפני התיבה.

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture