נשיא ועידת רבני אירופה: נקיים הצהרה עם ראשי האיחוד האירופי בנושא החקיקה נגד קיום מצוות הדת

בישיבת הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' התארחו הרה"ר לישראל ונשיא ביה"ד הגדול הגר"ד לאו ונציבת האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות שאמר: נעמיק את שיתוף הפעולה בין הרבנות הראשית ובתיה"ד ל'ועידת רבני אירופה' וביה"ד הגדול של אירופה כדי לשמור על כנסת ישראל וטהרת היוחסין • אב"ד לונדון הגר"מ געללי: גיורים מתבצעים אך ורק ע"י בי"ד חשוב וקבוע.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במפגן אחדות מרשים במסגרת הכינוס הדו שנתי שמקיימת הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. התכנסו הרבנים הראשים וראשי אבות בתי הדין ממרבית מדינות אירופה כדי לדון במכלול העניינים ההלכתיים הפרסונליים והרווחתים המעסיקים את קהילות הקודש בעולם כולו ובמיוחד בעידן נגיף הקורונה שעדיין פוגע קשות באירופה.

בדיונים בראשות נשיא הועידה רב ואב"ד מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט ויו"ר הועדה המתמדת אב"ד לונדון וביה"ד הגדול של אירופה הגאון רבי מנחם געללי השתתפו; הרבנים הראשיים; לאנגליה, צרפת, פולין, בלארוס, רומא, מילאנו, אמסטרדם, פרנקפורט, מרסיי, וינה, ז'נבה, ושטרסבורג. במהלך הכינוס קיימו הרבנים מושב מיוחד עם הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו ודיון עם נציבת האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות גב' קתרינה פון שנורביין.

הדיונים נפתחו באמירת פרקי תהילים ע"י רבה של אנגליה ונשיא עמית של הועידה הרב אפרים מיירביס להחלמתו של גאב"ד אירופה הגאון הגדול רבי חנוך הכהן בן בלימלא שליט"א וחולי המגיפה באירופה. הרבנים קיבלו בשמחה את חבר הועדה המתמדת מנכ"ל הקרן הקנדית לרווחה וחינוך הרב שלמה נח מנדל שהיה מורדם ומונשם והחלים בסייעתא דשמיא.

בדיון עם נציבת האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות הביע הגר"פ גולדשמידט את חששות הקהילה היהודית באירופה מהחקיקה נגד השחיטה והמילה במדינות שונות המהווה איום ממשי על קיום החיים היהודיים באירופה. 'אנו מוטרדים מאוד מעמדת ביהמ"ש לזכויות אדם של האיחוד האירופי בנושא החקיקה נגד השחיטה הכשרה בבלגיה'. – אנו סבורים שראשי האיחוד האירופי פשוט אינם מודעים לחומרת החקיקה הזו ולחומרת הפסיקה של ביהמ"ש בלוקסנבורג המהווה התערבות גסה ובלתי נסבלת באורח החיים היהודיים וסכנה קיומית ליהודי מאירופה' – 'זו חוצפה שהם יקבעו לנו כיצד מתבצעת שחיטה כשרה על פי ההלכה היהודית, החלטה הזו הינה סטירה מצלצלת לנוכח ההצהרות האחרונות של המוסדות האירופיים כי יש לכבד את החיים היהודיים ולהילחם למען חופש הדת ויש בה צביעות גדולה במיוחד כאשר למפעלי הבשר יש אישור המתת בעלי חיים והצייד לא נאסר' – 'רק הסברה מתאימה לראשי האיחוד האירופי וראשי המדינות באיחוד בכינוס מיוחד למטרה זו ובסיומו הצהרה משותפת תביא להפסקת מעשי האיבה הזו ואולי לפסיקה שונה בביהמ"ש לחוקה בבלגיה שהעניין התגלגל לפתחו, ואם ניאלץ להגיע גם לביהמ"ש הגבוה לצדק בשטרסבורג – אמר הגר"פ גולדשמידט.

גב' פון שנורביין אמרה כי ראשי האיחוד האירופי מצהירים ומאמינים כי חופש הדת הוא ערך מכונן ויסודי של האיחוד האירופי וכי הם משוכנעים שיימצא הפתרון לאפשר חופש דת כפי שצריך'. על פי הצעתו של הגר"פ גולדשמידט שאומצה ע"י ראשי האיחוד האירופי יתקיים בקרוב כינוס מיוחד והצהרה משותפת עם ראשי האיחוד האירופי בנושא החקיקה נגד קיום מצוות הדת באירופה. בתום הישיבה סוכם על הקמת צוות משותף שיכין את התכנים והמשתתפים בכינוס המיוחד.

במושב מיוחד שקיימו הרבנים עם הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הרב דוד לאו, תוך איתות חד בעקבות ההצהרות הפוליטיות בעניין מעמד הרה"ר לישראל, אמר הגר"מ געללי המכהן גם כאב"ד בית הדין הגדול של אירופה, עד להחלמתו בעז"ה של גאב"ד אירופה הגר"ח ארנטרוי, כי 'עמדתנו המשותפת לבתי הדין באירופה ובישראל חד משמעית ולא תשתנה לעולם; גיורים מתבצעים אך ורק ע"י בי"ד חשוב וקבוע, לא יאושרו גיורים שיבוצעו ע"י 'רבנים' ה'מיובאים' למבצעי גיור ולא יבוצע גיור במקומות בהם אין תשתית לחיים קהילתיים יהודיים'.

המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הגאון רבי משה לבל המכהן גם כחבר ביה"ד הגדול של אירופה אמר כי ביה"ד שהורחב לאחרונה ועוגן בתקנות 'ועידת רבני אירופה' כסמכות ההלכתית העליונה של בתי הדין וחברי 'ועידת רבני אירופה', פרסם ברבים את עמדתו לאחר הפסיקה האומללה של הבג"ץ, המאלץ את משרד הפנים לרשום 'מתגיירים' בגיור רפורמי היהודים, ולפיה; 'בתי הדין באירופה פועלים בשיתוף פעולה עם הרה"ר לישראל בברכת גדולי ישראל והגיבוי מוחלט וחד משמעי; לא נקבל כל גיור שאינו עפ"י ההלכה'.

'הבענו גם את עמדתנו כי אנו מודאגים מפסיקת בג"צ שיביא חלילה להמונים ש'יגוירו' בגיורי אינסטנט כדי לזכות בדרכון ישראלי. הגר"מ לבל סיפר להגר"ד לאו כי 'ה'מתגיירים' שזה עתה זכו בדרכון ישראלי מייצרים לחץ עצום על קהילות אירופה לקבל אותם לקהילות. 'הם לא מסוגלים להכיל את העובדה שהם הוכרו כאזרחי ישראל ואילו לקהילות לא יוכלו להתקבל'.

הגר"ד לאו אמר לרבנים כי שיתוף הפעולה בין הרה"ר ובתי הדין הרבניים ל'ועידת רבני אירופה' וביה"ד הגדול של אירופה הוא מצוין; 'נעמיק את שיתוף הפעולה בינינו כדי לשמור על כנסת ישראל וטהרת היוחסין'. הגר"ד לאו סיפר לרבנים על כמה מקרים שנחשף אליהם המחייבים שיתוף פעולה הדוק והחלפת מידע בזמן אמת – אנו עוסקים בפסיקות ובעניינים הקשים ביותר וצריך סייעתא דשמיא מיוחדת כדי שחלילה לא תצא תקלה תחת ידינו. נעמיק את שיתוף הפעולה והחלפת המידע בין בתי הדין הרבניים בישראל לבתי הדין באירופה – נתמיד בנחישות במאבק המשותף בשילוב ידיים עם הועידה ובית הדין דאירופה בנשיאות דיין געללי ונמשיך להתפלל להחלמתו המלאה ולשובו של הרב ארנטרוי ה' יאריך ימיו ברפואה שלמה'.

ראש בית המדרש לרבנים הרה"ג רבי משה יהודה הלפרין סקר את פעילות בית המדרש לרבנים בברלין בעידן הקורונה. 'זכינו בהנהגתו של רבנו הגאון רבי חנוך הכהן ערנטרוי שעמד בראשנו מאז הקמתו מחדש של ביהמ"ד לפני 12 שנים על ידי ארגון הגג של יהודי גרמניה הצנטרלאט וקרן רונלד לאודר – למרבה הצער, הדיין שליט"א חלה בשבעת החודשים האחרונים ואנו מתפללים ומצפים מאוד להנהגתו, אולם משאלתם של כל המעורבים לראות את השקעתו ממשיכה לפרוח'.

הגר"מ הלפרין סיפר למשתתפים כי ביוזמת יו"ר וועד בית המדרש לרבנים בברלין הגר"פ גולדשמידט, ובברכת משפחת ארנטרוי יכהן כנשיא עמית של ביהמ"ד ראש ישיבת חברון בירושלים הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין עד להחלמתו במהרה של נשיא ביהמ"ד הגר"ח ארנטרוי לרפו"ש.

הגר"פ גולדשמידט סקר בהרחבה את תוצאות התיקון החשוב שבוצע ביוזמתו בחוק שיפוט בתי הדין הרבניים המקנה סמכויות שיפוט במקרי עיגון נשים מחו"ל.  'זכינו ומיום שישראל הכריזה שאינה מקלט למעגנים את נשותיהם הוגשו בישראל עפ"י נתוני בתי הדין הרבניים יותר ממאה תביעות. הוטלו עשרות רבות של צווי הגבלה וקרוב למאה נשים שוחררו מכבלי עגינותן. התביעות הגיעו מרחבי העולם כולו ואיננו יודעים כמה מקרים נפתרו כתוצאה מ'האיום' באם יבואו לישראל. אלא שהתיקון נחקק כהוראת שעה לשלוש שנים ואנו פועלים יחד עם חכי"ם רבים להפוך את התיקון לחקיקת קבע'.

אב"ד 'אגודת הרבנים של ארה"ב' ובית הדין לעגונות של הועידה באמסטרדם הגאון רבי אריה רלב"ג סקר את פעילות ביה"ד לעגונות שהביא לשחרורן של עגונות רבות תוך מציאת פתרונות לשאלות סבוכות ביותר.

ראש מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך דיווח למשתתפים על הסיוע שהעניקה הועידה לקהילות ולמשפחות רבני קהילות שנספו במגיפה. הקרן שהקימה הועידה העבירה בשנה שעברה מאות אלפי יורו לעשרות קהילות שהתחייבו לשמור על מעמדם של הרבנים למשך שלוש שנים לפחות, ולעשרות משפחות הרבנים. לתוכנית הסיוע שותפים 'קרן לאודר' וקרן 'מתנאל'.

רבה של צרפת וסגן נשיא הועידה הרב חיים קורסייה שיבח את פעילות הועידה בסיוע לקהילות לרבנים ולאלמנות שאיבדו את יקיריהם במגיפה הנוראה. 'משפחות רבות וקהילות בצרפת נעזרו מאוד בקרן האור שהבאנו אל ביתם וקהילותיהם ובהזדמנות זו אני מבקש לשבח את הקהילות ששומרות על מעמד הרבנים בנחישות רבה על אף הקושי בפרנסה ובהכנסות. שכן כולנו מודעים כמה חשיבות יש לרבנים דוקא בשעות הקשות בסיוע ובהכוונת הקהילות'.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture