מעז'יבוז: נשלמו ההכנות לקליטת הבאים לחג השבועות בצל הבעש"ט

שיפוצים נרחבים נעשו בתקופה האחרונה בבית החיים ובפנים אוהל הבעש"ט הק' במעזיבוז עם מאות מצבות שהורמו ושופצו מחדש • בשבוע האחרון נסללו דרכי גישה נאותים לקראת הגעתם של ההמונים למעזיבוז • סקירה קצרה על הפעילות הענפה של 'אהלי צדיקים' במתחם קריית הבעש"ט במעזיבוז • קודש הקדשים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

התכונה הרבה וההיערכות המקצועית של אגודת 'אהלי צדיקים' וחברת 'הולינס', לקראת קליטת מאות הבאים למעזיבוז בימים אלו, לרגל חג השבועות יומא דהילולא של אור שבעת הימים מרן הבעש"ט הק' זי"ע, הגיעה לישורת האחרונה ועברה לשלב המעשי, עם הכנת מתחמי האירוח וההסעדה ברוב פאר והדר, בהם יתארחו המוני הבאים מכל קצווי תבל להתעלות ולהתרומם בצל הקודש של בעל ההילולא, מייסד תורת ודרך החסידות.

השנה, ניכרת ההתרגשות הגדולה הן בקרב המוני הבאים והן בקרב העוסקים במלאכת הקודש במעזיבוז, לאחר שבשנה האחרונה היתה מעזיבוז ריקה לחלוטין בימים אלו של חג השבועות. "אנו מודים להשי"ת שזיכה אותנו לעבור בשלום ובבריאות את התקופה הלא-פשוטה הזו שהייתה כאן באוקראינה", אמר השבוע יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי. "אחרי שאשתקד בחג השבועות תש"פ בקושי היו כאן שני מניינים שהצליחו להיכנס בדרך לא דרך לתוככי אוקראינה הסגורה, הרי שהשנה בחג השבועות תשפ"א אנו זוכים בס"ד להגעתם של מאות מתפללים מכל מקומות מושבותיהם של כלל ישראל".

 

ציון המצוינת

מקום ציונו של אור שבעת הימים הבעל שם טוב, היה מקום עלייה לרגל משך מאות בשנים עד מלחמת העולם השנייה, כאשר גם לאחריה בשנות השלטון הקומוניסטי, היו מגיעים לכאן יהודים בדרכים לא דרכים בכדי לפקוד את ציונו. הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים', שנמשך למקום מנוחתם של צדיקים כבר משחר נעוריו, החליט להרים את הכפפה ולהשיב למקום את כבודו האבוד, בהקימו מחדש את האוהל על ציונו הקדוש, ובבנותו בית מדרש ובית הכנסת אורחים לבאים להסתופף בצל הקודש.

עם השנים שוקמו וכוננו מחדש חורבות בית מדרשו של הבעש"ט הק′ ותלמידיו ששוחזר במדויק כבימי קדם, עליו אמר הבעש"ט הק' כי הוא מכוון כנגד בית מקדש של מעלה. כן שופץ מהמסד ועד טפחות ברוב פאר והדר בית מדרשו של הרה"ק בעל 'אוהב ישראל' זי"ע מאפטא, שכיהן כרבה של העיירה וגם הוא טמון באוהל הקדוש. במקביל נגאלו בתים רבים בסביבת הציון אשר הוסבו למקומות לינה עבור האורחים הרבים.

בשנה האחרונה עת זרם המבקרים והמתפללים במעזיבוז פסק משמעותית בעקבות נגיף הקורונה שהתפשט מאד באוקראינה, ניצל הרב ישראל מאיר גבאי את ההזדמנות לעריכת שיפוצים נרחבים בכל מתחם בית החיים במעזיבוז, עם הרמת מאות רבות של מצבות שהיו מונחות בביזיון ובהזנחה מתחת לפני האדמה, כאשר חלקם הגדול היה כמעט ללא כיתוב קריא על המצבות.

במלאכת מחשבת ומדוקדקת שנמשכה שבועות ארוכים, פיקד הרב גבאי על המלאכה בזהירות וברגישות לכבודם של השוכנים בארץ, כאשר בסיומו של הפרויקט שינה כל המתחם את פניו וכפי שניתן לראות את מאות המצבות עומדות על תילן בכבוד הראוי להם, עם הגבהת בטון מעל פני הקרקע שתגן על שלמות המצבות מפני השלגים הכבדים בימות החורף. במהלך השיפוצים אף התגלו מצבות רבות של רבנים דגולים ואישים חשובים שנטמנו בבית החיים במעזיבוז ולא היה ידוע עליהם עד כה.

גולת הכותרת של השיפוצים במתחם בית החיים, היה השיפוץ היסודי שנעשה בתוך האוהל הקדוש של הבעש"ט הק' ותלמידיו, כאשר גם כאן במלאכת מחשבת וזהירה הורחבו המקומות בהם יוכלו המתפללים לעמוד ולהתפלל על הציונים הקדושים בהרחבת וביישוב הדעת. "אם לפני השיפוץ יכלו להיכנס אל תוך האוהל מקסימום שלושים מתפללים וגם זה בדוחק רב, הרי שכיום אפשר להכניס לתוך האוהל כמות כפולה ואף יותר מכך", מסכם הרב גבאי בסיפוק רב.

במהלך השיפוצים אף התגלתה לראשונה המצבה המשוערת של הרבנית הצדקנית מרת חנה ע"ה, זוגתו של מרן הבעש"ט הק' זי"ע הטמונה בשורה הראשונה הצמודה לאוהל הקדוש מצד מחזית הפונה לבנין היכל הבעש"ט. על המצבה החדשה נכתב לאמור: "פ"נ האשה הרבנית, הצדקנית, המפורסמת, אם כל חי, אשת הבעש"ט הקדוש זיע"א, אחות הרה"ק רבי אברהם גרשון מקיטוב זצ"ל", ובהמשך מופיע המקור לכך: "כך על פי עדותו של החסיד ר' רפאל ווילף ע"ה, מתוך ספרו 'נתיבות רפאל': "ואז בשנת תרמ"א כשהייתי במעזיבוז, הלכתי על קברי הצדיקים זצ"ל, על קבר הבעל שם טוב זצ"ל… וכמו ארבע אמות לרגלי הבעל שם טוב, מונחת הרבנית אשת הבעל שם טוב, ויש על קברה אבן מצבה כתוב עליה: פ"נ הרבנית מ' חנה בת ר' אפרים אשכנזי, אשת בעל שם טוב, נפטרה בשנת תקכ"ח לפ"ק". הרב גבאי הוסיף בתחתית המצבה שורה נוספת, כי על פי עדויות שונות, בתו של הבעש"ט הק', הרבנית מרת אדל ע"ה וביתה מרת פייגא ע"ה, אמו של הרה"ק רבי נחמן מברסלב זי"ע, קבורות גם הן צמוד לאוהל.

 

עולו ואתכנשו להילולא

שטף היהודים שמעולם לא פסק מלבוא לעיירה קטנה זו, הביא עמו את הצורך להתרחב ולהתייעל ברחבת קריית הבעש"ט במעזיבוז. כיום, פועל במקום מלון האורחים המפואר והמשוכלל 'הולינס', המספק את כל תנאי האירוח על הצד הטוב ביותר, ומצויד במיטב אביזרי נוחות הנותן מענה לעשרות אלפי האורחים הפוקדים את המלון. חברת 'הולינס' המופקדת על המקום מטעם 'אהלי צדיקים', מפעילה גם מטבח משוכלל ומאובזר המספק ארוחות שף יוקרתיות וכשרות למהדרין בכל ימות השבוע וכן בשבתות ובימים טובים. המטבח במעזיבוז שכבר יצאו לו מוניטין, מצטיין ברמתו הגבוהה, בטיב מאכליו ובטעמם המשובח, כשהכל ניתן בשפע תמורת מחירים נוחים השווים לכל נפש, עם גולת הכותרת של הכשרות המהודרת בד"ץ כדתיא למהדרין מן המהדרין.

בשנים האחרונות פוקדים את המקום קבוצות שונות, חצרות אדמו"רים, דינרים של מוסדות ועוד, נוסעים במאורגן לשבות את שבתם במקום זה שאין שני לו בתנאים הנוחים שהוא מציע, זאת בנוסף לפסטורליה של העיירה הציורית והשקטה שנראה כי הזמן עמד בה מלכת. אין ספק, כי מעזיבוז הפכה לאחד היעדים המועדפים על הנוסע החרדי, שעד היום היה עליו להתאמץ רבות בכדי להשיג מלון שיענה על צרכיו או מזון כשר בנסיעתו למקומות מעין אלו. את האווירה הרוחנית הסוחפת במעזיבוז שקשה לתארה במילים משלימה הגשמיות הניתנת כאן בשפע ובחינניות, תוך שמירה על רמת מחירים נאותה זאת כמובן מבלי להתפשר במאום על הטיב ועל השירות.

לרגל חג השבועות העומד בפתח, היום המסוגל לדבוק בדרכו ובמשנתו של הבעש"ט הק' בעל ההילולא קדישא, צפויים להגיע אורחים רבים לעיירת הקודש מעזיבוז באוקראינה, ערש החסידות מקום מושבו ומנוחתו של מייסד דרכה הטהורה, הבעש"ט הק'. משתתפי הקבוצות והמתפללים הרבים יתארחו בבתי הארחה של 'הולינס', שנערכו בעוד מועד והעמידו לרשות העולים את בתי הכנסת האורחים והמלון הכוללים חדרי לינה מפוארים, מטבח וחדרי אוכל גדולים בבניין 'היכל הבעש"ט' שהוקם גם הוא לתפארה על ידי 'אהלי צדיקים' הסמוך לציון הבעש"ט הק'.

בהכנסת האורחים המרכזית של אגודת 'אהלי צדיקים', מתקיימים בימים אלו שירותי אירוח מיוחדים לאלפי הפוקדים את המקום הקודש, כאשר האגודה מתגברת את האש"ל במקום, באמצעות הגשת תקרובת וכיבוד לעולים על הציון הקדוש שהוקם מחדש ומתוחזק על ידי אגודת 'אהלי צדיקים' הפועלת במקום ללא לאות במשך כל ימות השנה. כמו-כן במהלך השבוע האחרון בוצעו שיפוצים נרחבים בכביש המוביל לקריית הבעש"ט במעזיבוז, עם סלילת דרכי גישה נאותים לקראת הגעת ההמונים למעזיבוז.

הנהירה ההמונית לעיירת הקודש מעזיבוז שנפתחה בימים אלו לרגל חג השבועות, מתגברת יותר ויותר לקראת סוף השבוע, כאשר בשבת קודש פרשת במדבר, שבת ערב חג השבועות, צפויים לשהות במעזיבוז מאות אורחים שכבר הבטיחו את מקומם בבתי האכסניות ובחדרי המלון.

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture