צילום: קרולינה Grabowska מן Pexels

הביטקוין מזנק בעקבות החלטת אל סלבדור; ישפיע גם על ישראל?

אחרי שבועות באדום, מחיר הביטקוין סוף סוף מטפס כלפי מעלה ומשתנה לצבע הירוק בעקבות החלטת אל סלבדור • ההכרה בקריפטו כמטבע, עלול להשפיע משמעותית על המשקיעים הישראלים שכעת יחסכו את המס על הרווחים שעמד על סך של 25% עד כה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אל סלבדור הפכה להיות המדינה הראשונה בעולם שמכירה ב'ביטקוין' כמטבע שווה ערך לדולר, שניתן לרכוש איתו מוצרים, לשלם תרומת מס, והמרות למטבע הדיגיטלי לא יחויבו במס רווח הון. מאז, מחיר המטבע הוירטואלי – מזנק.

לראשונה בעולם: מדינה ריבונית מכירה במטבע הביטקוין כאמצעי תשלום

בשבועות האחרונים, בעיקר בשל ציוצים של אילון מאסק והמאבק של ממשלת סין במטבע הדיגיטלי, כולל מעצרים המוניים של מאות בני אדם בחשד להלבנת הון דרך הקריפטו, הביטקוין סוף סוף מתחיל להתאושש. המטבע שהיה צבוע באדום (סימן לירידות) הפך לירוק – הצבע של העליות.

להחלטה של אל סלבדור, עשויה להיות השפעה מיידית גם על השוק הישראלי ועל המשקיעים הישראלים המחזיקים במטבעות אלו. עד כה, הביטקוין לא הוגדר כמטבע אלא כנכס. ככזה, רווחים כתוצאה ממכירתו בעת עליית מחירים, חויבו במס של 25%.

עו"ד אורי גולדמן המתמחה בתחום המיסוי, מסביר בשיחה עם 'כלכלסיט' כי "הכרתה של אל סלבדור בביטקוין כהילך (כלומר 'אמצעי תשלום') חוקי במדינה, עשויה לאתגר גם את מערכת בתי-המשפט בישראל. כזכור, לפני כשנתיים טלטל בית-המשפט המחוזי מרכז בלוד את קהילת הקריפטו הישראלית עם קביעתו לפיה הביטקוין אינו מטבע – אלא נכס – ולכן מימושו חייב במס (פס"ד קופל). דהיינו לא חל עליו הפטור של שערי המט"ח החל על מטבעות".

"אלא שבחינת האדנים המרכזיים עליהן נשען פס"ד קופל מגלה שלפחות אחד משני הנימוקים המרכזיים השתנה מן היסוד. בפס"ד קופל קבע כב' השופט שמואל בורנשטיין כי אין לראות בביטקוין מט"ח הן משום שעל-מנת שזה ייחשב למט"ח היה עליו לקבל ביטוי פיזי דוגמת שטר או מטבע פיזי (מעות); והן משום שעל-מנת שיוכר כמט"ח הוא חייב להיות הילך חוקי במדינה כלשהי".

מסביר גולדמן, "עיננו הרואות, הנימוק האחרון כבר לא עומד בעינו, ודי בכך כדי לאתגר מחדש את הפסיקה. אך האמת היא שאם נשוב לפסק-הדין ולנימוקיו, נגלה כי למעשה הנימוק הראשון – הנוגע לדרישה כי הביטקוין יקבל ביטוי ממשי פיזי – הינו נימוק טכני מלכתחילה וניתן לאתגר גם אותו באמצעות מספר חברות בינלאומיות שכבר עובדות על מתן צורני פיזי למטבעות הקריפטו (בראשם ביטקוין) חזק מלכתחילה, ואולי הגיע העת לקרוא גם עליו תיגר".

"כך, למשל, כבר עכשיו מסתמן כי בעתיד הקרוב אנו נחזה במספר מדינות שיגדירו כהילך חוקי את כסף הפיאט שלהן (מערכת כספית שכל קיומה מושתת על חוק ואמון בממשלה המנפיקה אותו) – הגם שזה נטול כל ביטוי פיזי. הגדרה צפויה זו עשויה להעמיד בסימן שאלה האם הקביעה בפס"ד קופל ביחס לביטוי הממשי של הביטוקוין עדיין בעלת תוקף בשנת 2021. לבטח בעתיד".

מכיוון שהמשמעות הפיסקלית של הגדרת הביטקוין כנכס ולא כמט"ח נאמדת במיליארדי שקלים כהכנסות ממס למדינה בשנה, צופה עו"ד גולדמן כי כבר בתקופה הקרובה נצפה בקרב איתנים מחודש סביב הסוגיה הזו. עוד סביר להניח, כי תפוח-האדמה הלוהט הזה יתגלגל בהמשך הדרך גם דרך הרשות לניירות ערך ויגיע לפתחו של בית-המשפט העליון.

לדברי שגיא בקשי, מנכ"ל חברת הפינטק Coinmama: "למדינת ישראל יש הזדמנות היסטורית להיות המדינה המפותחת הראשונה שמאמצת את הביטקוין מתוך חוזק ויכולת השפעה. זאת משום שלפי החוק הישראלי מטבע בישראל מוגדר כמטבע חוץ אם הוא מוגדר כחוקי באחת ממדינות העולם. לפיכך, כשהביטקוין יוכר כמטבע רשמי באל סלבדור – ניתן יהיה לטעון שביטקוין הוא מט"ח עם מיסוי אפס".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture