צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שוב תבוסה לקואליציה: חוק הדיינים נפל – "אין להם סיעתא דשמיא"

בעקבות טעות של יו"ר הכנסת נרשם תיקו. בקואליציה דרשו יעוץ משפטי ובאופוזיציה טענו כי הם מנסים לגנוב את ההצבעה, זאת לאחר שהתוצאות כבר הוקראו. אולם לאחר בחינה משפטית ראשונית נקבע כי חוק הדיינים נפל וישיבת המלאה ננעלה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"


רגעי הדרמה בכנסת

לאחר ההצבעה על חוק הדיינים בקריאה השלישית נרשם שוויון 51 בלוח האלקטרוני, בקואליציה הועלו טענות כי נפלה טעות בהצבעה. מליאת הכנסת יצאה להפסקה של עשר דקות לקבלת ייעוץ משפטי, אולם בסופה הוחלט כי החוק נפל. כעת תצטרך הקואליציה לחוקק את החוק מחדש.

לפי טענת הקואליציה, יו"ר הכנסת מיקי לוי טעה בהצבעה וכך הם הפסידו בהצבעה. לוי דורש לשנות את הצבעתו, אך באופוזיציה טענו כי הקואליציה מנסה לגנוב הצבעה. זאת לאחר שהתוצאות הוקראו. לטענתם, הקואליציה ניסתה להכשיר צעד לא חוקי.

לאחר בחינה משפטית ראשונית נקבע כי חוק הדיינים נפל. יו"ר הכנסת מיקי לוי חידש את ישיבת המליאה והכריז שלא ניתן לשנות הצבעה ולכן חוק הדיינים לא עבר, אולם הייעוץ המשפטי יבחן את ההשלכות של הצבעה 51-51, ישיבת המליאה ננעלה.

ח"כ אורי מקלב טוען כעת בבירור המשפטי אצל יו"ר הכנסת כי על פי תקנון הכנסת הצבעתו של לוי תקפה, היות ואחרים היסבו את תשומת ליבו לאחר יותר משני דקות מתום ההצבעה להצבעתו בניגוד לקואליציה, ואם היה טעות, יו"ר הכנסת היה שם לב מיד ומודיע על כך. "אין פה טעות טכנית ותום לב אלא חוסר רצינות בהצבעה", טען הח"כ מיהדות התורה.

החוק נפל לאחר שמליאת הכנסת לא אישרה אותו בקריאה שנייה ושלישית, זאת בתום דיון ממושך ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות. כאמור, בהצבעה בקריאה שלישית נרשם שוויון 51, כאשר יו"ר הכנסת מיקי לוי הצביע בטעות נגד במקום בעד. לאחר קבלת ייעוץ משפטי אמר יו"ר הכנסת: "לאור העובדה שלא ניתן לשנות את ההצבעה, ההצבעה שלי, ולא היה רוב בהצבעה בקריאה שלישית החוק בקריאה שלישית לא עבר. הייעוץ המשפטי ייבחן את השלכות התוצאה של 51-51, כרגע החוק לא עבר."

על פי הצעה החוק שנועד להדיר את החרדים מחברות בועדה למינוי דיינים, בוועדה יהיו 13 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל; שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שייבחר חבר דייניו לשלוש שנים; לפי התיקון שאושר, לממשלה יהיו 3 נציגים בוועדה (במקום שניים כיום): שר המשפטים (שהממשלה רשאית, בהסכמתו, למנות שר אחר במקומו), השר לשירותי דת, וחבר אחר של הממשלה שייבחר על ידה; שני עורכי דין, שייבחרו על ידי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לשלוש שנים; לפי התיקון שאושר, יכהנו בוועדה שתי טוענות רבניות (במקום טוענת רבנית אחת כיום), שייבחרו האחת על ידי שר המשפטים והשנייה על ידי השר לשירותי דת, תוך שלושה חודשים ממועד כינון ממשלה חדשה.

בנוסח החוק נקבעו הוראות מעבר שונות, בין היתר, גם הוראה הקובעת כי תקופת כהונתה של הטוענת הרבנית שמונתה לפני כניסתו לתוקף של חוק זה, תסתיים בתוך שנה מיום התחילה של החוק. עם תום כהונתה ימנה השר לשירותי דת טוענת רבנית במקומה.

באופוזיציה חוגגים

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני בירך על הניצחון: "אמרתי כל הזמן שממשלה שקמה במרמה וחותמת על הסכמים קואליציונים שאין להם חלק ונחלה באלוקי ישראל, אין להם סיעתא דשמיא. כך במאבק בנגיף הקורונה וכך עכשיו בחוק הדיינים שנפל. אין סיעתא דשמיא – זו התוצאה!"

חה"כ ד"ר שלמה קרעי מהליכוד הוסיף: "מי שלא מבין למה הפיליבסטרים שלנו חשובים, קיבל היום אינספור דוגמאות. אנחנו מתישים את הקואליציה הרעה הזו והם יפסידו עוד ועוד עד שיפלו בעזרת ה'. אין פשרות".

ח"כ בן גביר בתגובה לנסיון גניבת ההצבעה על חוק הדיינים במליאה: "הממשלה שהוקמה בחטא ממשיכה לנסות לגנוב. יו"ר המליאה מיקי לוי הצביע בטעות אחרי זמן ההצבעה ובניגוד לתקנון. הצבעתו אחרי הזמן גרמה להפסד הקואליציה בהצבעה וכעת מנסים להכשיר זאת במרמה. בושה"

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture