ג'ונסון. צילום: פלאש 90

בוריס ג'ונסון: "המתקפה על הספינה – מזעזעת, איראן תישא בהשלכות"

לאחר התקפת הספינה, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתבטא בחריפות כנגד איראן: "היא צריכה להתמודד עם ההשלכות של מה שעשתה. זו הייתה מתקפה שערורייתית על ספינה מסחרית" • מוקדם יותר זומן שגריר איראן בממלכה לשיחת נזיפה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פרשת תקיפת הספינה מול חופי עומאן ביום שישי האחרון ממשיכה לייצר מתיחות בין איראן לבין ארה"ב, בריטניה וישראל.

‏ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון תקף את איראן לאחר הפגזת הספינה במפרץ עומאן: "איראן צריכה להתמודד עם ההשלכות של מה שעשתה. זו הייתה מתקפה שערורייתית על ספינה מסחרית".

היום פורסם בכלי התקשורת במלכה הבריטית כי השגריר האיראני במדינתם מושן באהארוואנד זומן לשיחת נזיפה בלשכת שר החוץ הבריטי ג'יימס קלוורלי, לאחר שבריטניה אישרה כי איראן היא העומדת מאחורי תקיפת הספינה בבעלות ישראלית, בה נהרגו שני אנשי צוות מבריטניה ורומניה.

גם איראן לא נותרה אדישה להאשמות, וגורם רשמי מטעם הממשל בטהרן אמר היום בראיון כי "כל פעולה נגד האינטרסים הלאומיים של איראן תיתקל בתגובה חזקה, לה יהיו השלכות ישירות על וושינגטון ולונדון". הגורם הוסיף ש"טהרן מחשיבה את האיומים שהגיעו אליה מהמערב וישראל כמחוות תעמולתיות", כלשונו.

הכור הגרעיני באיראן. צילום: pixabay

מוקדם יותר היום סגן שגריר בריטניה בישראל, מארק פאואר, אמר כי ישראל צריכה "לעשות את השיקולים שלה" בנוגע לתגובה אפשרית על תקיפת הספינה במפרץ הפרסי. את הדברים אמר בריאיון לכאן חדשות שפורסם הבוקר (שני) בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב'.

לדבריו, בריטניה הגיעה למסקנה שבסבירות גבוהה איראן אחראית לפגיעה בספינה: "יש לנו עדויות חד משמעיות, ועברנו עליהם בצורה זהירה".

‏לגבי דרכי הפעולה העתידיים של בריטניה אמר כי "זאת הפרה ברורה של החוק הבינלאומי – אנחנו עובדים עם בעלי בריתנו על תגובה מתאימה, גם במוסדות בינלאומיים. אנחנו קוראים לאיראנים להפסיק את הפעילות שגורמת לחוסר יציבות".

‏על האפשרות שישראל תגיב לפגיעה בספינה בבעלות ישראלית אמר פאוור: "ישראל כמו מדינות רבות באיזור מאויימות על ידי פעילות מהסוג שראינו – וצריכה לעשות את השיקולים שלה. אנחנו בשלב זה אנחנו קוראים לשותפינו באופן דיפלומטי לגנות את זה ופועלים איתם כדי לתאם תגובה דיפלומטית מתאימה".

‏על ההכחשה האיראנית אמש הוסיף סגן השגריר כי הם מצפים לתשובות: "השאלה לאיראנים שמכחישים – אם אתם לא עשיתם את זה, אז מי עשה את זה ולמי יש מוטיבציה לתקוף את הספינה. ולמי יש רקע בתקיפת ספינות כאלה. על רקע ההודעה שלנו – איראן צריכה לתת תשובות".

הספינה שהותקפה. שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

אמש פרסמנו כי לאחר שאיראן הכחישה מעורבות של המכלית "מרסר סטריט" סמוך לעומאן, הוציאו משרדי החוץ של ארה"ב בריטניה הודעה רשמית ולפיה איראן היא האחראית לתקיפה.

"אנחנו בטוחים שאירן עומדת מאחורי תקיפת כלי השיט" כך אמר אמש שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן. הוא אף גינה את המתקפה נגד הספינה שבבעלות ישראלית סמוך לעומאן.

בתוך כך, ארצות הברית, בריטניה ורוסיה העניקו לישראל 'אור ירוק' להגיב בתקיפת מטרות איראניות בתגובה. כך דווח העיתון "אל-ג'רידה" היוצא בכווית, בשמם של גורמים בממשל ארה"ב.

לפיד. צילום: פלאש 90

בתגובה לדבריו של שר החוץ האמריקאי, אמר שר החוץ יאיר לפיד כי הוא מברך את ההודעה של ארה"ב: "המשטר הרצחני באיראן ופעולות הטרור שהוא מייצא הם איום גלובלי. אני שמח שגם ארה"ב וגם בריטניה מגנים את פעולות הטרור האלה. העולם כולו צריך להציב חומה בצורה – מדינית וביטחונית נגד איראן", כך לפיד.

הספינה הותקפה ביום שישי האחרון בסמוך למפרץ עומאן, וכתוצאה מהתקפיה נהרגו שני אנשי צוות שהיו עליה, אזרחי בריטניה ורומניה. חברת "זודיאק מריטיים" הנמצאת בבעלותו של איש העסקים הישראלי אייל עופר היא זו שמפעילה את הספינה.

הגורמים הרשמיים בישראל, שסברו מתחילה כי איראן היא האחראית לאירוע, הפעילו לחצים דיפלומטיים על גורמים בין לאומיים, על מנת שאלה יוציאו הודעת גינוי חריפה לתקיפה.

דובר משרד החוץ האיראני הכחיש את החשדות בעוז: "אירן לא הייתה מעורבת בתקיפת מכלית תוצרת נפט המנוהלת על ידי ישראל מול חופי עומאן. ההאשמות האלה על מעורבות איראן נידונים על ידי טהרן – המשטר הציוני מטיל אימה, חוסר ביטחון ואלימות".

אולם אתמול (ראשון) אחר הצהריים מוציאה בריטניה גינוי רשמי ומאשימה את איראן. שר החוץ הבריטי דומיניק ראאב אמר כי  "בריטניה מגנה את המתקפה הבלתי חוקית והמעורבת שבוצעה בכלי השיט מול חופי עומאן, והרגה אזרח בריטי ואזרח רומני. אנו מאמינים שהתקיפה הייתה מכוונת וממוקדת, ורואים בה הפרה ברורה של החוק הבינלאומי מצד איראן. הערכות המודיעין הבריטיות הגיעו למסקנה כי "סביר מאוד" שאיראן תקפה את המכלית באמצעות מל"ט אחד או יותר. איראן חייבת לחדול מההתקפות האלה, אנחנו עובדים עם השותפים הבינלאומיים שלנו לתגובה מתואמת".

בנט. צילום: פלאש 90

בפתח ישיבת הממשלה בבוקר יום ראשון התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לתקיפה, ואמר כי "בימים האחרונים העולם קיבל עוד תזכורת לתוקפנות האיראנית, הפעם בלב ים. האירנים, שתקפו בכלי טיס בלתי מאוישים את הספינה, כיוונו לפגוע במטרה ישראלית. במקום זה, המעשה הפיראטי שלהם הביא למותם של אזרח בריטי ואזרח רומני. הראיות המודיעיניות לכך קיימות ואנו מצפים שהמערכת הבינלאומית תבהיר למשטר האירני שהם עשו טעות קשה. אנחנו, בכל מקרה, יודעים להעביר את המסר לאירן בדרכים שלנו", כך ראה"מ.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture