המחדל נחשף: "זו לא בדיוק מנהרה שנחפרה"; איך ברחו המחבלים?

הערכה: הקבוצה קיבלה סיוע חיצוני והשתמשה בטלפון סלולרי אחד לפחות, זאת ככל הנראה מפני שהמערכת לחסימת שיחות שהותקנה בכלא לא הופעלה • מפקד מחוז צפון לשעבר בשב"ס: "קצינים וסוהרים מפחדים מאסירים ולא מבצעים הנחיות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בריחת המחבלים מהכלא: מפקד מחוז צפון בשב"ס, גונדר אריק יעקב, אמר הבוקר (שני) כי ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע לא חפרו בעצמם את כל מנהרת הבריחה, אלא ניצלו את מבנה הכלא.

הוא הסביר: "לא מדובר בדיוק במנהרה שנחפרה, יש פה משהו שנוצל כתוצאה מהמבנים של התאים שניצלו את החלל. ממה שאנחנו מזהים כרגע במבט הראשוני לתוך המנהרה יש גם כשל של המבנים שנמצאים על בסיס כלונסאות. היה חלל מלמטה שהאסירים כנראה ניצלו".

יעקב סיפר כי "בסביבות 03:00 לפנות בוקר קיבלנו דיווח ממשטרת ישראל על עדות שיש כמה בני אדם שרצים בשדות, כנראה ברחו מהכלא. מיד ביצענו ספירות, ומצאנו את הפיר שדרכו נמלטו האסירים". לאחר מכן הוחלט להעביר את כלל אסירי בית הכלא למתקנים אחרים, כדי לבדוק את המבנה ולתחקר את האירוע.

גונדר בדימוס מקבל טאפש, לשעבר מפקד המחוזות צפון ומרכז בשירות בתי הסוהר, אמר בהתייחסו להימלטות המחבלים: "זה בית הכלא השמור ביותר בארץ. נכון שיש בו אירועי אלימות, אבל לא אירוע כזה. דבר כזה מתכננים במשך חודשים ואמור להיות מודיעין על דברים כאלו. כל יום אמורים לבדוק תרחיש כזה, גם בתאים וגם בשירותים".

באתר וויינט הוא צוטט אומר כי "אני מניח שלסוהרים כנראה קשה שם ולא מבצעים את כל ההנחיות מתוך פחד. הקצינים והסוהרים מפחדים מהאסירים הביטחוניים וכשאין גיבוי מלמעלה הם חוששים".

הקצין הבכיר לשעבר סיפר כי לפני ארבע שנים, עת שימש בתפקידו כמפקד מחוז הצפון, כמה אסירים בכלא ניסו להפריע לקיים בדיקה למניעת בריחה. "הוריתי אז להוציא את כל האסירים מהתאים ואת כל הציוד, ולעשות בדיקה מקצועית. ככה מצאנו טלפונים שהוגנבו פנימה".

טאפש טוען שחייבת לקום ועדת חקירה חיצונית לבירור המחדל. "צריך לעשות רעידת אדמה בתוך הארגון בשביל לשנות את העבודה וצריך לרכז את המאמץ בביטחון. תפקידו הראשון של שב"ס הוא לשמור על האסירים. זה ייעודו ואסור ששום דבר ישבש את זה. זו תוצאה של פחד סוהרים מאסירים".

לפי דיווח בחדשות 12, גוברת ההערכה שהאסירים קיבלו סיוע חיצוני באמצעות טלפון סלולרי אחד לפחות שהוברח לתוך הכלא. אם העובדה נכונה, הדבר רק מגביר את הכשל בשב"ס: לפני כשנה הושלמה במתקן גלבוע התקנת מערכת חדשנית יקרה שנועדה לחסום שיחות לטלפונים סלולריים. "גלבוע" אמור היה להיות בית הכלא הראשון שמצויד במערכת שהתגאתה בה שב"ס, ולמרות שהמערכת הותקנה – מתברר כי היא מעולם לא הופעלה.

אחת הטענות שנשמעו היא כי ההחלטה למנוע את הפעלתה נבעה מחשש לעימותים וחיכוכים עם הנהגת האסירים בכלא. עד כדי כך המערכת הייתה מוכנה לשימוש, שבמקביל להתקנה שלה הותקנו עוד טלפונים ציבוריים כך שיתאפשרו שיחות מוסדרות, מפוקחות ומותרות בין האסירים לבין גורמים מבחוץ. חרף כל ההכנות – בשורה התחתונה מערכת מיסוך השיחות לא הופעלה.

גונדר יעקב סיכם כי "תרחיש הבריחה מבית הכלא הוא אפשרי. זה תרחיש שאנחנו עובדים עליו בשב"ס, לומדים ומתרגלים את עצמנו כדי שאירוע כזה לא יקרה. כמובן שיש מה לתחקר וללמוד כדי שזה לא יקרה שוב, ובטח להבין מה קרה באירוע הנוכחי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה קורה שם כל יום רק שעכשיו עלו על השחיתות וזה התפרסם [נושא הסלולרי] והפוליטיקאים מנסים לנקות קצת לכלוך.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture