אוקראינה: שופצו ותוקנו מצבות בבית הקברות העתיק בעיירה בוהאפולי

בעיירה בוהאפולי היו שלשה בתי קברות, שניים מהם נהרסו לגמרי ולא נותר מהם זכר למרבה הצער • בבית הקברות השלישי נמצאים קבריהם של גדולים וצדיקים שזכו לשיפוץ ותיקון בתקופה האחרונה עם עשרות מצבות נוספות של יהודי העיירה הוותיקה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

העיירה בוהאפולי השוכנת במרחק של כ-150 ק"מ מהעיר קייב, התפרסמה בעולם התורה והחסידות לפני 200 שנה בערך, עם הגעתו של הרה"ק רבי ישראל מבוהאפולי זי"ע לשכון בתוכה ולהפיץ ממנה את אור תורתו לארץ ולדרים עליה. באותן שנים היתה העיירה שוקקת חיים שיש בהם תורה וחסידות לתפארה, והיתה לעיר ואם בישראל אליה נהרו המונים בכל שבת ומועד.

במרוצת השנים עלה עליה הכורת הקומוניסטי כמו יתר הערים והכפרים ברחבי אוקראינה הענקית, ולמרבה הצער התגלה לאחר קריסת מסך הברזל, כי מתוך שלשה בתי קברות גדולים שהיו בעיירה בוהאפולי, שניים מהם נהרסו כליל ולא נותר מהם שום זכר בידי הגויים המקומיים שניצלו את עשרות השנים האלו להרוס ולהחריב לגמרי את שטחם של שני בית הקברות. למרבה המזל, דווקא בבית הקברות השלישי של העיירה, בו טמונים גדולים וצדיקים, בהם גם הרה"ק רבי ישראל מבוהאפולי זי"ע, לא נגעו הערלים לרעה והוא נותר על עמדו משך כל אותן שנים.

עם זאת, בהגיע יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א למקום לפני עשרים שנה בערך, גילה את ההזנחה הרבה השוררת במקום, לאחר שכל כך הרבה שנים לא נגעה כאן יד אדם לשמור על המקום וקדושתו. במקביל, גם ביצע ר' ישראל מאיר חיפושים נרחבים לאתר ולמצוא את קברות הצדיקים הטמונים כאן, ולאחר מאמצים שנמשכו זמן רב, אותרו הציונים הקדושים של הרה"ק רבי מרדכי מטאלנא זי"ע – בנו יחידו של הרה"ק רבי דוד מטאלנא זי"ע, ושל הרה"ק רבי ישראל מבוהאפולי זי"ע – מחבר הספר 'עטרת תפארת ישראל' וידוע בכינוי 'המגיד מבוהאפולי', מתלמידי המגיד הק' ממעזריטש זי"ע.

במהלך העבודות שנערכו בתחילת שנות ה-תש"ס לסימון בית הקברות, התגלו הקברים ויסודות אוהל במקום בו אמורים היו להיות על פי עדויות הקיימות בידי האגודה. יסוד האוהל שופץ והמצבות הוקמו מחדש. יצוין, כי במקום ישנם שלשה קברי צדיקים, אך בעוד את שני הקברים הצליחו לזהות כמסופר לעיל, הקבר השלישי נותר בגדר תעלומה ולא ברור מי הוא הצדיק שזכה להיטמן יחד עם שני הצדיקים הללו.

וכך סיפר הרב ישראל מאיר גבאי על השתלשלות העניינים: "לפני ראש השנה הגעתי יחד עם הקבלן אתו אנו עובדים לבית הקברות בבוהאפולי, כדי להראות לו איפה הוא יקים את האנדרטה לציון בית הקברות. אני המשכתי בדרכי ולאחר כמה שעות התקשר אלי הקבלן וסיפר לי, שהוא רואה תלולית עפר מרובעת מול הכניסה לבית הקברות – מקום בו לפי העדויות היה אוהל על ציוניהם הקדושים של הצדיקים הנ"ל. סובבתי את הגה המכונית וחזרתי למקום במהירות. התחלנו לחפור עם הידיים כדי לא לפגוע בציונים הקדושים, ולאחר חפירה של כ-20 ס”מ גילינו את יסודות האוהל".

עוד מספר יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים':  "העיירה בוהאפולי נמצאת במחוז פרבומייסק שהיתה מחולקת בעבר לשלש עיירות: גולטה, אולויאפולי, והחשובה שבהם באהפאלי. על-פי מחקרים מקיפים שעשיתי באותן שנים, עד שנת ת"ר היתה העיירה בוהאפולי מיושבת ברובה ביהודים ובשנות תפארתה שקק המקום חיים תורניים עם עשרות בתי כנסת ותלמודי-תורה פעילים ששירתו את היהודים תושבי המקום. בתקופות מסוימות עלה מספרם על 40,000 יהודים, עד כי הפכה למרכז רוחני חשוב באזור ורבני העיירה התפרסמו בכל הסביבה.

"בשנות הזעם, עת בא הצורר הנאצי לעיירה, נכחדה הקהילה ומתי המעט שנצלו מן התופת הצליחו להקימה מחדש, אך ימי הזוהר של הקהילה המפוארת תחת ידו הקשה של השלטון הקומוניסטי לא שוקמו מאז. בית הקברות נותר ללא הגנה במשך עשרות שנים ועד ימינו ומצבו מידרדר והולך. לאור זאת, בחודש האחרון הגענו לעיירה והתחלנו לשקם ולשפץ את עשרות המצבות ההרוסות שהיו פזורות כדומן על פני האדמה סביב אוהל הצדיקים שהקמנו בשנים האחרונות בבוהאפולי, בתקווה כי נוכל גם להשלים את גידור המקום הקדוש ובכך להבטיח את שימורו המלא מפני עיניהם הבולשות של הערלים המקומיים".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture