אוֹצְרוֹת הַחֵן • פרשת וילך – שבת שובה • מתורת רנ

אוֹצְרוֹת הַחֵן • פרשת וילך – שבת שובה • מתורת רנ"ג ויינטראוב זצ"ל

אוצרות החן • מדור שבועי מתורתו של הגאון החסיד רבי נח גד ויינטראוב זצ"ל על פרשיות השבוע • פרשת וילך תשפ"ב

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מדור שבועי מתורתו של הגאון הצדיק רבי נח גד ויינטראוב זצ"ל על פרשיות השבוע – מוגש על ידי נכדו הרב שבתי ויינטראוב יו"ר מכון באהלי צדיקים


 

פרשת וילך  – שבת שובה תשפ"ב

וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם לֹא אוּכַל עוֹד לָצֵאת וְלָבוֹא (לא, ב)

במוצאי שבת האחרון לחיי הרה"ק רבי אלימלך מנחם מענדיל מסטריקוב זי"ע, בעת שהותו באוטבוצק בבית בנו הגה"ח רבי יוסל לנדא הי״ד, כשהבדיל על הכוס, חזר הרבי כמה פעמים על המילים ״אשרי אדם בוטח בך״.

 

הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף (לא, יב)

אם אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע, טף למה באין, כדי ליתן שכר למביאיהן (חגיגה ג.)

אמר הרה״ק רבי מאיר שלמה יהודה ממיזריטש זי"ע: "איתא בגמרא (חגיגה ג.) ״טף למה באין כדי ליתן שכר למביאיהן״. שנינו (אבות פ"ד מ"ב) ״שכר מצוה מצוה״. ופירש הרמב"ם ז"ל, שהמצוה עצמה היא השכר. וזהו ״כדי ליתן שכר למביאיהן", כמו שהטף הבאים להתפלל, מתפללים בלי שום פניה וכדומה, כן עי"ז ניתן למביא שכר, שאף הוא מתפלל כהטף, בלי שום פניה והתנשאות״.

 

וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה (לא, יז)

שמעתי מהרב החסיד רבי בנימין ווארקער ז״ל, ששמע מפי איתן אדוננו הרה"ק רבי מנחם מענדיל מווארקי זי״ע, ששאל: כתיב (לא, יז) ״ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה״, א״כ עושים תשובה ולמה עוד ״ואנכי הסתר אסתיר״ (שם יח) אחרי התשובה. ותירץ: "כדי שיבקשו אותי, כמשחק הילדים שמסתיר האחד את עצמו כדי שחברו יבקשו, וכשמוצא אותו אזי מיד נעשה בין שניהם שמחה גדולה"…

 

וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל (לא, יח-יט)

שמעתי בשם הרה"ק הרבי ר' בונם מפרשיסחא זי"ע, כי זה הפסוק הוא על שירת האזינו, כי כשיגיע עת דודים לגאול את בני ישראל, ישאל המקטרג למה זה ועל מה זה ועל זה. אז ישיב לו הקב"ה: "מה אתה רוצה מבני? הלא אנכי הסתרתי פני מהם ולא ראו אור ר"ל רק חושך, ומה אתה רוצה עוד שיהיו טובים?!"…

לָקֹחַ, אֵת סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה (לא, כו)

מה שסיפר לי אאמו"ר זצ"ל [הרה"ק רבי יעקב דוד מראדומסק]. כשנפטר חמי מוהר"ר הרב החסיד  רבי אברהם סופר זצ"ל מראדאמסק  [שהיה חמיו מזווג ראשון] בתחילת הלילה של י"ב אלול שנת תר"ן, בלילה הזו עוד קודם הקבורה, בא חמי רבי אברהם סופר בחלום לקרובו הרב ר' ברוך מרדכי סופר ואמר: "עמוד ולך תיכף אל חתני יעקב דוד, ותלכו שניכם אל בית החסידים דגור אשר שם כתבתי הספר תורה האחרונה, שם נמצא בספר במדבר בזה הפסוק (אינני זוכר איזה), ו' יתירה, וכל הספרים שלי אשר כתבתי לא נמצא בהם חסר ויתר לבד מזה שהייתי זקן מאד, ולכן מהר לך ותתקנו את זה", וכך אכן היה. וגדולים צדיקים במיתתן יותר מבחייהם  (חולין ז:).

עוד שמעתי מכ"ק אאמו"ר זצ"ל על חמיו רבי אברהם סופר זצ"ל הרבה ענינים גדולים, שהיה חכם גדול בעל מדרגה, אבל אין כאן מקומו.

 

שבת תשובה תשפ"ב

 

הלא אתה תשוב תחיינו

נשאת עוון עמך כיסית כל חטאתם סלה וגו' הלא אתה תשוב תחיינו וגו' (תהילים פה, ג – ז). יש לפרש על פי מה ששמעתי בשם הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב  זצק"ל, אבינו מלכנו שתשוב ותרחם עלינו, כלומר גם אתה רבש"ע צריך תשובה, ומה הוא תשובתך, בזה שתרחם עלינו.

ועל דרך זה נראה לי לפרש הכתוב הנ"ל:

הלא אתה תשוב תחיינו, שאחר כל אלה שנשאת עוון עמך כיסית כל חטאתם וגו', הלא אתה תשוב, הלא זה התשובה שלך, שהנך מחויב לעשות, כלומר, הלא זה אין שום יתרה ממך שהנך מחויב כביכול לשוב לתחיינו, לבטל את גזירת המיתה מעלינו, שהרי בעת 'מתן תורה' נתבטלה המיתה, ולמה חזרת והבאת עלינו עונש מר כזה, הלא לזה רק נורא עלילה עלינו, כי אם תמצי לומר מחמת חטא העגל, הלא ועמך ישמחו אז בך, עושי העגל לא היו מעמך רק הערב רב.

לכן אנחנו מבקשים ממך לבטל מעלינו עונש המר הזה, ואנחנו מבקשים בתורת חסד וישועה. זהו הראנו ה' חסדך וגו' אשמעה מה ידבר האל, שתבטל את היצר הרע, כדי שאשמעה לך ותתן לנו דרגות גבוהות על ידי שתחזור ותדבר עמנו כמו שהיה אז בימי משה, שאתה בעצמך תלמד עמנו ונשמע תורה ממך כשתבוא לשכון כבוד בארצנו, והשכינה הקדושה תהיה תמיד עמנו, ותתן לנו כל טוב של העולם הזה והבא.

 

להורות תשובה – כתשובת ר' סעדיה גאון

ראובן – עולה בגימטריא נט"ר (259), להורות שח"ו לא חטא ראובן אפילו בהרהור. ואמרו ז"ל (שבת נה:) כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה – רק להורות תשובה[1] עשה ראובן תעניתו ותשובתו הרמתה כתשובת רבינו סעדיה גאון ז"ל. [כידוע הסיפור שפעם אחת בא אצלו אחד מתלמידיו פתאום בלילה, ומצא אותו מתגלגל בשלג. והיה התלמיד עומד משתומם ונחרד, אמר לו: רבי, כלום חס ושלום אתם צריכים לתשובה ביסורים וסיגופים כאלה?, והשיב לו: ידעתי בנפשי שלא עברתי עבֵרה חמורה כזו שאצטרך לסיגופים כאלה, ואך למדתי דרך זו מבעל בית אחד שהתאכסנתי אצלו והוא לא היה מכיר בי אם אני בעל תורה, וכבדני בערך הכבוד שעושים לכל אדם מהמוני בני ישראל, אחר כך יצא הקול בעיר שאני באתי לשם, ונתקבצו כל בני העיר לכבדני ולשמשני. וכראות כן בעל הבית, התחיל אף הוא לכבדני בכבוד גדול מאד מאד ועשה לי כל מיני יקר וגדולה כפי השגת ידו, ועוד יותר מזה. וכשעמדתי לצאת מביתו, התנפל לרגלי, בכה ויתחנן לאמר: ימחול נא מר על כבודו. אמרתי לו: הלא כבדתני ככל אשר היה ביכלתך, ומה היית יכול לעשות עוד ולא עשית? אמר לי: אני מפיְּסו על השעה הראשונה שלא הייתי יודע אז במעלת כבוד רבנו ולא כבדתי אותו בכבוד הראוי.

ואם בכבוד בשר ודם כך, שנפל לפני בבכי ותחנונים שאסלח לו על מיעוט הכבוד – כל שכן בגדולת הבורא אשר בכל יום ויום אני מכיר יותר לפי שכלי בגדולתו, וגדלה עבודתי לפניו ויראתי ממנו ואהבתי אליו בכל יום יותר – כל שכן שאני צריך להתחנן ולבכות ולסגף עצמי שימחול לי הקדוש ברוך הוא על מיעוט עבודתי וקטנוּת יראתי ואהבתי בימים שעברו.]

וזה שאמרו ז"ל במתק לשונם (ב"ר ד, יט) אתה פתחת בתשובה תחלה – כלומר על תחלה מה שמתחלה לא ידע כל כך  מגדלות הבורא על זה עשה תשובה והיינו דר' סעדיה ז"ל – חייך שבן בנך הושע יפתח בתשובה תחלה – שהוא יוכיח את ישראל שהתשובה שלהם תהיה כתשובה דר' סעדיה ז"ל.

 

האותיות ממקום נסתר שיכול להשפיע תשובה על העוון היותר גדול

ושמעתי פעם אחת מכבוד קדושת מורי זצ"ל הרב רבי [אלימלך] מנחם מנדיל מסטריקוב [זי"ע], שאמר באמצע התורה בסעודת ליל שבת קודש, בבקשה מן העולם שיתפללו מתוך הסידור. ואמר הטעם, כי בעוונותינו הרבים נמצאים כל היום בשוק אודות המחיה והכלכלה, והעינים רואות בכל הדברים, ואין להם מעצור אחר כל  לדעת שצריך תשובה על זה. אבל ראית האותיות הקדושות פועלים על העינים קדושה גדולה, ועל ידי זה  נותן לב שלא יסתכל במקומות שאין להסתכל.

כי קדושת האותיות המה מכתב אלקים חרות על לוח לב האדם לזכור ברית עולם שלא יקלקלו, ולתקן אשר כבר עוות.

כי האותיות הם ממקום נסתר עד מאוד שיכול להשפיע תשובה אפילו על עוון היותר גדול. ואות פירושו נסתר, כי אמרו ז"ל (חגיגה טז. לגירסת ע"י) למה נקרא ה' צבאות כי אות הוא בצבא שלו, שגם המלאכים לא יודעים מקומו ב"ה. ומשם בא ההשפעה על האדם לשוב לפניו יתברך.

אברהם הלך תמיד בתשובה

ואנוכי עפר ואפר (בראשית יח, כז). אפ"ר [בדרך זו: אלף (1000) פ"ר (280)] עולה בתשוב"ה שלמ"ה לפני"ך (1280) שאברהם אבינו תמיד הלך לפני ה' יתברך בתשובה.

 

אלה עניין התשובה

רבינו הקדוש בעל ישמח ישראל זצ"ל מאלכסנדר עה"פ (דברים יא, יח) ושמתם את דברי אלה, אלה – זה תשובה, כי אלה פסל את הראשונים (רש"י שמות כא, א), [ אמר רבי אבהו בכל מקום שכתוב ואלה מוסיף על הראשונים ובכל מקום שכתוב אלה פוסל את הראשונים שמות רבה ל, ג,] כלומר שיתחרט ויתוודה שמה שעשיתי מקודם לא היה טוב [פסל את הראשונים] ומכאן ואילך אעשה טוב.

וזהו גם כאן, את המשפטים האלה, קודם שתרצו להתאסף יחד תעשו תשובה כי איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק (ישעי' מא, ו).

 

תשרי מסוגל לתשובה בגלל אדם הראשון וקין

מזל תשרי – מאזנים. ומצויר בח' כוכבים. נראה שבא לרמז, אשר ח' הוא בינה והיינו תשובה, ולכן מצויר בח' כוכבים, כי זה החודש [תשרי] מסוגל לתשובה מששת ימי בראשית, קין ואדם הראשון  עשו תשובה בחודש זה ונתכפר להם. והנה מאזני"ם עולה קמ"ח ועם ח' כוכבים עולה קנ"ו שהוא מספר יוס"ף, כי מסוגל לאלו החטאים. [להעיר שיוסף יצא מבית האסורים בראש השנה למלוך]  ועולה ציו"ן (156)

כי קנאתי לציון קנאה גדולה שבזה החדש יהיה הניצחון על גוג ומגוג במהרה בימינו אמן  בח' ימי סוכות, וכמו שכתב  ר"ע מברטנורא שלכך מפטירין בסוכות ביום בא גוג (יחזקאל לח, יח) משום שבסוכות תהיה מלחמת גוג.

 

עברי מלשון עבר שאיש ישראל הולך תמיד בתשובה

כשהייתי פעם אחת אצל כבוד רבינו הגדול רבי יוסף חיים זוננפלד [זי"ע], דברו שם הנוכחים על השם 'עברי' שיש לישראל. אמרתי לרבינו, שנפל בדעתי אשר לישראל ניתן שם 'עבר', מפני שאיש ישראל אומר תמיד: 'מה שעבר עבר', ומקבל על עצמו  רבונו של עולם  מעכשיו אהיה טוב, שזה איש ישראל שהולך תמיד בתשובה לפני הקב"ה.

מה אין כן ישמעאל נקרא 'ערב', מפני שלעולם מבקש לערב חול בקדושה ולערב טוב ברע, וכמאמר הזוה"ק שקליפת ישמעאל קליפה רעה וטמאה מאוד שבאה מצד ימין, ואין שום גר בא ממנו ואין לו חיים כלל, כי הוא ההיפך מן החיים, שמהפך דברי אלקים חיים לילך בדרכי מיתה. ואמר לי רבי יוסף חיים זוננפלד [זי"ע] 'יישר'.

 

כמו בריאת העולם

דרשו ה'  בהמצאו (ישעי' נה, ו). כמו שהשי"ת צמצם עצמו כביכול כדי לברוא את העולם להיטיב לברואיו, כמו כן צריך האדם לצמצם עצמו לדרוש את ה' באופן זה שהמציא את העולם.

 

ע"י תשובה מגיעים למציאת חן

שמעתי זה מפי מחותני הרב ר' מרדכי מנחם הכהן קרימילאווסקי שליט"א [ז"ל] ביום הילולא של הרה"ק מסקרנויץ זצ"ל תרצ"ט לפ"ק, ועתה אם נא מצאתי חן בעיניך אין ועתה אלא תשובה על ידי תשובה בא למציאת חן.

 

בכח הנגינה לפתוח שערי שמים

משורר ראשי תיבות  שעת רחמים ועת רצון מלפניך.  כי המשורר העיקר שיעזור לבעל התפלה בכח הנגינה לפתוח שערי שמים שערי תשובה ותפלה וכמו שמצינו ויעזור לו אבישי שעזרו בתפלה.

 

למעבד נשמתין – לכבס את הנשמה

מהר"מ בידרמן [הרה"ק רבי משה מרדכי בידרמן מלעלוב זי"ע] למעבד נשמתין עיקר תשובה להשיב את האות  ה' לגבי ו' בשם הוי'. ואמרו הצדיקים שצריכין ליקח מהיהודי את הנשמה ולכבס אותה וזה "למעבד נשמתין".  זה תוכן הדברים.

 

רמז נפלא לוידוי בכ"ב אותיות התורה

הטעם שאנחנו אומרים את הוידוי בכ"ב אותיות התורה כי משה רבינו אמר את  הוידוי והמוסר על ישראל  בחומש דברים.  והנה הפסוק  הראשון בפרשת דברים "אלה הדברים" יש בפסוק זה כ"ב תיבות. ויש בפסוק הראשון פ"א אותיות כמנין אנכי (81)  לומר לנו שיתוודו לפני אדון כול ולחזור לפניו בתשובה.

 

בחודש השביעי הזה

בחדש עולה בגימטריא שי"ד (314) בחדש השביעי באחד סופי תיבות  שי"ד שאז בחדש השביעי אמר הקב"ה לעולמו די [ונברא העולם] ויאמר די לצרותינו כי זה תלוי בחדש השביעי.

אך בעשור לחודש סופי תיבות כשר,  כי כל ישראל עושים תשובה ביום הכיפורים והמה כשרים.

השביעי הזה (ויקרא כג, כז) עולה האבות (414) ירח שנולדו בו אבות העולם לר' אליעזר הוא חודש תשרי  [תניא רבי אליעזר אומר בתשרי נברא העולם בתשרי נולדו אבות ראש השנה י' ע"ב] וזכותם עומד לבניהם.

ואף על פי  שזכות אבות תמה ברית אבות לא תמה (תןס' שבת נה, ע"א)  ופירש על כך רבינו הקדוש ר' משה טייטלבוים זצק"ל אבדק"ק אוהעל שברית אבות היה על זכות אבות שלא יתום, אפילו אם ישראל יהיה בדיוטה התחתונה יהיה שייך עליהם זכות אבות. ועל זה  בא הברית שזכות אבות לא יתום לעולם.

 

 


באדיבות "מכון באהלי צדיקים"  להדפסת ספרי וכתבי הרנ"ג ויינטראוב זצ"ל.  כל הזכויות שמורות

להערות והארות [email protected]


 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture