אוקראינה: מאות מצבות שופצו וחודשו בבית החיים בסלאוויטא

במהלך השיפוצים התגלו מצבות חשובות של צאצאי הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זי"ע וכן של רבני ודייני העיירה הוותיקה שהיתה עיר ואם בישראל * כל המצבות הורמו על הגבהת בטון נמוכה להמשך שימורם מפגעי הזמן

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עיירה קטנה ובלתי ידועה ברבים הייתה העיירה סלאוויטא האוקראינית. אוכלוסייתה הייתה דלה ומנתה אלפים בודדים ומתוכם כמה מאות תושבים היו יהודים. במשך השנים כיהנו בה רבנים חשובים וידועי שם, וכן השתקעו בה כמה מצאצאי הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זי"ע הטמון בעיירה שפיטובקא הסמוכה, בעיקר אלה משפחתו של בנו הרה"ק רבי משה שפירא זי"ע מסלאוויטא, המפורסם בתולדות ישראל הודות לדפוס סלאוויטא שהיה בבעלותו.

בתקופת השואה, עם כיבוש העיירה בידי הגרמנים, נרצחו כל יהודי העיירה שלא עלה בידם להימלט. סמוך לעיירה היה מחנה עבודה, אליו הופנו יהודי העיירה אניפולי וסביבתה. רוב יהודים אלו נרצחו בשואה בשלבים שונים, הי"ד. אחרי עלות הכורת על אלפי יהודי סלאוויטא, המשיכו התושבים המקומיים בחסות השלטון הקומוניסטי לחסל סופית את מוסדות הקהילה היהודיים בעיירה ולא נותר בה זכר, למרבה הכאב.

כאמור, בבית הקברות היהודי בסלאוויטא נותרו מאות מצבות עזובות ומוזנחות לגורלן, כאשר במשך עשרות רבות בשנים לא היה מי שיבוא ויטפל בכבוד הראוי לנפטרים הדגולים והחשובים בבית הקברות. בתקופה האחרונה, לאחר השיפוצים הנרחבים שנערכו בבתי הקברות הסמוכים, בעיירות שפיטובקא וקאריץ, המשיך יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א, אל העיירה סלאוויטא והחל במלאכת הקודש לשפץ ולחדש את הקברים במקום.

"מדובר בבית קברות חשוב מאד בעולם התורה והחסידות", אומר הרב ישראל מאיר גבאי, "תמיד ידענו שיש בו הרבה מצבות של רבנים ודיינים נכבדים, אבל המקום היה מוזנח מאד עם הרבה מצבות פזורות ומושלכות בביזיון בכל פינה. בכל פעם שביקרתי בסלאוויטא היה לבי נצבט בכאב למראה ההזנחה הרבה, בפרט לאור העובדה שמצבות רבות היו גם שבורות למחצה לשליש ולרביע, בביזיון נוראי.

"במהלך השבועות האחרונים התחלנו לטפל במקצועיות רבה בכל מתחם בית הקברות, כאשר במסגרת השיפוצים הרמנו מאות מצבות שהיו תחובות בחלקן בתוך האדמה בלי לראות את הכיתוב המלא של המצבה, ועתה לאחר שהרמנו את הקברים על הגבהת בטון, ניתן לקרוא את כל הכיתוב של המצבות, זאת לצד העבודה הרבה והרגישה שעשינו בעשרות מצבות שבורות, שחיברנו את השברים במלאכת מחשבת והדבקנו אותם יחד לכדי מצבה שלימה כראוי וכנכון".

יודגש, כי בסלאוויטא יש שני בתי קברות יהודיים שנותרו עד היום. מלאכת השיפוצים התמקדה כעת במתחם בית החיים החדש יותר, שם היתה עבודה קלה יחסית בשיפוץ ובהרמת מאות המצבות. הרב ישראל מאיר גבאי מציין כי בבית הקברות הישן, שם עומד האוהל עם מצבת הרה"ק רבי משה מסלאוויטא זי"ע, אמורה להתבצע מלאכת שיפוצים מקיפה ונרחבת בה צריכים להוציא מתוך האדמה עשרות מצבות ששקעו במהלך השנים הרבות אל תוך האדמה ורק חלק מהן מבצבצות החוצה.

"עד לפני כמה שנים שימש המקום למגרש משחקים עבור הנערים המקומיים ולא יכלו לטפל במקום, אולם לאחרונה זכה המקום לשמירה הגונה על ידי בניית הגדר החדשה במסגרת הפעילות הענפה של הארגון ESJF ע"י הרב יצחק שפירא שליט"א, ואי"ה עוד חזון למועד להתחיל לשפץ גם את בית הקברות הישן", מסכם הרב ישראל מאיר גבאי את הדברים.

בין המצבות החשובות ששופצו וחודשו בבית הקברות החדש, היא זו של הרה"ק רבי אריה לייב מזיטאמיר-סלאוויטא זי"ע, בן הרה"ק רבי שמואל אבא מסלאוויטא זי"ע בן הרה"ק רבי משה מסלאוויטא זי"ע, בן הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זי"ע. מצבה קדושה זו עומדת מאחורי קיר אוהל צדיקי בית סלאוויטא, שם טמונים כמה מצאצאי הרה"ק מקאריץ שהתגוררו בסלאוויטא. רבי אריה לייב היה חותנו של הרה"ק ה'אמרי ברוך' זי"ע מויז'ניצא, כך ששיפוצה וחידושה של מצבה זו היא בשורה משמחת גם לאלפי חסידי ויז'ניץ ברחבי העולם היהודי.

יצוין כי הפרטים של זוגתו הרבנית מרת רחל יענטע ע"ה, אשר אמורה לכאורה להיות בבית קברות זו, נותרו עדיין בגדר תעלומה בקרב חוקרי ההיסטוריה החסידית, לאחר שמצבתה לא התגלתה בשלב זה ואין פרטים שישפכו אור על בית הוריה למעלה בקודש.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture