Aharon Krohn/Flash90

חֲסִידִים וְאַנְשֵׁי מַעֲשֶׂה הָיוּ מְרַקְּדִין: מסע בשמחות החג בירושלים • ענו על החידון

'חדשות JDN' במסע מיוחד, בן 3 פרקים, לירושלים של סוכות בחצרות הקודש: הכנסת האורחים בתולדות אהרן, אהרלה סמט בתוא"י, השול של ברסלב ביום הילולא, ה'קאדאטשקע' במתמידים, מופע זיקוקים בחב"ד ותיעוד נדיר מ'ישועות יעקב'

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
ריקודי השמחה בתולדות אברהם יצחק. צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

ריקודי השמחה בתולדות אברהם יצחק. צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

האווירה הירושלמית במהלך החגים, בדגש על חג הסוכות, הוא בבחינת כל מי שלא ראה – לא ראה שמחה מימיו. האווירה החגיגית מתחילה עוד הרבה לפני חג הסוכות. למעשה, עוד לפני יום צום הכיפורים, כאשר בכל פינה שומעים את קול הלמות הפטישים בבניית הסוכות, ואבות עם בניהם מתרוצצים מאושרים אחרי שמצאו אתרוג נאה ללא בלעט'ל, ולולב ישר בדיוק כמו שרצו.

בתיאורי שווקי ארבעת המינים הצבעוניים והחגיגיים ניתן להאריך עד בלי די, אך בשורות שלפנינו ניגש אל העיקר ונעבור לתאר את אווירת ימי חג הסוכות בשכונות השונות ברחבי עיר הקודש והמקדש, שייבנה במהרה בימינו.

במהלך כל ימי חול המועד סוכות, נוהרים רבבות בני אדם לשאת תפילה ליד שריד בית מקדשנו, הכותל המערבי. במקום קדוש זה, כדי לצאת ידי הסוברים כי בכותל יש מצווה דאורייתא בנטילת לולב, עומדים רבים המנענעים פעם נוספת את ארבעת המינים, באחדות מופלאה בין כל החוגים והעדות.

בדרך לכותל המערבי, מעדיפים רבים לצאת עם משפחותיהם להליכה רגלית דרך העיר העתיקה, שם נהנים התושבים מהאווירה המיוחדת ברחובות הצרים במהלך ימי המועד, בהם מצטופפים אלפים לעלות ולראות את פני ה'.

ריקודים ושמחה של מצווה מתקיימים כמובן גם בעיר העתיקה, בבית כנסת "החורבה", בית התפילה שעדיין קיים מאז רבי יהודה החסיד ואשר שיפוצו הושלם בשנים האחרונות – כמו גם בבתי הכנסיות בשכונה. אירועים נוספים נערכים ליד קבר דוד המלך בהר ציון הסמוך.

התושבים מצידם, לצד ההנאה מהאווירה המיוחדת והילדים המוכרים ימבמבם (אם אתם לא יודעים מה זה, בואו יותר לירושלים. בינתיים, נגלה לכם: שערות סבתא מתוקות), נתקלים בבעיות בשל הרעשים הנמשכים גם בשעות הקטנות של הלילה, המקשים על השינה בסוכה. למרות זאת, תושבי העיר העתיקה לא יסכימו לוותר על המגורים במקום הקדוש בעד שום הון שבעולם.

ריקודים במאה שערים. צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

ריקודים במאה שערים. צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

מאה שערים של קדושה ושמחה

מהעיר העתיקה בירושלים, אנחנו מטפסים לעבר שכונת מאה שערים, אחרי שאנו חולפים על פני כיכר ספרא, רחבת עיריית ירושלים. בשכונה הירושלמית הוותיקה, האווירה בימי חול המועד סוכות – בלתי ניתנת לתיאור במילים למי שלא חווה זאת, לפחות פעם אחת בחייו.

הריקודים הארוכים והשמחה הגדולה בחצרות הקודש תולדות אהרן, ברסלב ותולדות אברהם יצחק, המעגלים המסתובבים בהם מאוחדים יחדיו, כמו ארבעת המינים, חסידים לצד ליטאים, חרדים לצד דתיים ואשכנזים לצד ספרדים, סוחפים אחריהם גם את אחרוני הציניקנים הקרירים, שלפתע מוצאים את עצמם ספוגים בזעה של מצווה אחרי ריקוד צפוף, יחד שבטי ישראל.

הכנסת האורחים וצלחות הטשולנט בתולדות אהרן, השירה של אהרלה סמט בתולדות אברהם יצחק והשול של ברסלב ביום הילולת הרה"ק רבי נחמן מברסלב – הופכים יחדיו את שכונת מאה שערים למוקד עליה לרגל במהלך כל ימי חול המועד, כאשר המהדרין לא מדלגים על סיור אצל הנטורי קרתא.

בדרך לשמחת בית השאובה ההמונית של חסידות קרלין אנחנו נעצרים לרגע בבית הכנסת המרכזי של שטיבלך 'ישועות יעקב' ונמשכים אחרי האוטנטיות והפשטות הבוקעת משמחת החג מסביב לבימת בית הכנסת, אפשר רק למדמיין את ירושלים של פעם מלאה בעשרות בתי כנסת מהם עולה שירת החג. את המחזה המפעים שהכתב לא יכול לתארו תיעדנו והתוצאה לפניכם.

צילום: י.ל.

תושבי השכונה, לא תמיד מרוצים מהמתרחש ברחובותיהם בימים אלו, ולכן התקינו שלל תקנות שנועדו לשמור על גדרי הצניעות כמו הפרדה במדרכות וסיום החגיגות בשעות לילה סבירות יותר.

 

שמחת בית השואבה בבעלזא. צילום: אהרון קרוהן/פלאש 90

שמחת בית השואבה בבעלזא. צילום: אהרון קרוהן/פלאש 90

"שווראצע ברויט" בבעלזא וזיקוקים בחב"ד
משכונת גאולה, אחרי ביקור בעריכת השולחן של האדמו"ר מבאיאן בסוכה הגדולה של החסידות וריקוד קצר בשמחת בית השואבה בהיכל הקלויז, יורדים אנחנו אל קריית בעלזא, שם עורך האדמו"ר את שולחנו. רבים יידחפו ביום האושפיזין של יוסף לקבלת "שווראצע ברויט" מהרבי ב'פרנסה טיש', לזכר העובדה שיוסף הוא המשביר.

חידוש שלא היה בחסידות עד לשנים האחרונות, הוא מעמד שמחת בית השואבה לבחורי הישיבות, בריקודי מצווה – כאשר כמו בכל שמחת בית השואבה ירושלמית, האירוע לא נשאר מתוחם לבחורי חסידות בעלזא, ורבים מכל החוגים והעדות מגיעים לשאוב משם רוח הקודש.

בבית הכנסת של קהילת המתמידים, מוקד עליה לרגל נוסף למבינים בריקודים ירושלמיים מסורתיים וסוערים, מגיעים אלו שלא מסתפקים בריקודים המעגליים בחסידויות הירושלמיות, אלא רוצים להנות מ'הורה', 'קאדאטשקע' וריקודי 'שורות' בליווי תזמורת המנגנת את ניגוני מירון, כאשר הקלרינט שולט במקצב הסוער.

אי אפשר לערוך סיור בשכונות הירושלמיות בחג הסוכות בלי לעבור גם בבית הכנסת של חב"ד בשיכון חב"ד, שם מקיימים במוצאי החג הראשון שמחת בית השואבה ברחובה של עיר, כאשר להנאת הילדים הירושלמים, בשיא הערב מתקיים מופע זיקוקים מרהיב בשמי השכונה, כדי להרבות בשמחה.

התוכן נעשה בשיתוף האגף לתרבות תורנית בעיריית ירושלים

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture